Foto's geformateert hoe terug halen?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

Foto's geformateert hoe terug halen?

Bericht door bolletjeom »

ok, ik kom even mijn frustratie er uit gooien en bij jullie neerleggen

GGRMMMBLLLL... :( ;( o|O
Een niet nader te noemen persoon heeft onlangs even "lekker" alle geheugenkaartjes opgeschoont en gedeformateerd. Dit alles zonder te checken of alles al op de compu of schijf stond. Nu was ik hier al achter en flink gefrustreerd omdat alle foto's van het klussen aan het huis verdwenen was en het was zulk mooi Voor/Na materiaal.
Maar............... nu kom ik er achter dat ook de helft van mijn ROME foto's met die actie weggegooid zijn. :'( :'( :'(
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Café Verweggistan

Bericht door Tikva »

Dat is echt verrot.. ik heb wel eens gehoord dat er programma's zijn waarmee je gewiste info van een geheugenkaart alsnog terug kunt krijgen maar zelf nog nooit gebruikt.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

als iemand zo'n programma kent hou ik me van harte aanbevolen :{
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Tikva schreef:Dat is echt verrot.. ik heb wel eens gehoord dat er programma's zijn waarmee je gewiste info van een geheugenkaart alsnog terug kunt krijgen maar zelf nog nooit gebruikt.
Ook als ze geformatteerd zijn?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Will schreef:
Tikva schreef:Dat is echt verrot.. ik heb wel eens gehoord dat er programma's zijn waarmee je gewiste info van een geheugenkaart alsnog terug kunt krijgen maar zelf nog nooit gebruikt.
Ook als ze geformatteerd zijn?
Hangt er vanaf of het een low-level format is of niet.

Soms kan het dus wel, maar ik zou er niet zelf aan gaan klooien maar naar een expert gaan. Als je iets fout doet zijn de foto's namelijk defenitief weg.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

De belangrijkste beelden zitten in je hoofd, dus ik persoonlijk zou er niet al te veel geld voor over hebben :-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Will schreef:De belangrijkste beelden zitten in je hoofd, dus ik persoonlijk zou er niet al te veel geld voor over hebben :-)
Dan betekenen foto's meer voor mij dan voor jou 8)7
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Café Verweggistan

Bericht door Erik »

bolletjeom schreef:Een niet nader te noemen persoon heeft onlangs even "lekker" alle geheugenkaartjes opgeschoont en gedeformateerd. Dit alles zonder te checken of alles al op de compu of schijf stond. Nu was ik hier al achter en flink gefrustreerd omdat alle foto's van het klussen aan het huis verdwenen was en het was zulk mooi Voor/Na materiaal.
Maar............... nu kom ik er achter dat ook de helft van mijn ROME foto's met die actie weggegooid zijn. :'( :'( :'(
Wanneer je niets nieuws op de kaartjes zet kun je in bijna 99% van de gevallen de data terughalen. Je moet wel goed te werk gaan en dat is er vooral voor zorgen dat er GEEN nieuwe data op de kaartjes geschreven wordt!

Gratis programma's die je kunt gebruiken zijn GetDataBack en DiskExplorer. Soms moet je ook een aantal programma's combineren. Laatst nog iemand bijgestaan die een harde schijf had die fysiek stuk was. Hierbij is het ook gelukt met de juiste stappen om alles te recoveren (wat belangrijk was).

Het kost je vooral heel veel tijd.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Jenny schreef:Hangt er vanaf of het een low-level format is of niet.
Ik zie dat low-level format op sommige camera's zit (met name canon) dan is het inderdaad lastiger, maar volgens mij nog steeds mogelijk. Enige wat met formateren gebeurd is de "index" verwijderen waarmee de computer weet welke bestanden er op staan.

Recovery programmatuur kijkt puur naar de bits en bytes en dan zou het te herstellen moeten zijn. Tenzij de data eerst meerdere keren overschreven wordt met nonse moet het toch nog enige vorm van hoop geven? Het is vooral volhouden :) Het juiste programma zoeken voor de juiste recovery. (Zorg dat je ook eerst recensies leest op internet in fora voordat je uberhaupt iets gebruikt. Ook programma's installeren op een pc ZONDER je schijfjes in je computer te hebben. Alle acties van windows negeren om de schijf te "herstellen" / "scanner" etc )
Erik
Site Admin

Re: Foto's geformateert hoe terug halen?

Bericht door Erik »

Nieuwsgierige vraag... heb je uiteindelijk de foto's terug kunnen krijgen?
bolletjeom
Reisexpert

nope :'(
marcellus

Bericht door marcellus »

Heel simpel, zolang er op die geformatteerde geheugenkaartjes geen nieuwe beelden(foto,s) geschoten zijn is er niks aan de hand.
Er zijn voldoende programmaatjes te vinden die dit kunnen recoveren voor je..
Meestal wordt er bij een geheugenkaart ook wel een recovery programma geleverd...
Anders gewoon ff zoeken op internet..
Ik zelf gebruik een pro programma van Rescue Pro, is van Sandisk, werkt prima...
Zowel voor foto,s als voor filmmateriaal te gebruiken.
Succes
bolletjeom
Reisexpert

ok, ik ga het volgende week nog eens proberen dan....
marcellus

Bericht door marcellus »

Tis heel simpel hoor, je doet de betreffende geheugenkaart in een kaartlezer, start het recovery programma op, selecteert daar de bewuste ,,schijf" (lees geheugenopslagkaart) en selecteer wat je wilt recoveren, meestal heb je de keuze uit beelden of foto,s, of media,dan pak je ook bv eventuele filmpjes die gemaakt zijn mocht je camera dat kunnen...
Het kan soms ff duren,dit is ook weer afhankelijk van in welke resolutie je geschoten hebt en hoeveel megapixel je camera is...
Ik zelf werk met body,s van Canon, die zijn resp. 21,7mgpxl en 21,1 mgpxl dus dan kan het soms wat langer duren, maar voor de gemiddelde gebruiker met een kleinbeeldsensor is het met een kleine 5 min gedaan, dan heb je alle foto,s terug...
Ik raad mensen ook altijd aan om op hun vakantie elke avond een backup te maken van hun foto,s die ze gemaakt hebben die dag, mochten ze je camera stelen of er wat mee gebeuren heb je in elk geval altijd nog hetgeen wat je in de backup hebt staan..
Mocht je niet een laptop mee nemen,dan is bv de keus voor wat meer extra geheugenkaartjes ook een optie, die dingen kosten tegenwoordig niet meer zoveel als een paar jaar geleden dus dan is de keus aan jezelf hoe graag je de beelden safe wilt stellen.
Ik maak bv elke avond m,n kaarten leeg, sla de RAW beelden en een lage resolutie jpg op ,op een extra harde schijf en op m,n schijf van m,n Macbook, dan heb je 2 maal zekerheid dat je nooit geen beelden verliest...
Zeker als dat voor je werk is kan je je dat niet permitteren ..
Plaats reactie