Wazige achtergrond op de foto

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Wazige achtergrond op de foto

Bericht door Erik »

Hoe kun je de camera "dwingen" om te focussen op iets dat jij wilt en de rest blurren/ wazig krijgen zoals hier?

Met mijn standaard lens krijg ik het niet voor elkaar, ik weet dat je met de F waardes moet spelen, maar dan nog is het erg lastig. Wanneer ik de zoomlens er op plaats gaat het "vanzelf".

Dus hoe kun je dat nu afdwingen?
menasil
Reisexpert

Re: Wazige achtergrond op de foto

Bericht door menasil »

Ik heb ooit geleerd op een workshop:
"laag is vaag". Als je dus met een lage F waarde zou fotografen, zou je automatisch een vage achtergrond moeten krijgen. Maar met een kitlens is het soms wel lastig.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ze noemen dit het "scherptedieptebereik", ook wel afgekort als DOF (dept of field).
Zoals Menasil zegt, verkrijg je een beperkte DOF door een groot diafragma te gebruiken (lage F-waarde).
Hierdoor zal slecht een beperkt vlak in je foto scherp zijn. Alles voor of achter dit vlak wordt onscherp (wazig).
Je kan dit effect vergroten door korter op je onderwerp te gaan. Je kan dit door letterlijk dichterbij te gaan staan, maar ook door in te zoomen.
Wanneer je het onderste uit de kan wil, zet je dus een zoomlens op, zoom je erg hard in, ga je dicht op je onderwerp en gebruik je een groot diafragma (lage F).
Door een juist gebruik van de DOF kan je je onderwerp los maken van zijn omgeving zodat er geen storende elementen zijn en je onderwerp alle aandacht krijgt.

Een meer technische uitleg vindt je als je "scherptediepte" bvb ingeeft bij Wikipedia.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Moet je dan ook de spot focus aan hebben of maakt dat niet uit?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Maakt niet uit. Met een lage f kán je camera niet aales scherp krijgwn.

Verder helpt het voor een wazige achtergrond dat je zelf dicht bij je onderwerp staat (heeft uiteraard alles te maken met je DOF.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Elke camera heeft een bepaald aantal scherpstelpunten. De nieuwste generatie gaat er prat op héél veel scherpstelpunten te hebben (de Nikon D7000 heeft er bvb 39).
Als je de camera laat kiezen (alle scherpstelpunten ingeschakeld), dan is het best mogelijk dat die op een andere plaats scherpstelt dan wat jij zelf zou willen. In dat geval heb je dan een onbruikbare foto. Bij landschappen zonder specifiek aandachtspunt, zal de scherpte echter optimaal zijn.
Scherpstellen met het centrale autofocuspunt en je compositie maken door het onderwerp daar te plaatsen daar waar je het wil zal zorgen voor een beeld zoals jij het wil zien.
In elke camera zitten meerdere scherpstelpunten, je moet dus zelf de juiste keuze maken, dat laat je beter niet over aan de camera. Een gevorderde fotograaf is meestal slimmer dan de software van een camera ;)
Als je het diafragma helemaal open gebruikt om een wazige achtergrond te creëren, dan komt het er wel op aan om zo correct mogelijk scherp te stellen.
In het aangehaalde vb van de slang, stel je dus scherp op de kop met je centraal scherpstelpunt. Wanneer je dat doet door je ontspanknop half in te drukken, kan je alsnog je camera een lichte draai geven om de compositie te maken. Zo hoeft de hoofdonderwerp niet altijd centraal te staan in een foto maar bvb op de gulden snede of volgens de 1/3 regel. Ook weer een fotografische term ;)
Reisfreaks
Wereldreiziger

Bericht door Reisfreaks »

Hoi Erik,

Wij maken vaak met dezelfde instelling die foto's
< getal , > opening
Moet ik er wel even bij zeggen dat wij verder helemaal geen kaas hebben gegeten van het onderwerp fotografie 0_0
Soms lukt het met een beetje geluk ook anders. :@

http://frankrijk.reisfreaks.com/#7.76

http://barcelona.reisfreaks.com/#10.45
Plaats reactie