Treinen: Budapest - Belgrado - Ljubjana - Zagreb

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
001

Treinen: Budapest - Belgrado - Ljubjana - Zagreb

Bericht door 001 »

Hallo,

Ik ga samen met een vriendin de volgende steden bereizen: Budapest - Belgrado - Ljubjana - Zagreb (en dan nog andere plaatsen in Kroatië). Hebben jullie tips voor in de nachttreinen? Bijvoorbeeld couchettes, zijn daar nog verschillende soorten in? Wat kost het, en hoe zit het met andere soorten plaatsen (zoals zitplaatsen)? Is een 6 persoons coupe niet te druk? En hoe zit het met de veiligheid, en met de rust/stilte 's nachts? Kun je een beetje fatsoenlijk slapen? Komen er trouwens ook toeslagen bij? Ik hoor wel eens dat ze daar alsnog naar vragen.

We gaan in de periode van 25 juli - 18 augustus. Wat is raadzaam qua reservering? We waren van plan bij aankomst op iedere plek meteen de nachttrein te boeken naar de volgende plek. Zijn er dan, dus 1 of 2 dagen vantevoren vaak nog wel plekken vrij? En voor Budapest, daar komen we met het vliegtuig aan (T2). Moet je dan per se eerst naar het treinstation om tickets voor de nachttrein te reserveren, of kan dat ook op het vliegveld?

Verder vroeg ik me af als je een trein hebt die 6 uur duurt en je vertrekt om 22u, dan kom je dus rond 4u aan en heb je nog een slaapplaats nodig. Het lijkt me dat 's nachts het openbaar vervoer plat ligt, dus dat je een taxi moet nemen naar je hostel. Is dit allemaal redelijk te doen? Ik neem aan dat je bij de meeste hostels wel 24/7 kunt inchecken? Of is het dan handiger om juist een paar uur later de trein te nemen, zodat je 's ochtends rond een uur of 9 pas aan komt?

Het zijn veel vragen, maar hopelijk weet iemand nuttige dingen te vertellen!:)

Groetjes!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Treinen: Budapest - Belgrado - Ljubjana - Zagreb

Bericht door Tikva »

Als je om 4 uur aankomt zou ik van te voren een hostel uitzoeken dat in de buurt van het treinstation liggen of niet te ver/duur te zijn met een taxi. Niet alle hostels hebben standaard 24 uur receptie en het komt ook wel voor dat als je er voor een bepaalde tijd niet bent ze dan je kamer weggeven. Dus als je wel een kamer wilt zou ik van te voren reserveren en duidelijk aangeven dat je dus pas heel vroeg in de ochtend aankomt.

De meeste mensen die een nachttrein nemen gaan daarna wel naar een hostel maar nemen geen kamer om kosten te besparen je betaald namelijk wel gewoon voor een hele nacht. Je kunt wat hangen in de gezamenlijke ruimte, rondkijken en als je dan je kamer op mag een siësta nemen.

Ik reis zelf liever overdag dus voor de nachttrein zelf geen tip
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik weet niet of het handig is maar misschien kan de Treinreiswinkel je helpen met een reservering voor de 1e trein? Gebruiken jullie nog een interrailcard of gewoon losse kaartjes?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

de eerste trein in budapest kan je wss niet op vliegveld boeken maar daarvoor kan je beste naar internationale loket op keleti treinstation gaan..

ze vragen voor nachttreinen zeker een toeslag helemaal als je een bed wilt.. je interrail bestrijkt alleen het trein ticket en plaats reservering of een bed kost extra.

ik heb in de zomer gereisd en alle treinen gewoon 1 a 2 dagen van te voren geboekt en nooit problemen gehad..voor de rust slaap ik in treinen altijd met oordopjes, de waardevolle spullen draag ik op mijn lijf en ik had een klein kabelslot toendertijd om mijn tas mee vast te leggen.. veiligheid is op de meeste trajecten wel ok.. zijn een aantal beruchtere trajecten maar overal als je reist kan je zakkenrollers etc tegen komen..Ik slaap altijd fantastisch in de trein maar dat is voor iedereen verschillend..

neem in zagreb niet het hostel vlakbij station als dat nog bestaat, zit vol met tuig die je kamer willen open breken..ik zal als je om 4 uur aankomt geen kamer voor die nacht nemen denk zelf ook dat om 9 uur aankomen door een trein later te nemen prettiger is.. vooral kleine hostels zijn 's nachts gesloten en om 9 uur is er in de steden ook gewoon veel meer open en kan je lekker kop koffie/thee na aankomst nemen!

als je nog meer vragen hebt stel ze maar, ben in alle plaatsen die je noemt met de trein geweest!
001

Bericht door 001 »

Bedankt voor jullie reactie! Zijn de 6-pers kamers in hostels meestal ook prima te doen, of is het dan 's nachts vaak heel rommelig? En heb je misschien nog tips van leuke hostels?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

001 schreef:Bedankt voor jullie reactie! Zijn de 6-pers kamers in hostels meestal ook prima te doen, of is het dan 's nachts vaak heel rommelig? En heb je misschien nog tips van leuke hostels?
Ik zelf vind een maximum van 4 erg prettig. Dat is vooral gevoelsmatig zo. Het is naar mijn gevoel wat rustiger en vaak is het zo dat female dorms ook zo klein zijn... en die kies ik meestal. Zespersoons heb ik ook gedaan :) Is niet veel rommeliger ofzo dan 4. Ligt heel erg aan de mensen die er slapen. En dat heb je toch nooit voor het uitkiezen ;)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

zoals lisan zegt ligt het heel erg aan je kamer genoten.. soms vind ik een 6persoons weer fijner als 4 persoons omdat ze met bijv een 4 persoons echt hele kleine kamertjes hebben en als er dan geen airco is dan is een iets ruimer opgezette kamer met een paar meer mensen soms wat minder claustrofobisch.. lees dus gewoon de reviews voordat je boekt.. ik heb wel eens een 12 persoons kamer gehad die rustiger en netter was als een 4 persoons ;) dus ja kamergenoten maken verschil.

Ljubljana heeft een hostel dat is gevestigd in een oude gevangenis.. deze is echter wel erg populair dus mss is het verstandig deze te reserveren..het is het Celicia hostel!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Voor wat meer info over het hostel dat Globeskater noemden:

Overigens staan in de hosteldatabase meer to do and to don'ts :) Soms staat er in de review ook iets over de kamer en wat voor soort kamer het was!
Plaats reactie