Van Bandung naar Jogjakarta

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Doortje
Vakantieganger

Van Bandung naar Jogjakarta

Bericht door Doortje »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een stuk van mijn reis, nl van Bandung naar Jogjakarta. Ik heb bedacht om een tussenstop te maken in Pangandaran en nu las ik laatst ook over Wonosobo.

Kan iemand mij advies geven over de beste route en de reistijd die hiervoor nodig is? Zijn deze tussenstops wel de moeite waard of zijn er misschien betere alternatieven?
Vind het zelf nogal moeilijk in te schatten omdat reistijd in Indonesië nou eenmaal nogal anders is dan hier in NL ;).

Bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Indonesië kletstopic

Bericht door Jenny »

Pangadaran zou ik niet zien als een tussenstop van Bandung naar Yogya. Kijk maar op de kaart: je rijdt een behoorlijk stuk om om in Pangadaran te komen! Neemt niet weg dat die omweg (ondanks de extra reistijd dus) de moeite waard is.

Wonosobo zelf is absoluut niet the-place-to-be, maar het is een goede uitvalsbasis wanneer je met het OV naar het Dieng Plateau wilt. Je kan ook een tourtje uit Yogya boeken, dat gaat stukken sneller dan de bus van Yogya naar Magalang naar Wonosobo naar Dieng. Voordeel van het OV is echter dat je langere tijd op het Dieng Plateau kan blijven, en meer ziet dan de korte stop bij Telaga Warna, de tempels en een plek waar zwavel de grond uitkomt. Bij Dieng kun je makkelijk een ojek huren die je een paar uur rond rijdt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Re: Van Bandung naar Jogjakarta

Bericht door kohraya »

Je kan vanuit Bandung met de trein tot Banjar (3,5 uur) en vanaf daar met 'local transport' naar Pangandaran (tijd ben ik vergeten - half uurtje misschien?).
Ik vond dit de eerste leuke plaats op Java vanaf Jakarta bekeken. Mooi nationaal park en mogelijkheid tot een fijne uitstap naar Green Canyon.
Ons verdere traject tot 'voor de deur' van de Borobodur hebben we geregeld via een bureautje.
Met ons 4 waren we wel 50€ kwijt. Hiervoor hebben we wel een privé wagen met chauffeur en doen we een stuk van het traject met de boot over een rivier (beetje Mekong idee). De boottocht is erg relaxed en duurt zo'n 3 uur.
Het totaal traject: 7h00 opgehaald en 16h30 op bestemming (ipv de beloofde 15h). Net te laat voor de zonsondergang.

We hebben deze driver uiteindelijk ook weten over te halen om ons voor 800.000 roepie via Prambanan naar de Bromo te rijden. Overdag bezochten we Prambanan en de volgende ochtend kwamen we bij de Bromo.
Aangezien we met 2 kids op reis waren, was het ons vooral om snelheid en comfort te doen.
Doortje
Vakantieganger

Re: Van Bandung naar Jogjakarta

Bericht door Doortje »

Ik denk dat ik in dat geval gewoon van Bandung met het openbaar vervoer naar Pandangaran reis en na een paar dagen doorreis naar Jogjakarta om vanuit daar de borobodur etc te zien. Zal dan waarschijnlijk een stukje makkelijker en sneller zijn om voor dit laatste stuk een chauffeur te regelen.
Bedankt voor alle tips!
Plaats reactie