Welke busmaatschappij? en buspas aanschaffen in NL of AUS?!

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Tomtom

Welke busmaatschappij? en buspas aanschaffen in NL of AUS?!

Bericht door Tomtom »

Middag!

Ik even een vraagje aan de mensen die al in Australie geweest en ervaring/advies hebben met/over mijn dilemma.
Mijn trip in Aus wil ik in eerste instantie afleggen met de bus. Uiteraard ontmoet ik mensen en gaan zij wellicht een andere route volgen of wil ik eens meerijden.. Dit gebeurt in de praktijk toch??
Nu heb ik twee simpele vragen;

1) Met welke busmaatschappij raad je mij aan om te reizen
- Greyhound? ..
- OZ-Experience? Touristische route, uitstappen bij hotspots (heb ik begrepen?)

p.s. ik heb het stukje over de busmaatschappijen op deze site gelezen. Maar ik zou graag ervaringen willen horen.

2) De buspas al in Nederland kopen, via bijvoorbeeld 'Kilroy Travels' of op internet. Of in Australie.. bij..?!?
Bij 'Kilroy travels' kan ik bijvoorbeeld al een kilometerpas kopen voor Greyhound. Zij raadde mij een pas aan van 25.000km voor mijn route voor zo'n 1800 euro (Cairns - Melbourne - Adelaide- Alice Springs). Ik dacht bij mezelf dat dit veelste veel was.. Maar ik kon er dan ook excursies mee betalen.

Mijn gevoel zegt, niet doen.. en in Aus alles uitzoeken en kopen.

Graag advies! =) Bedankt!
jdeheij
Reiziger
Contacteer:

Re: Welke busmaatschappij? en buspas aanschaffen in NL of AU

Bericht door jdeheij »

Ik ben eerder in australie geweest maar ben toen eigenlijk alleen in de westkust gegaan. De westkust is wel te doen met bus maar niet echt aan te raden. Dus heb ik het meeste per camper gedaan (met een nederlandse backpacker die ik daar ontmoet had).

Ik ga over een paar maandjes weer en dan naar de oostkust en nieuw zeeland. Het beste is gewoon om ter plekke te regelen. Als je het via een nederlandse organisatie regelt moet je altijd bij betalen natuurlijk.
Vaak is het ook zo dat je mensen ontmoet waarmee je samen kan reizen per bus maar ook per camper of auto en als je dan al een dure buspas hebt gekocht, zou dat zonde zijn.

OZ-experience ken ik niet maar er zijn tientallen van dat soort bedrijfjes. Greyhound is het meest bekend en daar heb ik ook het meeste van gehoord. Op het internet kan je wel al een beetje prijzen vergelijken.
Maar als ik het jou was zou ik het gewoon in australie regelen en dan hoor je ook van andere backpackers wat hun ervaringen zijn.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Greyhound en Oz-Experience zijn nauwelijks te vergelijken. Greyhound is het gewone vervoer voor veel backpackers en Australiërs. Een beetje te vergelijken met de trein hier (eigen ervaring)
De Oz-exp is echt een backpackersbus. Ze stoppen inderdaad op 'hotspots', maar je moet er wel tegen kunnen om tussen feestende (veel hangovers) backpackers te zitten (geen eigen ervaring, maar wel over gehoord).

Greyhound is prima om van plek naar plek te reizen. Aan de oostkust is dat ook makkelijker dan aan de westkust omdat er vaak in elk geval één, maar vaak ook meerdere bussen per dag gaan. Aan de westkust soms maar één per week. Naast de greyhound zul je dan wel af en toe lokaal nog iets moeten boeken.

Ook ik zou het ticket in Australie zelf boeken. Ga er eerst maar eens heen, laat het een beetje over je heen komen, kijk wie je in de eerste dagen ontmoet. Het kan heel goed dat je plannen direct wijzigen. Daarnaast is het heel makkelijk om zo'n ticket gewoon via internet te regelen.
Neem in elk geval geen vastgestelde route (of je moet 100% zeker weten dat je die route alleen met de bus wilt afleggen) en neem minder kilometers dat dat het rijden is. Je vindt altijd wel een lift, een andere busmaatschappij of wat dan ook waardoor je niet al je km's opmaakt.
Kijk ter plekke ook altijd even rond bij andere busmaatschappijen (bijvoorbeeld bij de lokale travelagent) want Greyhound is echt niet overal de goedkoopste of gaat naar alle plekken.

Geniet van de voorbereidingen!
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik ben het helemaal eens met voorgaande reacties.
Mijn ervaring met reizen/andere reizigers is dat mensen die van tevoren dingen vastleggen, daar later vaak een beetje spijt van hebben.
Als je maar heel beperkt bent in je tijd, is dat voor sommigen wellicht een goede optie, maar als je ruim in je tijd zit, zou ik iedereen inderdaad ook aanraden om (de meeste) dingen ter plekke te regelen.
Het is natuurlijk nooit verkeerd om van tevoren dingen uit te zoeken, zodat je weet wat de opties zijn, maar je kunt altijd ter plekke bepalen wat je met die opties doet.
Dingen plannen is een soort zekerheid die in Nederland nog heel belangrijk lijkt, maar die je eenmaal ter plekke vaak helemaal niet nodig blijkt te hebben (zeker niet in Australië, met haar vele backpackers/reizigers).
Ik heb zelf ook door Australië gereisd en ben aan de oostkust begonnen met de bus (volgens mij greyhound).
Het plan was dat ik het hele jaar met de bus zou reizen, de route had ik wel uitgestippeld, maar gelukkig niet vastgelegd.
Na een paar dagen was ik die bus al spuugzat, inderdaad vooral vanwege voorgenoemde dronken backpackers.
Maar ook had ik het gevoel dat ik een hoop miste. De "hotspots" waren niet altijd de dingen die ik wilde zien en er waren plekken waar je met de bus niet kon komen. Ik voelde me niet vrij.
Mijn reis zag er uiteindelijk heel anders uit dan in eerste instantie de bedoeling was.
Ik ben al in de eerste week begonnen met meeliften met andere (niet-dronken) backpackers (helaas had ik zelf geen rijbewijs), ik heb (voor 10 dollar) een tentje gekocht, dat ik opzette op campings (vaak wat verder buiten de stad) of bij de hostels (wat meestal niet gebruikelijk was, maar uiteindelijk vaak wel mocht - destijds vaak voor een dollar of vijf) en die route, daar is al helemaal niks van terechtgekomen.
Die hele bus en ook hostelkamers heb ik de rest van het jaar niet meer van binnen gezien.
Het leuke aan reizen vind ik juist het flexibel zijn en het aanpassen aan (nieuwe) situaties.
Ik zou zeggen, zorg dat je goed voorbereid op pad gaat en laat je verder lekker meevoeren door de wind en het leven, dan kom je meestal in de leukste en mooiste situaties terecht!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Plaats reactie