Oplichtpraktijken, een dure leerschool.

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
kohraya
Reisexpert

Oplichtpraktijken, een dure leerschool.

Bericht door kohraya »

Naar aanleiding van iemand die 2x door dezelfde persoon werd op gelicht (neen, ik noem geen namen :P ), is het misschien interessant om in dit topic bekende en minder bekende oplichtpraktijken te plaatsen.
Kan nuttig zijn voor zowel de groentjes als de veteranen onder de backpackers.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Oplichtpraktijken, een dure leerschool.

Bericht door bolletjeom »

pfff, ken er wel honderd!!! (mis smiley met draaiende oogjes)

Maar wat voor mij belangrijk is...hoe erg wordt je opgelicht????
De eerste dagen in een nieuw land hoort het er gewoon een beetje bij. Zo leer je de juiste prijs kennen en de aard van de bevolking.

In de catogorie: Sir, this hostel is closed. Sir, I know good hostel, Sir, this is shortcut
Mwah, hoort er gewoon een beetje bij

In Vietnam heb ik wel een tip: Als je kunt kiezen uit verschillende opties op een minofmeer gelijk tripje...kies dan altijd het goedkoopste!!! Want wanneer je kunt kiezen tussen een kamer (bij een meerdaagse toer) met fan of airco. dan krijg je toch geen airco..ook als je er wel voor betaald hebt. Kan je kiezen tussen wel of niet kayaken in de middag. Doe dan maar niet kayaken want de bootjes zijn er namelijk toevallig die dag niet. Kan je het beter terplekke zelf regelen. Met of zonder ontbijt?? doe maar zonder en regel het terplekke want als je inclusief doet is er toevallig net een vertraging die dag met het ontbijt waardoor je hem mist.

wat ik wel verbazingwekend vind is dat er hordes toeristen zijn die denken dat het goedkope souvenier dat ze kopen echt authentiek of zelfs antiek is.....Echt waar. de echte dingen liggen niet voor het oprapen voor de toerist die net met een bus is afgezet. Ga je in een afgelegen dorp iemands schuurtje plunderen...ja! dan vind je misschien iets authentieks!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Sommige oplichtpraktijken horen er inderdaad bij. Soms weet je niet eens dat je wordt op gelicht, of het gaat om kleine bedragen.
Met wisseltruks ligt de zaak een beetje erger.

Aan een grensovergang wilde ik van de ene munt naar de plaatselijke munt wisselen. Ik kende de koers ongeveer. Ja, ik was voorbereid. Dat is wel nodig als je je geld op straat laat wisselen.
Maar die kerel was ook voorbereid. Hij leek heel eerlijk te zijn doordat hij op zijn rekenmachine de (correcte) koers uitrekende en mij liet meekijken. Het bedrag klopte echter niet met hetgeen ik in mijn hoofd had. Ik rekende het dus uit op mijn rekenmachine en liet hem dit ook zien. Zonder probleem gaf hij mij het geld, wat mij deed concluderen dat hij met het rekenmachine had gesjoemeld.

Op een klein wisselkantoortje in een toeristenshop liet ik geld wisselen. Na een uur vergelijken tussen een massa wisselkantoortjes had ik die met de beste koers gevonden. De koers werd uitgerekend en nog eens uitgerekend. Ik tel mijn geld en leg het op tafel. Hij telt zijn geld en geeft het aan mij. "Tel het na, voor alle zekerheid" zegt hij nog.
Dat doe ik nog, en het klopt. "Ik zal het in een enveloppe steken, en nogmaals natellen". Dat doet hij, en ik tel mee.
Ondertussen wordt ik afgeleid door een (knappe vrouwelijke) kompaan en het geld gaat in de enveloppe. "Steek het snel weg, want het is niet veilig in deze buurt" zeggen ze. Zelfvoldaan met deze goede koers en eerlijke mensen (3x nageteld) ga ik naar mijn slaapplaats. Daar haal ik het geld uit mijn enveloppe om het te verdelen zoals ik altijd doe.
Groot is mijn teleurstelling als ik merk dat ik ben bedrogen. Er steekt maar de helft in. Omdat het allemaal kleine coupures zijn, en het dus een dik pak geld was, viel deze wisseltruk in eerste instantie niet op.
Terug gaan had geen zin. De zaak was dicht. Ook de volgende dag bleef de zaak dicht. En de politie kon er niets aan doen ... zogezegd.
bolletjeom
Reisexpert

daar heb je inderdaad een goed voobeeld!
dus tips voor als je geld moet gaan wisselen:
Zorg dat je van te voren weet wat de wisselkoers is!!! kijk een dag voor je de grens over gaat op bijv. www.xe.com
Reken daarna uit hoeveel je moet krijgen voor een bepaald bedrag zodat je niet alleen de koers kent voor 1 munt maar ook welk bedrag daar bij hoort als je omwisselt van 100...ofzo.
Zelf heb ik ook altijd een kleine zakrekenmachine bij me en ik reken met ze mee.
Laat je niet ophaasten! reken gerust nog eens na
Tel na!
en geef het daarna niet meer uit handen.

haal bij voorkeur geld op een plek waar het veilig is. Dus bij voorkeur ergens binnen waar misschien zelfs bewaking is. Zodat je het veilig weg kunt bergen. Soms kan je niet anders dan de ATM op straat gebruiken. Neem dan bij voorkeur geen groot bedrag op. Mocht iemand je dan later willen overvallen. (wat echt bijna nooit voorkomt!!) dan heeft die persoon niet veel geld. En stop het ook niet op straat in je buidel. dan is de hele functie van die geheime opberg plek weg...als je die aan iedereen laat zien.
Dames kunnen ook heel goed, tijdelijk, een pak geld in hun BH steken. totdat je op je kamer bent en het goed kunt verdelen.

schiet me nog iets te binnen over oplichten. Wanneer je een paar dagen in een hostel bent en je moet eigenlijk iedere ochtend betalen voor de volgende nacht...vraag dan even of degene aan wie je het geld geeft wil tekenen voor ontvangst van het geld. Dit is handig op plekken waar je geen bonnetje krijgt.
ik heb in laos discussie gehad omdat ik 2 nachten niet betaald zou hebben...en ik wist niet meer aan wie ik het betaald had maar ik had dus geen enkel bewijs. Ben er van overtuigd dat degene die me om meer geld vroeg ook echt die 2 betalingen nooit gezien heeft. die zitten in iemands achter zak.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

vind idd dat veel "oplicht"praktijken er gewoon bij horen, t is maar hoe je het bekijkt.

een ding wat mij wel ergernissen heeft opgeleverd is het kopen/boeken van buskaartjes bij guesthouses of kleine reisburootjes. natuurlijk is het eigenlijk altijd beter om je kaartje ter plekke bij/in de bus te kopen, soms is de verleiding er toch (als er bijv. maar een bus per dag gaat en je die echt wilt hebben). beloftes over comfort e.d. neem ik sowieso niet serieus, bestel toch meestal het goedkoopste kaartje. maar als blijkt dat de bus helemaal niet gaat, of al lang weg is, of wel gaat maar niet naar de beloofde eindbestemming..... o|O aaargh.

aan de andere kant levert dit ook wel weer mooie situaties op (soms)....zo zouden wij in nepal een bepaalde route doen met touristenbus ( :@ toch maar wel, moesson modderlawines hmmm). hadden we dus allemaal van het soort problemen zoals ik hierboven aangaf.....uiteindelijk met een boel verschillende local bussen toch gegaan, deze bussen namen echter een andere route dan de touristbus, korter maar veel gevaarlijker...hele steile afgronden, veel stenen en modder op de weg, roekeloze chauffeur....normaal heb ik hier niet zoveel moeite mee maar deze keer moest ik toch echt even mn hart vast houden. *)
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Leuk onderwerp! Geloof het of niet, maar ik ben in Zuid Amerika heel weinig opgelet.

Het scheelt als je de taal spreekt! Dan denken ze toch al gauw: neem de volgende Gringo maar. Deze weet waarschijnlijk net iets te goed hoe de vork in de steel zit....

Toch een paar dingetjes natuurlijk:
Ik zat in Montanita (Ecuador) met 2 Engelsen te eten, en was zo stom om iets van het dagmenu te bestellen. Er stond geen prijs bij..... Een gemiddeld menu was $5 ofzo, maar ik moest $12 betalen voor het dagmenu! Stom, maar ik heb mn verlies maar geincasseerd. Had ik maar niet iets moeten bestellen waar geen prijs bij stond. De Engelsen werden ook genaaid. En ik had het idee dat het me wellicht niet gebeurt was als ik niet gegeten had met 2 Engelsen die geen woord Spaans spraken....

Taxichauffeurs geven iha de meeste ellende!
1. In Piura probeert een of andere eikel me $4 te laten betalen voor een lullig ritje van de ene naar de andere busterminal. We waren er al langs gereden (maar hij stopte daar niet), dus ik wist dat het een lullig stukje was. Die vent uitgescholden (doe dat niet als ik net uit een nachtbus rol :-)), en er eentje voor 1$ gescoord. Minder had ik sowieso niet, net de grens over en nog geen soles :-)
2. Cusco. Een of andere vent wilde me voor 15 sol van het vliegveld naar het centrum brengen. Meestal is dat vrij ver, maar deze keer niet en ik was te lui geweest om de afstand een beetje op te zoeken in mn reisgids. Ik vertrouwde die vent trouwens al niet (bood nog 10, maar deed ie niet en zag ook geen andere taxi's). Enigszins wraak genomen door hem door een heel klein straatje te jagen ipv te zeggen "ik loop het laatste stukje wel". De les: kijk effe hoe ver het ongeveer is...
3. Copacabana. Weer te hoge prijs afgesproken voor lullig ritje. Kwam ook weer een beetje doordat ik geen andere taxi zag, het toch weer korter was dan ik dacht ( :@ ), en geen zin had om te lopen. Ging op zich nergens over, maar was wel te duur voor Boliviaanse begrippen
4. Valparaiso. Tsja, die vent dacht dat die stomme buitenlander 's nachts die $10 voor dat lullige ritje wel zou betalen! Echt niet: als ik vergeet een prijsafspraak te maken, dan wil dat nog steeds niet zeggen dat je kunt vragen wat je wilt, hehe. Minachtend een dollar of 4 (2000 pesos dacht ik, misschien nog wel aan de hoge kant :-) hij vroeg dus 5000) naar hem gesmeten en weggelopen....
5. Mendoza. Tsja, als de meter op 7 sol ofzo staat, moet je geen 15 gaan vragen. Dat betaalt ome Erik dan niet (die 7 wel hoor :-))

Nog 1 dingetje: afgaande op de verhalen leek het er sterk op dat vrouwen vaker door met name taxichauffeurs opgelicht worden dan mannen. Waarschijnlijk omdat ze herrie met een grote mannelijke gringo toch niet zo'n fijn idee vinden...Dus: vrouwen let extra op in Zuid Amerika.....
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ook oppassen voor: winkels waar geen prijzen op de produkten staan. In Cusco bv. Ik zal wel een paar keer een beetje genaaid zijn, maar om voor alles een vergelijken waren onderzoek te doen.....Heb oa een dure bus scheerschuim gekocht. Dacht dat ik genaaid was, maar tot mijn stomme verbazing is dat spul gewoon heel erg duur in Zuid Amerika (NL prijzen..). Daar kwam ik dus later achter.

Geld op staat wisselen deed ik sowieso niet. Hooguit een heel klein beetje bij een grenswisselkantoortje, maar zo snel mogelijk weer pinnen. En idd vroeg ik bij hostels ook altijd om een ontvangstbewijs als ik vooruit moest betalen (of ze moeten het tenminste in een boek opschrijven). Een keer een beetje gedonder gehad (Sucre). Het mens had de verkeerde data op het bewijsje geschreven (en daardoor wilde ze in totaal 5 ipv 4 nachten berekenen)! Gelukkig had ik dezelfde receptioniste weer, en kon ik de handel wel weer recht lullen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

@ bolletje: He, is Vietnam nou echt een land van oplichters? Zou ik niet blij mee zijn, want heb dat land nou net vrij hoog op m'n lijstje staan ;)
bolletjeom
Reisexpert

Je word in Vietnam continue opgelicht....maar als je dat weet en je daarbij neerlegt of in iedergeval niet gek door laat maken dan is het een PRACHT land!!!

kijk het gaat vaak om kleine bedragen en ze proberen het gewoon. Als jij streetwise bent dan valt het reuze mee. Maar met toertjes doe je er wel verstandig aan om gewoon voor het goedkoopste te gaan.
Er werken namelijk veel bedrijfjes samen die ieder een stukje van een tripje voor hun rekening nemen. Dat wat de verkoper beloofd kan ie niet altijd waar maken. en die arme hotel eigenaar die alleen maar kamers heeft met een ventilator en helemaal geen airco kamers heeft kan er al helemaal niets aan doen dat iemand ander jou een airco heeft beloofd.

Je moet het gewoon van je afzetten. lachen om de vindingrijkheid en allert zijn als je iets aanschaft of wisselgeld aanneemt. Maar het is zo'n mooi land....
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ok. Ach, het zal wel meevallen. Ik hoor bv ook continu mensen klagen over oplichterij in Peru, maar als je een beetje oplet valt dat best mee..... Sterker nog: er zijn ook hele leuke Peruanen :-)
bolletjeom
Reisexpert

Stukje uit ons reisverslag van de EERSTE dag in Vietnam. we waren wat geirriteerd die eerste dag, kwamen net uit zorgeloos en eerlijk china. Daarna hebben we er ons niet meer zo druk om gemaakt:
Op onze eerste dag leren we een zeer belangrijke les. " wees super allert". Ze bedonderen je waar je bij staat. Ze zeggen geen wisselgeld te hebben maar je geld terug krijgen is ook onmogelijk. Briefjes van onder de 1000 dong zouden niet bestaan (wel dus). Ook als jij je geld 2 keer telt voordat je het geeft...zij hebben bij het tellen altijd tekort ( geen idee hoe ze dat doen). Ze spreken hier allemaal uitstekend engels maar een paar woorden kennen ze niet. Woorden als "no" en "money back " of "refund "...
Het toppunt was toen Jeroen postzegels ging kopen. We hadden 10 ansichtkaarten en hij liet die zien aan de loketiste. "120.000 dong aub". Ok, Jeroen betaalt en krijgt 10 zegels van 8.000 dong. Hij wil dus 40.000 dong terug. Ze doet of ze het niet begrijpt. Uiteindelijk ruilt ze de zegels om voor die van 12.000 dong.
Ik sta op dat moment een pakketje te versturen en vraag aan die dame hoeveel er nu eigenlijk moet op een kaart naar Europa. 8.000 dong! We vertellen haar het verhaal en zij gaat bellen. De loketiste staat glashard te liegen." hoezo, de eerste keer zegels en de tweede keer andere zegels?" Ze heeft gewoon maar 1 keer zegels gegeven. " kijk maar in mijn administratie, zegels van 8.000 dong".
Oja!!!
Later... " ik dacht dat het voor een brief was".....
Kortom, ze heeft het verschil in eigen zak gestoken en haar administratie klopt. De dame die ons hielp geloofde haar ook niet maar de manager geloofde ons weer niet. Dus lieten we het er maar bij zitten. We hadden ook geen zin om als schreeuwende westerling zo'n stennis te schoppen op een druk postkantoor

O vond er nog 1:
Wij hebben de " goedkope" 3 daagse Halong Bay toer ($34 pp) en dus vanmiddag vrij te besteden. De rest gaat zwemmen, snorkelen en kayaken ($46). Dat dachten ze tenminste want later blijkt dat deel van het programma niet door te gaan ( zonder reden overigens). Zij zijn dus ook vrij.
bolletjeom
Reisexpert

In de trein van Duitsland naar Rusland kwamen we langs een grens...ik denk die met Polen.
Dit was midden in de nacht. wij en onze "kamer"genoot lagen dan ook heerlijk te slapen in onze schommelende bedjes.
Eerst werd er op de deur geklopt door de douane van het land dat we uitgingen. En een tijd later door de douane van het land waar we in gingen.
onze onderbuurman sliep net lekker en liet zijn portemonee en paspoort dan ook naast zich op het tafeltje liggen in plaats van op te staan en terug te stoppen in zijn tas. Een half uur later ging de schuifdeur van onze slaapcoupe open en nog voordat we het doorhadden griste ze zijn portemonee van tafel! Knap werk hoor!! in een trein waar ze niet uit kunnen en door dichte deuren heen weten dat er vermoeide reizigers zijn die hun spullen niet opbergen.

tip van de dag! berg altijd je spullen weer op.... Ook al voel je je veilig in je privecabine
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha! Gelazer met tours heb ik in Zuid Amerika trouwens nauwelijks meegemaakt hoor! Sterker nog: in Huaraz voelde ik me niet helemaal lekker en had een tour geboekt. Was klein bedrag, maar ik liep toch langs dat bureautje. De standaard deal was dat je 80 of 90% van je geld terug kon krijgen bij annulering. Vond ik keurig hoor!
Wat me wel bijstaat is dat je in Peru erg slecht van je grote biljetten af komt! Maar dat gaat wel eerlijker dan in Vietnam: ze accepteren het gewoon niet. Of, als het niet anders kan, proberen ze even bij de buren te wisselen ofzo. Nog nooit van die onzin gehad dat ik geen wisselgeld terug kreeg.

Mijn conclusie: Aziaten zijn oplichters, maar Zuid Amerikanen zijn dieven. Maar ik heb liever af en toe een (kleine) poging tot oplichting, dan dat ik grof beroofd wordt. Dus Vietnam kan ik wel hebben denk ik :-)

ps. Wel heel erg uitkijken bij de grensovergang Ecuador- Peru (die bij tumbes). Ik heb een verhaal gehoord dat 3 dames en 1 man $10 per man (!) moesten betalen voor een taxiritje. Ze hebben nog betaald ook (vraag me af wat voor mietje die vent dan geweest moet zijn....of hoe link die taxichauffeur er dan wel niet uitzag :-))
bolletjeom
Reisexpert

Een wisselgeld truc in Mozambique:
Moraal van dit verhaal.....leer de munten of briefjes van een land herkennen!!!

In de bus terug naar Tofo kom ik er achter dat ik bedonderd ben. 2 cola koste 25.000 metacais en ik betaalde met 100.000. Ik kreeg 3 briefjes van 10.000 en 9 munten van 5000................tenminste, dat dacht ik. Het blijken dus muntjes van 500!!!! Nu is er nauwelijks verschil tussen die twee( eigenlijk alleen een nul) maar de bardame wist dondersgoed wat ze aan het doen was. Lekker toeristje pesten die toch al in de war is van al die nullen...?!?! Grmbl?!?!
Afijn, 2 cola voor de prijs van 5!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

bolletjeom schreef:Een wisselgeld truc in Mozambique:
Moraal van dit verhaal.....leer de munten of briefjes van een land herkennen!!!

In de bus terug naar Tofo kom ik er achter dat ik bedonderd ben. 2 cola koste 25.000 metacais en ik betaalde met 100.000. Ik kreeg 3 briefjes van 10.000 en 9 munten van 5000................tenminste, dat dacht ik. Het blijken dus muntjes van 500!!!! Nu is er nauwelijks verschil tussen die twee( eigenlijk alleen een nul) maar de bardame wist dondersgoed wat ze aan het doen was. Lekker toeristje pesten die toch al in de war is van al die nullen...?!?! Grmbl?!?!
Afijn, 2 cola voor de prijs van 5!
Let daar in NL ook op! Een vriend van mij was laatst na een avondje kroeg 30 Euro meer kwijt dan ik (om de beurt rondjes gehaald). Of hij heeft geld in z'n broekzak gepropt en dat is eruit gevallen....of hij heeft een keer met 50 Euro betaald, en wisselgeld teruggekregen van een briefje van 20.....ze flikken het hier (soms) ook hoor!
Plaats reactie