Sumatra

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Wouter1986

Sumatra

Bericht door Wouter1986 »

Hallo reizigers,

In februari 2012 ga ik voor een aantal weken naar Indonesie en de bedoeling is ook Sumatra aan te doen. Hier wil ik graag de jungle in voor een aantal dagen, verder naar Bukit Lawang voor de orang oetans en naar Tangkahan voor de olifanten ( verzorgen/wassen en meehelpen oid )

Vorig jaar heb ik een mooie reis gemaakt door Azië met o.a. Borneo, hier ben ik ook de jungle in gegaan. Destijds heb ik niets van te voren geregeld, op het duiken bij Sipandan na, en dit is goed bevallen. Mijn vraag is of alles in Sumatra goed ter plekken is te regelen? Of is het raadzaam om tourtjes etc. allemaal van te voren al te bespreken?

Heeft iemand anders onlangs nog deze dingen gedaan in Sumatra, met misschien nog wat extra tips?

Alvast bedankt,

Wouter
Jenny
Reisexpert

Re: Sumatra

Bericht door Jenny »

Zeker alles gewoon ter plekke boeken! Het is februari, dus geen hoogseizoen. Houd overigens wel rekening in je planning met extra lange reistijden, februari is regenseizoen en om sommige trajecten zal dit zeker invloed hebben op de kwaliteit van de weg.

Als je de kans krijgt (even rondbvragen i.v.m. het weer!) zou ik zeker naar Ketambe gaan en daar een of meerdere trekkings doen. Veel leuker en authentieker dan Bukit Lawang. Bukit Lawang (het voederplatvorm) vond ik een beetje tegenvallen - al zie je wel gegarandeerd apen!

Bij deze mijn reisverslag van deze zomer: http://www.ikreis.net/main.php?cid=403
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Wouter1986

Hi Jenny,

Bedankt voor je reactie!

Ik dacht al dat alles prima ter plekke te regelen valt, inderdaad het is geen hoogseizoen... Ik had her en der gelezen over Ketambe, goeie tip! Dit gaan we zeker op ons lijstje zetten. In Borneo ben ik bij Sepilok geweest bij de orang oetans, dit zal wel een beetje vergelijkbaar zijn als in Bukit Lawang. Het is inderdaad meer een garantie om ze te kunnen zien maar natuurlijk hopen we ze echt in het wild te spotten!

Wat een mooie site heb je! Heb de verhalen over Sumatra gelezen, echt fantastisch en heb er heel veel zin in! Wij twijfelen nog of we moeten gaan duiken in Pulau Weh, omdat we ook op Bali en de Gili Islands willen gaan duiken. Op de site te zien heb jij veel ervaring met het duiken in Indonesie, moeten we naar Pulau Weh?

Nogmaals bedankt,

Groet,
Wouter
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben op Borneo alleen in Semonggeh geweest en niet Sepilok. Maar Bukit Lawang is in ieder geval veel toeristischer dan Semonggeh. Ik stoorde me er bijvoorbeeld best wel aan dat de apen suikerwater te drinken krijgen. Ja hallo, er was noodweer de dag voordat ik ging, drinkwater genoeg in de natuur! Ook vind ik het belachelijk dat ze apen bananen in de hand duwden, zo wennen apen alleen maar aan mensen.

Persoonlijke mening, er zijn vast mensen die het geweldig vinden. Ik vond de apen in Ketambe geweldiger. *O* Ik lag echt te stuiteren in mijn bedje 's avonds, zo gaaf vond ik het dat we een orangutan hadden gevonden. _O_

MOET je naar Pulau Weh? Ik vind dat niks MOET als je op reis bent. Het antwoord is wat dat betreft 'nee'. Maar Pulau Weh is zeker anders dan Bali en Lombok. Het duiken daar is bovendien goedkoper dan op Bali en Lombok, mocht dat meewegen in je besluit. Voor koraal is Bali mooier (met name Menjagan), voor schildpadden zijn de Gili's beter, voor muckdiving moet je weer op Bali zijn (of Lembeh, maar daar ben ik nog nooit geweest), maar Pulau Weh heeft de meeste naaktslakken (al heb je er ook zeer veel in Seraya, Bali).

Ik geef 10 februari een fotopresentatie in Nieuwegein, mocht je dan nog niet weg zijn dan ben je uiteraard welkom. (Anderen trouwens ook.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Wouter1986

Dat vind ik ook verschrikkelijk! Natuurlijk een goed project om deze dieren te helpen weer in het wild te kunnen leven maar ze bananen voeren uit de hand is naar mijn idee ook geen helpen.

Ik kan me helemaal voorstellen dat het veeeeel mooier is deze dieren in het wild tegen te komen, op Borneo is het me niet gelukt, dus ik hoop ze nu wel tegen te komen!

Bedankt voor de duiktips! Ik denk dat Pulau Weh erg lastig wordt, met name de tijd die het ons gaat kosten om er te komen etc. Dan wordt het duiken op Bali en Lombok inderdaad. Mijn vorige duik was op Sipandan, dus ik hoop niet dat het erg tegen valt. Sipandan was namelijk echt onvergetelijk!

We vertrekken 31 januari, dus ik kan helaas niet komen kijken. Wellicht een volgende keer!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik ben in maart van dit jaar 24 dagen op Sumatra geweest en ik vond het een erg mooi eiland met zeer gastvrije en fijne mensen. Ik heb er van genoten en vond het één van de mooiste weken van mijn reis.

Ik ben niet in het noorden van het eiland geweest maar ben wel in volgende plaatsen geweest:

- Pekanbaru
Grote stad, weinig van gezien omdat we op doorreis waren en er slechts hebben gegeten en geslapen.
- Bukkittingi
Leuk stadje waar je jezelf wel een paar dagen kunt vermaken, de omgeving is prachtig. Een tip is om een brommer te huren en richting het meer (naam ben ik even kwijt) te rijden. Er is een route die gaat over kleine weggetjes en door kleine dorpen, mooie bossen en een hoop rijstvelden. Prachtig.
- Solok
Maar een nachtje geweest en erg weinig van gezien.
- Sawahlunto
Daar ben ik een dag of 10 geweest en ik had het er prima naar m'n zin. In 10 dagen tijd geen andere toeristen gezien maar wel genoten van de vriendelijke bevolking en een leuk stadje/ dorp met wat oude gebouwen e.d. Veel opgetrokken met een familie aldaar en dat was ook erg leuk. Er is ook een spoorlijn waar elke week nog een trein over gaat. Sawahlunto is de moeite van een bezoekje waard.
- Kerinci/ Kayuaro
Er is een dorp in de buurt van de vulkaan genaamd Kayuaro. In het dorp is weinig te beleven maar het geeft weer een mooie inkijk in het leven van de mensen. Het uitzicht op de vulkaan is prachtig.
- Bangko
Niet veel van gezien.

De wegen zijn op veel plaatsen erg slecht en reizen duurde erg lang. Maar het was wel een hele beleving (die achteraf dan vaak leuker is dan op dat moment zelf :) ).

Sumatra (en dan vooral hoe meer je naar het zuiden gaat) maakte op mij een behoorlijk 'ongerepte' indruk. In de zin van natuur maar ook omdat het op veel plaatsen absoluut niet toeristisch is.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Jenny schreef:Zeker alles gewoon ter plekke boeken! Het is februari, dus geen hoogseizoen. Houd overigens wel rekening in je planning met extra lange reistijden, februari is regenseizoen en om sommige trajecten zal dit zeker invloed hebben op de kwaliteit van de weg.

Als je de kans krijgt (even rondbvragen i.v.m. het weer!) zou ik zeker naar Ketambe gaan en daar een of meerdere trekkings doen. Veel leuker en authentieker dan Bukit Lawang. Bukit Lawang (het voederplatvorm) vond ik een beetje tegenvallen - al zie je wel gegarandeerd apen!

Bij deze mijn reisverslag van deze zomer: http://www.ikreis.net/main.php?cid=403
Hey Jenny,

Ik ben blij te lezen dat je toch nog naar Ketambe bent geweest!

Gaaf he!?
Plaats reactie