To proxy or not to proxy?

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Kims
Reisexpert

To proxy or not to proxy?

Bericht door Kims »

Hi,

Wij reizen op het moment in China. Facebook en andere websites zijn hier door de autoriteiten geblokeerd. Nu gebruiken veel reizigers proxy's op hun computer zodat ze toch toegang hebben tot deze sites. Er zijn betaalde en gratis proxy's. Ik heb wat rondgekeken op het internet en er zijn veel berichten te vinden dat gratis proxy's "gevaarlijk" zijn omdat ze gebruikt worden door hackers of autoriteiten om informatie te verkrijgen. Sommige betaalde proxy's zouden veiliger zijn, bijvoorbeeld surfbouncer.

Heeft iemand ervaring hiermee of informatie hierover?

Thnx
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Will
Reisexpert

Re: To proxy or not to proxy?

Bericht door Will »

Aangezien dit illegaal is, denk ik dat het niet slim is om AtG er bij te betrekken ;-)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het gebruik van een proxy is toch niet illegaal? Tenminste niet dat ik weet. Wanneer je in Nederland iemand kent met een internet verbinding (ik weet dat je in Australië woont dus vandaar) zou je die om proxy gegevens en inlog codes kunnen vragen.

Met name die van Xs4all is erg goed en snel.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Oh, is dat niet illegaal? In dat geval ben ik mis :-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb TOR gebruikt in landen als Syrië en China. In Nederland is dit programma natuurlijk niet illegaal, in landen als China en Tibet wel. Je internet wordt er trager van, maar dat had ik er graag voor over. Ik deed echter zoveel mogelijk zonder de server.

ATG kom je op zonder remote proxy, sites als Facebook en andere sociale media niet. Bij FB liep ik er tegenaan dat ik vanaf teveel verschillende IP adressen zou willen inloggen (niet raar wanneer je verbindig steeds via een ander land loopt ;)), en daarom moest ik vaak beveiligingsvragen beantwoorden. Dan kreeg ik 5 foto's van vrienden, en dan moest ik zeggen wie wie was. Drama! Niet omdat ik m'n vrienden niet ken, wel omdat het internet daar veel te traag voor was en ik de foto's vaak niet kon zien. Een remote proxy is dus niet alles.

Houd er rekening mee dat de software die je nodig hebt ook afgeschermd is in landen waar censuur heerst op het net (duh), je kan de software beter thuis downloaden. (Of via een andere computer waar de software al op staat.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Is VPN ook mogelijk in dat soort landen?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wanneer VPN niet mogelijk is kun je altijd nog een "tunnel" opzetten. Dit kan vrijwel altijd en dit is ook niet te detecteren. Je installeert dan een programma waarmee je via een andere computer op het internet kunt. Met het juiste programmatje erg simpel te realiseren.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:Wanneer VPN niet mogelijk is kun je altijd nog een "tunnel" opzetten. Dit kan vrijwel altijd en dit is ook niet te detecteren. Je installeert dan een programma waarmee je via een andere computer op het internet kunt. Met het juiste programmatje erg simpel te realiseren.
Niet als je al in China of Syrie zit.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Om het programma te krijgen/downloaden zal je eerst een andere proxy moeten gebruiken, of een site die voor je surft. Deze zijn er heel veel dus je kunt daarmee ook aan het programma komen. Daarna is het vrijwel niet te detecteren / blokkeren.
Backpackgek
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Backpackgek »

Het lastige is wel dat de proxy's komen en gaan. Zodra de 'great firewall' er lucht van krijgt, zijn ze zo weer niet beschikbaar. Wij hebben in China met chinoxy gewerkt, maar die was na drie weken ook opeens weer niet beschikbaar. :-)
Wij gaan op wereldreis! http://www.backpackgek.nl
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Ik gebruik Freegate. Al ruim een jaar heb ik het op mijn laptop staan en ja, je internet wordt er inderdaad wat trager van. Het werkt nu weer redelijk goed. Een week of 2 geleden leek het er op dat 'de codes gekraakt' waren en werkte het eigenlijk niet meer. Nu zijn er een paar updates geweest en doet Freegate het weer goed.

VPN wordt hier ook veel gebruikt.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Bedankt voor alle reacties, erg handig. Helaas zit ik al in China en kan dus veel sites niet openen, suggesties?

@ Eric; wat bedoel je met een site die voor je surft? Kun je een suggestie geven?

@ Yvonne; via welke site heb je freegate of VPN gedownload? Hier in China of toen je er nog niet was?

Thnx! :Y
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

@ Kims; hier in China. Stuur me een pb'tje met je e-mail adres. Dan kijk ik of ik het je via 'wetransfer' kan sturen.
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Via bijvoorbeeld http://www.surfert.nl/ kun je bijvoorbeeld ook sites bezoeken, het werkt niet top maar kan misschien net handig zijn om die ene site te bezoeken.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Kims schreef:Bedankt voor alle reacties, erg handig. Helaas zit ik al in China en kan dus veel sites niet openen, suggesties?
Het lukt me niet een werkende installatiefile naar je te mailen, sorry.
Plaats reactie