Leuk onderwerp! Geloof het of niet, maar ik ben in Zuid Amerika heel weinig opgelet.
Het scheelt als je de taal spreekt! Dan denken ze toch al gauw: neem de volgende Gringo maar. Deze weet waarschijnlijk net iets te goed hoe de vork in de steel zit....
Toch een paar dingetjes natuurlijk:
Ik zat in Montanita (Ecuador) met 2 Engelsen te eten, en was zo stom om iets van het dagmenu te bestellen. Er stond geen prijs bij..... Een gemiddeld menu was $5 ofzo, maar ik moest $12 betalen voor het dagmenu! Stom, maar ik heb mn verlies maar geincasseerd. Had ik maar niet iets moeten bestellen waar geen prijs bij stond. De Engelsen werden ook genaaid. En ik had het idee dat het me wellicht niet gebeurt was als ik niet gegeten had met 2 Engelsen die geen woord Spaans spraken....
Taxichauffeurs geven iha de meeste ellende!
1. In Piura probeert een of andere eikel me $4 te laten betalen voor een lullig ritje van de ene naar de andere busterminal. We waren er al langs gereden (maar hij stopte daar niet), dus ik wist dat het een lullig stukje was. Die vent uitgescholden (doe dat niet als ik net uit een nachtbus rol

), en er eentje voor 1$ gescoord. Minder had ik sowieso niet, net de grens over en nog geen soles

2. Cusco. Een of andere vent wilde me voor 15 sol van het vliegveld naar het centrum brengen. Meestal is dat vrij ver, maar deze keer niet en ik was te lui geweest om de afstand een beetje op te zoeken in mn reisgids. Ik vertrouwde die vent trouwens al niet (bood nog 10, maar deed ie niet en zag ook geen andere taxi's). Enigszins wraak genomen door hem door een heel klein straatje te jagen ipv te zeggen "ik loop het laatste stukje wel". De les: kijk effe hoe ver het ongeveer is...
3. Copacabana. Weer te hoge prijs afgesproken voor lullig ritje. Kwam ook weer een beetje doordat ik geen andere taxi zag, het toch weer korter was dan ik dacht (

), en geen zin had om te lopen. Ging op zich nergens over, maar was wel te duur voor Boliviaanse begrippen
4. Valparaiso. Tsja, die vent dacht dat die stomme buitenlander 's nachts die $10 voor dat lullige ritje wel zou betalen! Echt niet: als ik vergeet een prijsafspraak te maken, dan wil dat nog steeds niet zeggen dat je kunt vragen wat je wilt, hehe. Minachtend een dollar of 4 (2000 pesos dacht ik, misschien nog wel aan de hoge kant

hij vroeg dus 5000) naar hem gesmeten en weggelopen....
5. Mendoza. Tsja, als de meter op 7 sol ofzo staat, moet je geen 15 gaan vragen. Dat betaalt ome Erik dan niet (die 7 wel hoor

)
Nog 1 dingetje: afgaande op de verhalen leek het er sterk op dat vrouwen vaker door met name taxichauffeurs opgelicht worden dan mannen. Waarschijnlijk omdat ze herrie met een grote mannelijke gringo toch niet zo'n fijn idee vinden...Dus: vrouwen let extra op in Zuid Amerika.....