Het ándere China. help me kiezen
- bolletjeom
- Reisexpert
Het ándere China. help me kiezen
ik zit met een dilemma. Ik kan kiezen uit twee routes in China. routes die niet meer langs de gewone hoogtepunten gaan wat ik niet erg vind want die heb ik al gezien. Maar nu heb ik moeite met kiezen. Welke spreekt jullie het meeste aan?
Route 1 China Anders
Dag 1/2/3: Chengdu
theehuizen, panda-onderzoekcentrum, een Sichuan kookcursus, antiekmarktje en een voorstelling van de Sichuan-opera bijwonen.
Dag 4: Chengdu – Leshan - Emeishan
Leshan: 71 meter hoge Boeddha uitgehouwen in rode zandsteen (UNESCO)
Eimei: De heilige berg Emeishan, een populair bedevaartsoord met veel tempels en kloosters. (UNESCO)
Dag 5: Emeishan
Wandelen, kans op apen
Dag 6: Emeishan – Chengdu – Nachttrein naar Luoyang
ochtend wandeling, middag en avond bus/trein
Dag 7: Luoyang
In de late namiddag aankomst in Luoyang.
Dag 8: Luoyang – Longmen-grotten – Shaolin-klooster – Dengfeng
boeddhistische grotten van Longmen, nissen en kamers in de rotsen, 17 meter hoge Boeddha Vairocana ( de ‘Mona Lisa van het Oosten’) genoemd. UNESCO. Shaolin-klooster. Hier is de vechtsport 'Kung Fu' ontwikkeld.
Dag 9: Dengfeng - Zhengzhou - Nachttrein naar Jiujang
bekijken monumenten, Han Que poorten, tempels, een zonnewijzer en de sterrenwacht van Dengfeng. Nachttrein.
Dag 10: Jiujang - Wuyuan
Wuyuan, verschillende mooie authentieke dorpjes, 800 jaar oude Regenboog-brug van Qinghua. twee ‘boeren’dorpen Sixi en Yancun. traditionele huizen met prachtig houtsnijwerk
Dag 11: Wuyuan - Klein-Likeng – Wangkou – Xiaoqi - Tunxi
bezoek traditionele dorpen zoals Xiaoqi, Wangkou en Klein-Likeng. smalle steegjes en witte huizen in Ming en Qing stijl.
Dag 12: Tunxi
Tunxi heeft fraai gerestaureerde traditionele architectuur, excursie Gele Bergen. UNESCO.
Dag 13: Tunxi - Hongcun - Hangzhou
het oude dorp Hongcun. UNESCO. en Hangzhou.
Dag 14: Hangzhou
Theemuseum, het schilderachtige Westmeer.
Dag 15: Hangzhou – Wuzhen
Wuzhen. bekend vanwege zijn waterwegen en mooie bruggetjes ‘Venetië van het Oosten’.
Dag 16: Wuzhen – Tongli
Tongli, typische Chinese tuinen met rotspartijen, prieeltjes en vijvers met goudkarpers.
Dag 17: Tongli - Suzhou
klassieke tuinen van Suzhou, UNESCO. In de oude delen van de stad vind je de ronde maanpoorten in de steegjes en de boogbruggen over de smalle kanalen die de stad zo'n karakteristieke Chinese uitstraling geven.
Dag 18/ 19/ 20: Suzhou - Shanghai
Shanghai, de grootste stad van China. De Oriental TV Tower en World Financial Centre. de ‘flesopener’. De Jaden Boeddha tempel, De Mandarijntuinen, een bazaar en theehuis Huxingting.
Dag 21: Shanghai / Excursie Zhujiajiao
oude stadje Zhujiajiao. Het is een oase van rust. De houten en marmeren bruggen.
OF
Route 2 China Minderheden
Dag 1 t/m vijf is gelijk aan hier boven
Dag 1/2/3: Chengdu theehuizen, panda-onderzoekcentrum, een Sichuan kookcursus, antiekmarktje en een voorstelling van de Sichuan-opera bijwonen.
Dag 4: Chengdu – Leshan - EmeishanLeshan: 71 meter hoge Boeddha uitgehouwen in rode zandsteen (UNESCO) Eimei: De heilige berg Emeishan, een populair bedevaartsoord met veel tempels en kloosters. (UNESCO)
Dag 5: EmeishanWandelen, kans op apen.
Dag 6/7/8: Emeishan - Chengdu - Guiyang - Kaili
vlucht naar Guiyang.door naar Kaili. Start reis door de minderheden gebieden van de provincies Guizhou en Guangxi. De weekmarkt van Kaili wordt bezocht door de minderheden uit de dorpen in de omgeving.
Dagexcursie naar de dorpjes Matang, Shilong en Fengxiang. De inwoners van Matang behoren tot de Gejia. Een mooie wandeling brengt je naar een hooggelegen groot podium waar regelmatig dans- en zangvoorstellingen gegeven worden. Shilong is een Shui-dorp Shilong. De 60 families die hier wonen kijken uit op de fraaie aangelegde vijver met lotusbloemen.Een wandeling van een kwartier brengt je naar het afgelegen dorp Fengxiang
Excursie 'zwarte Miao' dorpen Shiqiao en Qingman. Shiqiao is beroemd om bewoners die nog steeds op traditionele wijze papier maken. Qingman is bekend om de vrouwen. zij 'dragen' lang zwart haar, dat kundig is opgebonden.
Dag 9: Kaili - Xijiang
Xijiang, het grootste 'lange rokken' Miaodorp in de wijde omtrek. De houten huizen worden nog steeds gebouwd zonder spijkers.
Dag 10: Xijiang - Rongjiang
weekmarkt
Dag 11: Rongjiang – Gaozeng - Congjiang
De bewoners van Gaozeng behoren tot de Dong. prachtige houten huizen en de Wind- en Regenbruggen. drumtorens.
Dag 12: Congjiang - Zhaoxing
Zhaoxing, rijstterrassen, waterbuffels .veel traditionele huizen en vijf trommeltorens.
Dag 13: Zhaoxing
wandelen door het gebied van de Dong. Zen.
Dag 14: Zhaoxing - Chengyang
‘houten’ dorp Chengyang, een prachtige houten Wind- en Regenbrug UNESCO.
Dag 15: Chengyang - Longji-rijstterrassen
Longji-rijstterrassen, een pittige wandeling van drie uur aan de voet van een duizend meter hoge berg. hier wonen de Zhuang- en Yao-minderheden, De Yao: De kleurrijk in roze jasjes geklede vrouwen zijn beroemd om hun lange haar, dat ze laten groeien totdat ze geslachtsrijp zijn. Dan wordt het afknipt en als haarstuk ingevlochten in het haar dat ze opnieuw laten groeien; zo creëren ze hun imposante kapsels.
Dag 16: Longji-rijstterrassen
wandelingen maken naar de Yao- en Zhuang-dorpjes in de omgeving.
Dag 17: Longji-rijstterrassen - Xiamen - Nanjing
vliegen naar Xiamen bus naar Nanjing i
Dag 18: Nanjing
bezoek de traditionele huizen van het dorp Nanjing: Tianluokeng of Yunshuiyao. Deze ‘tulou’ (‘aarden huizen‘) zijn de karakteristieke huizen van de Hakka-minderheid. De cirkelvormige woningen lijken op ronde flats en zijn opgetrokken uit aarde en grote bakstenen. Ze kunnen tot wel 300 gezinnen huisvesten en hebben een gemeenschappelijk binnenhof met een vooroudertempel (Citang). UNESCO
Dag 19: Nanjing - Yongding
bezoek Tuloe in Yongding.
Dag 20: Yongding - Quanzhou
Quanzhou. boeddhistische Kaiyuan-tempel en de Mazu-tempel .de Qingjing-moskee.
Dag 21: Quanzhou - Xiamen
Bezienswaardig is de over de zee uitkijkende Nanputuo-tempel, de Universiteit van Xiamen, het Overzeese Chinezen Museum, de botanische tuin Wanshi en het Hulishan-fort
Dag 22: Vertrek Xiamen – Aankomst Amsterdam/Brussel
Route 1 China Anders
Dag 1/2/3: Chengdu
theehuizen, panda-onderzoekcentrum, een Sichuan kookcursus, antiekmarktje en een voorstelling van de Sichuan-opera bijwonen.
Dag 4: Chengdu – Leshan - Emeishan
Leshan: 71 meter hoge Boeddha uitgehouwen in rode zandsteen (UNESCO)
Eimei: De heilige berg Emeishan, een populair bedevaartsoord met veel tempels en kloosters. (UNESCO)
Dag 5: Emeishan
Wandelen, kans op apen
Dag 6: Emeishan – Chengdu – Nachttrein naar Luoyang
ochtend wandeling, middag en avond bus/trein
Dag 7: Luoyang
In de late namiddag aankomst in Luoyang.
Dag 8: Luoyang – Longmen-grotten – Shaolin-klooster – Dengfeng
boeddhistische grotten van Longmen, nissen en kamers in de rotsen, 17 meter hoge Boeddha Vairocana ( de ‘Mona Lisa van het Oosten’) genoemd. UNESCO. Shaolin-klooster. Hier is de vechtsport 'Kung Fu' ontwikkeld.
Dag 9: Dengfeng - Zhengzhou - Nachttrein naar Jiujang
bekijken monumenten, Han Que poorten, tempels, een zonnewijzer en de sterrenwacht van Dengfeng. Nachttrein.
Dag 10: Jiujang - Wuyuan
Wuyuan, verschillende mooie authentieke dorpjes, 800 jaar oude Regenboog-brug van Qinghua. twee ‘boeren’dorpen Sixi en Yancun. traditionele huizen met prachtig houtsnijwerk
Dag 11: Wuyuan - Klein-Likeng – Wangkou – Xiaoqi - Tunxi
bezoek traditionele dorpen zoals Xiaoqi, Wangkou en Klein-Likeng. smalle steegjes en witte huizen in Ming en Qing stijl.
Dag 12: Tunxi
Tunxi heeft fraai gerestaureerde traditionele architectuur, excursie Gele Bergen. UNESCO.
Dag 13: Tunxi - Hongcun - Hangzhou
het oude dorp Hongcun. UNESCO. en Hangzhou.
Dag 14: Hangzhou
Theemuseum, het schilderachtige Westmeer.
Dag 15: Hangzhou – Wuzhen
Wuzhen. bekend vanwege zijn waterwegen en mooie bruggetjes ‘Venetië van het Oosten’.
Dag 16: Wuzhen – Tongli
Tongli, typische Chinese tuinen met rotspartijen, prieeltjes en vijvers met goudkarpers.
Dag 17: Tongli - Suzhou
klassieke tuinen van Suzhou, UNESCO. In de oude delen van de stad vind je de ronde maanpoorten in de steegjes en de boogbruggen over de smalle kanalen die de stad zo'n karakteristieke Chinese uitstraling geven.
Dag 18/ 19/ 20: Suzhou - Shanghai
Shanghai, de grootste stad van China. De Oriental TV Tower en World Financial Centre. de ‘flesopener’. De Jaden Boeddha tempel, De Mandarijntuinen, een bazaar en theehuis Huxingting.
Dag 21: Shanghai / Excursie Zhujiajiao
oude stadje Zhujiajiao. Het is een oase van rust. De houten en marmeren bruggen.
OF
Route 2 China Minderheden
Dag 1 t/m vijf is gelijk aan hier boven
Dag 1/2/3: Chengdu theehuizen, panda-onderzoekcentrum, een Sichuan kookcursus, antiekmarktje en een voorstelling van de Sichuan-opera bijwonen.
Dag 4: Chengdu – Leshan - EmeishanLeshan: 71 meter hoge Boeddha uitgehouwen in rode zandsteen (UNESCO) Eimei: De heilige berg Emeishan, een populair bedevaartsoord met veel tempels en kloosters. (UNESCO)
Dag 5: EmeishanWandelen, kans op apen.
Dag 6/7/8: Emeishan - Chengdu - Guiyang - Kaili
vlucht naar Guiyang.door naar Kaili. Start reis door de minderheden gebieden van de provincies Guizhou en Guangxi. De weekmarkt van Kaili wordt bezocht door de minderheden uit de dorpen in de omgeving.
Dagexcursie naar de dorpjes Matang, Shilong en Fengxiang. De inwoners van Matang behoren tot de Gejia. Een mooie wandeling brengt je naar een hooggelegen groot podium waar regelmatig dans- en zangvoorstellingen gegeven worden. Shilong is een Shui-dorp Shilong. De 60 families die hier wonen kijken uit op de fraaie aangelegde vijver met lotusbloemen.Een wandeling van een kwartier brengt je naar het afgelegen dorp Fengxiang
Excursie 'zwarte Miao' dorpen Shiqiao en Qingman. Shiqiao is beroemd om bewoners die nog steeds op traditionele wijze papier maken. Qingman is bekend om de vrouwen. zij 'dragen' lang zwart haar, dat kundig is opgebonden.
Dag 9: Kaili - Xijiang
Xijiang, het grootste 'lange rokken' Miaodorp in de wijde omtrek. De houten huizen worden nog steeds gebouwd zonder spijkers.
Dag 10: Xijiang - Rongjiang
weekmarkt
Dag 11: Rongjiang – Gaozeng - Congjiang
De bewoners van Gaozeng behoren tot de Dong. prachtige houten huizen en de Wind- en Regenbruggen. drumtorens.
Dag 12: Congjiang - Zhaoxing
Zhaoxing, rijstterrassen, waterbuffels .veel traditionele huizen en vijf trommeltorens.
Dag 13: Zhaoxing
wandelen door het gebied van de Dong. Zen.
Dag 14: Zhaoxing - Chengyang
‘houten’ dorp Chengyang, een prachtige houten Wind- en Regenbrug UNESCO.
Dag 15: Chengyang - Longji-rijstterrassen
Longji-rijstterrassen, een pittige wandeling van drie uur aan de voet van een duizend meter hoge berg. hier wonen de Zhuang- en Yao-minderheden, De Yao: De kleurrijk in roze jasjes geklede vrouwen zijn beroemd om hun lange haar, dat ze laten groeien totdat ze geslachtsrijp zijn. Dan wordt het afknipt en als haarstuk ingevlochten in het haar dat ze opnieuw laten groeien; zo creëren ze hun imposante kapsels.
Dag 16: Longji-rijstterrassen
wandelingen maken naar de Yao- en Zhuang-dorpjes in de omgeving.
Dag 17: Longji-rijstterrassen - Xiamen - Nanjing
vliegen naar Xiamen bus naar Nanjing i
Dag 18: Nanjing
bezoek de traditionele huizen van het dorp Nanjing: Tianluokeng of Yunshuiyao. Deze ‘tulou’ (‘aarden huizen‘) zijn de karakteristieke huizen van de Hakka-minderheid. De cirkelvormige woningen lijken op ronde flats en zijn opgetrokken uit aarde en grote bakstenen. Ze kunnen tot wel 300 gezinnen huisvesten en hebben een gemeenschappelijk binnenhof met een vooroudertempel (Citang). UNESCO
Dag 19: Nanjing - Yongding
bezoek Tuloe in Yongding.
Dag 20: Yongding - Quanzhou
Quanzhou. boeddhistische Kaiyuan-tempel en de Mazu-tempel .de Qingjing-moskee.
Dag 21: Quanzhou - Xiamen
Bezienswaardig is de over de zee uitkijkende Nanputuo-tempel, de Universiteit van Xiamen, het Overzeese Chinezen Museum, de botanische tuin Wanshi en het Hulishan-fort
Dag 22: Vertrek Xiamen – Aankomst Amsterdam/Brussel
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Het ándere China. help me kiezen
Makkelijk
De minderheden route! De rijst terrassen van Longji zijn fantastisch en zeker als je er nog wandeling doorheen kunt maken. Ook de route van Kaili richting guillin met de verschillende minderheden is mooi. Alleen moet je plantechnisch wel geluk hebben met de markten. Maar dat zal vast wel goed uitgezocht zijn.

- bolletjeom
- Reisexpert
hmmm, ik dacht dat eerst ook maar na het lezen was ik een beetje bang dat ik minderheden-moe zou worden en dat deze route mogelijk veel van het zelfde is. De andere route heeft misschien wat meer afwisseling.
Ben jij in deze hoek geweest?
Ik ben er voor een gedeelte geweest. Het zijn wel allemaal verschillende minderheden en het leukste is als je komt op de dag dat er markt is. Longji heeft een aantal grote rijstterrassen waar je tussen door kunt lopen. Erg leuk om te doen, de meeste mensen komen 's ochtends en gaan aan het eind van de dag weer weg. Je zult waarschijnlijk ook in een hotel slapen wat tussen de terrassen ligt, dus niet te veel bagage meenemen. Je moet het zelf naar boven dragen of een dragertje in hurenbolletjeom schreef:hmmm, ik dacht dat eerst ook maar na het lezen was ik een beetje bang dat ik minderheden-moe zou worden en dat deze route mogelijk veel van het zelfde is. De andere route heeft misschien wat meer afwisseling.

De andere route heeft volgens mij veel tuinen en parken (o.a. hangzhou, wuzhen en tongli). Het is waar je voor kiest en van houd

Ik zou gaan voor route 2 (minderheden).
Suzhou bijvoorbeeld is leuk maar is vergeven van de (Chinese) toeristen en is daarom al een beetje minder karakteristiek geworden in mijn ogen. De andere route zal meer door de dorpen gaan. Als je iemand nodig hebt die mee 'moet' dan ben ik beschikbaar
Suzhou bijvoorbeeld is leuk maar is vergeven van de (Chinese) toeristen en is daarom al een beetje minder karakteristiek geworden in mijn ogen. De andere route zal meer door de dorpen gaan. Als je iemand nodig hebt die mee 'moet' dan ben ik beschikbaar

Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Volgens mij kan je met zulke reizen haast geen verkeerde keuze maken, het lijken me beiden fantastische reizen. Maar ja, met zo'n antwoord schiet je natuurlijk niet heel veel op 

Route 1 zou mij leuker lijken.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Beide routes lijken me mooi, van beide routes heb ik delen gezien.
Beiden lijken me intereressant en mooi om te zien. Lastig kiezen!
Persoonlijk neig ik meer naar de tweede.
Het viel me trouwens op de je een bus van Xiamen naar Nanjing wilt? Is die er uberhaupt? Want dat is echt een heel eind!
Of heb ik het mis en is er nog een Nanjing?
Beiden lijken me intereressant en mooi om te zien. Lastig kiezen!
Persoonlijk neig ik meer naar de tweede.
Het viel me trouwens op de je een bus van Xiamen naar Nanjing wilt? Is die er uberhaupt? Want dat is echt een heel eind!
Of heb ik het mis en is er nog een Nanjing?
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com
2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
- bolletjeom
- Reisexpert
@dexter. Waarom route 1? Ik neig er ook een beetje naar maar denk dat ik spijt ga krijgen als ik niet voor de minderheden route ga.
Wat betreft de bussen. Dit is een georganiseerde reis. Het is absoluut onmogelijk om deze routes met het openbaar vervoer te doen in het aantal dagen wat er nu voor staat.
Wat betreft de bussen. Dit is een georganiseerde reis. Het is absoluut onmogelijk om deze routes met het openbaar vervoer te doen in het aantal dagen wat er nu voor staat.
route 2! lijkt me ook ietwat rustiger qua tempo dus meer tijd om alles in je op te nemen en het ook echt te onthouden 

- bolletjeom
- Reisexpert
even een update. Het gaat hem niet worden
Maar toch bedankt voor het meedenken.
Het ticket viel niet binnen de marge van gratis ticket voor studiereis, de reisdata kwamen echt niet handig uit en de reisduur betekende dat ik ook nog 6 vakantiedagen in moest leveren. Al met al reden genoeg om het af te blazen....voor dit jaar. Wie weet volgend jaar.
Ik ga nu een week wandelen in het hoge atlas gebergte in Marokko. En eigenlijk heb ik daar nu al meer zin in dan ik aan voorpret had voor de china trips. (zal er wel iets mee te maken hebben dat ik liever 8 dagen met een groep wandel dan 28 van hot naar her vlieg
)

Het ticket viel niet binnen de marge van gratis ticket voor studiereis, de reisdata kwamen echt niet handig uit en de reisduur betekende dat ik ook nog 6 vakantiedagen in moest leveren. Al met al reden genoeg om het af te blazen....voor dit jaar. Wie weet volgend jaar.
Ik ga nu een week wandelen in het hoge atlas gebergte in Marokko. En eigenlijk heb ik daar nu al meer zin in dan ik aan voorpret had voor de china trips. (zal er wel iets mee te maken hebben dat ik liever 8 dagen met een groep wandel dan 28 van hot naar her vlieg