Hongerig gevoel maar totaal geen eetlust

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
timmieboyvr
Wereldreiziger

Hongerig gevoel maar totaal geen eetlust

Bericht door timmieboyvr »

Ik ben nu al een maand op reis maar ik heb vrij regelmatig last dat ik een hongerig gevoel heb maar totaal geen eetlust. Als ik dan probeer te eten gaat het met moeite, en heel traag. Ik kan dus wel íets eten dan, maar zeg dan 2 sneetjes brood als ontbijt waar ik er eerst altijd 4-6 at. Een beetje pasta ipv een heel bord. Is dit een bekend probleem? Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
Jenny
Reisexpert

Re: Hongerig gevoel maar totaal geen eetlust

Bericht door Jenny »

Ik eet op reis vaak ook minder dan in NL (hangt ook een beetje van de bestemming af). Als ik in de tropen ben, drink ik meer en ben ik vaak minder hongerig. Soms komt dat doordat ik vers sap drink, wat natuurlijk ook vult, maar als ik gewoon water drink heb ik ook dat gevoel. Ook eet ik minder en minder wanneer ik langere tijd 3 keer per dag rijst eet. Niet dat ik het eten dan mindere lekker vind, maar ik zit gewoon eerder vol.

Zorgwekkend? Nee. Zolang je maar genoeg blijft drinken, voldoende voedingsstoffen, vezels en vitamines binnen krijgt en niet al te veel afvalt is er niks aan de hand.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik herken het ook. Met name in een warm land. Dan heb ik minder trek en zit ik eerder vol.
In Azie eet je ook wat vaker tussendoor iets dus dan heb je ook minder trek bij de hoofdmaaltijden.
Wat jenny over de sapjes zegt is ook waar. Als ik een mango of bananen shake op heb hoef ik niet meer te ontbijten of te lunchen....hahaha

ik zou me pas zorgen maken als je je echt zwak gaat voelen. Een beetje afvallen is niet vreemd. ook omdat je vocht verliest en misschien nu meer beweegt dan anders. maar als het afvallen heel snel gaat dan moet je wel actie gaan ondernemen.
Wanneer eten je wat tegen staat en je wilt toch meer voedingsstoffen binnen krijgen kan je dus ook wat extra verse sapjes aan je dagelijksedieet toevoegen. of bananen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

timmieboyvr schreef:Ik ben nu al een maand op reis maar ik heb vrij regelmatig last dat ik een hongerig gevoel heb maar totaal geen eetlust. Als ik dan probeer te eten gaat het met moeite, en heel traag. Ik kan dus wel íets eten dan, maar zeg dan 2 sneetjes brood als ontbijt waar ik er eerst altijd 4-6 at. Een beetje pasta ipv een heel bord. Is dit een bekend probleem? Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik herken het absoluut! Mijn verminderde eetlust komt meestal door slecht slapen (zie onderwerp Slaap je goed op reis?), gecombineerd met geen lekker eten kunnen vinden en evt hitte (dat laatste heb ik in NL ook). Als je ergens een lekker restaurantje vindt, blijf daar dan gewoon eten totdat je weer doorgaat naar de volgende plaats :-). Op reis eet ik heel vaak tegen heug en meug. Tsja, het is/was nu eenmaal niet anders. Ben je thuis ook iemand die niet zomaar een heel bord naar binnen kan schuiven terwijl je het eigenlijk niet echt lekker vindt (ik wel...)? Probeer iets te vinden dat je lekker vindt. Daar eet je toch meer van. Dan maar even even geen locale gerechten proberen.....voldoende eten is belangrijker. Waar reis je trouwens op dit moment? In Zuid en Midden Amerika is het eten gewoon niet zo lekker, en heb ik er eerder last van dan bv in Azie (dat geef ik toe: het eten is daar veel beter :P ).
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Larissa »

Herkenbaar...meer omdat mijn vriend er wel last van had. Waarschijnlijk door de warmte en het vele vocht wat ie dronk. Gewoon kleine beetjes blijven eten als het niet in de "normale" porties gaat.
Ik....Ik kan altijd eten :P Ook op reis eet ik de normale hoeveelheden. Kom maar op met dat voedsel!
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb hier geregeld last van als het warm is en dan vooral tijdens reizen want in NL is het niet vaak heel warm voor langere periode.. ik probeer dan vooral veel fruit te eten, koop ik als ontbijt een meloen en eet ik die op af en toe met wat yoghurt o.i.d., toen ik jonger was hebben mijn ouders van alles geprobeerd met cruesli en dat soort troep door de melk, nou dat werkte niet, zelf gewoon verder gezocht later en op fruit eten uitgekomen.. je eet dan wel iets, krijgt vocht en vitaminen binnen... en ik heb zoiets als je niet te erg gaat afvallen en er niet onder gaat lijden dan krijg je meestal voor dat moment wel genoeg binnen, soms ben je gewoon net even wat minder nodig..
timmieboyvr
Wereldreiziger

Oke! Dat is een geruststellend gevoel dat ik niet de enige ben. Niet dat ik me echt zorgen maakte, zolang ik me niet duizelig ga voelen of echt helemaal niks meer eet begint het voor mij pas zorgwekkend te worden! Maar dat is gelukkig niet het geval =) Ik ben nu in Australie trouwens, en het eten is hier niet zo heel anders maar toch op een bepaalde manier is het ook wel weer echt anders! 'Vertrouwde' dingen eten gaat inderdaad makkelijker, te denken valt aan Subway, McDonalds en dat soort dingen =p. En pasta's en rijst wordt je gewoon gek van omdat je dat zo vaak eet!

Afvallen doe ik ook wel een beetje maar dat is goed voor de foto's in combinatie met hardlopen ;)

Maar ik zal eens fruit proberen! Musli en dat soort dingen ga ik niet proberen, dan krijg ik echt niks binnen!
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Werk je er ook nog naast of ben je tot nu toe alleen aan het reizen? Want ik heb juist het tegenovergestelde. In het begin toen ik in Australië aankwam ging ik juist meer eten dan minder. En toen werkte ik er niet eens bij...
timmieboyvr
Wereldreiziger

Ik reis tot nu toe alleen maar, Reizen is veel te leuk dat het vrij moeilijk voor me is om aan een baantje te gaan beginnen.. Ik ben nu in Cairns en het is hier veel te heet voor mij nu dus ik ga naar Melbourne snel! en dan maar 2 maandjes achter elkaar werken ;)
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Heb je stiekem geen last van stress of andere 'mindere' gevoelens zoals heimwee? ;) Dat zou ook weleens een oorzaak kunnen zijn. Maar goed denk dat het vanzelf wel over zal gaan naarmate je beter in je vel gaat zitten en in het ritme zit van reizen/werken in Australië.

Ben eigenlijk weleens benieuwd hoeveel ik nu weeg. Ben altijd al een mager ventje geweest (en nu nu steeds wel :@), maar heb toch wel wat (spier)massa erbij gekweekt de afgelopen tijd. :D
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij houden ook altijd bij wat we wegen. is gewoon wel handig zeker in tijden dat je weinig eet maar wel veel beweegt.
En voor het geval je ooit bij een arts terecht komt en die wil het weten.

Maar ik zit nu in een depressie. weet dus heel goed wat ik woog toen ik begin augustus thuis kwam....en dat is 5 kilo (!!!) minder dan nu ;( ;( ;(
ik moet dringend weer op reis !
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Ben ik dan de enige die juist het tegenovergestelde heeft? :@ Als ik meer buiten ben en ander werk doe dan normaal (kantoor dingetjes) dan ga ik juist meer eten. Misschien komt het wel dat ik over het algemeen een slechte eter ben en de voedingsstoffen nodig heb als ik mij meer inspan zoals nu dat ik aan het reizen ben...
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Galerius schreef:Ben ik dan de enige die juist het tegenovergestelde heeft? :@ Als ik meer buiten ben en ander werk doe dan normaal (kantoor dingetjes) dan ga ik juist meer eten. Misschien komt het wel dat ik over het algemeen een slechte eter ben en de voedingsstoffen nodig heb als ik mij meer inspan zoals nu dat ik aan het reizen ben...
Op zich is dat normaal, en heb ik dat thuis ook. Ik ben in het algemeen ook een slechte eter, en misschien heeft dat er wat mee te maken (eten niet zo lekker als thuis). Maar het komt denk ik ook een beetje door ritme. Als ik versuft een nachtbus uitrol, heb ik geen eetlust doordat ik moe ben.... Het heeft trouwens (bij mij) zeker niks te maken met heimwee ofzo. Geen last van. Echt fysiek werken zou ongetwijfeld leiden tot meer eetlust, maar geslenter door een stad draagt daar bij mij niet aan bij :?
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

ik sta bijna nooit op de weegschaal dus wat me gewicht doet geen idee!!!
heb soms inderdaad ook wel dat als ik dagen niks doe me eetlust minder is maar blijf altijd eten,
probeer geen maltijden over te slaan helaas gebeurt het wel maar dan zorg ik in iedergeval dat ik me ontbijt en dinner krijg. mocht ik echt actief bezig zijn dan eet ik vaak meer dan normaal ondangs dat ik eigenlijk altijd al een grote eter ben geweest.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
timmieboyvr
Wereldreiziger

Ik kan niet geloven dat het heimwee is, ik mis niks, ben pas net weg en ik heb daar eigenlijk nooit last van. Stress? Sowieso niet, ik heb me nog nooit zo heerlijk en vrij gevoeld!

Maar het gaat nu vrij goed, het zijn soms momenten, een paar dagen, vond t gewoon vreemd (a).

En mijn gewicht kwam ik heel toevallig een paar dagen geleden te weten toen ik een medische test moest doen voor duiken, en dat is gewoon nog lekker hetzelfde als anders (misschien ook wel door het bier..)

Dus al met al zit het denk ik wel goed ;)
Plaats reactie