2 vragen sumatra 18 dagen; noord en/of zuid?
-
- Vakantieganger
2 vragen sumatra 18 dagen; noord en/of zuid?
He allemaal,
Aanstaande zomer (aug/sept) zijn we van plan voor 3 weken naar sumatra te gaan. Op aardig wat topics heb ik veel info gelezen omtrent eventuele reisroutes. Vaak wordt alleen het noordelijke deel bezocht, de duur hiervan verschilt van een week tot 3 weken. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen.
We hebben 18 reisdagen voor sumatra zelf; we landen op banda atjeh maar hebben nog geen ticket geboekt voor de terugvlucht naar kuala lumpur.
We gaan voor de natuur, willen enigzins 'relaxed' reizen, indien mogelijk graag met het openbaar vervoer en zouden graag zouden we afsluiten met 3 dagen strand.
Vorig jaar heb ik 2 maand in Indonesië rondgereisd middels het lokale vervoer, dit beviel ook erg goed.
Ik was benieuwd; is alleen het noordelijke deel aan te bevelen gezien onze tijd? Dan bijv. van padang weer terugvliegen, of is het zuiden ook zeker de moeite waard om te denken over een vlucht vanaf palembang.
Tevens was ik benieuwd of we in aug/sept ook hostels etc. moeten reserveren of kunnen we op de bonnefooi?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen t.a.v. bovenstaande, alvast hartelijk dank!
Aanstaande zomer (aug/sept) zijn we van plan voor 3 weken naar sumatra te gaan. Op aardig wat topics heb ik veel info gelezen omtrent eventuele reisroutes. Vaak wordt alleen het noordelijke deel bezocht, de duur hiervan verschilt van een week tot 3 weken. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen.
We hebben 18 reisdagen voor sumatra zelf; we landen op banda atjeh maar hebben nog geen ticket geboekt voor de terugvlucht naar kuala lumpur.
We gaan voor de natuur, willen enigzins 'relaxed' reizen, indien mogelijk graag met het openbaar vervoer en zouden graag zouden we afsluiten met 3 dagen strand.
Vorig jaar heb ik 2 maand in Indonesië rondgereisd middels het lokale vervoer, dit beviel ook erg goed.
Ik was benieuwd; is alleen het noordelijke deel aan te bevelen gezien onze tijd? Dan bijv. van padang weer terugvliegen, of is het zuiden ook zeker de moeite waard om te denken over een vlucht vanaf palembang.
Tevens was ik benieuwd of we in aug/sept ook hostels etc. moeten reserveren of kunnen we op de bonnefooi?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen t.a.v. bovenstaande, alvast hartelijk dank!
Re: 2 vragen sumatra 18 dagen; noord en/of zuid?
Wanneer in augustus kom je precies aan? De Ramadan duurt tot 18 augustus. In andere delen van Indonesie is het met een beetje zoeken mogelijk te zijn om eten en drinken te vinden en discreet te nuttigen (is mijn ervaring), in Aceh waar men volgens de Sharia moet leven is dat een ander verhaal. Veel buitenlanders die op Pulau Weh wonen en werken, kiezer er voor om dan weg te gaan. Duikscholen zijn wel open.
Om in 18 dagen van Banda Aceh naar Padang te reizen is mogelijk, zeker als je in een keer de doorsteek maakt van Bandah Aceh naar Medan. (Dat kan in een dag, een lange dag.) Verder naar het zuiden zou ik denk ik niet gaan. Niet omdat het niet de moeite waard is, maar er is al zoveel te doen in het tussengelegen gebied! En de afstanden zijn nu eenmaal groot en de wegen zijn slecht.
Om in 18 dagen van Banda Aceh naar Padang te reizen is mogelijk, zeker als je in een keer de doorsteek maakt van Bandah Aceh naar Medan. (Dat kan in een dag, een lange dag.) Verder naar het zuiden zou ik denk ik niet gaan. Niet omdat het niet de moeite waard is, maar er is al zoveel te doen in het tussengelegen gebied! En de afstanden zijn nu eenmaal groot en de wegen zijn slecht.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Vakantieganger
Bedankt voor je snelle reactie, ons plan is een vlucht te nemen op 15 augustus, dan circa 2/3 dagen kuala lumpur zodat we 19 augustus aankomen. Dus dit komt perfect uit.
Dienen we vooraf nog te reserveren denk je of kunnen we ter plekke wel gewoon hostels+vervoer+excursies regelen?
Dienen we vooraf nog te reserveren denk je of kunnen we ter plekke wel gewoon hostels+vervoer+excursies regelen?
Het zal ongeveer een week duren voordat het leven hersteld is. Ik zou desalnietemin alles lekker ter plekke boeken
Als je vlucht naar Bandah Aceh geen vertraging hebt (en je vooraan in de rij staat voor je visum), dan kan je net de boot van twee uur naar Pulau Weh halen. Haal je die boot (net) niet, dan gaan er daarna meer boten.
Ik zou echter niet tijdens Idul Fitri Indonesie binnenkomen, maar gewoon een dag later.

Als je vlucht naar Bandah Aceh geen vertraging hebt (en je vooraan in de rij staat voor je visum), dan kan je net de boot van twee uur naar Pulau Weh halen. Haal je die boot (net) niet, dan gaan er daarna meer boten.
Ik zou echter niet tijdens Idul Fitri Indonesie binnenkomen, maar gewoon een dag later.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik deel de mening van Jenny.
Het duurt zeker een week voor het normale leven weer op gang is.
Zelf heb ik dit meegemaakt op Sulawesi, Wat nog niet eens zo streng islamitisch is als Atjeh.
We konden moeilijk vervoer regelen en veel eettentjes waren gewoon 1 week dicht.
Maar het heeft ook een leuke kant:
er was op de laatste dag van de ramadan wel groot feest met vuurwerk (de hele nacht door)
en heel veel eten. Wat ons ook rijkelijk werd aangeboden.
Alles versierd met gekleurde slingers/ vlaggen.
Heeeeel veel brommertjes reden toeterend onder begeleiding van de politie door de straten.
Was erg gezellig.
Maar de dag (en week) erna was het heeeel stil!
Veel zaken gesloten. overvolle bussen, en binnenlandse vluchten.
Na een week was alles weer redelijk normaal.
Ik vond het erg leuk een keer mee te maken, maar
ik houd er tegenwoordig wel rekening mee.
Plan mijn reis minimaal 10 dagen na de ramadan.
Zelf ga ik in september ook naar Atjeh.
Ben erg benieuwd naar o.a. Palau weh en Banda Atjeh
Veel plezier!
Het duurt zeker een week voor het normale leven weer op gang is.
Zelf heb ik dit meegemaakt op Sulawesi, Wat nog niet eens zo streng islamitisch is als Atjeh.
We konden moeilijk vervoer regelen en veel eettentjes waren gewoon 1 week dicht.
Maar het heeft ook een leuke kant:

er was op de laatste dag van de ramadan wel groot feest met vuurwerk (de hele nacht door)
en heel veel eten. Wat ons ook rijkelijk werd aangeboden.
Alles versierd met gekleurde slingers/ vlaggen.
Heeeeel veel brommertjes reden toeterend onder begeleiding van de politie door de straten.
Was erg gezellig.
Maar de dag (en week) erna was het heeeel stil!
Veel zaken gesloten. overvolle bussen, en binnenlandse vluchten.
Na een week was alles weer redelijk normaal.
Ik vond het erg leuk een keer mee te maken, maar
ik houd er tegenwoordig wel rekening mee.
Plan mijn reis minimaal 10 dagen na de ramadan.
Zelf ga ik in september ook naar Atjeh.
Ben erg benieuwd naar o.a. Palau weh en Banda Atjeh
Veel plezier!