Mozambique

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
kohraya
Reisexpert

Mozambique

Bericht door kohraya »

Ik ben op zoek naar een goedkope 4x4 verhuurmaatschappij in Mozambique voor 25 dagen in juli/aug.
Vorig jaar in dezelfde periode een gedeelte van zuidelijk Afrika gedaan met een single cab met rooftent en volledige uitrusting voor 54€ per dag. Rond die prijs vind ik zo dadelijk niets.
Graag jullie hulp ;)

(meer vragen volgen als ik hier een positieve prijsindicatie heb gekregen)
Jenny
Reisexpert

Re: Mozambique

Bericht door Jenny »

Mag ik mee? Gedeelde kosten = goedkoper :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Mozambique is toch wel erg onderontwikkeld hoor. ook qua voorzieningen als autoverhuurders
Ik denk dat je een betere kans maakt in Zuid-Afrika te huren en te zorgen dat je dan toestemming krijgt de auto mee te nemen naar Mozambique.
Je kunt in een dag van jo'burg naar Maputo rijden
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:Mozambique is toch wel erg onderontwikkeld hoor. ook qua voorzieningen als autoverhuurders
Ik denk dat je een betere kans maakt in Zuid-Afrika te huren en te zorgen dat je dan toestemming krijgt de auto mee te nemen naar Mozambique.
Je kunt in een dag van jo'burg naar Maputo rijden
Even een draadje kapen (maar wel on topic)

Ik zou deze zomer graag 6-8 weken door Z-Afrika en Mozambique willen reizen, maar in mijn eentje een auto huren zie ik niet zo zitten (o.a. gezien de lange afstanden, maar ook vanwege de prijs en de veiligheid). Hoe zit het met openbaar vervoer in Mozambique gesteld? Een snelle blik in de LP gaf me niet teveel hoop...

Ik zou in Mozambique een aantal steden willen bezoeken in het zuidelijke deel van het land, en willen duiken/snorkelen bij Tofo en Inhambane. Het meer noordelijke deel van het land zou ik willen bewaren tot een andere keer.

Is het overigens mogelijk kampeerspullen te huren op camping? Aangezien ik het liefst mijn eigen duikuitrusting mee neem, zou ik de overige bagage tot een minimum willen beperken. En volgens de LP is de meeste accomodatie (behalve kamperen dus) nogal een de prijs. (P.S. ik ga niet in mijn eentje wildkamperen, ik heb het over kamperen op een camping!)
bolletjeom
Reisexpert

Maputo, tofo en Inhambane hebben prima accomodatie voor backpackers! (kijk maar eens in de hostelreview)
Openbaar vervoer is schaars. Er gaat 1 keer per dag een bus tussen Maputo en Inhambane. En dat is een lange lange zit. en onderweg een stop inlassen is/was niet echt een optie.
Misschien dat er nu wel accomodatie op die route is. Ik weet dat iemand wel plannen had.

Zonder eigen vervoer kom je niet veel verder dan de meest voor de hand liggende plekken op het backpackers circuit....maar dat is nog steeds geen straf.
kamperen was in Tofo niet veilig...ook niet op de campings. Niet zozeer voor jezelf alswel dat er veel gestolen werd uit de tenten.
Er zijn in Maputo 3 hostels en daar zijn ook vrij vaak mensen met een auto die plek over hebben voor mensen die willen delen in de benzine kosten.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Beetje late reactie van mij. Sorry daarvoor en bedankt voor de tips die ondertussen reeds zijn gegeven.
Wat betreft 4x4 heb ik ondertussen http://bushtrackers.co.za/ gevonden in Zuid Afrika. Toch zo'n 15€ goedkoper dan de link van Bolletje (betreft een double cab met daktent en volledige uitrusting).
Ondertussen de LP helemaal doorgelezen en mij ook geconcentreerd op de kust in het zuiden. Dit wil ik dan combineren met Kruger. En als er tijd over is ... een paar tips van Bolletje in ons schema opnemen (Swaziland/Lesoto) ;)
Zover ik begrepen heb zijn de plaatsen die Jenny wil doen goed te bereiken met openbaar vervoer en vind je hier campings waar je een tent kan huren of verblijf je in dorms of hutjes of ... in dingen die steeds duurder worden.
Een tent is voor ons niet echt een optie wegens te duur cameramateriaal.
Goedkoopste tickets zijn te vinden vanuit Londen met o.a. Vliegtickets.nl of Expedia.nl
Voor ons ook weer geen optie met 4 personen omdat een optelsommetje (Ryanair + 2 overnachtingen + bus tussen 2 luchthavens) duurder uitkomt dan een vlucht vanuit Dusseldorf.
Prijzen voor een volwassene zijn respectievelijk 549€ (vliegtickets.nl) en 609€ (expedia.nl)
Als we iemand vinden die ons kan brengen naar Dusseldorf, zitten we goed. Anders moeten we (denk ik) ongeveer 40€ p.p. enkel betalen voor de trein (en dat is dus 320€ voor ons 4 ;( )

Terwijl ik dit typ, zie ik de prijzen her en der al omhoog schieten. Kwestie van snel een beslissing te nemen dus 0_0

Ps: vliegprijzen zijn retourtjes op Joburg
bolletjeom
Reisexpert

de 2e persoon rijd voor de helft van de prijs met de trein naar dusseldorf! dat noemen de duisters mitfahrer korting ofzoiets. Vraag eens na bij het ns internationaal loket...de belgische variant daarvan, dan.

in Tofo zijn backpackers hostels met basic hutjes...het is net kamperen overigens.
Prijzen ter plekke die jullie misschien tegenkomen op internet...de basic dingen die zich richten op backpackers hebben geen internet

Bamboozi Backpackers is 1 van de mooiste hostels qua "idylische hutjes van gras onder de palmbomen"
Maar soms kan het er rumoerig zijn als er een feestje is

Casa Bary is een upmarket lodge dat zich richt op de rijke Zuid-Afrikaan.....maar ze hebben ook lowbudget Baracca's en dat is goede waar voor je geld. daarnaast zit er een duikschool aan verbonden en zou je hier veiliger je spullen kunnen opbergen dan in Bamboozi
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:Maputo, tofo en Inhambane hebben prima accomodatie voor backpackers! (kijk maar eens in de hostelreview)
Goede tip, daar had ik nog niet op gekeken! En de info in de LP vond ik dus enigszins beperkt.
bolletjeom schreef:Zonder eigen vervoer kom je niet veel verder dan de meest voor de hand liggende plekken op het backpackers circuit....maar dat is nog steeds geen straf.
Tja, dat moet dan maar...

@ Kohraya: ik wil absoluut ook van de begaande paden af, maar niet tegen elke prijs. Een huurauto in mijn eentje kost veel, is saai, en niet altijd even veilig (ik kan niet eens een lekke band vervangen :? ). Op verschillende plekken in ZA en Mozambique gaat de accomodatie in hutjes voor 4 personen. En om er nu al vanuit te gaan dat ik 3 mensen vind om een kamer mee te delen, vind ik een beetje te optimistisch. Dus dan maar een beperkte route, hoe jammer ik het ook vind :N
bolletjeom
Reisexpert

Op verschillende plekken in ZA en Mozambique gaat de accomodatie in hutjes voor 4 personen.
???? waar dan ??? Ik heb dat niet gezien toen we daar waren.
Hoewel de barracca's bij Casa Bary voro 4 personen was waren ze maar wat blij dat ze uberhaubt iemand hadden die er in wilde...geld is geld.

ZA stikt van de accommodatie voor backpackers en er zijn heel veel dorms, 1 persoonskamers en 2 persoonskamers.
de 4 plekken die wij kennen in Mozambique zijn ook gericht op backpackers dus ook op alleen reizende.
zoals ik eerder al zei. wat je op internet vind is redelijk upmarket.

er is voorbij Tofo ook nog een hele luxe lodge ....met backpackers hutjes in een achteraf hoekje. Het restaurant is dan wel duur maar je mag wel het zwembad enzo gebruiken.
Bara Lodge. Dus als je tofo zat bent...dan is dit misschien wat
mozambique 2005 292 (10).jpg
mozambique 2005 292 (10).jpg (47.93 KiB) 2120 keer bekeken
Was nog vergeten te melden dat de bus van Maputo naar inhambane gaat maar niet naar Tofo.
In Inhambane is een slaapplek voor als je laat aankomt maar voor de mooi hoef je er niet te overnachten. Wel kan het zijn dat je wat boodschappen wil doen. En hier kan je (soms/meestal) pinnen. Er is erg weinig te krijgen op de markt overigens maar in de lodges zit je vast aan wat ze op de kaart hebben staan en Tofo heeft 2 kraampjes waar oude koekjes en drank en sigaretten verkocht worden.
Zelf koken is niet echt een optie omdat je dus bijna geen ingredienten kan krijgen. Het is misschien lekker om even mega cheapy cashewnoten in te slaan en wat fruit.

Chapa (=minibusje) rijden tussen Inhambane en Tofo( spreek trouwens uit als tofoe) en Bara. vraag goed na waar ze heen gaan! het is een ritje van...pff..niet meer dan een uur..misschien zelfs wel de helft.....afhankelijk van hoeveel mensen willen in en uit stappen. Je kunt het beste in inhambane wachten op een Chapa die direct naar Tofo gaat anders gooien ze je er op de splitsing uit en sta je daar een eeuwigheid te wachten op een Chapa of een lift.
Liften daar is niet gek. Men weet waar je heen wilt en ook dat het misschien nog wel even kan duren voor de volgende Chapa komt. als ze stoppen om je een lift aan te bieden moet je eerst even vragen wat ze er voor willen hebben.
De mensen met een auto in die hoek zijn over het algemeen toch toeristen of de eigenaren van accommodatie. de locals hebben geen eigen vervoer
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:
Op verschillende plekken in ZA en Mozambique gaat de accomodatie in hutjes voor 4 personen.
???? waar dan ??? Ik heb dat niet gezien toen we daar waren.
Tja, Rudi, ik ben er nooit geweest. Deze info komt uit de Rough Guide van ZA. Dit is dus niet correct?
bolletjeom
Reisexpert

zeker in ZA ken ik dat verschijnsel niet. Er zijn zat backpackershostels met dormbedden.
misschien dat het eens gebeurd in ene NP ofzo maar ik heb het niet gezien.
Het zijn ook zelden hutjes. Meestal gewone gebouwen in stedelijke gebieden
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

@Jenny
Ook wij zullen niet van de begaande paden afwijken. We hebben 4 weken en het is d bedoeling om het met de kids rustig aan te doen.
Vijf dagen Kruger, 2 weken strand (duiken) en nog een week op te vullen.

Oh ja .... ticket is geboekt!!! *O* *O* *O*

En nog even een extra bedankje voor Rudi voor al die nuttige informatie. Je bent een toffe griet dat je daar al die tijd en moeite in steekt ^O^
bolletjeom
Reisexpert

:@ _O_
Ronny

Bericht door Ronny »

Wil iemand mij vertellen hoe het zit met de mogelijkheden van internet op de plekken die hier werden genoemd?

Is Mozambique al te toen 1/2 april of echt beter tot eind april wachten ivm regen (wegen).

Ik plaatste overigens een oproep voor reisgenoot(e) Kaapstad treinen naar Maputo en dan langzaam door naar Beirra of alleen Mozambique.
Plaats reactie