Fact check Yogjakarta

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Fact check Yogjakarta

Bericht door Erik »

In dit artikel staat onder het kopje Yogjakarta een stukje over de Batik-Maffia. Nu heb ik hierover ook gelezen in de reisgidsen en lijkt mij deze informatie niet te kloppen. Zover ik heb begrepen is zoals het nu in dit artikel beschreven staat juist een scam? Weet iemand hoe het precies zit?

P.s. ik zal dit topic verwijderen nadat ik antwoord op mijn vraag heb om verwarring te voorkomen :)
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Re: Fact check Yogjakarta

Bericht door Ingritaaa »

Tja, maffia zou ik het niet noemen. Je hebt inderdaad van die plaatsen met vaste prijslijsten, maar ook in een 'prive winkel' kun je er een prima prijs voor krijgen. Ik zou het niet zozeer een scam noemen maar gewoon Aziatische marketing ;). Overal vragen ze meer dan dat het waard is en moet je een beetje onderhandelen. Ik heb overigens niemand iets horen zeggen over tempels die dicht zijn, zowel de Indonesiërs als de toeristen niet. Je bent ook wel erg naïef als je daar in trapt gezien de 23947238467 reisbureaus die er zitten en gewoon tours aanbieden naar de tempels.

Wel vind ik dat de tempels ook prima te bezoeken zijn zonder tour, met een brommer. Voornamelijk de Borobudur vond ik zelf zonsopgang technisch niet echt optimaal gelegen en iets later dan 4/5 uur je bedje uit komen is ook geen overbodige luxe!

Eventueel kun je erbij zetten dat als je batik wilt kopen ja altijd moet controleren of het echt is. Dat wil zeggen, je kunt het nat maken en strijken. Als ze het in de winkel niet voor je willen nat maken met iets dan kun je gaan twijfelen.
Daarnaast gaat batik op echte zijde niet je hele leven mee maar verteert na 25 jaar. (Die 25 weet ik niet zeker, maar dacht iets in die trant) Soms vertellen ze je dat dit wel zo is, ook dan kun je gaan twijfelen. Maar, iedereen heeft zijn eigen portemonnee, als jij iets mooi vindt en je vindt de vraagprijs goed, waarom niet?

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!

Zelf hebben wij het ook anders ervaren, maar aangezien ik niet in de winkels ben geweest heb ik verder ook geen achtergrond info.

Ik stuur je even een nieuwe link via de PM waarin mijn nieuwe artikel staat. Hierin mag gewijzigd worden en ben ook erg benieuwd naar de brommer info. (Wat zijn de kosten ongeveer etc etc).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou wel bij het artikel vermelden dat Indonesische 'brommertjes' volgens de Nederlandse wet vaak 100-125 cc schakelmotoren zijn. Dat betekent dat je officieel een motorrijbewijs nodig hebt om ze te besturen.

De Indonesische politie controlleert regelmatig rijbewijzen, en met een 'boete' (die soms rechtsstreeks in de zak van oom agent verdwijnt) kom je er wel mee weg. Groter probleem is echter dat je in het geval je betrokken raakt bij een ongeluk (al is het maar zijdelings), je dan niet verzekerd bent! Mensen moeten zelf de keus maken of ze dat risico willen nemen. Ikzelf heb gekozen dat niet te doen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Goede aanvulling Jenny! Goed om dit ook bij het algemene onderwerp "vervoer" te plaatsen.

Nog wel een aanvullende vraag, want ik hoorde van andere reizigers dat het wel mogelijk was om met verzekering een motertje te huren, is dit dan een scam of ook echt een verzekering? (met andere woorden, worden er wel verzekeringen aangeboden bij verhuur van de motors?).

En waarom ben je niet verzekerd met je (standaard) reisverzekering? Ik zou namelijk verwachten dat het sowieso daaronder valt?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik denk niet dat een reisverzekering iets aan jou wilt betalen als je een MOTORongeluk krijgt terwijl jij geen motorrijbewijs hebt. Maar ik heb de kleine letters niet gelezen, misschien zijn er verzekeringen die het goed vinden dat je illegaal een voertuig bestuurt.

Hoe het zit met reisverzekeringen die je ter plekke af sluit weet ik niet.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Aah ok, dus het is alleen een probleem wanneer je op de motor stapt zonder motorrijbewijs? Dat had ik er niet uit begrepen.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Volgens mij zijn er idd geen nederlandse verzekeringen die iets gaan betalen als jij een motor bestuurd terwijl je geen motorrijbewijs hebt! Van (extra) verzekeringen in Indonesie zelf weet ik niet zo veel... voor de meeste huurmotoren/brommers geld dat je verzekert bent tegen schade maar niet tegen diefstal.
Selalu mencari...
Plaats reactie