Meer dan 90 dagen? Een waarschuwing.

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
HendrikHerman
Reiziger

Meer dan 90 dagen? Een waarschuwing.

Bericht door HendrikHerman »

Onlangs moest ik op Schiphol zowel bij Continental Airlines als bij United Air inchecken in verband met een retour Amsterdam - Houston - Lima - Houston - Amsterdam. Terugreis ruim vier maanden later. Zowel bij Continental als bij United beweerde de dienstdoende dame dat Peru een uitreisbiljet binnen 90 dagen vereist, wat ik dus niet had. Dat betekent dat je niet in het vliegtuig wordt toegelaten, tenzij je je reisbiljetten zodanig aanpast dat je alsnog een uitreisbiljet uit Peru binnen 90 dagen hebt. Ik moest de dames ervan overtuigen dat dat sinds zo´n drie jaar niet 90 maar 183 dagen is. Gelukkig waren ze bereid om in hun systemen te kijken en daar stond het goed: 183 dagen. Dus geen probleem.
Heb je een uitreisbiljet uit Peru van meer dan 90 dagen later, wees er dan op voorbereid dat personeel van luchtvaartmaatschappijen niet altijd goed op de hoogte is van de regels en houd voet bij stuk. (Overigens controleert Peru zelf deze regel niet).
El Niño
Reisexpert

Re: Meer dan 90 dagen? Een waarschuwing.

Bericht door El Niño »

Goeie info! Komen veel vragen over.....
Waar komt die 183 trouwens ineens vandaan???
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

183 is precies een half jaar, (365.25 dagen per jaar (inclusief een kwart schrikkeldag, gedeeld door 2 en dan afgerond op een heel getal is 183).

En bedankt voor de tip Hendrik!
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Volledigheidshalve geef ik even aan dat deze informatie te vinden is op de website van de Peruaanse migratie dienst: http://www.digemin.gob.pe. Klik op "Servicios para extranjeros". Dan verschijnt er een "AVISO Orientación para extranjeros". De tweede alinea is voor de onderhavige discussie van belang (zie tekst hieronder). Een reiziger die langer dan 90 dagen in Peru wil verblijven zou een afdruk bij de papieren kunnen voegen. Al zou het maar zijn voor de gemoedsrust. Zelf heb ik dat niet gedaan want ik heb de 183 dagen al enkele keren in mijn paspoort staan vanwege eerdere reizen.
De belangrijkste informatie is dat de maximale periode die aan een toerist gegeven kan worden 183 dagen is, dat de gegeven periode niet verlengd kan worden, en dat in plaats van verlenging je gewoon langer kunt blijven en dan bij vertrek uit Peru een boete van één US$ per te lang gebleven dag betaalt.

Los extranjeros que están en el Perú con permiso de turista pueden quedarse en el país durante el tiempo
autorizado por el Inspector de Migraciones al momento de registrar su ingreso, en caso excedan en la
permanencia deberán pagar una multa equivalente a U$ 1.00 por día de exceso al momento de abandonar el
país. El Estado Peruano además podrá aplicar las sanciones de Salida Obligatoria y Expulsión de acuerdo a lo
establecido en la Ley de Extranjería. La autorización de permanencia por turismo es improrrogable y puede ser
máximo por 183 días.
Plaats reactie