bestemming kiezen zo moeilijk

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
tom
Reisexpert

bestemming kiezen zo moeilijk

Bericht door tom »

ik zit met een ongelooflijk luxe probleem....
ik probeer mn volgende reis te plannen maar ik kom er niet uit ! :? |:(

ik ben een weegschaal en ik heb vaker moeite met keuzes, maar er zijn zoooveel plekken die ik wil bezoeken; ik ben waarschijnlijk gewoon te hebberig.
:@
ik heb mn keuzemogelijkheden nu ingekort tot drie opties: nicaragua/honduras, ethiopië of indonesië.
(met pijn in mn hart opties laten vallen: mali, birma, bolivia/peru aargh)

ik moet natuurlijk zelf kiezen maar ik vraag me af waar jullie voor zouden kiezen en waarom. als je er bent geweest, wat raadt je absoluut aan (of juist absoluut niet)??

het gaat om 6/7 weekjes, juli/augustus....
belangrijkste voorwaarden: budget, spectaculair landschap, redelijk intacte (tribale) culturen (geen touristenshowgedoe)

misschien handig om te weten(in het geval dat iets veel overeenkomsten heeft) , landen die ik al bezocht heb (buiten europa) zijn: marokko, india, nepal, laos, cambodja en piepklein beetje thailand...

ben benieuwd! :Y
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Re: bestemming kiezen zo moeilijk

Bericht door Jenny »

Van de landen die jij noemt ken ik alleen maar Indonesie... Maar dat land spreekt me dan ook weer dusdanig aan dat ik daar reeds maaaaanden heb doorgebracht. (Alles bij elkaar opgeteld meer dan een jaar.)

Waarom?

Grote verscheidenheid aan attracties. Er zijn prachtige regenwouden (en overige natuur), de culturen zijn interessant, oude beschavingen en tempels, zee en duiken, indrukwekkende vulkanen, Indonesie heeft het allemaal. En ik heb het nog lang niet allemaal gezien, dus voor volgend jaar ligt er weer (minimaal) een reis die kant op in de planning.

Ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat vrienden en 'familie' voor mij een reden zijn om die kant op te trekken, plus ik vind het een pre dat ik de taal spreek.

Ikzelf heb echter ook een lijstje met landen die ik wil bezoeken. Mali heeft jaren vrij hoog gestaan, maar inmiddels heeft Mozambique/ZA die eerste plaats van 'te bezoeken Afrikaanse landen' overgenomen. (Marokko ga ik met de kerst bezoeken, dus die noem ik nu ff niet.)

Iran wil ik ook al jaren bezoeken. Maar dat is niet meer dan een vaag plan, mede omdat Iran me makkelijker lijkt met een (mannelijke) reisgenoot. (R & J?) (Maar misschien is zelfs dat niet waar, althans, niet volgens mijn Iraanse collega.)

Mexico en Belize staan bij mij ook hoog op de lijst. Ik heb ff overwogen om volgend voorjaar die kant op gegaan, maar deze plannen zijn gecanceld doordat de tickets naar Indonesie in de aanbieding waren 8)7 . En dit jaar ben ik niet 'ver' (verder dan Egypte) weggeweest omdat ik tamelijk onverwachts 4 maanden in Engeland gewoond heb. Maar dat heeft weer leuke trips naar Wales en Schotland opgeleverd. Mijn plannen zijn tamelijk spontaan en flexibel en wijizigen soms zomaar.

Ik plan niet zo strak. Ik zie wel wat er op mijn pad komt....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

stel dat ik nu voor jouw keuze zou staan dan zou ik gaan voor ethiopie
omdat ik indonesie al gezien heb en buurlanden van honduras en nicaragua ook. en ik heb een zwak voor afrika en ben er al te lang niet geweest.

indonesie was overigens prachtig en over de buurlanden van honduras en nicaragua ben ik ook erg positief

dit helpt je zeker niet he??? _O-
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dan zeg ik natuurlijk Nicaragua/Honduras (niet geweest hoor).
Jenny's voorkeur telt niet, want die gaat altijd voor Azie :-)
Lijkt me voor jou leuk om eens een ander werelddeel/cultuur te pakken. In Midden America heb je dan goed gekozen gezien je wensen. Deze 2 landen zijn het minst ontgonnen door toeristen. Costa Rica en in mindere mate ook Panama zitten al massa's Amerikanen (dat zegt men; ben ik ook niet geweest).
Ben benieuwd wat Tikva te zeggen heeft. Volgens mij is zij in Honduras enzo geweest.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ErikB schreef: Jenny's voorkeur telt niet, want die gaat altijd voor Azie :-)
Nietes! Ik ben dit jaar niet in Azie geweest, alleen in Afrika (Egypte en straks Marokko) en Europa....

En volgend jaar wil ik echt naar ZA/Mozambique, al is er een kleine kans dat ik toch vrijwilligerswerk in Sumatra ga doen (of Bali).
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Wil je naar Zuid Amerika en Mozambique? Kan niet waar zijn _O- !
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ErikB schreef:Wil je naar Zuid Amerika en Mozambique? Kan niet waar zijn _O- !
.za is the Internet country code top-level domain (ccTLD) for South Africa.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Lastige keuze..
Ethiopie kan ik je niets over vertellen..

Nicaragua en Honduras samen denk ik zo'n week of 5 geweest en waarom zou ik die kiezen.
- De vriendelijk bevolking, zou zeker 1-2 weken een homestay doen met een crash course spaans. Je gespreken zullen veel dieper gaan met mensen als je in hun eigen taal met ze kan praten.
- Flor de Cane, DE beste Rum neem daarbij nog lekkere muziek en hippe dansende latino's en latina's
- Duiken in Honduras is echt super mooi en ook nog eens een van de goedkoopste plekken ter wereld (20 US per duik)
- Natuur denk vulkanen om te beklimmen, jungle om door te wandelen maar vooral de meren om over uit te kijken en van te genieten (bijv. Laguna Apoya). De landen zijn sowieso veel dunbevolkter dan Indonesie dus veel meer wilde natuur.
- Veel afwisselende outdoor activiteiten, vooral in honduras raften, ziplijnen, vulcanoboarden etc (La Ceiba is de plek voor heel veel van dit soort activiteiten)
- Het hoge schattigheids gehalte van gekleurde huisjes, keien straatjes kerken etc.
- Als je van vogels kijken houdt dan ben je hier helemaal happy

Nog een mooi pluspunt om nu te gaan is dat het nog relatief ontoeristische landen zijn. Bv op de bay islands of in Granada zijn wel veel (amerikaanse) toeristen maar op andere mooie plekken ben je nog behoorlijk alleen. Vooral Nicaragua gaat denken de experts gaat in een paar jaar tijd heel hip worden.

Indonesie zou ik dan niet doen omdat het meer lijkt op wat je al gezien hebt. Echter heb ik zelf maar een klein stukje van Indonesie gezien (maar 3 weken alleen stukje java en bali) maar is ook heel mooi. Je hebt er zeker lekkerder eten en kunt er ook prachtig duiken, ook zijn er iets meer oude cultuurmonumenten (maar als je hiervoor gaat kan je beter een stukje Guatemala meepakken) stukken betere stranden en het is wat goedkoper.

Check trouwens zelf wel ff het klimaat.. Ooh en ik zou ook serieus overwegen om een (klein) stukje Guatemala mee te pakken. Gewoon voor de afwisseling en als je zo dicht in de buurt bent dan moet je toch minimaal 1 gave maya sites bezoeken (die in honduras stellen weinig voor) en een actieve vulkaan (pacaya) beklimmen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Erik heeft een sterk punt: je hebt al heel interessante landen gezien in Azië, en ik vind het contrast met Indonesië dan nét niet groot genoeg. Dus kan je eens iets heel anders proberen.
Ik denk dat beide overgebleven optie's aan je wensen zullen voldoen.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ok ok dank voor alle antwoorden _O_
ook al maakt het het niet veel makkelijker ;)

het is idd waar dat het misschien leuker is om niet naar azië te gaan, voor de afwisseling.
bovendien denk ik (correct me if i'm wrong) dat indonesië komende jaren niet heel veel zal veranderen, in tegenstelling tot nicaragua, waar het toerisme ongelooflijk gaat groeien......zoals tikva zegt is nu dus een mooi moment om te gaan.

aan de andere kant wordt ethiopië nog aantrekkelijker aangezien niemand hier daar is geweest....bovendien heeft ethiopie veel meer afwisseling dan nicaragua/honduras....lastig lastig :?

als iemand nog iets te zeggen heeft in het voordeel van nicaragua/honduras hoor ik het graag! (hou vooral van trekkings en afgelegen dorpjes)

en jenny, waar ga je heen in marokko? ik ben daar ook met de kerst
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

tom schreef:en jenny, waar ga je heen in marokko? ik ben daar ook met de kerst
Weet ik nog niet... Ik ga binnenkort weer een kleine maand in Leeds werken, dat houdt me momenteel iets meer bezig dan Marokko.

(Ik heb een retourvlucht Casablanca, 24 dec - 7 jan.)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ok, knoop maar doorgehakt, het wordt nicaragua/honduras *O*
(grote gebieden beschermd regenwoud met mooi wildlife en het nog eventjes ontbreken van massatoerisme gaven de doorslag)

retourtje dusseldorf-managua gevonden voor 945 euro, via e-bookers, met air berlin en TACA (betrouwbaar?)
is dat een goeie prijs of kan ik beter nog wat doorzoeken (vreselijk al die zoekmachines haha)??
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

alles onder de 1000 euro voor zuid of centraal amerika vind ik meestal al een goede prijs.

toch moet je ook eens kijken of het niet goedkoper is om te vliegen op de VS en daarna door naar Centraal Amerika. Kijk ook verder dan de landen waar je heen wilt! Houston of LA vliegen goedkoop op Guatamala City en je kan een dag later al dat land uit zijn
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

tom schreef:ok, knoop maar doorgehakt, het wordt nicaragua/honduras *O*
(grote gebieden beschermd regenwoud met mooi wildlife en het nog eventjes ontbreken van massatoerisme gaven de doorslag)

retourtje dusseldorf-managua gevonden voor 945 euro, via e-bookers, met air berlin en TACA (betrouwbaar?)
is dat een goeie prijs of kan ik beter nog wat doorzoeken (vreselijk al die zoekmachines haha)??
Leuk man! Kun je weer een werelddeel op je reis-cv zetten :P
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mag ik mee? :P
Plaats reactie