8 maanden Midden-en Zuid-Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
sasssss
Vakantieganger

8 maanden Midden-en Zuid-Amerika

Bericht door sasssss »

Ik ben Saskia, 23 jaar en ik ben van plan om in januari 2013 te gaan backpacken in Midden- en Zuid-Amerika!
Ik ben al flink aan het sparen geweest en schat dat ik tegen die tijd een budget van ongeveen €15.000 heb. (Daarvan hoop ik wel wat over te houden aan het einde!)
Ik ben niet van plan om gehaast te reizen en weet dat ik daarom ook niet alle landen af ga. Zo weet ik eigenlijk weinig over Paraguay en Uruguay, denk ik dat ik voor Brazilië een aparte reis aan ga doen, sla ik Guyana, Suriname en Frans Guiana ook over...
Ik weet alleen niet goed waar ik mijn reis ga beginnen?! Wat is handiger (qua klimaat etc.) Onderaan Patagonië, Chili, Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela, Panama, Costa Rica, Nicaragua,El Salvador, Honduras, Guatemala, Beliza, Mexico, Cuba....OFFF andersom!?
En de landen die ik wil zien, zoals de route hierboven beschreven, is dat haalbaar in 8 maanden?!
Alvast gracias voor alle tips en hulp!!
sasssss
Vakantieganger

Re: 8 maanden Midden-en Zuid-Amerika

Bericht door sasssss »

Hmm, nou bedenk ik me ineens dat carnaval vieren in februari in Rio óók wel heel vet is! Maar dat is dan weer lastig in te plannen zeg! Misschien moet ik dat maar in 2014 ofzo gaan vieren dan hihi!
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Klinkt als een goed plan! Denk dat 8 maanden wel voldoende is voor de landen waar je naartoe wilt en je budget lijkt me ook ruim toereikend. Als je naar Patagonie wilt, hou er dan rekening mee dat je dat als eerste doet. Dec-jan-feb zijn daar de beste maanden voor, de rest van het jaar is het vrij koud.
Laatst gewijzigd door ketting op 19 jun 2012 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
sasssss
Vakantieganger

Bericht door sasssss »

Ja...en ik ben toch meer een zonliefhebber dan een sneeuwliefhebber, haha! Dus wat jou betreft lijkt het je ook handiger om in het zuiden te beginnen?!
Maar hoe zit het dan met het klimaat als ik tegen het einde van mijn reis in Midden-Amerika aankom? Word ik daar dan niet weggeblazen door tropische orkanen, of valt dat wel mee? (Ik zal mijn regenjas maar wel inpakken dan!)
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Orkaanseizoen is pas vanaf oktober ongeveer. Regenseizoen is vanaf mei, dus daar krijg je dan wel mee te maken.
sasssss
Vakantieganger

Bericht door sasssss »

Ohh gelukkig maar! En ach, als het regenseizoen daar net zoals in India is, dan valt dat best wel mee! Korte (heftige) buitjes die juist even voor wat verkoeling zorgen. Nice!

Thanks voor je hulp :)

Nog meer tips?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

ketting schreef:Orkaanseizoen is pas vanaf oktober ongeveer.
Dat verschilt toch per land? Als ik me niet vergis? In sommige landen is hij dan al weer bijna op zijn eind.
sasssss
Vakantieganger

Bericht door sasssss »

Mijn plan is om zo rond midden/eind augustus weer terug te gaan.....als het orkaanseizoen daarna lostbarst vind ik het prima O-)
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Doorgaans is het in de VS en Mexico vanaf oktober ongeveer, weet niet hoe het ten zuiden daarvan is?

edit: heb het even nagezocht. In Honduras, Nicaragua, Costa Rica etc is het in de zomer t/m november.

VS heeft er zelfs 2: april/mei en oktober/november (niet dat dat er nu toe doet verder).
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik denk dat 8 maanden wel aan de krappe kant is voor alle landen die je noemt. Zeker niet al je rustig aan wilt doen en relaxt reizen. Ik zou eerder de hele 8 maanden besteden in Zuid-Amerika of minder landen kiezen. Voor de meeste landen in zuid-amerika kan je wel op een maand per land rekenen op een lekker backpacker tempo. Voor alleen Nicaragua, Honduras, Guatemala, Beliza, Mexico hebben we 3 maanden gedaan, jij wilt er dan ook nog 4 landen extra bijdoen.

Je budget is wel prima.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
sasssss
Vakantieganger

Bericht door sasssss »

ja, ik zat zelf ook al te twijfelen of het niet te veel zou zijn in de tijd die ik heb. Ik zou natuurlijk langer kunnen blijven, alleen is dan de vraag of dat wel zal gaan lukken met hetzelfde budget (wat denk jij?). Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en wil daarom weer zo rond augustus terug om me weer voor te bereiden voor het nieuwe schooljaar....Maar als ik het 1 jaar uit zou houden met dat budget, en daardoor dan de hele route zou kunnen doen....klinkt dat natuurlijk een stuk aantrekkelijker ;-)

En Tivka, wat zou jij me aanraden, beginnen in Zuid-Amerika (de route zoals ik aangaf) of beginnen in Midden-Amerika?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Het hangt van je interesses af. Maar als je meer een zon persoon bent dan zou ik in midden-amerika beginnen. Dan heb je eerst lekker strand, zee etc. Tegen de tijd dat je in zuid-amerika bent kan je kijken wat je echt nog wilt zien en waar je tijd voor hebt. Aan de andere kant heb je in zuid-amerika echt profijt van zoveel tijd en kan je landen in midden-amerika eerder als vakantie doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
sasssss
Vakantieganger

Bericht door sasssss »

Precies, zomervakanties zijn inderdaad lang genoeg om enkele landen in Midden-Amerika aan te doen.
Zucht, wat een mogelijkheden ;)
sasssss
Vakantieganger

Bericht door sasssss »

Misschien moet ik meer zo denken ;)

Afbeelding
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Tikva schreef:Het hangt van je interesses af. Maar als je meer een zon persoon bent dan zou ik in midden-amerika beginnen. Dan heb je eerst lekker strand, zee etc. Tegen de tijd dat je in zuid-amerika bent kan je kijken wat je echt nog wilt zien en waar je tijd voor hebt. Aan de andere kant heb je in zuid-amerika echt profijt van zoveel tijd en kan je landen in midden-amerika eerder als vakantie doen.
Helemaal eens. Daar komt nog bij dat een land als Bolivia moeilijk te doen is in een vakantie, omdat de vluchten naar Zuid Amerika duurder zijn en je naar Bolivia zelfs helemaal niet rechtstreeks kunt vliegen. Zuid Amerika is veel ruiger, mooie landschappen i.p.v. stranden enzo. 7/8 maanden zou een mooie periode zijn voor Zuid Amerika (idd van Zuid naar Noord i.v.m. winter in Patagonie), maar als je meer van tropische stranden houdt, dan kun je idd beter naar Midden Amerika gaan. Of Midden Amerika + stukje van Zuid Amerika. Colombia, Ecuador en Peru bv. Zou je voor Midden Amerika een maand of 5 hebben (lijkt me zat), en een maand per (groot) land in Zuid Amerika. Zoals Tikva al aangaf is dat perfect.

ps. Venezuela zou ik overslaan hoor. Zelfs ik ga daar niet heen. Caracas is echt gevaarlijk op dit moment (de Colombiaanse steden vallen echt mee!), en door die gekke Chavez is het op dit moment ook een duur land.....
En op dit moment zijn Guatemala, en Honduras nou ook niet bepaald de veiligste landen.....
Plaats reactie