5-6 weken: Zuid-Laos, Cambodja en evt. (Zuid-)Vietnam?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Mette88
Reiziger

5-6 weken: Zuid-Laos, Cambodja en evt. (Zuid-)Vietnam?

Bericht door Mette88 »

Hoi!

Ik ben januari dit jaar 3 weken naar Thailand geweest en 1 weekje in Noord-Laos.
Ik heb nu enorme kriebels voor een nieuwe reis, rond september-oktober-november dit jaar. Ik wil graag weer naar Azië want het was echt super. India lijkt me niks, al helemaal niet als vrouw alleen. Dus ik zat te denken om terug naar Laos te gaan en misschien Vietnam te bekijken en Cambodja. Maleisië zou ook kunnen, maar daar weet ik niet zo veel van.
Ik wil niet meer dan 600 euro voor een ticket betalen, dus Bali bijvoorbeeld valt af. Ik heb vluchten naar Hanoi gevonden voor 585 euro en BKK voor 530 euro.

Ik vond Thailand op zich heel leuk (Chiang Mai!) maar de eilanden-sfeer maar niks. Té veel toerisme, en ook met name stelletjes, gezinnen met jonge kinderen en groepen vrienden ipv veel solo-reizigers.
Ik besloot toen naar Laos te gaan wat een geweldig besluit was! Heb Luang Prabang en omgeving gezien, en Vang Vieng. Ging via de slow boat op de Mekong vanaf Huay Xai. Laos was zo puur! Dus wil wel terug. *O*
Ik heb begrepen dat de 4000 islands erg mooi zijn, dus die wil ik zeker nog zien. En ik had iets gehoord over een waterval (Pakse?).

Heeft iemand een idee over een route? :)
Ik wil graag mooie natuur zien, wat bezienswaardigheden, en een beetje strand (ben niet echt een enorm strandmens, maar als afwisseling is het wel heerlijk!). Een trekking zou ik graag weer willen doen.
Feesten is zeker niet prioriteit, maar ik wil wel naar plekken waar ik mensen kan ontmoeten en uit kan gaan af en toe. Grote steden heb ik niet meer zo veel mee, maar bijvoorbeeld Chiang Mai vond ik wél heel leuk omdat het een fijne sfeer had en er veel activiteiten omheen te doen zijn.

Ik zou heel graag wat meer willen horen over Vietnam.
Ik lees nogal verschillende verhalen (niet-wel vriendelijke mensen, niet-wel veel mooie natuur, niet-wel mooie stranden) maar het trekt me op één of andere manier wel! Het lijkt me ook nog wel een redelijk puur land, en die rijstvelden wil ik oh zo graag zien!

Dacht zelf aan vliegen op BKK, dan naar Siem Raep, dan naar 4000 islands en daarna wist ik het niet meer. :P

Thanks!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: 5-6 weken: Zuid-Laos, Cambodja en evt. (Zuid-)Vietnam?

Bericht door lisette-van-beek »

Vietnam is echt de moeite waard. Erg afwisselend, mooie steden, cultuur, strand, etnische minderheden, geweldige natuur (rijstvelden sapa, halong bay), indrukwekkende historie. Ook ik had vooral veel wisselende verhalen gehoord en ik ben ook wat niet-vriendelijke mensen tegen gekomen (vooral in het noorden zijn ze heel zakelijk, harde werkers, willen geld verdienen) maar het is een super land met een hele indrukwekkende geschiedenis. Als je heel Vietnam wilt zien (raad ik je wel aan) moet je er echt 4 weken voor uit trekken. Als je alleen zuid wilt doen zou je even moeten laten weten welke plaatsen precies, dan kan ik je een indicatie geven.

Notitie over de rijstvelden (Sapa): toen wij er waren (januari) waren ze kaal! Alleen maar modder, water en mist. In de winter worden ze namelijk geoogst en is het koud in noord vietnam. Ik weet niet precies wanneer het rijst wordt geoogst, maar iets staat me bij dat het in oktober is. misschien kan je dit ergens opzoeken. In juni zijn ze in ieder geval in volle groei. ik zie dat je in de winter gaat.... Maar hoe dan ook hebben we toch nog een leuke trekking gemaakt met homestay.

4000 islands is erg mooi, begint wel echt een backpackersplek te worden (met name don det) Heb er een super tijd gehad, maar toch wel met gemengde gevoelens... de charme en onschuld van don det raakt een beetje verpest.. overal kan je happy shakes en happy pizzas kopen.. maar aangezien je al in vang vieng geweest ben heb je het ergste al gezien ;) hahaha. Wel een plek om mensen te ontmoeten in ieder geval!
Over een waterval bij pakse weet ik niets, champasak (klein plaatsje bij pakse) is de moeite waard als je van rust en oude ruines houdt. Bij Tha Keak kan je The Loop doen (motortocht) en een bezoek aan de kong lo cave maken (schijnt super mooi te zijn, ik kon het helaas niet doen vanwege een scooterongeluk). Pakse zelf is niet heel erg bijzonder, wel erg mooi gelegen langs de rivier.

Plekken waar je veel mensen kan ontmoeten: Siem Reap (ook gezellig in de kleine uurtjes), Sihanouk Ville, Hoi An, tijdens tour in Halong Bay, 4000 islands. (verder overal eigenlijk, want overal kom je toeristen tegen).

Als je meer vragen hebt dan weet je me te vinden!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Bedankt voor je bericht. :)
Ja, Vang Vieng was niet echt mijn ding. Ik hou zeker van feestjes en een drankje, graag zelfs, maar ik ben niet echt een doorsnee backpacker wat elke dag zuipen betreft.

Ik zat gister nog te denken: ik kan ook Vietnam laten zitten, of alleen Ho Chi Min en omgeving bekijken, en dan vliegen naar de Filipijnen of Bali ofzo.

Echter, omdat Laos mijn prioriteit is, denk ik dat ik daar al wel 2-3 weken zoet zal zijn. Ook kan ik ineens allerlei nieuwe dingen bij m'n route verzinnen (Ko Chang aandoen, aangezien ik toch via BKK in Cambodja moet komen of andersom; Phonsavan in Laos bezoeken (Plain of Jars)). Dit soort uitstapjes maken de reis natuurlijk wat beperkter en kleiner en daarmee goedkoper, minder gehaast hopelijk, en interessanter per land.
Daarom had ik het volgende in gedachten:

Ik vlieg sowieso naar BKK (= goedkoopst).
Aangezien ik een groot stuk van Laos wil zien, behalve Luang Prabang en Vang Vieng en daarmee het uiterste noorden, maar NIET weer de nachttrein van BKK naar Vientiane wil nemen, dacht ik: ik kan ook van BKK (via Ko Chang?) naar Siem Reap. Dan Cambodja zien (wat ik precies wil zien en de route weet ik nog niet). Vandaar heb ik twee routes in gedachten:

OPTIE 1 (vanaf Siem Reap):
- Naar Phnom Penh.
- Van Phnom Penh e.o. naar Ho Chi Minh e.o.
- Van HCM naar Ha Noi.
- Van Ha Noi naar Noord-Laos: via Phonsavan naar Vientiane.
- Van Vientiane... geen idee. Misschien toch helaas met de nachttrein naar BKK om zo weer thuis te komen. -O-
Anyway, voelt een beetje als een niet zo heel handige route!

OPTIE 2 (vanaf Siem Reap):
- Naar Don Det en andere eilanden.
- Van Don Det naar rest van Laos.
- Via Vientiane naar Phonsavan en dan de grens over naar Ha Noi
(- Evt. naar Sapa?)
- Van Ha Noi naar HCM e.o.
- Van HCM naar Phnom Penh e.o.
- En van daaruit weet ik het niet meer. :P
Maar deze optie is meer een zigzag-route en voelt logischer ofzo.
Wat denken jullie?

Naja. Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat ik in Cambodja en Vietnam wil zien. Heb me in beide landen nog niet zo veel verdiept, behalve dat ik in Cambodja Angkor Wat en Phnom Penh (kiling fields) wil zien. En van Vietnam weet ik eerlijk gezegd weinig, maar het trekt me gewoon aan.. :@ Het lijkt me net zoals Laos een veel puurder land dan Thailand.

Dus heel erg bedankt voor je info! Ik ga me aankomende dagen maar eens goed verdiepen in Vietnam, dat maakt nogal uit voor de invulling van m'n reis natuurlijk. ;)
Als ik naar Sapa wil, moet ik dus helemaal naar het uiterste Noorden en dat kost logischerwijs veel meer tijd. Even goed nadenken! Ik wil in ieder geval wel naar Hoi An, daar heb ik veel goede dingen over gehoord.
Laatst gewijzigd door Mette88 op 06 apr 2012 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik beperk me even tot het zuiden van Laos met mijn antwoord. Cambodja en Vietnam heb ik in 2006/2007 ook bezocht maar daar ben ik minder lang geweest en kan ik minder over vertellen.

In het zuiden van Laos zijn diverse mooie dingen te zien. Als je start in de hoofdstad Vientiane kun je een nachtbus nemen naar Pakse. Die rit duurt zo'n 12 uur. Wat je ook kunt doen is een bus van Vientiane naar Savannakhet. Die rit duurt iets korter. Vanuit Savannakhet (leuk voor 1 of 2 dagen) kun je daarna door naar Pakse.

Pakse is een vrij kleine stad met weinig grote bezienswaardigheden in de plaats zelf. Dat neemt niet weg dat het een relaxte plaats is waar je zeker wel een fijne tijd kunt hebben.

Vanuit Pakse is een bezoekje aan Champasak (Wat Pu Champasak) een mooie dagtrip of evt. een tripje voor een paar dagen. Een andere trip die je eigenlijk niet mag missen is een trip vanuit Pakse naar het Bolaven Plateau (daar heb je de opmerking van de waterval waarschijnlijk van). Je kunt daar met een busje heen maar ook zelf een brommer huren is een hele mooie optie.

Vanuit Pakse gaan elke dag diverse bussen richting het zuiden om naar de 4000 Eilanden (Si Phan Don) te gaan. Dat is zeker ook leuk. En als je daarheen gaat, blijf dan ook eens een dag op het vasteland in Ban Nagasang om daar rond te kijken en langs de waterkant te wandelen...

Meer informatie: vraag het gerust!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een van de watervallen die in de LP beschreven staat/stond (de versie die ik had) is de Tat Fan waterval, Deze is 120 hoog, en daarmee de hoogste waterval van (ZO?) Azie.

Toen ik er was was de waterval in mist verhuld. Ik heb er dus alleen het topje van gezien.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Ik heb bij Luang Prabang de Kuang Si watervallen gezien, die heel erg mooi waren.
Maar ik doelde inderdaad Bolaven Plateau. Tat Fan waterval ziet er ook mooi uit.

Is er trouwens niks te zien tussen Pakse en Vientiane wat benoemenswaardig is (behalve Savannakhe wat je noemde)? Als dat zo is, hoef ik ook niet eerst per se naar Vientiane, maar ben ik meteen ook wel heel snel klaar met Laos.

Anders kan ik natuurlijk ook gewoon Noord- en Zuid-Laos doen, alleen dan gewoon Huay Xai - Luang Prabang - Vang Vieng overslaan. Ik ben ook enórm wagenziek geworden op route 13 tussen Luang Prabang en Vientiane! Heb al veel bochterige wegen in bergen gehad in m'n leven, maar dit was wel het dieptepunt met twee keer de chauffeur een halt toe roepen en uit de auto springen naar de bosjes (had misschien ook te maken met het feit dat ik een kater had van snake whiskey's de avond ervoor :X). Tegelijkertijd was het ook een enorm hoogtepunt qua natuur; het leek wel of ik in LOTR was beland, zo sprookjesachtig! Prachtig en indrukwekkend, die natuur in Laos. Zelfs het mountainbiken rondom Luang Prabang was super.
Kun je me misschien vertellen of heel (Noord-)Laos zo bochterig is? Dan heb ik wel een probleem, haha.

Ik voel er ook wel wat voor om meer te zien in Noord-Laos hoor, eigenlijk (zoals Phonsavan en misschien een trekking ergens?).
Als ik Google Maps bekijk, zie ik enorm veel nationale parken in Laos! Bieden vast veel opties voor trekkingen dan?

Champasak ziet er mooi uit! Bedankt voor de tips.

Ik ben in ieder geval redelijk veel tijd op de 4000 islands te besteden, omdat ik het idee heb dat dat heel relaxed is en ik daar wel goed kan vertoeven en mensen kan ontmoeten.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Je vraag wordt nu nog uitgebreider :) Je wilt dus tips voor eigenlijk heel Laos.

Ik ga mee denken over een route. Tegen die tijd ben ik ook in Laos denk ik *O*
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Overwogen om per boot te reizen? Bijvoorbeeld tussen Luang Prabang en Noi Kiauw? Dat landschap is ook een aanrader!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Ja sorry, haha, ik ben echt een paar dagen geleden met dit impulsieve idee gekomen en had hier meteen een bericht gepost.

Ben nu dus inderdaad een handige route aan het uitstippelen die vanaf BKK naar Siem Reap gaat, en dan zullen Laos, Vietnam en de rest van Cambodja er nog in komen op een of andere manier. :P

Per boot, wat een goed idee!
Weet je wat ik ga eerst even een dagje verder neuzen op internet, en dan kom ik terug met gerichte vragen. Deal? ^O^
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Ik kan trouwens ook nog steeds naar Hanoi vliegen, is 588 euro met Aeroflot. Scheelt maar +/- 30 euro met BKK momenteel (= 561 euro).

Moet ik natuurlijk wel weer m'n route omgooien.
Kan misschien ook een extra vlucht maken (BKK-Hanoi bijv.)
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Als ik jou was zou ik wel keuzes maken.. aangezien je maar 5 a 6 weken hebt. Dan zou ik zeggen: óf vietnam+cambodja, óf laos+cambodja.. Je kunt makkelijk een maand (dus een heel visum ;)) vol maken in vietnam of laos (aangezien je nog niet veel van laos gezien hebt) en dan heb je nog 2 weken voor cambodja/koh chang/eventueel 2 dagen bkk.

koh chang kan je er inderdaad bij doen als je via bkk vliegt! Het is een mooi, relaxt eiland. Heel anders dan phi phi etc.

en wees niet bang... 4000 islands is niet hetzelfde als vang vieng hoor... totaal niet! maar je ziet wel dat de toeristen een invloed hebben op de mentaliteit daar... persoonlijk vond ik muang ngoi neua en nong kiaw in het noorden van laos echt geweldig. Hoogtepunt van mijn reis.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Ja het is inderdaad eigenlijk teveel als ik alles wil doen. Maar ben vergeten te melden dat ik misschien ook wel iets langer dan 6 weken weg zou kunnen. Max. 2 maanden denk ik.

Ik heb even verder rondgekeken op internet en heb nu een soort lijstje met plekken die me de moeite lijken per land (van N-Z). Alles wat cursief staat, is minder belangrijk of minder evident qua route:

LAOS
Ngoi Kiau -> Luang Nam Tha -> Muang Ngoi (wel erg ver in het Noorden maar lijkt me prachtig!)
Phansovan

Savannakhet
Pakse – Bolaven Plateau + Champasak
Tat Fan - waterval
Tha Khaek – the loop (of een andere trekking)
4000 islands

VIETNAM
Sapa (ga ik het liefst als eerst heen = begin/half september -> zal ik toch moeten vliegen naar HANOI)
Hanoi
Danang – Halong Bay
Hoi An
Ho Chi Minh – Chi chi tunnels
Tay Ninh
Mekong Delta

CAMBODJA
Phnom Penh
Siem Reap
Sihanouk Ville

Als ik alle drie de landen wil zien, kan ik:
- naar Hanoi vliegen en eerst naar Sapa gaan
- dan de grens over naar Laos en naar het Zuiden afreizen
- de grend overgaan naar Cambodja
- in HCM uitkomen
- daar zien of ik nog tijd heb voor Centraal-Vietnam
Vluchten van HCM-HAN zijn slechts 40-50 euro namelijk.

Of ik laat Cambodja zitten en doe Laos en Vietnam vanaf Hanoi; kom je op dezelfde loop uit.

Wil ik Vietnam laten zitten en alleen Laos en Cambodja doen, kan ik dus wel via BKK vliegen om zo Ko Chang mee te pakken.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

opmerking: halong bay staat nu bij danang, maar dat ligt helemaal niet bij elkaar in de buurt. Als je naar halong bay wilt is dat het makkelijkst vanuit Hanoi (met een tour of op eigen houtje)

Reisagenda '15:
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Hoi allemaal,

Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en ik ben nu met regelmaat de tickets naar Hanoi in de gaten aan het houden.
Ik mag van m'n baas gewoon weg, maar ze heeft liever niet dat ik laat in december weer terugkomen want dan is het drukker.
Dus, ik kan in september weg en in november terugkomen, of in (begin) oktober weg en (begin) december terugkomen.

Ik heb begrepen dat Sapa in september mooier zal zijn dan in oktober, dus dat pleit voor begin/half september vertrekken.
Echter, ik zit nu nog eens goed de klimaatinfo te bekijken voor Laos en Cambodja en die zijn beiden niet zo positief voor september want dan regent het veel. In oktober weer iets minder.

Kan iemand me helpen hiermee?
Ik zit te twijfelen tussen 2 of 9 okt weg en 5 dec terugkomen, of 9 sept weg en 11 nov terugkomen. Kan natuurlijk ook eind september weg, maar ik moet nog een scriptie schrijven in het najaar en ik vind het evidenter als ik óf begin september wegga, óf begin oktober.
Nou goed, als ik maar +/- 8 weken weg ben en niet in december weg ben.

Misschien heeft iemand ervaring met die regen in de maand september/oktober!

En ik heb verder niets meer gehoord over ideeën over mijn route. Heeft iemand nog tips over de route die ik in m'n vorige post beschreef? Zou heel fijn zijn! Ik heb ondertussen al de LP in huis van die landen, maar ik heb liever persoonlijke verhalen over landen die ik niet ken.
Ik kan dus 7-8 weken weg, dat geeft meer speling dan 6 natuurlijk. En nog steeds geld dat ik Laos het belangrijkste land vind. :)
Ik zit vooral te dubben over juist de route in dat land.

Ik zal iig eerst vliegen naar Hanoi en dan Sapa zien en Halong Bay. Dan naar Laos. Dan Cambodja. En dan eventueel nog Zuid-Vietnam. Als ik tijd heb kan ik natuurlijk heel Vietnam doen, maar als ik het niet heb kan ik altijd van SGN naar HAN vliegen ofzo.

Bedankt :)
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

:? Niemand...?
Plaats reactie