Geld in Laos/Cambodja en Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Rene S

Geld in Laos/Cambodja en Thailand

Bericht door Rene S »

Hoi, even een vraagje over geld in Laos/Cambodja en eigenlijk ook wel Thailand. Ik lees overal dat de US-dollar de handigste valuta is. Vroeg me af:
1) Voor hoeveel dagen hebben jullie doorgaans geld op zak in dit soort landen?
2) Waar haal je je geld? Lees dat m.n. in Laos/Cambodja geld-automaten schaars zijn. Neem je dan heel veel geld mee, of doe je alles met traveller cheques?
3) Hoeveel USD zouden jullie alvast vanuit NL meenemen?

Je ziet het... ben nog niet zo ervaren op dit gebied... alle info welkom :-)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Geld in Laos/Cambodja en Thailand

Bericht door Moira »

Hallo,

In Thailand word geen US dollar gebruikt maar gewoon Thaise Bath die je gewoon overal kan pinnen. Wij konden altijd 20.000 bath pinnen wat ongeveer 450 euro is.

In Laos hebben ze Kip maar je kunt als je pint maar 70 US dollar maximaal in Kip pinnen. Als je gaan betalen met Dollars in Laos is het altijd voor een slechte wisselkoers in restaurants enzo. Dus als je dollars heb dan omwisselen naar Kip en rondkijken voor wisselkantoortjes omdat de prijzen ook goed kunnen wisselen. Wij kregen in juli 2008 9.800 kip voor 1 US dollar.

In Cambodja zijn best wel veel pinautomaten en daar word inderdaad alleen in Us Dollar betaald. Je krijgt daar 500 Us dollar maximaal uit de pin. Al het kleingeld is in Riel hun officele munteenheid en toen wij er waren was 4000 riel 1 Us dollar.

Ik zou vanuit Nederland een klein beetje US dollar meenemen maar niet teveel behalve dus als je eerst naar Laos gaat en daarna pas naar Cambodja.

Groetjes van Moira
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

toen ik in Cambodia was waren er nog helemaal geen pinautomaten (2004). Dus hoe het nu zit weet ik niet. Ik geloof de mensen best dat ze er nu wel zijn. Toch zou ik altijd op tijd gaan uitkijken naar een machine(die werkt) en zorgen dat ik reserve geld achter de hand heb.

in 2008 in Laos kon je in de grote steden wel pinnen. Hoewel er in Luang Prabang maar 2 automaten waren en die op een gegeven moment beide niet werkte. Maar zodra je weg bent van de grote steden dan is het echt wel lastig om te pinnen.
In Laos kan je ook heel goed betalen met de Baht. Ik had dus vanuit Thailand een lekkere voorraad mee. De wisselkoers voor de bath is/was een stuk gunstiger dan die voor de Dollar. Van bahts heb je een paar honderd dus krijg je 100 baht terug als wissel geld. Bij dollars ronden ze al snel af op hele dollars. En dat maakt echt wel verschil.
je krijgt vrijwel altijd wisselgeld in Kip. Zeker in dorpjes bij kleine winkeltjes of stalletjes zien ze het liefste kip. Hetzelfdde geld voor een busje bij de grens. En als je dan geen kip hebt dan liever Baht dan Dollar.
In de toeristencentra zien ze weer liever dollars maar daar hoef jij je niets van aan te trekken.
Over het algemeen ben je het goedkoopst uit met kip of Baht. dus gewoon uit Thailand een paar honderd euro aan baht pinnen en in het land zelf Kip.

In Thailand betaal je gewoon met de Baht die uit iedere automaat komt zetten. Ik pin in Thailand vrijwel iedere dag omdat ik het liefs zo min mogelijk geld op me heb. Maar ook in Thailand zijn dorpjes waar pinnen lastiger is
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

wat deze mensen zeggen klopt helemaal.

grote tip is dus betaal met plaatselijke valuta! dus in cambodja ook met riel, ben je echt voordeliger uit.
grote dingen zoaqls een jungletrek betaal je wel weer makkelijker met dollars.
travelerchecks zelf geen ervaring mee, lijkt mij alleen maar gedoe en niet nodig gehad.

had zelf belachelijk veel cash meegenomen ($1000, toen 650 euro :@ ) en dat was handig om achter de hand te hebben en ging uiteondelijk, na 4 maanden, ook wel op maar was toch overdreven.
toch zou ik 3/400 dollar meenemen, just in case

enjoy
amassakoul
Rene S

Bericht door Rene S »

Dank voor alle reacties! Heb ik zeker wat aan. Tot nu toe dacht ik dat je in Laos/Cambodja vrijwel alleen maar met USD terecht kon, maar dat valt dus reuze mee :-)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik ben in 2007 in Cambodja geweest en de pinautomaten zijn daar als paddestoelen uit de grond gekomen.
Ik heb eigenlijk in alle grote plaatsen kunnen pinnen. Ik ben in Battambang, Phom Phenh, Siem Reap, Sihanoukville, Kampot en Kep geweest.
Ze maken er nu ook veel reclame voor dat mensen hun geld op de bank gaan zetten. Er zijn veel Thaise banken die zijn zeker goed en de ANZ zit er ook en dat is een Australische bank.

gr van Moira
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Rene S schreef:Dank voor alle reacties! Heb ik zeker wat aan. Tot nu toe dacht ik dat je in Laos/Cambodja vrijwel alleen maar met USD terecht kon, maar dat valt dus reuze mee :-)
Nee lokaal geld is dus ook bruikbaar zoals van te voren aangegeven. Ik weet niet of het al aan gegeven is maar let met dollarbiljetten op dat ze niet beschadigd zijn want dan kan men soms moeilijk doen met het aannemen ervan.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
kiaora
Vakantieganger

Bericht door kiaora »

wij gaan over een paar dagen naar cambodja zijn nu in vietnam. Kun je daar pinnen met je gewone bankpas of met een creditcard? onze creditcard is nl geblokkeerd

groetjes mirjam
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Gewoon met je gewone pinpas.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kiaora
Vakantieganger

Bericht door kiaora »

je maakt ons helemaal gelukkig met dit bericht!! in laos zaten we nl al in de problemen met geld omdat de creditcard het niet meer deed en dat zelfde gezeur willen we niet meer hebben

dank je wel

groetjes mirjam
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja klopt je kunt overal pinnen met je pinpas. Wij hebben dat toen gedaan met pinpassen van de Rabobank.

gr van Moira
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Even als toevoeging:

een maand geleden kreeg je in Laos voor 1 US$ 8200 kip. En euro was ongeveer 12 000 kip waard.
In Cambodja komt 1 US$ overeen met 4000 riel.

Mijn ervaring is dat in Cambodja overal de prijzen ook met de US$ staat aangegeven (toch beter met riel betalen, want riel is voordeliger) en in Laos toch vooral met de kip. Dit zal ook te maken hebben met het toerisme in de plaatsen in Cambodja waar ik geweest ben.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

"overal pinnen met je pinpas" vind ik wel een beetje optimistisch.
Als de vraagsteller in Laos al problemen had dan kunnen ze die net zo goed ook in Cambodja krijgen. Nu weet ik niet precies hoe je in Laos in de problemen raakt maar goed.
Zowel voor Laos en Cambodja wordt het vinden van WERKENDE en GEVULDE pinautomaten steeds makkelijker ....maar... ze zijn er nog steeds niet op iedere straathoek en in ieder stadje.
Voor beide landen moet je vooruit denken en een backup hebben. Afgelopen november kon ik bijvoorbeeld 2 dagen lang niet pinnen in Luang prabang omdat er een storing was.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
maryjane

Bericht door maryjane »

hello,

Een pinpas is da gewoon visacard of een bankkaart?

Is het belangerijk dat je dollars bij je hebt, zoja, hoeveel raad je aan?

Ik ga voor 3 maand reizen, eerst laos, dan vietnam dan cambodja. Kan men dat geld vanuit de muur in Laos ook
in vietnam gebruiken en in camodja?

vriendelijke groeten fiona
willenium

Bericht door willenium »

Het pinnen in Thailand kost overigens wel iedere keer 150 Baht extra. Alleen weet ik niet of dit voor iedere bank zo is. Ik heb in ieder geval ING.
Plaats reactie