Zwart of wit werken?
Zwart of wit werken?
Hallo allemaal,
Aankomende Januari vertrek ik naar Australie voor een paar maanden. Daar wil ik misschien ook een beetje werken als ik krap bij kas kom te zitten. Nu is mijn vraag; heb ik daar een work&holiday visum voor nodig? Het lijkt mij namelijk dat ik daar toch geen contract ga krijgen omdat ik hooguit een maand op 1 plek ben en dan verder trek. Dan werk ik waarschijnlijk gewoon zwart toch? Een work&holiday visum zou ik dan niet nodig hebben en ook geen zorgpolis voor in australie. Dat bespaart me toch heel wat centjes.
Zouden jullie mij hier meer over kunnen vertellen?
Bedankt!
Jeroen
Aankomende Januari vertrek ik naar Australie voor een paar maanden. Daar wil ik misschien ook een beetje werken als ik krap bij kas kom te zitten. Nu is mijn vraag; heb ik daar een work&holiday visum voor nodig? Het lijkt mij namelijk dat ik daar toch geen contract ga krijgen omdat ik hooguit een maand op 1 plek ben en dan verder trek. Dan werk ik waarschijnlijk gewoon zwart toch? Een work&holiday visum zou ik dan niet nodig hebben en ook geen zorgpolis voor in australie. Dat bespaart me toch heel wat centjes.
Zouden jullie mij hier meer over kunnen vertellen?
Bedankt!
Jeroen
Re: Zwart of wit werken?
Met een work&holiday visum ben je veiliger. Dan ben je, moest er controle plaatsvinden op de plaats waar je werkt, zelf in orde, en je werkgever ook. Anders kun je in het slechtste geval het land uitgezet worden, en kan je werkgever een fikse boete krijgen.
In praktijk gaat het wel veel makkelijker zijn om in het zwart te werken. En dan zonder contract, maar onder het mom van dat je aan het leren bent. Dus dat je niet betaald zou worden, maar dat je je werk doet in ruil voor een soort van opleiding dus. Meeste controleurs weten ook wel dat dat dan niet het geval is, maar kunnen er dan meestal weinig aan doen. Al blijft het altijd wel een beetje een risico.
In praktijk gaat het wel veel makkelijker zijn om in het zwart te werken. En dan zonder contract, maar onder het mom van dat je aan het leren bent. Dus dat je niet betaald zou worden, maar dat je je werk doet in ruil voor een soort van opleiding dus. Meeste controleurs weten ook wel dat dat dan niet het geval is, maar kunnen er dan meestal weinig aan doen. Al blijft het altijd wel een beetje een risico.
Wit is natuurlijk altijd beter, maar laat ik dat niet te hard roepen, want ik heb ook voornamelijk zwart gewerkt. Tegen wat kost en inwoning en wat geld bij hostels enzo. Als je echt van plan bent werk te gaan zoeken, zou ik zeker een WHV nemen.
Verzekering: je zult verzekerd moeten zijn, hier óf daar. In elk geval ook aanvullend verzekert zijn met een (langdurige) reisverzekering. Zonder verzekering kan het nog veel meer centen kosten als er iets gebeurt!
Vervolgens kun je in Australia bij Medicare terecht (gratis). Dit kan alleen als je al een verzekering hebt. Medicare zorgt er vervolgens voor dat je, mocht er iets gebeuren, niet meteen alles contant hoeft te betalen. Wel zo handig!
Verzekering: je zult verzekerd moeten zijn, hier óf daar. In elk geval ook aanvullend verzekert zijn met een (langdurige) reisverzekering. Zonder verzekering kan het nog veel meer centen kosten als er iets gebeurt!
Vervolgens kun je in Australia bij Medicare terecht (gratis). Dit kan alleen als je al een verzekering hebt. Medicare zorgt er vervolgens voor dat je, mocht er iets gebeuren, niet meteen alles contant hoeft te betalen. Wel zo handig!
Ik heb natuurlijk een zorgverzekering in Nederland. Deze zet ik gewoon op minimaal zodra ik hier vertrek. Het ging me er meer om dat ik, als ik zwart ga werken, geen zorgverzekering in australie hoef af te sluiten. Aangezien ik toch zwart werk en geen contract heb, is een zorgverzekering toch niet van toepassing? Of heb ik het mis?Francine schreef:Verzekering: je zult verzekerd moeten zijn, hier óf daar. In elk geval ook aanvullend verzekert zijn met een (langdurige) reisverzekering. Zonder verzekering kan het nog veel meer centen kosten als er iets gebeurt!
Een reisverzekering neem ik natuurlijk sowieso.
De vraag is of je (reis)verzekering iets dekt wanneer je zwart werkt en een ongeval krijgt. Denk niet dat het niet gebeurd of dat je dan wel een smoes verzint. Het kan namelijk voorkomen dat je niet eens de gelegenheid krijgt een ander verhaal te vertellen omdat je (op dat moment) niets meer kan.