In welke mate beinvloedt regenseizoen je reis?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
loeperlive
Vakantieganger
Contacteer:

In welke mate beinvloedt regenseizoen je reis?

Bericht door loeperlive »

Hallo,

Ik ben van plan om de hele maand augustus in Vietnam te reizen. Nou begreep ik van diverse info sites dat juist dan het regenseizoen is.
Kan iemand mij vertellen hoe dit je reis beinvloedt? Ik bedoel, is het vooral binnen zitten of is het een uurtje of twee per dag?

Ik ga misschien een motortje huren om daarmee rond te reizen. Iemand enig ervaring mee? Een vriend van mij heeft het ook gedaan en had een mannelijke gids; ik zou graag een vrouwelijke gids hebben, maar heb geen idee hoe reeel dat is.
En hoe zijn de wegen daar? En is het wel een goed idee om in het regenseizoen een motortje te huren?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Alvast erg bedankt voor je reacties.

Groeten,
Marleen
kohraya
Reisexpert

Re: In welke mate beinvloedt regenseizoen je reis?

Bericht door kohraya »

Het regenseizoen beinvloedt me zo sterk, dat dat het eerste is waar ik naar kijk als ik een bestemming kies.
Op die manier kom ik niet met de handen in m'n (natte) haren te zitten als ik voor de zoveelste keer met m'n gehuurde motor onderuit ben gegaan op de gladde, modderige wegen.
Meeste reisboeken, -site's zeggen wel dat je meestal in de namiddag een uurtje heftige regen hebt. Maarre ... je zal zien dat op het moment dat jij daar bent, heel toevallig, het regenseizoen op z'n heftigst is en de straten vaak blank staan. Op de motor met een regencape lijk je net een op hol geslagen parachute en met een regenpak wordt je even nat (van het zweet). En neen, 't is niet zo dat het voor een aangename afkoeling zorgt. Meestal zorgt het voor onderkoeling en dan sta je daar langs de weg onder een boom te klappertanden en te wachten tot het stopt met regenen. Het enige wat je ziet gebeuren, is dat het donker wordt en de mensen naar bed gaan. Is je hotel nog ver?

Beetje zwartgallig? Leg je er bij neer dat er sommige dagen op deze manier zullen verlopen. Maar als je echt niet anders kan dan in het regenseizoen, of als de reis reeds is geboekt; leg je er dan bij neer en bezie het als een avontuur ;)
Ook het regenseizoen heeft zijn charme's.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

een vrouwelijke gids op een motor is niet reeel. Tuurlijk zitten er wel dames op een motor maar die trekken er niet dagen op uit met toeristen. Dit is toch echt voorbehouden aan mannen.
Ik weet nog dat het me opviel toen ik eens een vrouwelijke chauffeur had. Dat is 1 keer gebeurd in maanden en maanden azie

Regen seizoen. tja, het kan een paar dagen achter elkaar regenen maar over het algemeen een paar uur per dag een stort bui waar je de klok op gelijk kunt zetten
Als je heel erg van de gangbare route wil moet je er wel rekening mee houden dat sommige wegen modderpoelen zijn geworden en dus misschien niet toegankelijk zijn
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
loeperlive
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door loeperlive »

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb nog niets geboekt, maar ben helaas wel aan die maand verbonden.
Als ik het idee van een motor huren zou laten varen (letterlijk, haha), wat kan ik dan verwachten bij het regenseizoen?
Klinkt misschien een beetje bleu, maar ik heb er alleen nog maar over gehoord en het nog nooit meegemaakt.
Ik bedoel, blijven mensen vaak binnen of zie je evengoed nog veel mensen op straat met 'gewoon' de juiste kleding en paraplu's?

Ik zit een beetje in een dilemma namelijk: Vietnam trekt me heel erg aan, maar omdat het regenseizoen daar is vraag ik me af of ik niet beter ergens anders heen kan gaan.
Wat vinden jullie: regenseizoen of niet, gewoon gaan OF zoek een droger land op?

Hoop dat jullie me kunnen adviseren!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik heb Laos, Cambodja en Thailand gedaan in het regenseizoen ... maar ook in het droge seizoen.
Ik heb dus geen ervaring met Vietnam, maar weet wél het verschil tussen die seizoenen.
En zoals ik reeds zei; als je er vooraf rekening mee houdt, kan je er mee leven. Ik heb dan wel liggen sakkeren dat ik 3x op één dag in de modder viel met m'n motor, of dat ik zeiknat in de wind zat te rillen en m'n vingers bijna bevroren aanvoelden (terwijl het toch nog steeds boven de 20 graden was). En toch maar door rijden omdat het bijna donker was.
Uiteindelijk toch in het pikkedonker moeten rijden. De regen was dan wel opgehouden, maar toen vlogen er weer duizenden insekten in m'n gezicht (en in alle holte's die je daar hebt :r ). Om nog niet te spreken van die keer dat ik in the middle of nergens zonder benzine viel.
Dat soort dingen maak je nu eenmaal mee. Die regen alleen gaat je vakantie echt niet verpesten als je de juiste instelling hebt. Een regencape en een klein opplooibaar regenscherm (zo'n mini-ding) zijn echter onmisbaar. Snel drogende kleding heb je in de tropen altijd nodig. En het schoeisel is ook weer een verhaal apart.
Het blijft een feit dat niemand voor de lol door die stortbuien gaat lopen. Maar samen schuilen met de locals, levert je zeker bekijks, een leuke babbel en misschien zelfs een hapje van iets dat je anders nooit had durven proeven.
Nu weet ik niet hoe het weer in Vietnam is in augustus. Maar als je lijstje met 'must see' landen nog lang is, waarom zou je dan geen bestemming uitkiezen waar het droog is? Want er kan altijd wel een dag bij zijn dat je écht geen regen wil, en dat het tóch zo is. Even goed kan het een hele week niet regenen. Ook daar lijdt het klimaat onder het broeikaseffect, dus dat weet je allemaal niet op voorhand.
Het regenseizoen is vooral ongewenst als je wil duiken (minder licht, minder zicht, ...), of gewoon op het strand liggen, of als je foto's wil met een prachtige blauwe lucht. Je weet wel, zoals in de boekjes. En dan krijg je thuis reactie's van: "Oh, je had precies slecht weer". Niet dat je het voor die reactie's moet doen, maar ik blijf altijd met een onbevredigd gevoel zitten als ik niet met de gewenste foto's thuis kom.

Dit is gewoon mijn mening. Wellicht geraak je er wel uit als er nog een paar reactie's van anderen volgen ;)

Ps: De dagen dat mijn vrouw en ik een motor huurden (voor lange en korte trips), was dat steeds zonder gids en hadden we elk onze eigen motor ... met een kind achterop. Viel reuze mee hoor!
bolletjeom
Reisexpert

Tja. zoals ik al eerder zei
Regen seizoen. tja, het kan een paar dagen achter elkaar regenen maar over het algemeen een paar uur per dag een stort bui waar je de klok op gelijk kunt zetten
wat moet ik daar verder nog op zeggen?

Kohraya zegt het al. zorg voor een regencape ( geen pak). dat kunnen ook die dunneplastic dingen zijn voor €1 die je wegggooit na een paar keer dragen. die zijn ter plekke ook te koop.
een kleine opvouwbare plu. gewoon terplekke kopen voor een euro of 2

Het regenseizoen is alleen een nadeel waneeer je een super strak schema hebt en daar geen dag van af kunt wijken. Vietnam is een prachtig land maar er zijn nu ook weer niet heel veel bezienswaardigheden die ja absoluut niet mag missen. Wanneer je dus eens een hele dag regen hebt is er nog niet veel aan de hand. Vietnam is met name boeiend door het leven op straat en op het land, de mensen enzo

In Noord Vietnam kan het in de bergen fris zijn. bij Sapa enzo. En dan bedoel ik dus een 15 graden koeler dan in de rest van het land.
Wat betreft kust heeft Kohraya ook gelijk. het is ook het seizoen van de stormen dus het zou kunnen dat je net op het verkeerde moment in een kustplaatsje zit en dus een te ruige branding voor je hebt

toch zou ik om het regenseizoen Vietnam niet over slaan. en voorspellen hoe het dit jaar is kan niemand. Die regenseizoenen houden zich de laatste jaren ook nogal slecht aan de afgesproken maanden :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef: toch zou ik om het regenseizoen Vietnam niet over slaan. en voorspellen hoe het dit jaar is kan niemand. Die regenseizoenen houden zich de laatste jaren ook nogal slecht aan de afgesproken maanden :)
Dat is ook nog een heel goed puntje. Op de hele wereld zijn klimaten in de war. Heb ook al wel eens gehad dat je lekker in je reisgids leest vanaf september is het droge seizoen, kom je er in oktober blijkt het gewoon nog de hele tijd te regenen. En de locals maar zeggen normaal is het nooit zo..

Ben ook eens in het regenseizoen in Thailand en Cambodja geweest. 2 weken nergens last van, behalve hooguit 2 keer snachts's regen. Dan net die week dat we aan het strand willen liggen alleen maar elke dag de hele dag door regen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Hoe dat in die regio precies zit weet ik niet. Wel dat het idd een fabeltje is dat je er niet zo'n last van zou hebben. In het regenseizoen de hele dag zon, en dan een heel heftige bui van een uurtje in de namiddag ofzo? Nou...ik heb echt continu gemiezer meegemaakt, en da's niet prettig!
bolletjeom
Reisexpert

en in welke regio was dat dan erikb? Want het ene regenseizoen is het andere nog niet
Mijn ervaring met Zuid-oost Azie is dat je de klok er gelijk op kon zetten. tussen 15.00 en 16.00 ging het los. Soms duurde dat een uurtje en soms zette het de hele avond en nacht door
Gewoon zorgen dat je bezienswaardigheden in de ochtend plant.

Maar ik zit nu terug te denken en ik kan me niet heel veel avonden voor de geest halen dat we in regenjas op zoek moesten naar eten ofzo.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat was in Colombia. Medellin is de stad vd eeuwige lente, maar toen ik er was continu gemiezer. Ik heb soortgelijke verhalen (recent) gelezen over regenseizoenen in Panama en Costa Rica. Maar jij had er toch ook aardig last van in Quito dacht ik?
bolletjeom
Reisexpert

ik denk niet dat we regenseizoenen van Azie moeten gaan vergelijken met Zuid-Amerika.
Ik had heeeeeel veel regen in Quito. dag in, dag uit, maanden en maanden achter elkaar.
Dat schijnt daar toch vrij normaal te zijn.

Waarom noemen wij in Nederland de hersft (en de winter...en de lente...en het grootste deel van de zomer ) eigenlijk geen regenseizoen ?! >:)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ok, dat weten we dan ook weer :-). Maar toch...Kohraya foetert heel wat af, en is echt niet zo'n zeikerd ;)
bolletjeom
Reisexpert

Kohraya foetert met name ook omdat ie met zijn brommert vast kwam te zitten in de modder _O-

ik ben in juni en juli in Vietnam geweest. we hebben buien gehad maar niet voldoende om er last van te hebben
Eind Juli Cambodia en 1 week veel regen gehad...vooral van dat gemiezer en we waren aan het strand dus dan is dat geen goede combi
augustus en een deel september in Thailand. september zou het ergste zijn maar dat viel reuze mee. eigenlijk beter dan eind juli in cambodia.
vervolgens weer in thailand geweest in Juni en geen regen gezien.
vervolgens in Mei in thailand geweest en de eerste 10 dagen veel regen gehad wat niet normaal was volgens de locals.
in dec op Borneo in het regenseizoen gezeten en daar was er wel veel regen..en nog heb ik er niet echt last van gehad. Net als ik naar buiten wilde klaarde het weer op.

samengevat...je kunt er geen pijl op trekken

als je echt geen minuut van de dag wilt missen dan moet je buiten het regenseizoen gaan. Als je een beetje flexibel bent is het geen ramp

ik heb sowieso in die landen liever een wolk dan de brandende zon de hele dag op mijn pannetje
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik vind het regenzeisoen erg fijn! voor de verandering ;)

het levert wat ongemakken op (met de brommer in demodder is heel herkenbaar :) ) en afgelegen gebieden bezoeken kost wat meer tijd en moeite.
maar het grootste pluspunt is natuurlijk: veel minder toeristen! daar heb ik heel wat ongemakken voor over...

zo liep ik door de stromende regen door angkor (cambodja), bijna alleen! wauw *)

heb echter ook gehad dat we halverwege de 2e dag van een 3-daagse trekking in laos moesten terugkeren; de hele boel overstroomt....

je moet t tegen elkaar afwegen...ik zou zelf gewoon gaan!
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

ik zat even een route van een groepsreis te lezen en las het volgende "advies" aan de reizigers:
Thailand, Laos en Cambodja hebben een tropisch klimaat. De regentijd loopt van juni tot en met september.
Er is dan geen langdurige regenval, maar mogelijk één of twee spectaculaire hoosbuien per dag, meestal aan het eind van de dag of 's nachts. De regen maakt de natuur in deze periode prachtig groen. Daarna is het helder en aanvankelijk koel. Na februari wordt het langzaam heter. Door de aanwezige jungle kan het ook in deze maanden nog wel eens bewolkt zijn.
en ik kan me helemaal vinden in die omschrijving van "spectaculaire hoosbuien"...vind dat wel mooi verwoord 8-)
Plaats reactie