Wat moet ik mee en wat kan ik eten

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Peppi

Wat moet ik mee en wat kan ik eten

Bericht door Peppi »

In de zomervakantie ga ik een maandje naar Vietnam maar wat Moët ik mee en om te zorgen dat we geen reizigersdiaaree krijgen wat kunnen we wel en niet eten beantwoorden aub avast bedankt
Travelator
Reisexpert

Re: Wat Moët ik mee en wat kan ik eten

Bericht door Travelator »

Peppi schreef:In de zomervakantie ga ik een maandje naar Vietnam maar wat Moët ik mee en om te zorgen dat we geen reizigersdiaaree krijgen wat kunnen we wel en niet eten beantwoorden aub avast bedankt
Ik denk dat dat erg afhankelijk is van de plek/restaurant.

Water uit de kraan is taboe. Dat moet je in dit soort landen nooit doen. Drink alleen water uit verzegelde plastic flessen.

Over het algemeen zijn de etenswaren om voor op te passen: IJs(blokjes) (dus ook shakes etc), rauwe groenten/salades, want die worden vaak gewassen met kraanwater, en als je ziet dat vis of vlees open en bloot buiten de koeling ligt, is het ook niet aan te raden om dat te eten.
Verder moet je het gewoon van plek tot plek bekijken en aanvoelen.
Wat straalt een restaurant uit? Is het schoon? Hoe ziet het eten op de borden van de andere gasten eruit?
Hou er wel rekening mee dat je in dat soort landen waarschijnlijk sowieso een keer langdurig in het kleine kamertje belandt. Ons lichaam maakt daar nu eenmaal voor eerst kennis met bepaalde nieuwe bacteriën...

Wat bedoel je precies met "Wat moet ik mee?"
Doel je op kleding of op medicijnen of...?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
appeltje9

Bericht door appeltje9 »

Wat hierboven staat beschreven klopt, dat zijn de standaard dingen.
Wat wij deden was elke dag een blikje cola drinken. Misschien een fabeltje, maar wij zijn 2 maanden door Azie gereisd en niet ziek geworden. Voor ons hielp het in ieder geval.
Daarnaast moet je bij elk gerecht goed proeven. en als je een hap eten neemt en je twijfelt; gelijk stoppen met eten!

Voor de rest gewoon geluk hebben :-)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Goede tips allemaal.

Zelfs als je overal op let, voorzichtig bent en geen rare dingen doet moet je er niet van staan te kijken als je een keer (flink) aan de diarree raakt. Die kans is er nu eenmaal als je op reis bent. Andere omgevingen, hygiëne die anders is, warm weer en nog veel meer dingen kunnen er ook voor zorgen dat je meer kans hebt op diarree.

Diarree remmers meenemen is daaroom ook verstandig.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

soms heeft je maag ook last van temperatuurverschil. als je het zelf heel warm hebt, kan ijskoud drinken nog wel eens verkeerd vallen. zelfs als het gewoon een blikje cola is.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Veel mensen die ik tegenkom drinken elke dag een klein slokje sterke drank. Écht sterke drank en dan puur.
Schijnt de bacteriën in de darmen te doden...

Ben inmiddels twee maanden onderweg (in Zuid-Thailand) en nog altijd niet ziek geweest, ook zonder cola en drank...
*klopt af*

dit is volgens mij de goden verzoeken...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Travelator schreef:Veel mensen die ik tegenkom drinken elke dag een klein slokje sterke drank. Écht sterke drank en dan puur.
Schijnt de bacteriën in de darmen te doden....[/size]
Als mensen er in geloven moeten ze het doen, maar het is echt grote onzin.

De slokje sterke drank wordt in de maag dusdanig ver verdund dat het in de darmen geen enkel effect meer heeft. Alcohol als desinfectiemiddel moet een alcohol (ethanol) percentage hebben van 70%! Als je dat in je maag hebt, dan heb je een ander probleem, nl. alcoholvergiftiging.

Bovendien is het maar goed dat je zo bacterien in je darmen niet kan doden, want in onze darmen zitten allemaal bacterien die ons helpen de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen (en ze zetten stoffen voor ons om).
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Dat van dat alcohol heb ik ook wel eens gehoord! Dat je het zou moeten doen op een lege maag. De eerste keer dat ik in Bangkok was dacht ik nog dat het een leuk idee was maar toen ik de eerste ochtend wakker werd was ik echt bizar misselijk dat ik het idee gelijk maar heb laten varen! Leek me toch niet zo'n fijne methode.

Wat ook helpt met eten onderweg is goed kijken waar de locals zitten. Waar veel locals zitten is het eten vaak goed. Zit er niemand, dan kun je er zelf beter ook niet gaan eten. Daarnaast zijn Aziaten vooral goed in het bereiden van hun eigen keuken. De mensen die ik tegenkwam die ziek waren of buikloop hadden, waren dit bijna allemaal van Westers eten. Aziaten weten gewoon minder goed hoe ze dat moeten bereiden. Maar ook, waarom zo je dat eten als je daar de meest verukkelijke locale dingen kan eten!

Veel plezier alvast! Niet teveel zorgen maken in ieder geval :).

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ik heb heel veel gereisd in Azie en ben in de 2.5 jaar dat ik in Azie was wel 3 keer ziek geweest waarvan 2 keer aan voedsel. Ik heb alles gegeten zelfs salade. Ijsklontjes ook gewoon gebruikt maar dan wel die met een gaatje erin.
Ik eet zelfs voedsel op straat geen problemen gehad. Tuurlijk kan het je overkomen dus altijd zorgen dat je pilletjes bij je hebt.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Diarree remmers zijn zeker handig maar daarbij moet gezegd worden dat je deze echt alleen moet nemen wanneer je lang niet naar de wc kán door busreizen, vliegreizen of een geplande jungletrek. Voor de rest is het alleen een signaal van je lichaam dat het eruit moet, je kunt dus beter even een ochtendje rustig aan doen en bij toiletten in de buurt blijven. Niet voor niets dat zich zo'n reactie vormt. Dus niet bij het minste of geringste er een pilletje in stoppen!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Helemaal eens ook met die laatste reactie. Niet overdadig gebruiken inderdaad.

Heel veel (zuiver) water drinken als je diarree hebt schijnt ook te helpen. Ik ben niet vaak ziek geweest gelukkig (in Mongolië wel een keer voedselvergiftiging en in Laos een keer de Mexicaanse griep) en je moet soms echt geluk hebben. Gezond verstand doet veel maar niet alles helaas.

En ook weer niet te bang worden om te eten. Ik eet soms ook liever gewoon op straat dan in een restaurant (de keuken zie je dan ook niet meestal).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Je zou ook eens kunnen informeren naar Ducoral? Het zou kunnen helpen?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Wat moet ik mee en wat kan ik eten

Bericht door bolletjeom »

ik ben niet voorzichtig en heb zelden wat.
Wel heb ik slechte ervaringen met diareeremmers. Soms moet je omdat je uren de bus in moet maar ik eindig de dag altijd met een koortsaanval en enorm rillen totdat mijn darmen kwijt zijn wat ze eigenlijk al die tijd al wilde.

Bouw wat weerstand op door wel je tanden te poetsen met kraanwater.

Heb van een expert begrepen dan meer dan de helft van de reizigersdiaree gevallen niet komen door eten maar door temperatuurverschil zoals op de eerste reisdagen of dat koude colaatje of gewoon de airco op je buik. Andere oorzaak is je eigen hygiene. Je moet wat vaker je handen wassen omdat de mensen om je heen dat minder doen dus alles wat je aanraakt is iets viezer dan je gewend bent. Dus haal je vingers uit je mond!!! ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Mette88
Reiziger

Bericht door Mette88 »

Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat 75% met reizigersdiarree te maken krijgt of een of andere infectie van het maagdarmkanaal.
Het zijn niet zozeer alleen de ijsblokjes en groentes/fruit die met kraanwater worden gewassen die je ziek maken, als wel de algehele andere bacteriecultuur in die landen. Ik denk dat je niet kunt voorkomen dat je krampen, diarree, misselijkheid en/of andere verschijnselen krijgt tijdens een reis in Azië. Misschien als je er zou wonen en je eigen eten zou bereiden.

Toen ik zelf in Thailand/Laos was, zag ik om me heen overal mensen met reizigersdiarree (http://en.wikipedia.org/wiki/Traveler's_diarrhea) die zich voor een weekje erg ziek hebben gevoeld en antibiotica kregen.
Bij mij ging alles wonderbaarlijk goed tot 1,5 week voor ik terug zou vliegen.
Ik had in Thailand iets van een food stall gegeten (wat ik trouwens veel vaker deed), maar blijkbaar was het varkensvlees niet zo lekker voor m'n maag en de volgende dag voelde ik me niet goed.
Sindsdien is het alleen maar erger geworden en na een week in Laos allerlei baguettes met ei/bacon/andere zooi te hebben gegeten (en snake whiskey!) kon ik niet meer normaal eten of ik moest na 5 min naar de wc..
Uiteindelijk heb ik twee dagen koorts gehad en krampen en alles, maar dat was na een bezoekje aan de medische post en wat paracetamol en buscopan weer over.

Advies heb ik niet echt, aangezien ik zelf alles at. De bekende maatregelen zijn, zoals hier al eerder is geschreven, geen ijsblokjes (behalve de typisch ronde met gaatjes erin) eten, geen groente en fruit wat niet geschild of gekookt/gebakken is en desinfectiespul op je handen doen voor je eet of drinkt.
Wat ik zelf nooit deed, is van straatstalletjes vis of vlees eten wat rauw op een berg ijs ligt te verpieteren tot je iets bestelt..

En als iets er niet smakelijk uitziet, zoals allerlei vlees en vis op barbecues, dan zou ik het ook niet eten. En eten waar de locals eten is ook zo'n gouden tip. Hoewel ik daar zelf m'n bedenkingen bij heb, aangezien ik er bij blijf dat wij Westerlingen gewoon niet gewend zijn aan de Aziatische bacteriën.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mette88 schreef:Hoewel ik daar zelf m'n bedenkingen bij heb, aangezien ik er bij blijf dat wij Westerlingen gewoon niet gewend zijn aan de Aziatische bacteriën.
Maar gelukkig hebben we allemaal een immuunsysteem... Het merendeel van alle bacteriën is niet ziekmakend, of dat nu in Nederland is of in Azië. Hoe hygiënisch er ook gewerkt wordt (= niet steriel), bacteriën zitten er overal. Ik betwijfel dat de Mac daadwerkelijk minder bacteriën heeft als een straatstal.

Van desinfectiespul gaan bacteriën op je handen dood. Prima spul dus. Daarbij overleven bacteriën hoge temperaturen zeker niet, dus als je eten goed gekookt is, is het meeste wel dood (of ingekapseld).

Ik eet altijd alles en ik ben zelden ziek.
Plaats reactie