Backpack vs Rolkoffer

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Bel020
Vakantieganger

Backpack vs Rolkoffer

Bericht door Bel020 »

Ik las in Jelle's boek 'Universele reisgids voor moeilijke landen' dat hij altijd met koffer reist. Ik zit me sindsdien af te vragen of ik straks nog wel ga backpacken met letterlijk een backpack of dat ik een stevige rolkoffer van bijvoorbeeld North Face ga aanschaffen.

In praktijk blijkt dat ik eigenlijk nooit echt ga wandelen met mn backpack, dan gebruik ik altijd mijn daypack. En een stevige tas kan ik misschien wel makkelijker meeslepen dan een backpack, ook over zandweggetjes. Wat vinden jullie de voordelen van een backpack tov een stevige roltas (in mijn hoofd heb ik de Trolley Rolling Thunder van de North Face).

Ben benieuwd...
bolletjeom
Reisexpert

Re: Backpack vs Rolkoffer

Bericht door bolletjeom »

ik ben voor rugzakken.

Het is altijd zwaarder om een tas aan je armen op te tillen dan om er 1 op je rug te hebben.
Lang lopen doe ik niet vaak maar je wilt niet weten hoeveel trappen je tegen komt. In hotels, in steden op heuvels, trein en metrostations, stoepranden, in en uit treinen en bussen stappen.
En als ik loop te zoeken naar een hostel heb ik 2 handen vrij. 1 voor de LP of een paraplu en de ander voor een tasje net gekochte vruchten of een flesje water ;)
en je maakt op straat op onmogelijke tijden ook niet zo'n takke herrie :)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Niets toe te voegen aan bolletjes informatie. Ik ben om dezelfde redenen voor een rugzak ipv koffer of wieltjes. Die dingen zijn leuk voor op een vliegveld, maar verder vind ik ze een ramp.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ben nu op reis met een vriendin met een rolkoffer (en backpack haha)...
Ik ga haar laten beloven dat klereding nooit meer mee te nemen _O-
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Sluit me volledig bij bolletjeom aan. Backpack is gewoon makkelijker in gebruik, voordeel is ook dat je er aan de buitenkant nog van alles aan kunt hangen, wat bij een koffer niet zo makkelijk gaat. Ik gebruik altijd een flightbag in het vliegtuig voor mijn backpack, deze is ook ideaal op je hostel of hotelkamer omdat je daar weer allemaal spullen in kunt opbergen. (of in mijn geval gewoon als stortbak voor al mijn rommel) ^O^
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Toch even een tegengeluid, ik ben zelf voorstander van een reistas met wieltjes. Niet zo'n lompe, wankele koffer dus, maar een veel stabielere zachte tas. Een rugzak vind ik sowieso niet prettig om te dragen, en naast m'n tas heb ik ook altijd nog een tamelijk forse camerarugzak, waar laat ik die dan?

Ik heb nu een Lowe Alpne Wheelie, die heeft wat langere draagriemen waardoor je hem ook over je schouder kan gooien, zo moet je uiteraard (tenzij je graag je rug wilt slopen) geen kilometers gaan lopen, maar voor bijvoorbeeld een druk station met vele trappen kan dat een uitkomst zijn. Hiervoor had ik een Berghaus zonder wieltjes, maar die was wel weer wat stuk comfortabeler als rugzak te gebruiken. Het is dat de versie daarvan met wieltjes niet snel genoeg leverbaar was, anders zou dat wat mij betreft het ideale compromis zijn geweest.

Maar goed, ik ben dan wellicht ook een iets meer georganiseerde reiziger dan de meesten hier, ik zorg meestal dat ik niet meer dan een paar honderd meter met m'n bagage hoef te lopen, en kies vooraf de hotels daar ook op uit.
tisa
Reiziger
Contacteer:

Bericht door tisa »

Ik vind een backpack ook onwijs veel handiger. 80% van de tijd loop je toch met die koffer in je handen want de meeste wegen zijn niet zo lekker vlak als in België (of Nederland). Je moet ook constant trappen doen, in de bus, uit de bus, in de metro, uit de metro,... Voor je het weet laat je hem los om even iets te kopen en is er iemand aan de haal met je koffer. Enkel als we een weekje AI gaan genieten in Egypte ofzo dan nemen we een koffer mee.
“The traveler sees what he sees, the tourist sees what he has come to see.” ~ G. K. Chesterton
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Backpack! (om alle hierboven al genoemde redenen)

:D

Voor 'n citytripje of een korte reis, doe ik ook wel eens een rolkoffer, maar ik moet er écht niet aan denken om te 'backpacken' met zo'n ding!
Bel020
Vakantieganger

Bericht door Bel020 »

Ok ok, ik ben bijna overtuigd, al wil ik nog wel even meegeven dat ik dus zo'n reistas met wieltjes bedoel, niet een harde koffer zeg maar. En er zijn dus ook speciale die ook op je rug kunnen...
Ga toch maar even in een winkel 'proeflopen' met zo'n reistas op mn rug, zal het laten weten als ik eruit ben!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Zelf ook backpack, maar eerlijk gezegd vind ik de voordelen wat overtrokken hoor. Ja, met trappen cobblestones, zandpaden enzo is het natuurlijk handiger. Maar daarintegen is het wat lastiger organiseren. Rommel onderin de backpack is lastig. Plus: gelazer met flightbag ben ik ook nooit zo blij mee.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Hmmmm ok! Maar ik vraag me wel af of dat net zo goed zit als 'n backpack!
Heel succes ermee in ieder geval!
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Marije schreef:Hmmmm ok! Maar ik vraag me wel af of dat net zo goed zit als 'n backpack!
Een backpack zal geheid beter zitten. Maar het verschil is dat je een backpack continu op je rug hebt zitten, en zo'n tas alleen op plaatsen waar rollen geen optie is. Ben je van plan kilometers met je bagage te gaan lopen door de rimboe, twijfel geen seconde en neem een echte rugzak. Loop je voornamelijk over verharde ondergrond en kom je zo af en toe eens een trap tegen, dan geef ik persoonlijk toch de voorkeur aan wieltjes.

Het hangt m.i. sterk af van het soort bestemming en je manier van reizen.
Bel020
Vakantieganger

Bericht door Bel020 »

Ik wil wel wandeltochten gaan maken, maar vanuit een hostel of kamp en dan dus met een groot daypack. Ik heb een hele goede backpack, maar ben daar na 5km echt wel klaar mee (echt comfi is het volgens mij nooit en zo'n hyperafgemeten bovenlader vind ik weer vervelend omdat je niet makkelijk bij je spullen kunt, heb nu een die vrij ver open kan). Ik ga me even goed laten informeren of zo'n reistas op wieltjes echt zoveel kan hebben. Ik heb ooit een simpele gehad en die deed het jaren goed, ook al trok ik m op bijvoorbeeld Lowlands honderden meters door het gras en de modder achter me aan...
Niellles
Reiziger

Bericht door Niellles »

El Niño schreef:Zelf ook backpack, maar eerlijk gezegd vind ik de voordelen wat overtrokken hoor. Ja, met trappen cobblestones, zandpaden enzo is het natuurlijk handiger. Maar daarintegen is het wat lastiger organiseren. Rommel onderin de backpack is lastig. Plus: gelazer met flightbag ben ik ook nooit zo blij mee.
Mijn Backpack kan je helemaal open ritsen aan de bovenkant, dat schijnt dat een travelpack te heten geloof ik. Ideaal, aangezien je het bovengenoemde probleem er mee wegneemt. Mijn model heeft aan de voorkant nog een klein vak, dat er afgerist kan worden en dan dient als buitengewoon comfortabele daypack. Ik geloof dat het 55l is voor de gewone tas en 15l voor de daypack. Verder kan je het tasje aan de voorkant ook vastklikken, zodat hij voor je hangt maar je wel beide armen nog prima kan bewegen - zo heb je altijd je LP of camera bij de hand, en kan je waardevolle spullen in het zicht houden.

Ik vind het een absolute aanrader - zeker als ik zie hoeveel sneller ik even iets van onderuit m'n tas kan vissen dan m'n reismaatje die een backpack heeft die alleen van boven opent.

Enige nadeel: de banden zijn er niet voor bedoelt om hele stukken mee te lopen - aldus de verkoper. Ik heb een keer een km of 3 gelopen en het was prima te doen - ik zou het niet elke dag voor m'n plezier gaan doen, maar ik schat dat je dat met elke backpack hebt.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Er zijn nu ook backpacks met wieltjes en zo'n uittrekbare hengsel in de rug ingebouwd. Leek ideaal, the best of both worlds zeg maar. Alleen nu blijken die backpacks toch aanzienlijk zwaarder te zijn dan normale backpacks...toch niet zo ideaal. Maar mocht je dat geen probleem vinden, dan is dat misschien de oplossing?

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie