Hallo Lieky,
Ik weet niet hoe vol je schema zit en hoe lang je in Bangkok wilt blijven. Het is persoonsgebonden in hoeverre je last hebt van een jetlag. Deze kan de eerste dagen goed roet in je schema gooien. Ik heb er wel altijd behoorlijk last van, maar als het goed is(??) is dit fietsen niet de hele dag en zou je dit dus prima kunnen doen op je 2e dag.
Het treinticket kun je trouwens wel al vooruit te boeken, wat wel een aanrader is als je beperkt de tijd hebt in Bangkok (
http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng). Persoonlijk zou ik niet de 1e klas pakken. De tweede klas is echt prima te doen, het enige verschil is dat je geen afgesloten cabine hebt.
Als je besluit de tickets te kopen in Bangkok doe dit dan zo snel mogelijk naar je aankomst. Tickets naar Chiang Mai zijn erg populair, zeker onder toeristen. Als je het station binnenkomt komen mensen direct naar je toe. Deze hebben papieren met de routes en een blauwe blouse aan. Ze wijzen je direct naar het juiste raampje of brengen je naar de informatiebalie.
Voor de vliegtickets geld over het algemeen: hoe eerder hoe goedkoper. Vaak zijn de promotietickets van budget air-lines nog beschikbaar..
Veel succes met de rest van je voorbereiding!