Ervaringen Couch Surfing

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Ervaringen Couch Surfing

Bericht door LaosFan »

Reismeis schreef:Ik ben heel benieuwd! Ben je nog geslaagd voor een matras? En je zou het toch prima kunnen voorstellen, wat de boodschappen betreft? Zeker als je de situatie uitlegt, denk ik dat de meeste mensen daar alle begrip voor zullen hebben. Het is couchsurfing, geen all inclusive hotel :P
Ik heb een matras bij m'n ouders geleend dus dat is fijn voor ze.

Boodschappen heb ik de eerste dag meteen gedaan en die eten ze ook gewoon mee op. Maar betalen kwam niet in ze op :{

Verders geen vervelende mensen ofzo maar heel veel 'inhoud' lijkt er niet in te zitten en initiatief ook niet. Beetje Amerikaanse oppervlakigheid lijkt het...
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Reismeis
Reisexpert

Re: Café Verweggistan

Bericht door Reismeis »

Volgens mij lees ik wat teleurstelling tussen de regels door.. Waar komen de gasten vandaan? Hoelang blijven ze nog, of zijn ze inmiddels vertrokken?
Misschien is het ook een idee om op de een of andere manier in je profiel te zetten dat het wenselijk is dat men zelf voor de warme maaltijden zorgt, ofzoiets? Persoonlijk zou ik dat helemaal niet raar vinden, want je kunt niet bij iemand in zijn of haar portemonnee kijken! Mijn idee van couchsurfing is namelijk alleen het kosteloos aanbieden van een slaapplaats. Een ontbijt, warme maaltijd of wat dan ook zijn in mijn beleving extra's. Ik vind niet dat, als je een couch aanbiedt, je ook verplicht bent om hiervoor te zorgen. Ik zou het persoonlijk ook niet verwachten en dit vooraf altijd kortsluiten met de host. Zoals ik eerder schreef krijgen wij in juni onze eerste surfer. Ze blijft drie nachten en ondanks dat mijn/ons profiel erg duidelijk is (inclusief alle maaltijden, beddengoed, handdoeken, mogelijkheid om een fiets te lenen, ergens naar toe brengen/ophalen, gebruik van keuken/douche/wasmachine etc.) heeft zij via de mail ook nog een aantal dingen gevraagd. Zo is het voor beide partijen helder en we zullen ongetwijfeld tegen dingen aanlopen, maar goed, je hoeft ook niet alles te weten..
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Café Verweggistan

Bericht door LaosFan »

Reismeis schreef:Volgens mij lees ik wat teleurstelling tussen de regels door.. Waar komen de gasten vandaan? Hoelang blijven ze nog, of zijn ze inmiddels vertrokken?
Misschien is het ook een idee om op de een of andere manier in je profiel te zetten dat het wenselijk is dat men zelf voor de warme maaltijden zorgt, ofzoiets? Persoonlijk zou ik dat helemaal niet raar vinden, want je kunt niet bij iemand in zijn of haar portemonnee kijken! Mijn idee van couchsurfing is namelijk alleen het kosteloos aanbieden van een slaapplaats. Een ontbijt, warme maaltijd of wat dan ook zijn in mijn beleving extra's. Ik vind niet dat, als je een couch aanbiedt, je ook verplicht bent om hiervoor te zorgen. Ik zou het persoonlijk ook niet verwachten en dit vooraf altijd kortsluiten met de host. Zoals ik eerder schreef krijgen wij in juni onze eerste surfer. Ze blijft drie nachten en ondanks dat mijn/ons profiel erg duidelijk is (inclusief alle maaltijden, beddengoed, handdoeken, mogelijkheid om een fiets te lenen, ergens naar toe brengen/ophalen, gebruik van keuken/douche/wasmachine etc.) heeft zij via de mail ook nog een aantal dingen gevraagd. Zo is het voor beide partijen helder en we zullen ongetwijfeld tegen dingen aanlopen, maar goed, je hoeft ook niet alles te weten..
Ze komen uit Amerika (de jongen is geboren in Peru en zij in de VS). Ze wonen nu in Italië voor studie. Ik heb ze net naar het vliegveld gebracht en na 4 nachten zijn ze vertrokken.

Mijn idee van couchsurfing is hetzelfde. Ik heb het een paar keer gedaan in Nieuw-Zeeland en toen heb ik voor mijn eigen eten en drinken gezorgd natuurlijk. Overigens is het wat mij betreft geen probleem is ze mee ontbijten, drinken en 's avonds een maaltijd mee eten. Maar als je ergens 4 nachten blijft zou je zelf even boodschappen kunnen doen toch? Tenminste dat zou ik doen. Beddengoed, handdoeken, mogelijkheid om fiets te lenen en ophalen/ brengen heb ik ook allemaal geboden. Keuken en douche mochten ze ook gebruiken. Ik denk dat ze een prima host hadden maar zoals ik eerder al typte namen ze heel weinig initiatief (heel lang boven blijven en in hun bed op de laptop films en Amerikaanse soaps kijken, mag uiteraard allemaal maar gezellig is anders :) ). Het zijn ook geen echte reizigers merkte ik wel want in Londen konden ze geen host vinden tot nog toe en een hostel deden ze niet. Ieder z'n ding natuurlijk. Het was geen negatieve ervaring maar ook geen om heel enthousiast van te worden. Ik heb interessantere mensen ontmoet op m'n reizen zeg maar :P
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Re: Ervaringen Couch Surfing

Bericht door Erik »

Ik sprak laatst ook iemand die al lang op Couchsurfing was aangemeld. Hij zei dat nu het steeds groter wordt het lastiger is om de juiste mensen te vinden voor een leuke ervaring. Er melden zich steeds meer mensen aan die alleen komen halen en niet komen brengen (als ik het zo mag omschrijven).
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Tot dusver heb ik alleen van couchsurfing gebruik gemaakt voor het "meet" gedeelte. Ik heb in Polen diverse keren individuele couchsurfers ontmoet en ben daarmee uit eten geweest of heb een rondleiding door de stad gekregen. Voor mij gold in principe het uitgangspunt dat ik zelf mijn eigen eten betaalde en ik was bereid om het drankje of iets van mijn "begeleider" te betalen maar dat wilden ze niet. Als ik bijvoorbeeld naar een cafe ging met een couchsurfer, wilde ik een rondje voor mijn rekening nemen maar in Polen zijn ze behoorlijk gastvrij dus betalen ze liever voor je dan dat jij voor hen moet betalen ;) Ik had bijvoorbeeld klompjes mee als souvenier uit Nederland en heb dat toen gegeven :) En gelukkig vonden ze dat leuk! Verder heb ik met een tweetal couchsurfers afgesproken die ik op de zogeheten "groups" tegenkwam, beiden waren ze ook op reis en zochten ze iemand om wat leuks mee te doen en hadden ze oproepje geplaatst. In dat geval neem je elkaar op sleeptouw en dan zie ik minder de noodzaak om iets te betalen. Je maakt immers niet gebruik van de 'gastvrijheid van een lokalo'.

Ik heb ook geen host/surf ervaringen... vind dat nog lastig omdat ik door de week werk en alleen in weekend tijd zou hebben en dan ben ik vaak weg. Bovendien ben ik een meisje alleen... Toch denk ik erover om binnenkort nog een activiteit te gaan en mijn 'couch' beschikbaar te stellen, bij wijze van test :) Ik zou het zelf wel fijn vinden als een surfer dan tenminste iets bijdraagt (mag koken van een maaltijd zijn of een flesje drank oid) maar je kan dat van te voren ook afspreken natuurlijk. Misschien stel ik mijn couch wel op beschikbaar, kijken wat er op afkomt maar vorig jaar kreeg ik alleen maar vreemde kerels zonder referenties...

Laosfan, uit jij verhaal maak ik op dat 4 nachten wel erg lang is als je geen klik hebt en men je als een hotel ziet. Ik zie regelmatig op profielen dat ze een maximum aantal nachten aanhouden... misschien een idee?
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

@Laosfan: Ik zou ook wat duidelijker zijn in je profiel...
Hoe graag je ook supergastvrij wilt zijn, als je van een uitkering moet leven, kan dat niet altijd.
Ik begrijp jouw reactie heel goed, maar kan me ook voorstellen dat dat voor sommige mensen niet altijd duidelijk of vanzelfsprekend is. Sommige mensen hebben nu eenmaal een beetje een bord voor hun hoofd en dan komt er niet altijd een initiatief, ook al is dat voor anderen vanzelfsprekend.
Om teleurstellingen of irritaties bij jezelf te voorkomen, zou ik m'n verwachtingen (of hoop eigenlijk) bijstellen en in m'n profiel iets schrijven als: "Eigen bijdrage boodschappen niet verplicht, wel gewenst." of zoiets.
Misschien kun je zelfs ook aangeven dat je het leuk vindt om contact te maken met je surfers.
Ik denk dat het dan voor jou zelf een stuk aangenamer wordt : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik zal m'n profiel wel wat aanpassen inderdaad. Ik heb nog wat mensen een bericht gestuurd om te komen slapen, maar aangezien ik hier in een dorp zit is er minder interesse (er is ook geen spoor hier, dat maakt het ook wat lastiger).

Ik ga wel weer eens mensen hosten (als iemand interesse toont) en dat komt dan wel weer goed. Ik heb zelf bij twee mensen geslapen in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Ik heb er soms nog contact mee. Dat waren erg leuke dagen toen.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Op dit moment willen en kunnen we niet hosten, omdat we nog steeds.. met de logeerkamer bezig zijn (en de studeerkamer als opslag dient :P). Ik hoop maar dat onze surfer zich niet op gaat sluiten in haar kamer.. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou absoluut niet gezellig was! Ik zou ook boodschappen halen, zéker als ik ergens 4 nachten verbleef. Wil men het niet, dan hebben ze pech en krijgen ze gewoon een shopper met dagelijkse boodschapjes. En weinig initiatief nemen.. Man, je bent ergens op de wereld waar je misschien nooit meer komt, dan ga je er toch op uit?? Ook al zit je in een dorp waar misschien niet zoveel te beleven is (is hier ook zo), je kunt toch een flink stuk gaan wandelen of fietsen? Het platteland zien, ruiken, ervaren?
Nou ja, desondanks heb ik er wel zin in. De logeerkamer zit helemaal in de verf, nu kunnen we behangen, sauzen en vloerbedekking uitzoeken. Dan is dat maar weer klaar. Ik ben erg benieuwd naar onze eerste logé, een Nederlandse die in Noorwegen woont. Ze klonk erg enthousiast in haar mails en ze zou bruine kaas voor ons meenemen. Ik ben benieuwd!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik merk dat nu ik langer "lid" ben van couchsurfen dat er steeds meer slechte aanvragen komen dus ben steeds selectiever in wie ik wil hosten.. ik denk dat er op moment ook meer mensen zijn die alleen surfen en geen couch aanbieden.. ik vind het zelf meestal leuk maar ik kook vaak alleen de eerste avond en in Sydney deed ik dit nauwelijks aangezien alles hier gewoon veel duurder is.. ik zie vaak dat mensen het leuk vinden als je voor ze kookt als gast zijnde en ik denk dat ik dit ook in mijn profiel ga zetten.. bij mij scheelt het dat ze geen aparte slaapkamer hebben waar ze zich kunnen opsluiten.. als ze wakker zijn zitten ze in mijn woonkamer dus dat maakt de interactie vaak meteen al een stuk directer..

op moment surf ik weinig aangezien ik allesbehalve fit ben en ik in een hostel de hele dag op bed kan liggen als ik dat zou willen.. heb geen zin om een host hiermee lastig te vallen..

ik ben benieuwd hoe vooral de "nieuwelingen" de volgende host ervaringen gaan beleven.. als je de juiste mensen treft kan het echt super zijn :D
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

De kans op nieuwe surfers is niet zo groot omdat er in Nederland veel mensen zijn die een plaats bieden en een dorp (zonder station/trein) dan niet snel in beeld komt. Maar wie weet :)

Een paar jaar terug heb ik eens bezoek gehad van een Amerikaanse die ik eerder op reis ontmoet had (in Albanië, Macedonië en Kosovo). Dat was erg leuk.

Als ik naar Laos ga en daar ruimte heb denk ik dat het aantal mensen dat wil 'surfen' groter zal zijn. Zelf heb ik nu bij 2 mensen geslapen (op één plaats 2 keer en op 1 plaats één keer) en heb ik zelf pas 1 keer mensen gehad.
Chantall
Reiziger

Bericht door Chantall »

Je moet je verwachtingen niet te hoog leggen.
Zelf zijn er nog nooit mensen bij me blijven slapen, maar wel bij een huisgenootje van me. Het ging deze mensen voornamelijk echt om de slaapplek. Na het ontbijt gingen ze zelf op pad en 's avonds zag je ze pas weer. Als je echt leuk contact wil met de mensen die langskomen moet je denk ik meer kijken naar wat andere couchsurfers over hen zeggen en van te voren al wat meer contact hebben om er achter te komen wat de ander verwacht.
Laugh and enjoy!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

En zelfs dan moet het natuurlijk nog klikken :)

Intussen een erg positieve 'beoordeling' gekregen dus dat is leuk.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

@Chantall heb je zelf wel eens ergens van een "couch" gebruik gemaakt?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik ben weer op 2 plekken wezen surfen, eerst bij een Amerikaans koppel in Tainan.. erg leuk om zo te horen hoe het is voor een foreigner om hier te leven en te werken en dan ook nog samen de toerist kunnen uithangen en de stad bekijken..

daarna bij een Taiwanees meisje in Chiayi, ook erg leuk al merk je dat door iets beperkter Engels communiceren iets lastiger is.. ze voelde zich verder ook erg schuldig dat wij aangereden waren maar heb haar gerust gesteld dat ongeluken nou eenmaal kunnen gebeuren en het gewoon pech is ;) Wel leuk om te zien hoe een Taiwanees huis er van binnen uitziet en welke supersterren er populair zijn bij de meiden ;)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Leuk :) Ik denk dat het buiten de westerse landen ook erg interessant is om te surfen. Ik heb zelf nog maar weinig ervaring (een paar keer in Nieuw-Zeeland en dat was het).
Plaats reactie