Waar ging jouw aller eerste reis naar toe?
Waar ging jouw aller eerste reis naar toe?
Hey mensen,
Vandaag wat foto's uitgezocht tijdens een grote opruim actie. Daar zaten ook de foto's tussen van mijn eerste reis. Geweldig om ze weer terug te zien. Mijn vraag aan jullie is, waar ging jouw eerste reis naar toe? En hoe kijk je daar nu op terug?
Ik zal zelf het spits afbijten.
Mijn eerste reis ging naar Australië, lekker na mijn opleiding er even tussen uit. Verstand op nul en gaan! Ik had weinig verwachtingen en heb me ook niet echt voorbereid. Typisch voor jongens van die leeftijd denk ik. Uiteindelijk veel langer gebleven dan in eerste in stantie gepland.
Ik heb het echt als een geweldig ervaard en heb absoluut geen spijt dat ik destijds zoveel geld aan de reis heb uitgegeven. Zelf nu jaren later denk ik dat ik er veel van heb geleerd, iets wat ik niet had verwacht toen ik ging. Ik was toen 19.
Wel vraag ik me regelmatig af als ik ooit terug zou gaan naar Australië of het dan dezelfde gevoelens en ervaringen van toen kan oproepen en of het dan niet teleur zal stellen.... Iemand die ook die vragen heeft of dezelfde twijfels?
Laat even weten wat jullie eerste reis is en wat jullie hierover nu nog bezig houd.
Vandaag wat foto's uitgezocht tijdens een grote opruim actie. Daar zaten ook de foto's tussen van mijn eerste reis. Geweldig om ze weer terug te zien. Mijn vraag aan jullie is, waar ging jouw eerste reis naar toe? En hoe kijk je daar nu op terug?
Ik zal zelf het spits afbijten.
Mijn eerste reis ging naar Australië, lekker na mijn opleiding er even tussen uit. Verstand op nul en gaan! Ik had weinig verwachtingen en heb me ook niet echt voorbereid. Typisch voor jongens van die leeftijd denk ik. Uiteindelijk veel langer gebleven dan in eerste in stantie gepland.
Ik heb het echt als een geweldig ervaard en heb absoluut geen spijt dat ik destijds zoveel geld aan de reis heb uitgegeven. Zelf nu jaren later denk ik dat ik er veel van heb geleerd, iets wat ik niet had verwacht toen ik ging. Ik was toen 19.
Wel vraag ik me regelmatig af als ik ooit terug zou gaan naar Australië of het dan dezelfde gevoelens en ervaringen van toen kan oproepen en of het dan niet teleur zal stellen.... Iemand die ook die vragen heeft of dezelfde twijfels?
Laat even weten wat jullie eerste reis is en wat jullie hierover nu nog bezig houd.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Waar ging jouw aller eerste reis naar toe?
Mijn eerste reis alleen, was meteen mijn eerste keer vliegen.. ik was 19 zat tussen 2 stages in en had net een rottijd achter de rug.. ik heb toen wel een groepsreis geboekt, ook omdat dit van mijn ouders toen moest, omdat het een hele onzekere periode was... ik wou in eerste instantie leren duiken in Turkije maar dit kon niet door mijn gezondheid en heb toen besloten naar Thailand te gaan..
Ik weet nog dat ik vlak voor vertrek echt dacht van waarom heb ik dit nu gedaan, maar heb een super tijd gehad... ik heb niet alles mee kunnen doen maar het meeste gelukkig wel.. wij hadden gelukkig een erg jonge en super gezellige groep en thailand blijf ik een prettig land vinden om er te verblijven!
ik was hiervoor al wel veel met mijn ouders en voor mijn studie weggeweest, maar dit was de eerste keer alleen en ook nog eens vliegen... sommigen vonden het niet verstandig om meteen zo ver te gaan vliegen maar ik vond dit geen probleem
Ik weet nog dat ik vlak voor vertrek echt dacht van waarom heb ik dit nu gedaan, maar heb een super tijd gehad... ik heb niet alles mee kunnen doen maar het meeste gelukkig wel.. wij hadden gelukkig een erg jonge en super gezellige groep en thailand blijf ik een prettig land vinden om er te verblijven!
ik was hiervoor al wel veel met mijn ouders en voor mijn studie weggeweest, maar dit was de eerste keer alleen en ook nog eens vliegen... sommigen vonden het niet verstandig om meteen zo ver te gaan vliegen maar ik vond dit geen probleem

Mijn eerste vliegreis was bijna 10 jaar geleden naar Bulgarije. Reden: we wilde de zondverduistering zien (die was daar volledig gedurende bijna 2 minuten...) Maar ook omdat Bulgarije ons een fantastisch land leek, met een grote verscheidenheid aan culturen en veel interessante bezijnswaardigheden. En het feit dat er toen bijna geen touristen die kant op ging sprak ons erg aan.
Ik ben nooit terug geweest, maar ik wil het wel nog een keer. Maar gezien alle chartervluchten tegenwoordig, denk ik dat er veel veranderd is!
@ Marco: ik heb in 2001 stage gelopen op Batam, in Indonesie. Ook ik heb me regelmatig afgevraagd hoe het zou zijn om terug te gaan. Uiteindelijk heb ik dat in 2006 gedaan, mede om mijn moeder te laten zien waar ik gewoond had. Het was zo vreemd! Waar ooit mijn favo pujasera (eetgelegenheid) was, stond ineens een winkelcentrum met een Mac. Er waren compleet nieuwe wijken aan de stad gebouwd en ik kende de weg nauwelijks nog. Panden waren opgeknapt en in vrolijke kleuren geverfd en zagen er ineens goed onderhouden uit. Het ziekenhuis waar ik stage liep had een aanbouw en was ineens 2x zo groot. Maar het hotel waar ik vroeger altijd ging zwemmen was gesloten vanwege renovatie en het alternatief was slecht. Ik heb het gezien, het is goed zo, maar Batam is niet een plek waar ik snel nog een keer heen zal gaan. (Andere delen van Indonesie daarentegen...
)
Ik ben nooit terug geweest, maar ik wil het wel nog een keer. Maar gezien alle chartervluchten tegenwoordig, denk ik dat er veel veranderd is!

@ Marco: ik heb in 2001 stage gelopen op Batam, in Indonesie. Ook ik heb me regelmatig afgevraagd hoe het zou zijn om terug te gaan. Uiteindelijk heb ik dat in 2006 gedaan, mede om mijn moeder te laten zien waar ik gewoond had. Het was zo vreemd! Waar ooit mijn favo pujasera (eetgelegenheid) was, stond ineens een winkelcentrum met een Mac. Er waren compleet nieuwe wijken aan de stad gebouwd en ik kende de weg nauwelijks nog. Panden waren opgeknapt en in vrolijke kleuren geverfd en zagen er ineens goed onderhouden uit. Het ziekenhuis waar ik stage liep had een aanbouw en was ineens 2x zo groot. Maar het hotel waar ik vroeger altijd ging zwemmen was gesloten vanwege renovatie en het alternatief was slecht. Ik heb het gezien, het is goed zo, maar Batam is niet een plek waar ik snel nog een keer heen zal gaan. (Andere delen van Indonesie daarentegen...

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor dat de reis van toen zichzelf niet meer kan overtreffen omdat het of het niet meer hetzelfde is als toen of omdat de situatie gewoon heel anders is.Jenny schreef:@ Marco: ik heb in 2001 stage gelopen op Batam, in Indonesie. Ook ik heb me regelmatig afgevraagd hoe het zou zijn om terug te gaan. Uiteindelijk heb ik dat in 2006 gedaan, mede om mijn moeder te laten zien waar ik gewoond had. Het was zo vreemd! Waar ooit mijn favo pujasera (eetgelegenheid) was, stond ineens een winkelcentrum met een Mac. Er waren compleet nieuwe wijken aan de stad gebouwd en ik kende de weg nauwelijks nog. Panden waren opgeknapt en in vrolijke kleuren geverfd en zagen er ineens goed onderhouden uit. Het ziekenhuis waar ik stage liep had een aanbouw en was ineens 2x zo groot. Maar het hotel waar ik vroeger altijd ging zwemmen was gesloten vanwege renovatie en het alternatief was slecht. Ik heb het gezien, het is goed zo, maar Batam is niet een plek waar ik snel nog een keer heen zal gaan. (Andere delen van Indonesie daarentegen...)
Jenny Wat was jou eerste echte reis? Want je schrijft er nu "vlieg" reis zo nadrukkelijk bij ?

Vroeger gingen wij altijd gewoon kamperen, bij de boer of in duitsland ofzo...
Maar in 1990 is een vriendinnetje van mij geemigreerd naar Israel. Ik mocht van mijn ouders kiezen of bij haar op bezoek of op paardrijles. Paardrijden kan ik nog steeds niet.
Ik was toen 10 jaar oud en door alle spanningen rondom de golf oorlog daardoor ben ik alleen in Jerusalem geweest zodat ik snel geevacueerd kon worden mocht dit nodig zijn. (btw: Golf oorlog begon 2 aug, maar eerste scud raketten op israel waren gelukkig pas in jan 1991, andere mensen verklaarden mijn ouders trouwens voor gek dat ze me lieten gaan. )
Eerste keer vliegen echt super spannend, en dan aankomen op het vliegveld. Het gaafste vond ik nog dat er echte!!! palmbomen waren. Ik heb ze wel een minuut geknuffeld
om te voelen hoe een echte palmboom nou voelde en hoe groot die was en alles.
Verder kan ik me er niet zoveel van herinneren. Ja de klaagmuur vas indrukwekkend maar vond de stank en apart gekleede israeli in de oude wijk wel net zo bijzonder. En een falafel bar waar je zo veel faladel kon eten als je maar op kon, geweldig.
Heel veel indruk heeft wel een zwaar verwaarloosd en hierdoor gehandicapt meisje (niet lopen, eten via een sonde, de dikste brik ooit) op mij gemaakt. Ze was opgenomen door een joods/nederlands gezin, die werkten met ondervoede, verwaarloste en mishandelde palestijnse peuters en babies. Allemaal meisjes zo behandeld omdat vrouwen minder gevonden werden in die cultuur. Gelukkig heeft dit meisje nu zoveel jaar laten zelf leren eten, kan ze weer zien en is ze uiteindelijk nog best wel beter geworden. Toch zal ik ook hierdoor nooit mee kunnen gaan in het door de nederlandse media en politiek vaak neergezette beeld van "ooh zielige palestijnen".
Terug ben ik nooit geweest... mijn vriendinnetje en haar ouders zijn na een aantal jaar ook weer terug gekomen naar Nederland.
Maar in 1990 is een vriendinnetje van mij geemigreerd naar Israel. Ik mocht van mijn ouders kiezen of bij haar op bezoek of op paardrijles. Paardrijden kan ik nog steeds niet.

Ik was toen 10 jaar oud en door alle spanningen rondom de golf oorlog daardoor ben ik alleen in Jerusalem geweest zodat ik snel geevacueerd kon worden mocht dit nodig zijn. (btw: Golf oorlog begon 2 aug, maar eerste scud raketten op israel waren gelukkig pas in jan 1991, andere mensen verklaarden mijn ouders trouwens voor gek dat ze me lieten gaan. )
Eerste keer vliegen echt super spannend, en dan aankomen op het vliegveld. Het gaafste vond ik nog dat er echte!!! palmbomen waren. Ik heb ze wel een minuut geknuffeld

Verder kan ik me er niet zoveel van herinneren. Ja de klaagmuur vas indrukwekkend maar vond de stank en apart gekleede israeli in de oude wijk wel net zo bijzonder. En een falafel bar waar je zo veel faladel kon eten als je maar op kon, geweldig.
Heel veel indruk heeft wel een zwaar verwaarloosd en hierdoor gehandicapt meisje (niet lopen, eten via een sonde, de dikste brik ooit) op mij gemaakt. Ze was opgenomen door een joods/nederlands gezin, die werkten met ondervoede, verwaarloste en mishandelde palestijnse peuters en babies. Allemaal meisjes zo behandeld omdat vrouwen minder gevonden werden in die cultuur. Gelukkig heeft dit meisje nu zoveel jaar laten zelf leren eten, kan ze weer zien en is ze uiteindelijk nog best wel beter geworden. Toch zal ik ook hierdoor nooit mee kunnen gaan in het door de nederlandse media en politiek vaak neergezette beeld van "ooh zielige palestijnen".
Terug ben ik nooit geweest... mijn vriendinnetje en haar ouders zijn na een aantal jaar ook weer terug gekomen naar Nederland.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ik vind het een beetje moeilijk om 'eerste echte reis' te definieren....Marco schreef: Jenny Wat was jou eerste echte reis? Want je schrijft er nu "vlieg" reis zo nadrukkelijk bij ?
Vroegah ging ik 's zomers met mijn pa en broer 's zomers naar (zuidelijk) Duitsland, Oostenrijk en later naar Slovenie en Kroatie. Mooie herinneringen, met name aan Oostenrijk.
De eerste keer in mijn uppie was een weekje naar Denemarken. Met de bus, want geld had ik niet

De eerste keer vliegen was (zoals ik al schreef) een week of 3 naar Bulgarije. Sindsdien is de frequentie van vakantie/weekendjes weg alleen maar toegenomen

De eerste keer lang weg (tevens de eerste keer buiten Europa) was een stage van een half jaar in Indonesie.
Mijn eerste duikvakantie was twee jaar geleden naar Dahab, Egypte.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan

- bolletjeom
- Reisexpert
wat is de eerste reis??
zonder ouders...ik was 18 en ging zeilen in friesland en daarna met vrienden op een foute camping in İtalie
leuke herinnerıngen aan!
Ik vloog voor het eerst toen ik 26 was....naar Malta. Niet al te boeiend
De eerste reis buiten europa was in 2003 naar Zuid afrika
helemaal geweldig!
zonder ouders...ik was 18 en ging zeilen in friesland en daarna met vrienden op een foute camping in İtalie
leuke herinnerıngen aan!
Ik vloog voor het eerst toen ik 26 was....naar Malta. Niet al te boeiend
De eerste reis buiten europa was in 2003 naar Zuid afrika
helemaal geweldig!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
de eerste reis is de reis buiten europa (Voor mij dan ) of wanneer je echt in je eentje er op uit trekt in plaats van een georganiseerde tour met GoGo of zo.
Wat was voor jullie de reden om op reis te gaan? Het moment of gewoon zin om er tussenuit te gaan?
Wat was voor jullie de reden om op reis te gaan? Het moment of gewoon zin om er tussenuit te gaan?
Laat ik deze vraag maar interpreteren als "de eerste verre reis"
. Ik ben pas later backpacker geworden. Op zich niet zo gek hoor, want toen ik 20 was deden nog niet zoveel mensen dat (we hadden nog geen internet, en computers met 5,25 inch floppy's
). De eerste verre reis ging naar Ecuador. Ok, het was georganiseerd, maar toch erg goed bevallen! Voor die tijd had ik trouwens wel ooit eens 10 maanden in Ierland gewoond, dus dat reisbloed had ik op zich wel. Ben inmiddels nog een keer in Ecuador geweest, en vind het nog steeds een leuk land! Ik ben trouwens ook teruggeweest naar het Ierse stadje waar ik gestudeerd heb. Dat was dus nauwelijks meer te herkennen. Galway is enorm gegroeid en nu ineens hardstikke trendy 
Waarom? Een vriend van mij was in Ecuador geweest, en vond het een aanrader. En een collega van mij had goeie ervaringen met Ashraf (nu Koning Aap). Ach ja, voor zo'n eerste reis is georganiseerd denk ik niet zo'n slecht idee. Zeker als het Zuid Amerika is en niet Australie ofzo

Waarom? Een vriend van mij was in Ecuador geweest, en vond het een aanrader. En een collega van mij had goeie ervaringen met Ashraf (nu Koning Aap). Ach ja, voor zo'n eerste reis is georganiseerd denk ik niet zo'n slecht idee. Zeker als het Zuid Amerika is en niet Australie ofzo

Eerste reis zonder m'n ouders: Tenerife ... tevens mijn eerste vliegreis ... en tevens mijn eerste huwelijksreis.
Eerste reis buiten Europa: Kenia.
Eerste reis met rugzak: Thailand.
Eerste reis alleen: India.
Eerste reizen genoeg dus
Eerste reis buiten Europa: Kenia.
Eerste reis met rugzak: Thailand.
Eerste reis alleen: India.
Eerste reizen genoeg dus

Laten we het houden op "eerste verre reis". Of eigenlijk: een verre rondreis van meerdere weken (met backpack of georganiseerd). Ja, ik ken er zo ook nog wel een paar. M'n eerste reis buiten Europa was bv naar de VS. Cursus voor m'n werk, en er 1,5 dag NY aan vastgeplakt
.
In jouw geval zou ik het op Kenia houden Kohraya. Die huwelijksreis (ben je echt zo jong getrouwd
) klinkt meer als een strandvakantie
.

In jouw geval zou ik het op Kenia houden Kohraya. Die huwelijksreis (ben je echt zo jong getrouwd

"Verstand komt met de jaren" zeggen ze hier in België ... alhoewelErik schreef: Die huwelijksreis (ben je echt zo jong getrouwd) klinkt meer als een strandvakantie
.

Ik heb eigenlijk geen bedenkingen bij deze 'eerste reizen' zoals Marco vroeg. Ze houden me echt niet meer bezig.
Thailand ben ik nog 4x terug geweest, telkens van genoten. En ook India doe ik opnieuw, maar dat is puur uit fotografisch standpunt. Kenia trekt me niet echt, maar wel Tanzania. Dus, wie weet ...
Oh ja ... en zelfs die huwelijksreis heb ik opnieuw gedaan. Zij het wel met iemand anders en een andere bestemming

- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik heb m'n reiservaring rustig in kleine stapjes opgebouwd:
M'n eerste "vakantie": toen ik een jaar of 5 was, naar een boerderij in het verre Drenthe. Pruimen bij de buurman "jatten" en hele dagen met een stuk touw zonder haak zitten vissen in een modderige sloot, dat is me na 25 jaar nog wel bijgebleven...
Eerste keer buitenland: toen ik 8 was naar Luxemburg. Op een camping in een dal met een riviertje, en dan heel erg veel regen. En toen was het ineens een veel kleinere camping aan een groot moeras...
Eerste vakantie zonder ouders: 5 dagen Disneyland! Die bij Parijs voor de duidelijkheid. En over drie weken ga ik weer, het 10-jarig jubileum van die trip vieren...
Eerste vliegreis: een weekje New York, begin augustus 2001. 3 augustus stond ik nog op het dak van WTC, dat blijft je dan toch wel bij...
Eerste "exotische" reis, tevens eerste groepsreis met een stel vrienden: 3 weken rondreis door China in 2006. Het begin van het einde...
Eerste keer "m'n vrienden krijg ik toch niet overgehaald, maar alleen met een groepsreis mee kan eigenlijk ook prima": 3 weken Zuid-Korea in 2007. Fantastisch land met vooral heerlijk eten, goede kandidaat voor een herhaling komend jaar...
Eerste keer zelfstandig (maar wel tot in de puntjes voorbereid), met nog net een medereiziger die netjes achter me aan hobbelde: 3 fantastische weken in Japan (na er eerder dit jaar al met een groepsreis te zijn geweest), ben net een dikke twee weken weer thuis
Nu dus nog een keer het lef hebben om een vlucht te boeken en ter plekke maar te zien waar het schip strand. En een huwelijksreis? Iets zegt me dat die er nooit van gaat komen...
M'n eerste "vakantie": toen ik een jaar of 5 was, naar een boerderij in het verre Drenthe. Pruimen bij de buurman "jatten" en hele dagen met een stuk touw zonder haak zitten vissen in een modderige sloot, dat is me na 25 jaar nog wel bijgebleven...
Eerste keer buitenland: toen ik 8 was naar Luxemburg. Op een camping in een dal met een riviertje, en dan heel erg veel regen. En toen was het ineens een veel kleinere camping aan een groot moeras...
Eerste vakantie zonder ouders: 5 dagen Disneyland! Die bij Parijs voor de duidelijkheid. En over drie weken ga ik weer, het 10-jarig jubileum van die trip vieren...
Eerste vliegreis: een weekje New York, begin augustus 2001. 3 augustus stond ik nog op het dak van WTC, dat blijft je dan toch wel bij...
Eerste "exotische" reis, tevens eerste groepsreis met een stel vrienden: 3 weken rondreis door China in 2006. Het begin van het einde...
Eerste keer "m'n vrienden krijg ik toch niet overgehaald, maar alleen met een groepsreis mee kan eigenlijk ook prima": 3 weken Zuid-Korea in 2007. Fantastisch land met vooral heerlijk eten, goede kandidaat voor een herhaling komend jaar...
Eerste keer zelfstandig (maar wel tot in de puntjes voorbereid), met nog net een medereiziger die netjes achter me aan hobbelde: 3 fantastische weken in Japan (na er eerder dit jaar al met een groepsreis te zijn geweest), ben net een dikke twee weken weer thuis

Nu dus nog een keer het lef hebben om een vlucht te boeken en ter plekke maar te zien waar het schip strand. En een huwelijksreis? Iets zegt me dat die er nooit van gaat komen...
- bolletjeom
- Reisexpert
oh, zuid-Korea. dat trekt me ook wel.
is dat al te doen als zelfstandig reiziger of moet je met een groep?
is dat al te doen als zelfstandig reiziger of moet je met een groep?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
WizardOfOss schreef:En een huwelijksreis? Iets zegt me dat die er nooit van gaat komen...

Voor de getrouwde mensen onder ons: is een huwelijksreis echt zo anders dan een gewone reis? Hebben jullie een romantische bestemming uitgezocht a la hutje op het strand en zonsondergang?