Nicaragua of Sri lanka

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

Nicaragua of Sri lanka

Bericht door bolletjeom »

*** verplaatst vanuit een ander topic***

Bericht door Michelle89 » 05 mei 2012 11:53
Zit nog te twijfelen om een mooie reis te maken naar Nicaragua of Sri Lanka... moeilijk..
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Re: Nicaragua of Sri lanka

Berichtdoor Erik » 05 mei 2012 13:07
Michelle89 schreef:Zit nog te twijfelen om een mooie reis te maken naar Nicaragua of Sri Lanka... moeilijk..
Twijfel je tussen de bestemmingen of om er naar toe te gaan?
bolletjeom
Reisexpert

ik ben in beide landen geweest afgelopen jaar. Vertel me wat je zoekt in een land en ik zal je vertellen wat ik denk dat je het leukste gaat vinden 8-)
bolletjeom
Reisexpert

bericht door Michelle89 » 06 mei 2012 00:23
Erik schreef:
Michelle89 schreef:Zit nog te twijfelen om een mooie reis te maken naar Nicaragua of Sri Lanka... moeilijk..

Twijfel je tussen de bestemmingen of om er naar toe te gaan?

Tussen de bestemmingen. Maar ik kan pas gaan als ik een beetje geld heb en ik wil dit jaar toch wel samen met iemand gaan. Dus nog even een buddie zoeken. :P
bolletjeom schreef:ik ben in beide landen geweest afgelopen jaar. Vertel me wat je zoekt in een land en ik zal je vertellen wat ik denk dat je het leukste gaat vinden 8-)

Poeeh lastig..Ik houd van mooie, diverse natuur en veel wildlife. Ik zoek wel een beetje vriendelijke cultuur, geen opdringerige verkopers of massatoerisme waar je als toerist half wordt uitgebuit. Dus iets puurs zeg maar (lekker zweverig). Ik vind het belangrijk om ook een beetje af te wisselen, dagtrips met een ochtendtje shoppen (lekker rondneuzen in aparte winkeltjes) en middaagje strand. Soms een leuke stad ertussen door. Hotels vind ik niet echt leuk om te zitten, liever aparte bamboehutjes, mooie lodges en weet ik veel wat voor aparte dingen.Ik houd van leuke, avontuurlijke excursies waar ik veel van de natuur en cultuur wil zien. Verder natuurlijk mooi weer. *) Vliegafstand maakt me niet echt uit, ook niet de prijs ofzo en dan wil ik ongeveer 2/3 weken gaan. Het liefst rond oktober/november/begin december..

Succes met adviseren! O-)
bolletjeom
Reisexpert

Poeeh lastig..Ik houd van mooie, diverse natuur en veel wildlife.
beide landen hebben wildlife maar het ligt niet voor het oprapen. Er zijn best wat wildparken maar die zijn in beide landen nog niet heel makkelijk toegankelijk. Yala NP in Sri Lanka is het makkelijkste denk ik, en dat kan je olifanten en misschien wel luipaarden zien.
Ik zoek wel een beetje vriendelijke cultuur, geen opdringerige verkopers of massatoerisme waar je als toerist half wordt uitgebuit.
De mensen zijn supersuper vriendelijk in Sri Lanka maar toeristen uitmelken kunnen sommige als de beste. Sri Lanka probeert op te krabbelen na jaren van oorlog en proberen zoveel mogelijk geld binnen te harken bij de toeristen. Het is geen goedkope bestemming. Daar staat tegenover dat het de allerliefste straatverkopers zijn die je je kunt bedenken. 1 keer "nee dank je" zeggen is echt genoeg om ze op te laten houden!
Nicaragua heeft ook een hele lieve bevolking en nog nauwelijks toerisme. Ook daar kennen ze het begrip "nee dank je" best goed
Dus iets puurs zeg maar (lekker zweverig). Ik vind het belangrijk om ook een beetje af te wisselen, dagtrips met een ochtendje shoppen (lekker rondneuzen in aparte winkeltjes) en middagje strand.

Leuk winkelen??? kan in geen van beide landen in mijn ogen. De landen zijn arm, de winkels hebben alleen het hoog nodige. Of je moet het leuk vinden om te struinen in winkels met landbouw artikelen ;-)
Ik hoi ook best van winkeltjes kijken maar ik kan me niet herinneren dat ik op veel plekken naar binnen ben gestapt om te kijken of er iets voor mezelf bij zat.
Middagjes strand kunnen beter in Sri Lanka dan in Nicaragua.hoewel daar ook wel wat strandplekken zijn. In Sri Lanka kan je bijna nergens in de zee zwemmen vanwege de zeer sterke stroming. Reken er ook niet op dat het strand vol staat met bedjes en strandtentjes. In nicaragua heb je dat eigenlijk maar op 1 of 2 plekken en in Sri Lanka in een paar plaatsjes aan de zuidwest kust. Met uitzondering van Negombo en Hikaduwa wat een soort Mallorca's zijn.
Soms een leuke stad ertussen door.
Wat is een leuke stad? Sri Lanka heeft naast Colombo niet echt veel steden. Geen grote tenminste. En de steden hebben het minste te bieden. De kleinere plaatsjes hebben vaak meer bezienswaardigheden. Colombo is niet echt interessant om te bezoeken.Heeft niet echt een hart of centrum
In Nicaragua heb je een paar "steden". Managua is een stad die je wilt vermijden maar Granada en Leon zijn wel leuk. Met name omdat ze ook mooi zijn met hun koloniale gebouwen, centrale pleinen en sfeer.
Hotels vind ik niet echt leuk om te zitten, liever aparte bamboehutjes, mooie lodges en weet ik veel wat voor aparte dingen.
Ik heb in beide landen niet heel veel aparte dingen gezien. De hotels zijn vaak wel charmant trouwens. Koloniale panden met binnentuinen in Nicaragua bijvoorbeeld. Ook wel redelijk wat plekken met een soort huisjes. Sri Lanka is erg prijzig. Check even of dat in je budget ligt. Wanneer het redelijk geprijsd is dan is het vaak ook behoorlijk eenvoudig.
Ik houd van leuke, avontuurlijke excursies waar ik veel van de natuur en cultuur wil zien.
Cultuur stroomt Sri Lanka van over. En dan oudheden, grote tempels, interessante gebruiken. Nicaragua moet het vooral hebben van zijn koloniale gebouwen.
Avontuur: In nicaragua kan je meer avontuurlijke en actieve dingen doen dan in Sri Lanka. Denk aan sandboarden van een vulkaan, met kabelbanen door de boomtoppen ruisen, kanoën etc.
Verder natuurlijk mooi weer. *) Vliegafstand maakt me niet echt uit, ook niet de prijs ofzo en dan wil ik ongeveer 2/3 weken gaan. Het liefst rond oktober/november/begin december..
Mooi weer kan in beide landen.

succes met kiezen
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord (en het draadje)! Ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar Nicaragua. Toen ze Wie is de Mol daar opnamen was ik er toch wel erg van gecharmeerd. En dat het goedkoper is, is toch ook wel belangrijk.

Is het trouwens goed te doen om zelfstandig rond te reizen? Ik weet wel dat je wat Spaans moet kunnen dus daar ga ik me dan wel in verdiepen, is wel erg handig.
bolletjeom
Reisexpert

het is wel handig als je wat spaans kunt. Gewoon de basis dingen is voldoende.
Het is een klein land dus de afstanden vallen mee. Soms is het bussysteem een beetje vaag maar als je de tijd hebt dan kom je er wel. Maar als je persé binnen 1 dag een grote afstand af wilt leggen kan je soms beter ietsje meer geld uit geven voor een sneller minibusje. Lees anders eens de verhalen op mijn website. Dat geeft misschien een aardig beeld.
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Ga ik doen, bedankt! ^O^
Plaats reactie