Onveilig voelen vs onveilig zijn!?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
El Niño
Reisexpert

Onveilig voelen vs onveilig zijn!?

Bericht door El Niño »

Ook een leuk onderwerp dat vandaag in een ander topic naar voren kwam! Heel vaak is het zo dat de soep niet zo heet gegeten wordt als je denkt na de reisadviezen van minbuza.nl gelezen te hebben. Ik voelde me bv best veilig in Colombia, wist dat ik moest oppassen in Quito, maar vond het wel meevallen, zag de onveiligheid in Bolivia niet zo (is dat busstation in La Paz nou echt zo erg?). Vaak kloppen deze gevoelens statistisch gezien niet....

Maar heb ook wel eens het tegenovergestelde gehad! Ik voelde niet prettig in de Chileense havenstad Valparaiso (in Santiago trouwens juist weer wel), en vond Mendoza, Argentinie ook niet prettig. En iedereen maar denken dat Colombia veel linker is dan Argentinie! Misschien is dat ook wel zo, maar Colombianen zijn vriendelijke lui en Argentijnen zien er onguur uit (mode denk ik :-)).

Is Azie echt zo veilig (in Thailand voelde ik me idd veilig)? Waardoor krijg jij een goed gevoel of juist een onveilig gevoel?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Onveilig voelen vs onveilig zijn!?

Bericht door Globeskater »

ik heb meestal zoiets van overal kunnen je dingen over komen, wel moet je natuurlijk je verstand gebruiken.. ben wel eens potloodventer tegen gekomen nou dan draai ik mij wel om en loop ik andere route.. maar ik denk dat het vooral op je instinct vertrouwen is en verder vooral je verstand er bij te houden..
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

over het algemeen zijn alle verhalen uitzonderingen. Ik voel me vrijwel overal veilig. Als ik me onveilig voel komt dat meestal doordat ik verhalen heb gelezen die ik niet had moeten lezen...haha
aan de andere kant heb ik door verhalen te lezen en mijn gedrag aan te passen me misschien wel beschermd tegen narigheid.

Azie voel ik me altijd en overal veilig. ook midden in de nacht alleen op straat.
In Afrika is het lang niet zo onveilig als sommige mensen je willen wijsmaken maar je moet daar wel bepaalde dingen laten. Je gaat niet in je uppie over straat lopen in de verkeerde buurt.

Ik heb lang in Quito gezeten. En ik hoorde letterlijk 5 keer per week een nieuw overval of berovingsverhaal. Dat is niet grappig. En dat betekent dat je de hele dag bezig bent met opletten en bedenken wat je in je tas stopt en of je geld hebt voor een taxi voor het geval je na 18.00 nog over straat wil.

Ik had de verhalen gehoord dat je niet je tas tussen je benen moest zetten in de bus...maar als doorgewinterde reiziger negeerde ik dat. Ik steek 1 been achter de tas en 1 erover....en ik blijf wakker...en toch snijden ze hem aan gort!!! niets van gemerkt maar grappig is het niet.

Kijk er kan altijd overal wat gebeuren en als je aan kansberekening doet dan kan je overal veilig naar toe. Toch moet ik zeggen dat het zogenaamde "allert zijn" wat nodig is in sommige Zuid-Amerikaanse landen voor mij wel reden is om niet te staan trappelen om weer die kant op te gaan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je bent toch nooit ergens zeker van.. kijk nu maar weer naar mumbai
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

is dat niet het leven??? dat je nooit weet wat er op je pad komt en dat narigheid een mogelijkheid is?

In belgie word je vermoord om je Ipod of omdat je een jong meisje bent. In Nederland om een parkeerplek of omdat je geld wisselt bij een grenswisselkantoor op het verkeerde moment.

Er zijn mensen die om die reden veilig thuis zitten. En die flikkeren dan van een keukentrapje.

maar idd. Dat nieuws van mumbai is wel weer kut.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Er zijn mensen die om die reden veilig thuis zitten. En die flikkeren dan van een keukentrapje.

maar idd. Dat nieuws van mumbai is wel weer kut.
Twee goeie opmerkingen. Tsja, veel mensen hebben het gevoel dat Nederland veiliger is dan wat minder ontwikkelde landen, maar ik heb daar wel eens mijn twijfels bij. Ik heb bv in 7 maanden Zuid Amerika totaal geen aggressieve locals gezien. Misschien geluk, maar toch..... Dat van Mumbia vond ik ook geen prettig bericht. Vaak is het onderlinge strijd in dit soort landen, maar er zijn daar ook bommen afgegaan in 5 sterren hotels. Ze hadden het dus op de rijkeren en westerlingen voorzien. Ik heb in India ook eens in een 5 sterren hotel gezeten (voor werk dus ;) )....
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ooggetuigen zeggen dat schutters in die hotels op zoek waren naar westerlingen met een brits of amerikaans paspoort, dus het lijkt nu echt een beetje op westerlingen gericht...

ik voel mij in buitenland vaak veiliger 's avonds op straat dan het dorpje in drenthe waar ik opgegroeid bent.. want als je daar de verkeerde tegen komt ben je alleen en in grotere steden of in landen waar het leven zich meer op straat speelt zijn er gewoon meer mensen en voor mijn gevoel minder kans dat je wat overkomt..
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

'Onveilig voelen' heeft volgens mij te maken met je in een situatie of op een plaats bevinden die je niet kent. Wanneer het vertrouwde verdwenen is, lijkt ook je houvast op de situatie verdwenen te zijn zodat je fatalistisch denken (waarvan je niet wist dat je dat had) de kop gaat opsteken. Niet altijd in even grote mate, maar voldoende om je op z'n minst een onbehaaglijk gevoel te geven.
Persoonlijk ben ik niet zo'n pessimist. Geen enkele backpacker denk ik. Met m'n filosofie 'voor elk probleem een oplossing' en 'we zullen wel zien wat komt', trek ik me dus ook niets aan van wat anderen zeggen of denken.
Zo kende ik de feiten ivm de grensovergang die Bolletje vermeldde van Guatemala richting Palenque. Maar het was er eentje zoals alle anderen (makkelijker zelfs, want ik kwam 's nachts Mexico binnen met een bootje over de rivier en kon volgende dag pas mijn papierwerk regelen).
Geweld tussen moslims en christenen op Sulawesi (2002)? Wegens mijn gevoel voor verantwoordelijkheid hebben we de route aangepast. Was ik alleen geweest, had ik met mijn eigen ogen de verhalen willen zien.
Gijzeling op Sipidan met onthoofdingen als gevolg (2000)? Staat op mijn must see lijstje, dat eiland bedoel ik, want ik was toen net op het vasteland.
De afslachting van zo'n 45 dorpelingen in Acteal, Mexico (1997)? Ik was zo'n 50km er vanaf toen het gebeurde. En ik was geen dorpeling.
Rebellen in Nepal? Geen last van gehad. Wel een bomaanslag meegemaakt in Pokhara, waarop de stad in Vietnam stijl door troepen werd overrompeld. Cool!
Diefstallen in Zuid Amerika? Ach ja, ze mogen altijd proberen. En dat hebben ze ook ...
Oplichters? Hoort er bij.
Te midden van een razia in de hoerenbuurt van? Hey ... ik was gewoon een hamburger aan 't eten :( (ook weer cool om te zien hoor :Y )
Dronkelappen die m'n ex lastig vallen en een revolver te voorschijn halen? Ja, ok ... dat was even een hachelijke situatie. Maar wij hadden een zakmes ^O^
En als ze in m'n hostel zeggen dat het onveilig is om 's avonds de stad in te gaan (zeiden ze me in Windhoek), dan neem ik gewoon dat zakmes weer mee.
Of ik onveilig ben geweest? Soms wel ja. Vooral die keer dat ik geen wc papier mee nam op de trein.
Of ik me onveilig heb gevoeld? De eerlijkheid gebied me te zeggen van wel. Maar dat was dan meestal in een donker steegje waar uiteindelijk niets gebeurde ...
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dronkelappen die m'n ex lastig vallen en een revolver te voorschijn halen? Ja, ok ... dat was even een hachelijke situatie. Maar wij hadden een zakmes
Dit meen je toch niet he...of ben ik nu zwaar aan 't happen :? Revolver op je neus en zakmes tevoorschijn halen: lijkt me echt een recept voor drama....

Over razzia's gesproken. Heb niet zo'n heftige meegemaakt als jij (of viel dat ook wel mee :-)). Maar toch kwam een stel agenten de kroeg binnen in Colombia (potje Tejo http://www.oleb.net/southamerica/en/photos/all/tejo aan 't spelen in Salento). Licht uit, muziek uit, maar eigenlijk was het vooral identiteitscontrole. Had niks bij me, maar een Aussie liet z'n rijbewijs zien, en ik keek (expres) heel onnozel (had niks bij me..) en hoefde niks te laten zien, haha.

Dat onbehaaglijke gevoel in donkere steegjes enzo heb ik ook wel eens gehad. Of gewoon in rare steden. Ik kreeg bv een erg onbehaaglijk gevoel 's avonds in Foz do Iguazu. Waar waren die leuke eettentjes, kroegjes enzo nou? Nee, gevoelsmatig was het daar niet pluis. Geen hond op straat ook enzo.....precies waar Globeskater ook al op doelde volgens mij. Hele eind weer teruggelopen, en om de hoek vh hotel hapje gegeten.
Laatst gewijzigd door El Niño op 27 nov 2008 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

ErikB schreef: Dit meen je toch niet he...of ben ik nu zwaar aan 't happen :? Revolver op je neus en zakmes tevoorschijn halen: lijkt me echt een recept voor drama....

Over razzia's gesproken. Heb niet zo'n heftige meegemaakt als jij (of viel dat ook wel mee :-)).
Toen ze handtastelijk werden bij m'n ex, zagen we dat één van de drie dronkelappen een revolver tevoorschijn haalde.
We hebben het op een lopen gezet waarna we, verstopt achter struiken, ons zakmes trokken (of dacht je dat ik écht Rambo ben?). Ondertussen begon die kerel in het wilde weg te schieten. Pas zo'n 3 kwartier na het schieten durfden we weer achter de struiken uit te komen.
En dat was mijn eerste backpackreis -O-

Die razzia vond plaats in de hoerenbuurt van Arequipa. Ik was (echt alleen maar) een hamburger aan 't eten daar, toen een klein konvooi met boevenwagen en al iedereen begon te vangen. Neen, mij niet, ik was die hamburger aan 't eten.
Maar op zo'n moment vraag je je wel even af wat er aan de hand is. Vooral ook om dat de hamburgertent plotseling verdwijnt omdat die blijkbaar ook clandestien was. Maar ze hadden wél lekkere hamburgers. Daarom was ik dus in die buurt. Voor de hamburgers ... ^O^
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Scary verhaal hoor! Zoiets kan heel vervelend aflopen...gelukkig heb je geluk gehad! Toch is het natuurlijk zo dat je echt pech hebt als je zoiets meemaakt. In het kader: eens maar nooit meer hoop ik voor je dat je het nooit meer meemaakt! Nee, tuurlijk dacht ik niet dat je Rambo was. En aangezien je ook niet overkomt als domme Belg begreep ik het effe niet ;)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Wat betreft die situatie in Mumbai; binnen 3 weken ben ik in India. Maar dat is voor mij geen reden om mij onveilig te voelen. Die situatie's heb je daar vaker.
Maar als sommige mensen dan de naam "Taj Mahal Palace" horen vallen, en ze weten dat je de Taj Mahal gaat bezoeken, dan schieten die helemaal in paniek. Ze weten niet eens dat de eerste een hotel is in Mumbai, ongeveer 2000 km (?) van de echte Taj. Na een hele uitleg besluiten ze dan met "Ja maar, pas toch maar op hoor".
Dat is het soort van mensen dat zich om de kleinste vliegenscheet onveilig voelt ...
Plaats reactie