kan backpacken in Kenia/Tanzania

Stel hier je vragen over het Oostelijke gedeelte van Afrika.
bolletjeom
Reisexpert

kan backpacken in Kenia/Tanzania

Bericht door bolletjeom »

ik kreeg van een vriendin de volgende vraag.
he rudi weet jij of er iemand ervaring heeft met backpacken in kenia/tanzania ?????
en hoewel het een vriendin is ben ik soms toch stikjaloers op haar Goedkope-vlucht-vind-kwaliteiten. ik denk soms dat ik er goed in ben maar de toppertjes die zij altijd weet te vinden zijn echt associaal....vandaar dat ik even met jullie wil delen wat zij nu weer heeft gevonden
had je nog helemaal niet vertelt dat we uiteindelijk tickets naar kenia hebben geboekt voor van de zomer...koopje via londen.Konden we niet laten lopen. met Qatar voor 380,- euro. we vliegen vanaf gatwick...lekker makkelijk want daar vliegt easyjet ook op
ze hebben overigens backpack ervaring, ook in afrika
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Re: kan backpacken in Kenia/Tanzania

ik was gister op de vakantie beurs een aangezien ook wij eind dit jaar wel die kant op willen ben ik eens gaan rond vragen bij verschillende stands.

ten eerste was toch wel de mededeling dat Kenia en Tanzania erg dure bestemmingen zijn. Ook om zelfstandig rond te reizen. Vrijwel alle accomodatie is gericht op groepsreizen en het schijnt dat het niet vreemd is dat ze €100 per nacht voor een kamer vragen.

Omdat er erg weinig aanbod is in accomodatie voor budgetreizigers kregen ik op verschillende plekken het advies te gaan kamperen.

Op zich is er langs de kust een vrij goed openbaarvervoer systeem en zijn daar nog wel betaalbare plekken om te slapen. Maar die zijn niet echt gericht op toeristen dus het is vaak basic.

De minibusjes komen op veel plekken maar ze gaan OF heel langzaam OF veel te hard. Grote delen van Tanzania en Kenia zijn toch vrij slecht te bereiken met het openbaar vervoer.
Het huren van een 4x4 is me meerdere keren geadviseerd omdat je dan je kampeerspullen makkelijker mee kunt nemen en omdat je dan overal kunt komen. Er werd wel bij gezegd dat het prijzig is en dat je zeer goed moet voorbereiden qua verzekeringen en kaarten/gps

De national parken kan je niet in met openbaar vervoer en de tourburootjes vragen behoorlijke prijzen. Over het algemeen ben je goedkoper uit om een bouwsteen vooruit te boeken of een 4 of 6 daagse trip met een overlander zoals Nomad

schiet me nu even niets meer te binnen maar als er wat boven komt borrelen dan meld ik me weer

zijn er mensen met ervaringen in dit gebied???
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Heb ik ook gehoord. Dat Kenia en Tanzania erg dure landen zijn dus. Je gaat er heel voor wildlife en juist die tours zijn erg duur. Je moet wel in die dure lodges gaan zitten. Eigenlijk geen geschikte backpack-landen dus. Echt bestemmingen om eens 3 weken heen te gaan en dan veel geld stuk slaan (en na 3 weken heb je ook wel weer genoeg olifanten gezien denk ik ;) ).
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

een vriend van mij was van de zomer in tanzania. was voor hem de eerste keer backpacken en hij is dus niet echt van het gebaande pad gegaan. zoveel geld was hij echter niet kwijt. in bekende plekken dus, zoals dar es salaam en zanzibar, zijn er wel prima goedkope slaapplekken te vinden.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Ik kreeg deze reactie van een reisbegeleider die al jaren in dat gebied komt
Wat betreft Kenia en Tanzania. Back-packen is erg moeilijk in deze landen. Je bent afhankelijk van bussen in het openbaar vervoer welke vrij onbetrouwbaar is of je kan bijvoorbeeld Matatu's nemen. Dit zijn kleine taxi busjes. Deze rijden tussen zo ongeveer alle plaatsjes in Kenia en Tanzania. Ze zijn heel goedkoop, maar je moet erg goed op je spullen passen en de chauffeurs racen er op los. Des te sneller ze zijn, des te meer mensen ze kunnen vervoeren en des te hoger hun inkomsten.

Daarnaast is het erg lastig om de Nationale parken in te gaan zonder goed vervoer. In de meeste parken heb je namelijk een busje of een 4x4 nodig. Op zich kan je dan wel voor een nette prijs een dag een taxi huren maar je moet dan ook de entreekosten voor deze personen betalen (die vallen overigens voor de lokalen reuze mee) maar dit blijft goedkoper dan een georganiseerde excursie.

Voor de grotere Nationale parken (masai mara, samburu, tsavo, serengeti, selous, ngorongoro) kan je beter wel een excursie boeken. Deze chauffeurs kennen de weg en weten waar de dieren zitten. Neem je een in de parken onervaren chauffeur dan is er kans dat je weinig te zien krijgt en dat je misschien zelfs verdwaald.

Je hebt zelf enorm veel reiservaring, dus jou gaat een bezoek aan deze landen ongetwijfeld zonder problemen lukken. Maar een onervaren reiziger zou ik absoluut afraden om op deze manier door deze 2 landen te reizen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Goeie info allemaal! Tsja, ik weet het niet hoor. Op zich is het natuurlijk avontuurlijker om in die steden die Tom noemt zelf hostels enzo te gaan zoeken en ter plekke excursies naar Nationale parken te boeken, maar het gebrek aan fatsoelijk vervoer lijkt me waardeloos. Als je dat op een beetje veilige manier wilt doen, zul je dus iets prive moeten regelen. Da's weer duurder. Ik denk dat deze landen wellicht eens geheel verzorgd ga doen als ik minimaal 50+ ben :9
bolletjeom
Reisexpert

ik vond dit anders een hele mooie tip. ik zou zelf niet gedacht hebben dat dit goedkoper was.
Op zich kan je dan wel voor een nette prijs een dag een taxi huren maar je moet dan ook de entreekosten voor deze personen betalen (die vallen overigens voor de lokalen reuze mee) maar dit blijft goedkoper dan een georganiseerde excursie.
we blijven wikken en wegen.....eerst maar eens naar marokko 8-)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Absoluut, mee eens hoor. Maar dat ging over de parken. ik bedoelde vooral dit (van A naar B):
Je bent afhankelijk van bussen in het openbaar vervoer welke vrij onbetrouwbaar is of je kan bijvoorbeeld Matatu's nemen. Dit zijn kleine taxi busjes. Deze rijden tussen zo ongeveer alle plaatsjes in Kenia en Tanzania. Ze zijn heel goedkoop, maar je moet erg goed op je spullen passen en de chauffeurs racen er op los. Des te sneller ze zijn, des te meer mensen ze kunnen vervoeren en des te hoger hun inkomsten.
Nou ja, nu ik het nog een keer lees.....ik zou dan toch voor die onbetrouwbare bussen gaan. Dat onbetrouwbaar (neem aan qua vetrektijden enzo) kan ik wel mee leven. Ik zag/zie vooral dat soort volgepropte, racende mini busjes niet zo zitten.
bolletjeom
Reisexpert

oh, ik heb zulke heerlijke herinneringen aan die ritten met mijn rugzak opschoot, mijn arm uit het raampje omdat er binnen geen plek meer voor was, het overtollige heupvet van de ronde dame naast me op schoot en haar okselzweet dat op mijn schouder drupt

I LOVE AFRIKA *)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik activeer dit onderwerp maar weer even want: We zijn serieus aan het overwegen om voor onze huwelijksreis 4 weken (oktober/november) naar Tanzania te gaan. We kunnen toch niet kiezen azie of zuid-amerika dus iets heel anders is dan waarschijnlijk de beste optie.

Als we dan toch naar Afrika gaan dan staat Tanzanie bij ons wel boven aan omdat we de Kilimanjaro willen beklimmen, plus je kunt er mooi duiken. We willen wel gewoon backpacken.

Vliegen op Kenia is veel goedkoper dus doen we dan wel. Dus bedankt je vriendin voor haar goede ticket tip scheelt mij weer mooi tijd.

Alle andere tips zijn ook van harte welkom.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

ik ben benieuwd wat jij voor info gaat vinden Tikva
Ik krijg toch echt het gevoel dat het heel lastig is daar. Met name omdat je niet op de plekken kunt komen waar je heen wilt maar vooral ook door het gebrek aan (betaalbare) accomodatie.

Misschien maar eens een LP bij de bieb lenen en lezen wat die er over te zeggen hebben.....
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef:Misschien maar eens een LP bij de bieb lenen en lezen wat die er over te zeggen hebben.....
Ja ik heb hem al gereserveerd.

Ik heb laats nog Swahili for the brokenhearted gelezen http://www.petermoore.net/books/sftb/sftb.html en die heeft het ook gewoon met het openbaar vervoer gedaan. Alleen voor het wildpark en de kili dan ter plekke bij een hostel een tour geboekt. En heb ook wel een paar reisverslagen gevonden van andere backpackers (helaas zonder kosten) Dus ik blijf nog ff positief.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik weet niet of de Kilimanjaro zo'n goeie keus is als je zo'n hoge berg wilt beklimmen Tikva. Volgens mij gaat dat ding van laag ineens de hoogte in. Da's een stuk lastiger dan bv de Huayna Potosi in Bolivia, omdat je daar gewoon in La Paz enzo kunt acclimatiseren op 3600m. Volgens mij acclimatiseren ze in Tanzania "op de berg zelf", maar dat zal minder lang zijn lijkt me......
bolletjeom
Reisexpert

las net op het forum van LP dat een basic kamer in een hostel in Nairobi rond de 20 euro is. Maar dat er maar 2 budget opties zijn.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Hoi Erik, Ik wil echt de Kili beklimmen, Ik denk trouwens dat je op Huayna Potosi net zo moeilijk, of moeilijker is. Je stijgt bijna evenveel veel meter in minder dagen en je loopt meer door de sneeuw.

Het gaat met niet om de hoogte hoor want het is maar 400meter hoger dan de Annapurnapas in Nepal. Ik ga ook niet met mijn vriend mee als hij in 2010 de Lhakpa Ri (7045m) gaat beklimmen want dat wordt me wat te extreem. Ik ben me er wel van bewust dat het lastig gaat worden. Tot nu toe ben ik gelukkig nog nooit ziek geworden van de hoogte dus daar ben ik niet zo bang voor, eerder conditie.

Ik hoop gewoon dat ik bij de 50% hoort die het wel haalt, plus ook een mooie motivatie (naast de bruidsjurk) om meer te sporten.
Plaats reactie