Kijk, zo leer je iedereen op een forum toch vrij snel enigszins kennen, dat blijft toch altijd even lastig als je net nieuw bent op een forum
Uiteraard kan ik dan niet achterblijven: Sander, 30 jaar, zoals wel duidelijk zal zijn woonachtig in Oss. Ik werk inmiddels alweer ruim negen jaar als softwareontwikkelaar voor een bedrijfje in Ravenstein, voornamelijk actief in de verzekeringswereld. Er schijnt momenteel een kredietcrisis te zijn waar diverse grote klanten van ons bij betrokken zijn
(of zelfs hoofdrolspeler zijn...), maar gezien de hoeveelheid werk gaat dat compleet aan ons voorbij.
Naast reizen ben ik gek op
films, ik ben hier dan ook terechtgekomen via Galerius, die ik weer van
FilmTotaal ken. Ook ben ik een fanatiek autoliefhebber al zou je dat gezien mijn dagelijkse vervoermiddel, een Niksan Almere, absoluut niet zeggen.
Terug naar relevante zaken: reizen. Met m'n ouders ben ik nooit erg ver weg geweest, meestal kamperen ergens in Nederland, België of Duitsland of zo. Dat was toen ik wat ouder werd toch een aflopende zaak, maar verder dan een weekje Disney met een stel vrienden is het daarna jarenlang niet gekomen. Tot 2001, toen ik samen met twee collega's in een opwelling besloot een mooie aanbieding voor een weekje New York te boeken. Hoewel ik vooraf totaal niks met de stad en het land had was ik op slag helemaal verliefd, in 2003 en 2005 ben ik dan ook weer terug geweest, helaas stonden er toen een paar torentjes minder...
Ondertussen had ik al langer het idee om eens naar Azië te gaan, Japan was altijd al de ultieme droombestemming maar volstrekt onbetaalbaar, China leek me ook geweldig maar alleen durfde ik dat echt niet aan en m'n vrienden kreeg ik nooit overgehaald mee te gaan op zo'n trip. Tot 2006 dan, toen kwam juist van iemand waar ik het nog het minst had verwacht met het idee kwam om samen met nog twee vrienden een 3-weekse groepsreis te boeken. Bij die reis kregen we nog een vlucht naar het verrassend mooie Riga cadeau, maar in de zomer dan toch het echte werk. Door deze reis was ik helemaal om, en het jaar erop ben ik met groepsreizen
(nu zonder vrienden, die vonden China toch net iets te smerig en primitief) naar Zuid-Korea en twee weekjes op herhaling naar China.
Dit jaar was het dan toch eindelijk zover: Japan! Eerder dit jaar weer een groepsreis, maar nu wel met een weekje verlenging in m'n uppie in Tokyo. De verwachtingen waren na al die jaren torenhoog, maar werden desondanks nog overtroffen, wat een geniaal land! Ook dat weekje alleen ging prima, dus toen begon toch het idee te ontstaan om het eens een keer helemaal zelfstandig te proberen. En laat ik dan net een aanbieding tegenkomen voor een retourvlucht Osaka voor slechts €500... Een ex-collega (die eveneens nog alleen groepsreizen naar Azië had gemaakt) bleek dit ook wel een leuk idee te vinden, maar liet mij als "ervaren" Japan-reiziger wel reisleider spelen. Inmiddels ben ik weer bijna drie weken thuis van die reis, het was echt een openbaring hoe simpel het is om zo rond te reizen. Nu had ik wel bijna alles vooraf tot in detail voorbereid, waren alle hotels gereserveerd en stond de route dus nagenoeg vast, maar ook de stukjes improvisatie gingen moeiteloos.
Nu ik dus twee keer in m'n droombestemming ben geweest moet ik eens gaan denken over nieuwe reisdoelen, al zal de volgende reis wellicht toch weer een groepsreis naar Korea of China zijn. En daarnaast nog een of meer kortere trips, waarbij ik denk aan een combinatie van Hong Kong, Macau en Taiwan, of anders wat stedentrips binnen Europa, eigenlijk heb ik hier ook nog verdomd weinig gezien. Daarnaast zou ik ooit nog eens naar Nieuw-Zeeland of Australië willen, maar zo'n lange vliegreis zie ik niet echt zitten, na een uur of wat in zo'n vliegend koekblik begin ik me meestal hondsberoerd te voelen. Enkele landen in Zuidoost-Azië en ook het Midden-Oosten lijken me ook geweldig, maar aangezien ik erg slecht tegen warmte kan
(bij 20 begin ik al te puffen, bij 30 ga ik op non-actief) is dat ook niet echt een optie. Afrika trekt me sowieso totaal niet, van Zuid-Amerika weet ik eigenlijk niet echt wat ik moet verwachten. Rest nog het land waar het reizen ooit begon, de VS (en ook Canada), daar wil ik ooit nog een keer een gecombineerde auto- en treinreis maken. Maar dat heeft niet zo'n haast...
Twee dingen zullen al wel duidelijk zijn: ik ben slecht in kort en bondig typen, en een echte backpacker ben ik ook zeker niet (sterker nog: ik heb niet eens een echt backpack!). Maar wat niet is kan nog komen, een paar jaar geleden had ik zelf nooit voor mogelijk gehouden dat ik zelfstandig door een land als Japan zou reizen...
Voor de volledigheid nog even een gezicht zonder camera ervoor
(tijdens vakanties zeldzaam, na m'n laatste trip heb ik weer zo'n 6.000 foto's uit te zoeken...):
(en al kijk ik misschien wat raar, schorpioenen smaken toch echt verdomd lekker...)