Landje mee pikken?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Landje mee pikken?

Bericht door Tikva »

Bekend met het fenomeen "landje pikken"------------> (mijn definitie). land bezoeken met als voornaamste doel: dat je er geweest bent.

Denk bijvoorbeeld heel europe in 15 dagen. Je hebt zelf een club die de aarde in plaats van in 193 landen in bijna 3 keer zoveel gebieden heeft geknipt, met mensen die echt de meest vreemde uithoeken dan gaan bezoeken om te kunnen zeggen dat ze er geweest zijn.

Ik heb altijd het gevoel dat er in backpacker kringen een beetje neergegeken wordt op het fenomeen "landje pik".. maar dat er stiekum toch wel aan gedaan wordt. Ik ben nieuwsgierig dus kom maar op!

Welke landen heb jij mee gepikt?, en hoe/waarom
- Spanje - 1 uurtje! Op vakantie in Frankrijk hebben mijn broertjes en ik onze vader net zo lang aan zijn kop gezeurd dat hij naar Spanje reed en we daar een ijsje hebben gegeten. Ik heb er zelfs een foto van en kon op school opscheppen dat we in Spanje zijn geweest :)
- Slovenie - 3 uur De bus naar kroatie ging er doorheen. Mooi weer een landje om af te strepen.
- Costa Rica - 23 uur, vlucht was goedkoper dan direct naar Nicaragua en vond het wel lachen om dan ook in Costa Rica geweest te zijn. Spreekt me ook niet aan om echt te bezoeken.
- Slowakije - 40 uur - City trip naar Budapest, maar he' bratislava is maar heel kort met de bus en nog goedkoper om op te vliegen dus mooi, kan ik Slowakije ook af strepen.
- Bahrein -2.5dg - Voor hetzelfde geld een stopover in Bahrein, daar kom je anders nooit. Dus doe maar, als is dit mischien niet helemaal landje pik omdat je in 2.5dg alles gezien hebt.

Verder waren had ik ik ook heel graag El Salvador meegepikt omdat ik nu zo'n raar gat heb in Centraal-Amerika. Maar we hadden echt geen tijd over en dan 1.5 dagen bussen om 24 uur in El Salvador te zijn hebben we toen maar laten zitten.
Laatst gewijzigd door Tikva op 22 dec 2008 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Landje mee pikken?

Bericht door WizardOfOss »

Tussenlandingen in London en Helsinki zal ik maar even niet meetellen, daar ben ik het vliegveld niet af gewest. En in Panmunjom ben ik weliswaar een paar minuten geografisch op Noord-Koreaans grondgebied geweest, maar dat was wel in een afgesloten gebouwtje precies op de grenslijn, als ik ook maar had geprobeerd via de verkeerde deur die kamer te verlaten had ik hier nu waarschijnlijk niet gezeten...

Het enige wat dan echt overblijft is Guernsey, vanuit St. Malo zijn we hier naartoe gevaren, om er even drie uurtjes rond te kijken en de boot weer terug te nemen. Eigenlijk te kort, maar een overtocht met langer verblijf was buitensporig veel duurder.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Grappig dat je er over begint want ik zat net vandaag aan hetzelfde te denken. Ik ben bezig mijn site om te zetten en mag dus 1 voor 1 alle 490 reisverslagen omzetten :? En kwam er 1 tegen die ik in mijn enthuisiasme onder de noemer Myanmar/Birma laat vallen omdat dit het verhaal is van onze Visa-Run. We zijn er dus 15 minuten geweest.

Ik doe een beetje aan landje pikken...maar ik vraag me dus ook altijd af wat "meetelt" en wat niet.
Myanmar tel ik niet mee omdat even de grens over echt niet kan meetellen als een land bezoeken.
Polen ga ik binnenkort naartoe ook omdat het me niet lekker zit dat ik het land op de kaart wel inkleur als "bezocht" terwijl ik er alleen maar met de trein doorgestoken ben op weg naar Rusland
Dubai baal ik nog altijd van. We zouden daar een aantal dagen stoppen op de terugvlucht. uiteindelijk hebben we die terugvlucht niet genomen. nu kan ik die 2 uur op het vliegveld niet meetellen ;(
Brunei heb ik bezocht oa voor het stempeltje maar ook omdat ik toch wel erg nieuwsgierig was geworden hoe anders dat land nu was in vergelijking met zijn buren. en 3 dagen telt toch ook wel als een bezoek aan een land, toch?

wanneer ik nieuwe bestemmingen kies voor kort weg dan hou ik er wel een beetje rekening mee. Moet eerlijk toegeven dat om die reden de keus tussen Polen en Italie positief uitviel voor Polen 8-)
En als ik een vlucht naar Manchester zoek en ik kan over ierland dan overweeg ik dat oa omdat het nog niet op mijn lijstje staat

ik streep bezoekjes korter dan een dag dus niet af! (ok, met polen uitgezonderd dan)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha. Ben ik erg slecht in :-).
Slechts 1 land gepikt: Maleisie. Lange tussenstop (10 uur ofzo) op weg naar Nieuw Zeeland. Vleigveld afgeweest, stempels in paspoort dus die telt ;)
En dan dit: lange reis door heel Zuid Amerika: 8 landen. En in 3 van die landen was ik al geweest. Scoorde ik dus maar 5 nieuwe landen. Wat dat betreft heel slechte score. Heb er ook wel eens 4 in 3 weken gescoord: Mexico, Guatemala, Belize en Honduras. Hoewel Honduras wel een beetje landje pik was. Effe naar Copan en weer terug. Wel overnachting in Honduras hoor :-).

Wel beetje landje pikken: korte tripjes voor m'n werk. Ben een keer een paar dagen in Monaco geweest (is een apart land toch?). Ander voorbeeld: paar dagen Budapest, en vrij weinig gezien door weinig vrije tijd tijdens conferentie. Portugal: niet verder gekomen dan conferentie in middle of nowhere en de golfbaan. Zo zijn er nog wel meer, maar die heb ik dan vaak meerdere keren gepikt. Italie bv. Ooit in eerste instantie gepikt door tijdens vakantie in Slovenie (Portoroz, net geen Kroatie volgens mij) een dagje naar venetie te gaan. Maar inmiddels nog een keer of 5 gepikt met korte werktripjes, dus in totaal genoeg tijd verbleven om van het gejatte lijstje af te strepen. Denemarken is ook min of meer gejat, door 2-3 tripjes voor werk naar Kopenhagen. Nou ja, wel een keer een dag vrij gehad daar, dus eigenlijk ook weer niet. De VS? Ook nog nooit een vlucht zelf betaald. Ooit een keer een dagje NY aan vastgeplakt, een keer 6 weken gewerkt (buurt van Philadelphia) en oa Washington gescoord, dagje San Francisco vastgeplakt aan een conferentie, 2 keer Las Vegas en er de 2e keer in geslaagd om er 1,5 dag bij te sjoemelen en het 5 sterrenhotel niet zelf te betalen, New Orleans. Oh ja, en een keer 2 dagen in Vail geskied. Helaas pakte dat laatste helemaal niet zo goedkoop uit: 3 nachten hotel (en het goedkoopste hotel was nog altijd erg duur!), en 2 dagen skihuur en skipas... Veel andere steden zijn ook gepikt, maar qua landen maakte dat vaak niet meer uit omdat ik er al een op vakantie geweest was :-).
Laatst gewijzigd door El Niño op 21 dec 2008 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

ik streep bezoekjes korter dan een dag dus niet af! (ok, met polen uitgezonderd dan)
Blijft lastig he? Ik heb wat moeite met het "alleen doorheen rijden". Wat moet ik bv met Luxemburg? Alleen doorheen gereden richting wintersport :? Wel duidelijk voor mij: stopovers op vliegvelden en niet het vliegveld afkomen. Dat telt niet!

Oh ja: eigenlijk heb ik op m'n Zuid Amerika reis maar 4 nieuwe landen gescoord. Ik was namelijk al eens bij Foz do Iguazu geweest, en dan krijg je een "dagvisum" ofzo om de Argentijnse kant te bekijken. Het feit dat ik toen niet ff naar Paraguay geweest ben bewijst wel dat ik geen goeie landjespikker ben :s)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef:wanneer ik nieuwe bestemmingen kies voor kort weg dan hou ik er wel een beetje rekening mee.
Dat doe ik ook hoor, Dublin of Berlijn... maar ja Ierland zijn we nog nooit geweest dus toen werd het die.
bolletjeom schreef:ik streep bezoekjes korter dan een dag dus niet af! (ok, met polen uitgezonderd dan)
Dat doe ik wel..... Heb toch echt een spaans ijsje gegeten 8-)

Het enige wat ik niet afstreep is als je alleen maar op het vliegveld bent geweest. Of wanneer je bij de grenspost stiekum in een ander land gaat staan.(bijv in Bahrein kan je de brug over en dan ben je al in Saudi Arabie alleen nog niet bij de douane)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Heb polen in eerste instantie meegenomen omdat we dus met de trein van Nederland naar Moskou gingen. Heb 2 dagen in de trein gezeten. Ben uitgestapt op een paar stationnetjes, heb het hele land aan me voorbij zien glijden, heb 2 verschillende grensovergangen gezien.....en toch voelt het nog niet goed..haha
dus nu naar Krakow zodat ik Polen met goed fatsoen af kan strepen O-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:Heb polen in eerste instantie meegenomen omdat we dus met de trein van Nederland naar Moskou gingen. Heb 2 dagen in de trein gezeten. Ben uitgestapt op een paar stationnetjes, heb het hele land aan me voorbij zien glijden, heb 2 verschillende grensovergangen gezien.....en toch voelt het nog niet goed..haha
dus nu naar Krakow zodat ik Polen met goed fatsoen af kan strepen O-)
Same here... Ik heb door Polen gereisd, maar veel verder dan de trein en een aantal stationnetjes ben ik niet gekomen. Ik wil zeker nog een keer naar Krakow (en Auswitz). Mijn broer gaat er deze kerstvakantie naar toe, maarja, dan zit ik in Marokko *O*

Een dagje Dubai ga ik in April doen, lijkt me leuk!

Veel landjespiklanden heb ik eigenlijk niet. Naja, ik ben niet langer dan een dag in Lichtenstein en Vaticaanstad geweest, maar daar is uberhaupt niet genoeg te doen om te meerdere dagen te vermaken o|O Blijft alleen Zweden over.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Vroeger deed ik dat wel, nu moet ik er ook langer dan dag zijn geweest en er hebben over nacht, met uitzondering wordt dat dan van vaticaanstad, want daar wordt overnachten beetje lastig...

ben dus vroeger een paar keer vanuit oostenrijk een dag in slovenie geweest, inmiddels alweer wat langer in land verbleven dus kan het gewoon afstrepen., het de grens oversteken in thailand naar laos en myanmar tel ik niet mee want was daar gewoon maar heel kort,

met mijn ouders ook wel eens dagje spanje vanuit frankrijk gedaan maar spanje telde ik pas mee toen ik er een week geweest was..

heb dus niet het idee dat ik echt aan landje pikken doe... afgelopen zomer in de trein ook veel landen gehad, maar in de landen waar ik nog niet geweest was lekker veel tijd door gebracht en waar ik wel geweest was snel doorheen of ff een dagje budapest gedaan maar ja heb daar half jaar gewoond dus geldt ook niet... ;)

denk trouwens wel met monaco en zulke landen dat ik als ik alles gezien heb mss mijn langer dan een dag regel ook wel laat varen en het onder de noemer vaticaanstad laat gelden want ja je hebt dan wel alles gezien..
bolletjeom
Reisexpert

landen waar je niet langer dan een dag kunt verblijven tellen gewoon hoor...volgens mij
Ik tel San Marino ook. Daar wandel je in 2 uur dwars doorheen en ik ben er een dag geweest.
Dus Vaticaanstad en andere ministaatjes tellen wel ....vind ik
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

ik heb zambia mee genomen voor 2 dagen
en was direct ook een grote tegenvaller was liever naar zimbabwe gegaan om de victoria falls te zien.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb me ook 'schuldig' gemaakt aan landje pikken :)

Luxemburg ben ik alleen doorheen gereden en een keer uitgestapt om sigaretten te kopen voor vrienden etc. Slovenië heb ik een paar minuten bezocht :) Op het 3 landenpunt van Italië, Slovenië en Oostenrijk ben ik daar (tijden de grote Balkanoorlog) door de prikkeldraad gegaan en heb ik even aan de andere kant gestaan. Dat was dus echt pikken ;)

Bosnië in 30 min. (vanuit Dubrovnik naar een ander deel van Kroatië kom je een stukje door Bosnië) telt ook wel. Monaco ben ik 2 keer geweest voor een paar dagen dus dat telt niet echt denk ik. Een paar dagen Belfast (Noord-Ierland) is dubieus en een paar uur Wales ook (van Liverpool per trein naar Holyhead). In Denemarken ben ik ook maar een paar dagen geweest en Zweden ook (voor een kort tripje). Spanje is een echte geweest want een dagtrip naar Sevilla vanuit Portugal is natuurlijk echt pikken....
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

even een oud topic van stal halen......en niet om er een wedstrijdje van te maken...maar:
hoeveel landen heb je al bezocht ?!?!?

en dan wil ik wel gaan voor alle landen waar je ook werkelijk overnacht hebt en iets bezienswaardigs gedaan hebt ofzo. 24 uur minimaal.
en je bent niet beter als je meer landen hebt hoor!!!!
ik ontdekte net dat ik meer landen bezocht hebt als ik het optelt dan dat ik dacht.

de aanleiding ?!?!?
Ik had gesolliciteerd voor de functie van reisbegeleider en ik word niet uitgenodigd omdat de landen die ik bezocht heb niet aansluiten bij de vacatures 0_0
nou...dan heb je of heel weinig vacatures of.....en toen ging ik zelf tellen en zo snel uit en blote hoofd heb ik 46 landen op mijn reiscv staan
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Geen paniek.....ik zit pas op een stuk of 30 ofzo. Tsja, daarvoor ben ik niet lang op reis gegaan. 8 landen, waarvan ik in 3 (of vier als je m'n uitstapje naar de Argentijnse kant van Foz do Iguazu ook meetelt) al geweest, levert slechts 5 nieuwe landen op. Voor de landentelling had ik beter ergens anders heen kunnen gaan. Ach boeien: ik ben nu in totaal 8 weken in Ecuador geweest ofzo, Peru ook heel lang, 10 maanden in Ierland, 6 weken in de VS + nog een keer of 7. het is voor mij geen doel op zich hoor.
bolletjeom
Reisexpert

tis bij mij ook geen doel maar ik dacht dat ik in de lage twintigers zat en was verbaasd dat ik al tegen de 50 loop.
Plaats reactie