Van Noord-Vietnam naar Noord-Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Mette88
Reiziger

Van Noord-Vietnam naar Noord-Laos

Bericht door Mette88 »

Ik ga a.s. 2-10 voor 8 weken reizen in ZO-Azië.
Ik vlieg op Hanoi en heb bedacht om dan van daar eerst Halong Bay te doen en dan naar Sapa te gaan, om vervolgens de grens over te gaan naar Laos. Aan het einde van mijn reis zal ik via Cambodja weer Vietnam binnenkomen.

Kan iemand me vertellen of je vanuit Sapa zelf trekkings kan regelen als je gewoon een nachttrein Hanoi-Sapa boekt? Ik ben niet zo van de georganiseerde uitjes.
En Halong Bay is zeker makkelijker met een tour juist?

Belangrijker nog: zou iemand me wat meer kunnen vertellen over hoe ik het beste kan reizen? Ik zit met name met de route van Sapa->grens Laos->Noord-Laos. Zijn er makkelijke verbinden vanaf Sapa naar de grens? Ik kan bij Tay Trang (V) de grens overgaan of bij Nam Xoi (V), dat ligt er natuurlijk aan wat ik wil zien in Laos. In Noord-Laos heb ik het volgende op mijn lijstje staat:
- Muang Sing/Luang Nam Tha/Nam Ha NP
- Nong Khiaw/met boot over de Nam Ou/evt. Muang Ngoi
- evt. Phongsali
- evt. Phonsavan

Nu is Phongsali erg ver in het noorden, en Muang Sing/Luang Nam Tha/Nam Ha NP juist weer erg ver in het westen en zou ik waarschijnlijk over Luang Prabang moeten gaan, waar ik al eens ben geweest en misschien liever oversla. Maar ik moet toch ooit naar het Zuiden afzakken en ik vrees dat ik dan route 13 moet nemen? Weet iemand dit? Ik heb zo'n vermoeden dat rondreizen in Noord-Laos echt een kleine hel is en ik kom er echt niet uit. De reisgidsen helpen enigszins maar om echt erachter te komen hoe ik van A naar B kom, blijkt lastig.
Zijn de 4 gebieden die ik wil aandoen evident te bereizen vanuit elkaar, en welke grensovergang past daar het beste bij (en hoe kom ik vanuit daar bij mijn 1e bestemming)?

Is iemand bekend met het Noord(oosten) van Laos en de grensovergangen daar naar Vietnam?

Super bedankt! Heb even vet gedrukt waar ik graag info over zou willen van jullie, voor de handigheid. :)
Travelator
Reisexpert

Re: Van Noord-Vietnam naar Noord-Laos

Bericht door Travelator »

Lol zou je bijna karma punten geven voor de vraagstelling...... ; )

Ik ga weer eens off-topic en kan je niet helpen, sorry...
LF?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Wat betreft de grensovergang:

ik heb net het omgekeerde gedaan... van Noord laos naar Sapa:
Via nong kiaw en muang ngoi neua naar muang khua (dit allemaal met slowboat) , waar je in de heeeele vroege ochtend een busje kunt nemen naar vietnam (Dien Bien Phu). Vanuit daar kan je met de bus naar Sapa of Hanoi. Ik ging naar Sapa. Nong Kiaw en Muang Ngoi Neua zijn echt geweldig, zeker niet overslaan. Muang Khua en Dien Bien Phu zijn niet de moeite waard maar zijn verplichte stops om de grensovergang te kunnen doen...
Het is een behoorlijk avontuur en af en toe lijkt het alsof je in een uithoek van de wereld beland bent. Het is niet een zeer gangbare/veel gebruikte grensovergang namelijk, maar het was het meest avontuurlijke stukje van mijn reis!

Ik neem aan dat deze route ook anders om kan?

Ik ben dus op eigen houtje naar sapa gegaan en heb daar ter plekke mijn trekking geregeld. Halong bay heb ik wel met een tour gedaan, vanuit hanoi. Je kunt vanuit hanoi met de bus of trein in sapa komen. Bus is het goedkoopst, maar de weg is een hel... soms denk je dat je een ravijn instort (ik dacht dat ik doodging ;) )

Veel plezier!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Ananass
Reiziger

Bericht door Ananass »

Hoi lisette,

Gaat deze bus iedere dag? In de lonely planet stond namelijk maar 3x per week, maar niet op welke dagen. De lonely planet komt echter uit 2010, dus waarschijnlijk heb jij meer recente info.
Alvast bedankt!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ananass schreef:Hoi lisette,

Gaat deze bus iedere dag? In de lonely planet stond namelijk maar 3x per week, maar niet op welke dagen. De lonely planet komt echter uit 2010, dus waarschijnlijk heb jij meer recente info.
Alvast bedankt!
Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik dat in de lp heb gelezen. Volgens mij hebben we in Muang Ngoi Neua hierover wat rondgevraagd en daar zeiden sommigen dat hij elke dag ging, en anderen weer 3x per week. Dus zeker weten deden wij het ook niet! Uiteindelijk via een laotiaan gehoord dat hij echt wel reed op de dag dat wij wilden gaan dus dat kwam mooi uit. De ontwikkelingen in laos gaan echter zo snel dat de lonely planet het niet bij kan houden en het zomaar kan zijn dat er nu 2x per dag een busje rijd... En anders wordt het een dagje wachten, is ook geen ramp!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Bedankt voor je antwoord (had om de een of andere reden geen email gehad dat er reacties waren geplaatst..). Ik heb intussen inderdaad begrepen dat het een behoorlijke tocht is, die grensovergang. Gelukkig staan er fora vol over dit stuk.

Ik had iig het volgende in gedachten:
Hanoi -> Halong Bay -> Hanoi; zal na aankomst in Hanoi wel zoeken naar een tour dan.
Hanoi -> Sapa; denk dat ik de nachttrein verkies boven een bus, http://www.seat61.com is altijd heel handig
Sapa -> Dien Bien Phu; blijkbaar maak je met de bus 3 tussenstops (Tam Duong, Lai Chau en Muang Lay) en heb begrepen dat de minibus onzin is (luxe?)?
Dien Bien Phu -> Muang Khua; de bus gaat als het goed is tegenwoordig 7 dagen p/w om 05:30.

Vanaf Muang Khua ben ik er nog niet uit hoe ik het rondje in Noord-Laos ga maken. In ieder geval moet ik over de Nam Ou en het lijkt het meest logische om eerst naar het noorden te gaan:
* over de Nam Ou naar Hat Sa en dan met de tuktuk naar Phongsali
* vervolgens via Boun Tai naar Luang Namtha/Muang Sing/Muang Long voor een trekking (is blijkbaar helaas wel een eeeeeeuwige route want door China mag je niet als buitenlander... :{)
* via Oudomxay naar Muang Ngoi/Nong Khiaw
* dan naar Luang Prabang over de Nam Ou denk ik?

Nog iemand tips/ideeën? Iemand bijvoorbeeld die een heel stuk van de Nam Ou-rivier heeft gezien en kan zeggen welke stukken mooi zijn?
Plaats reactie