De mooie dingen van Nederland......en Belgie

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
bolletjeom
Reisexpert

De mooie dingen van Nederland......en Belgie

Bericht door bolletjeom »

Er zitten wat mensen in een after-reisdip maar Nederland heeft ook echt wel mooie dingen, momenten, lekker eten en ongekende luxe die je op reis soms moet missen

Ik wil dan ook iedereen oproepen om (uitsluitend) positieve dingen van Nederland hier te verzamelen.
Dan kan je eens komen lezen als je weer eens in een dipje zit

Mijn absolute persoonlijke hoogtepunt van Nederland was vandaag!
Schaatsen op natuurijs!!! FANTASTISCH!
en dan niet lullig rommelen op een slootje maar gewoon 12 kilometen touren over de loosdrechtse plassen :Y *O*

vorig jaar de 2 dagen dat je op natuurijs kon schaatsen gemist omdat ik in azië was dus ik ben erg blij dat ik nu wel in Nederland ben
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Re: De mooie dingen van Nederland

Bericht door tom »

hier sluit ik mij helemaal bij aan. een echte winter in holland, heerlijk!
door volledig witte bossen lopen met een lekker zonnetje en strak blauwe lucht erbij. fantastisch!
schaatsen wegens tijdgebrek nog niet gedaan maar morgen kan ik me eindelijk uitleven *)

hiernaast zijn de prachtige middeleeuwse steden natuurlijk een hoogtepunt.
kijk eens door de ogen van een toerist als je langs de utrechtse grachten loopt. alle oude huisjes, torens; kerkjes etc.
is allemaal zo mooi alleen je staat er niet bij stil. maak dagtripjes naar den haag, maastricht, leiden, groningen etc.
en dan barst Nederland ook nog eens van de musea vol meesterwerken, wij zijn immers het land van rembrandt, van gogh, vermeer etc.

en last but not least; onze oude kaas! dat is toch wat ik het meeste mis als ik ergens anders in de wereld ben ;)
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

winter in nederland is heerlijk!
Maar wat ook redelijk typisch van nederland is zijn in de zomer alle terrasjes. Ga maar eens een terrasje zoeken in andere landen. Valt vaak behoorlijk tegen.

Qua eten is erwtensoep natuurlijk ook wel erg lekker Nederlanders, en heerlijke boerenkool stampot met een dikke klodder mosterd.
Maar bruine boterham met oude kaas is onverslaanbaar

Nederland heeft ook echt hele mooie gebieden. Zo heb ik heel verrassend gewandeld op het Leersumseveld. Met moeras en heide en schotse runderen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben vandaag weer eens een dagje naar Zeeland geweest. Bij het Grevlingenmeer was het mistig, ik kon nauwelijks de bewegwijzeringsborden lezen! Maar eenmaal aangekomen op Tholen bij Anna Jacoba Polder brak het zonnetje door. Het bevroren gras, ijsschotsen in de Oosterschelden en tussen de mosselculturen. Ook onder water was er een hoop pracht, verschillende oesters en mosselen, een hoop broodsponzen, zakpijpen, visjes en verschillende slakken. Het leven is minder weelderig dan in de zomer, maar het zicht is beter.

Na een overheerlijke en welverdiende kop erwtensoep en brood met spek. En warme chocolademelk natuurlijk. Een verbroedering tussen schaatsers en duikers.

Na een beetje opgewarmd te zijn en onze maagjes gevuld te hebben zijn we richting de Bergse Diepsluis (Oesterdam) getrokken. De zon begon langzaam te zakken, en dit zag prachtig uit. Na een heerlijk duikje met een watertemperatuur van -1 graden (!), had de zon plaatsgemaakt voor de volle maan. Snel een bakje thee doen, en toen ben ik weer richting Utrecht gereden.

Een heerlijk dagje uit!!!!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Deze jongen is geen Globeskater, maar heeft tot z'n 17e ook wedstrijden gereden (hadden jullie niet gedacht he, haha). Schaatsen stuk, maar nieuwe gekocht en na gekrabbel (zeker 10 jaar niet geschaatst!) gaat het weer best lekker! Helaas gaan de jaren wel tellen: kan die marathonrijders wel voorbij knallen, maar ze hebben me in no-time toch weer achterhaald ;). Een excuus: zij hebben klapschaatsen en ik niet (ja, eh, 300/400 Euro vind ik teveel voor die 1,5 keer schaatsen :P ).

ps. Duiken bij -1 graden :? c_/
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ErikB schreef: ps. Duiken bij -1 graden :? c_/
Waarom niet?

Al had ik wel zoiets van: goh, toch apart dat je in de zee kan zwemmen in water onder 0 wat niet bevroren is _O-
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat is het niet hoor.....die min 1 zal wel door het zout komen he :P . Maar om nou vrijwillig in een wak te gaan liggen :? _O-
bolletjeom
Reisexpert

moet zeggen dat ik al aan Jenny had gedacht toen ik ze van de week onder het ijs zag duiken. Heb jij dat ook wel eens gedaan jenny? omder het ijs. Overigens DIEP respect dat je met die temperaturen het water in gaat! _O_

@Erik...wow, jij wedstrijden schaatsen ?!!? Nee, dat had ik niet achter je gezocht.

Wat zo leuk was ook gister dat heel nederland dan op zijn kop staat met dat schaatsen. In Loosdrecht was de weg gewoon deels afgesloten voor verkeer zodat iedereen in de berm kon parkeren. Heerlijk vind ik dat het in dit overgereguleerde land gewoon kan om alles lam te leggen omdat we willen schaatsen. De plaatjes waren ook heerlijk oerhollands.
Vaders met kinderen op de slee achter zich aan, koek en sopie tentjes
Merel en ik hebben in een rietkraag op de beschoeing gezeten met een zelf meegebracht kopje thee en een plak ontbijt koek c_/
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:moet zeggen dat ik al aan Jenny had gedacht toen ik ze van de week onder het ijs zag duiken. Heb jij dat ook wel eens gedaan jenny? omder het ijs. Overigens DIEP respect dat je met die temperaturen het water in gaat! _O_
Ik wil dolgraag ijsduiken, maar ik vind van mezelf dat ik er niet de juiste opleiding voor heb, en zelfs niet de juiste apparatuur (ik duik met een fles op mijn rug, kun je beter met twee flessen doen). Wanneer je onder het ijs duikt, kun je niet zomaar opstijgen wanneer je wilt. Je moet ten aller tijde het wak terug kunnen vinden. En dat is niet zo makkelijk als het wellicht lijkt.

Volgend jaar wil ik een training in Oostenrijk volgen hiervoor.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Er is in Nederland inderdaad wel het e.e.a. te vinden wat de moeite waard is. In Vlaanderen ook natuurlijk.

Er zijn mooie steden en kleine en wat minder kleine natuurgebieden die erg de moeite waard zijn. Niet omdat ik er woon maar ons dorp is best wel de moeite van een korte wandeling waard als je er in de buurt bent. Ook kun je er goed fietsen en zijn de heide en de bossen zeker de moeite waard.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

welk dorp is dat dan?

zaltbommel is ook mooi. Woudrichem ook.
De Loosdrechtse plassen, de vinkeveense plassen. Ankeveen.
De oostvaardersplassen
De beemster is een pracht streek. Graft en de Rijp zijn plaatjes van dorpjes.
Maastricht is een mooie stad.

Nou, en dan stop ik nu... maar ik denk dat een toerist met een maand de tijd echt wel zijn tijd vol zou kunnen maken
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef: zaltbommel is ook mooi. Woudrichem ook.
De Loosdrechtse plassen, de vinkeveense plassen. Ankeveen.
De oostvaardersplassen
De beemster is een pracht streek. Graft en de Rijp zijn plaatjes van dorpjes.
Maastricht is een mooie stad.
de Vinkeveense plassen zijn met name mooi in het voorjaar als er babysnoeken zijn. de schoolbus en de wipkip ken ik inmiddels redelijk goed, en om nu het aantal driehoeksmosselen op de wrakjes te gaan tellen ;)

twee jaar geleden (ofzo) ging ik regelmatig wandelen, het gebied rondom Santpoort/Zandvoort is echt mooi. en zo zijn er nog meer leuke NS wandelingen. tegenwoordig lig ik meestal in het water in het weekend, dus mijn uitstapjes beperken zich vaak tot Zeeland....

de botanische tuinen in Utrecht zijn overigens ook prachtig, nu vanwege de sneeuw en het ijs, en straks weer vanwege het nieuwe leven
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Al ben ik nu niet in Nederland wat ik dus ook erg mis is het fietsen in Nederland. Het is zo goed geregeld voor de fietser in Nederland. Buitenlanders die in Nederland zijn geweest zeggen dat ook.
Ik mis het fietsen in de ochtend als het lekker koud is die heerlijk frisse lucht inademen en gaan en heerlijk fietsen en nergens over na te hoeven denken door de weilanden.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

ook zo heerlijk Nederlands

Een koekje bij de koffie! c_/
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Moira schreef:Hallo,

Al ben ik nu niet in Nederland wat ik dus ook erg mis is het fietsen in Nederland. Het is zo goed geregeld voor de fietser in Nederland. Buitenlanders die in Nederland zijn geweest zeggen dat ook.
Ik mis het fietsen in de ochtend als het lekker koud is die heerlijk frisse lucht inademen en gaan en heerlijk fietsen en nergens over na te hoeven denken door de weilanden.

gr van Moira
Toen het vorige week zo hard vroor, was die lucht eigenlijk juist niet zo fris hoor. Fijnstof blijft langer hangen. Ze hebben zelfs ergens iets over smog gemeld....
Plaats reactie