Peru
-
Peru
Hoi,
Vraagje: Ik ben van plan om samen met een vriendin van juni t/m augustus in 2009 naar Peru en Bolivia te gaan. Ik vroeg me af wat voor weer het daar precies is in die periode. In een boek heb ik gelezen dat het in Lima in die tijd van het jaar best mistig is; is dat ook in de rest van het land of niet? Wie weet hier wat over? Dank je wel alvast!
Groetjes, Anne-Marie.
Vraagje: Ik ben van plan om samen met een vriendin van juni t/m augustus in 2009 naar Peru en Bolivia te gaan. Ik vroeg me af wat voor weer het daar precies is in die periode. In een boek heb ik gelezen dat het in Lima in die tijd van het jaar best mistig is; is dat ook in de rest van het land of niet? Wie weet hier wat over? Dank je wel alvast!
Groetjes, Anne-Marie.
Maak je niet te druk om het weer. Wannneer het in de bergen goed is is het aan de kust minder en andersom.
Was er zelf in Februari, Maart, April de zogenaamde slechte periode maar ook dan was het weer goed te doen.
Was er zelf in Februari, Maart, April de zogenaamde slechte periode maar ook dan was het weer goed te doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
De beste periode is onze winter (dec-maart ofzo). Het is dan zomer daar, en de enige periode in Lima met mooi weer (stranden afgeladen). Zoals Kohraya zegt: volgens mij klopt het antwoord van Tikva niet.
Je kunt prima in juni-augustus reizen in deze periode, maar let op: Salar de Uyuni is dan erg koud! Ik had een nacht van -10 in september geloof ik, maar in juli kun je nachten van -30 hebben.........
Die mist (komt door de koude Humboldt stroom) heb je trouwens 9 maanden per jaar langs de kust (alleen in Noord Peru niet), en zou ik me niet teveel van aantrekken. Zoals Kohraya ook zegt: Lima wil je toch niet blijven, en bv Arequipa ligt alweer hoog genoeg om daar geen last van te hebben. In de binnenlanden heb je er totaal geen last van. Bv: in Cusco is het overdag hardstikke lekker weer rond juli (20 graden ofzo). 's Nachts koelt het sterk af tot rond het vriespunt. Komt ook door de hoogte...
Je kunt prima in juni-augustus reizen in deze periode, maar let op: Salar de Uyuni is dan erg koud! Ik had een nacht van -10 in september geloof ik, maar in juli kun je nachten van -30 hebben.........
Die mist (komt door de koude Humboldt stroom) heb je trouwens 9 maanden per jaar langs de kust (alleen in Noord Peru niet), en zou ik me niet teveel van aantrekken. Zoals Kohraya ook zegt: Lima wil je toch niet blijven, en bv Arequipa ligt alweer hoog genoeg om daar geen last van te hebben. In de binnenlanden heb je er totaal geen last van. Bv: in Cusco is het overdag hardstikke lekker weer rond juli (20 graden ofzo). 's Nachts koelt het sterk af tot rond het vriespunt. Komt ook door de hoogte...
-
Dat bedoelde ik niet. Tikva zei wanneer het minder goed was, en ik vulde aan door te zeggen wanneer het dus beter was. Voor de mooiste uitzichten in de Andes en de minste neerslag, moet je toch kiezen voor juli-oktober.Erik schreef:Zoals Kohraya zegt: volgens mij klopt het antwoord van Tikva niet.
Qua temperaturen moet je in deze landen vaak rekenen op een verschil van 50°C, afhankelijk van waar je je bevindt.
Klinkt mischien erg lullig maar GEEN. Ze zijn allemaal niet echt betrouwbaar en als ze hun jeep niet vol hebben zitten dan halen ze mensen die ergens anders hebben geboekt en krijg je nog niet wat je hebt afgesproken.Anne-Marie schreef: Bij welke organisatie kan ik het beste terecht voor een tour over de Salar de Uyuni? Welke is het betrouwbaarste en goed geregeld?
Voorbeeld.. Heb er 4 bureautjes geweest en degene genomen die het betrouwbaarst overkwam. En inderdaad onze chauffeur was niet dronken, we hadden plek genoeg in de Jeep en het eten was goed. Echter aan een warm water om te douchen zoals belooft was er toch echt niet, en een van onze medereizigers was gezegd (door een ander bureautje maar kwam in onze jeep terecht) dat ze in het zouthotel zou slapen en dat ging niet door.
Dus schrijf goed op wat je hebt afgesproken en laat ze er een handtekening onder zetten. Ik kreeg geld terug omdat onze tour die de 4e dag in de middag afgelopen zou zijn al om 10.00 klaar was. (dat kwam trouwens door 2 irritante medereizigers die een trein geboekt hadden om 12.00 en dat pas in de jeep vertelde)
En foei erik tuurlijk klopt mijn antwoord wel. De Inca trail is niet voor niets in feb gesloten dat is in de bergen namelijk de "slechte" periode.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Sorry...klopt, dat van het natte seizoen! Ik zat denk ik even teveel aan Lima te denken....
In Colombia duurt het regenseizoen tot juni ofzo, in Ecuador is eerste helft van het jaar het "warm en wet season", en ik heb net eens de LP opengeslagen om te kijken hoe dat met Peru zit. Idd: in Cusco valt de meeste neerslag van nov-maart. De dagtemp is het hele jaar door richting de 20 graden, alleen heb je dus die koude nachten juni- aug. Maar dat is idd veel minder erg dan regen!
In Colombia duurt het regenseizoen tot juni ofzo, in Ecuador is eerste helft van het jaar het "warm en wet season", en ik heb net eens de LP opengeslagen om te kijken hoe dat met Peru zit. Idd: in Cusco valt de meeste neerslag van nov-maart. De dagtemp is het hele jaar door richting de 20 graden, alleen heb je dus die koude nachten juni- aug. Maar dat is idd veel minder erg dan regen!
Over de Salar: er is idd niet specifiek bureautje dat ik aan kan raden. Ik ben gewoon wat bureautjes binnen gegaan om te informeren. Met LP in de hand trouwens. Die zegt wat over bureautjes......en de LP Bolivia is de beste LP van ZA! Uiteindelijk heb ik wat geboekt (weet niet meer hoe dat bureautje heette), maar de volgende dag werden we samengevoegd met mensen die bij andere bureaus geboekt hadden! De tip van Tikva om het een en ander op papier te laten zetten lijkt me een goeie: ik had uitonderhandeld dat ik de hele reis voorin naast de chauffeur zou zitten, en dat (in het Spaans) op papier laten zetten. Die afspraak is nagekomen (wel onder druk van mij dat die vrouw van mn reisbureau dat effe tegen de chauffeur moest zeggen). Tegen de andere 5 gelijkt gezegd "sorry, ik heb die stoel "gekocht" (was niet zo, ik had echt niet meer betaald...), en lekker hele reis voorin gezeten. De Jeep was goed, de eerste nacht sliepen we inderdaad in een zouthotel (er mogen geen zouthotels meer OP de Salar gebouwd worden, de onze was een mooi zouthotel maar ergens verderop gebouwd), het eten was goed. Dik tevreden dus.
Het "echte" zouthotel schijnt trouwens niet echt comfortabel te zijn: 1 bano voor 20 man ofzo, en de locatie van het echte zouthotel is niet echt handig. Daar ben je al na een halve dag. Wij sliepen dus verderop in een zouthotel (2-pers kamers), de 2e nacht bij Laguna Colorada (dorm), en de 3e dag gingen we naar San Pedro in Chili. Als je die 3e dag terug wilt naar Uyuni, zit je de hele dag in de Jeep en ziet niet veel. Ik betaalde 80 dollar, maar heb niet over de prijs onderhandeld. Ik vond die prijs redelijk, kon nergens Jeep vinden die maar met 4 personen ging (had sowieso duurder geweest), en dat voorin zitten vond ik belangrijker. Ik weet dat 1 iemand 85 betaald heeft, maar heb dat onderwerp zoveel mogelijk vermeden
Het "echte" zouthotel schijnt trouwens niet echt comfortabel te zijn: 1 bano voor 20 man ofzo, en de locatie van het echte zouthotel is niet echt handig. Daar ben je al na een halve dag. Wij sliepen dus verderop in een zouthotel (2-pers kamers), de 2e nacht bij Laguna Colorada (dorm), en de 3e dag gingen we naar San Pedro in Chili. Als je die 3e dag terug wilt naar Uyuni, zit je de hele dag in de Jeep en ziet niet veel. Ik betaalde 80 dollar, maar heb niet over de prijs onderhandeld. Ik vond die prijs redelijk, kon nergens Jeep vinden die maar met 4 personen ging (had sowieso duurder geweest), en dat voorin zitten vond ik belangrijker. Ik weet dat 1 iemand 85 betaald heeft, maar heb dat onderwerp zoveel mogelijk vermeden

- bolletjeom
- Reisexpert
topje van Peru de moeite waard
is er in het topje van Peru iets boeiends te zien of doen?Denk er over om heel even de grens over te steken.
Maar ik vroeg me af of dat de moeite waard is of juist zonde omdat ik het beter kan bewaren tot ik een keer tijd heb om het hele land te doen.
heb echter maar een paar dagen de tijd
enneh...zag ik het nu goed op de kaart dat je geen rondje kunt maken weer terug naar Ecuador want er is maar 1 grens overgang??
sorry, heb hier nog geen Lonely Planet ofzo van Peru gevonden
Maar ik vroeg me af of dat de moeite waard is of juist zonde omdat ik het beter kan bewaren tot ik een keer tijd heb om het hele land te doen.
heb echter maar een paar dagen de tijd
enneh...zag ik het nu goed op de kaart dat je geen rondje kunt maken weer terug naar Ecuador want er is maar 1 grens overgang??
sorry, heb hier nog geen Lonely Planet ofzo van Peru gevonden
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
He Rudi,
De badplaats Mancora is wel de moeite waard. Niet omdat dat nou zo'n mooie plaats is, maar meer omdat het daar altijd mooi weer is (zo'n beetje de enige badplaats waar dat zo is in juni/juli, Montanita enzo hebben minder mooi weer in de "winter"). Je kunt een rondje maken hoor. Ik ben van Vilcabamba via Piura (dat lijkt me echt geen prettige stad...) naar Mancora gegaan. Vanuit Mancora zou je weer terug langs de kust naar Ecuador kunnen gaan. Let op: deze grensovergang langs de kust is berucht....
Ik zal een voor je in de LP kijken. Alleen Mancora is te weinig, ook omdat het vrij lange ritten zijn (Vilcabamba, terug naar Loja, naar Piura, en dan weer 4 uur omhoog naar Mancora).
Groet Erik
ps. Ik volg je weblog trouw, maar waarom staat het gastenboek niet aan?
De badplaats Mancora is wel de moeite waard. Niet omdat dat nou zo'n mooie plaats is, maar meer omdat het daar altijd mooi weer is (zo'n beetje de enige badplaats waar dat zo is in juni/juli, Montanita enzo hebben minder mooi weer in de "winter"). Je kunt een rondje maken hoor. Ik ben van Vilcabamba via Piura (dat lijkt me echt geen prettige stad...) naar Mancora gegaan. Vanuit Mancora zou je weer terug langs de kust naar Ecuador kunnen gaan. Let op: deze grensovergang langs de kust is berucht....
Ik zal een voor je in de LP kijken. Alleen Mancora is te weinig, ook omdat het vrij lange ritten zijn (Vilcabamba, terug naar Loja, naar Piura, en dan weer 4 uur omhoog naar Mancora).
Groet Erik
ps. Ik volg je weblog trouw, maar waarom staat het gastenboek niet aan?
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
hey,
ik weet het ook niet, maar ben even aan het zoeken voor je geweest.
je kunt voor 3 euro het hoofdstuk north coast downloaden bij lonely planet. die bevat in ieder geval info over tumbes, chicloya en talara, 3 plaatsen die op de kaart te zien dicht aan de grens liggen.
zie net dat je dus bij tumbes de grens over komt haha.
hier ook nog even de link. http://shop.lonelyplanet.com/Primary/Pr ... hapter.jsp?
gr ron en veel plezier daar nog in ecuador
ik weet het ook niet, maar ben even aan het zoeken voor je geweest.
je kunt voor 3 euro het hoofdstuk north coast downloaden bij lonely planet. die bevat in ieder geval info over tumbes, chicloya en talara, 3 plaatsen die op de kaart te zien dicht aan de grens liggen.
zie net dat je dus bij tumbes de grens over komt haha.
hier ook nog even de link. http://shop.lonelyplanet.com/Primary/Pr ... hapter.jsp?
gr ron en veel plezier daar nog in ecuador
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
He Ron,
Tumbes is de plaats in de buurt van die beruchte grensovergang, Talara ligt in de buurt van Mancora en is volgens mij weinig te doen, Chiclayo is te ver als je maar een paar dagen hebt. Als ik het goed onthouden hebt is Rudi van plan om naar Vilcabamba in Zuid Ecuador te gaan. Dan is eer tripje naar de "Zumba" regio misschien het mooiste/meest praktisch....
Rudi, heb wat voor je gevonden. Info over alle bordercrossings Ecuador-Peru: http://www.vilcabamba.cwc.net/ecuador/s ... uador.html
Tumbes is de plaats in de buurt van die beruchte grensovergang, Talara ligt in de buurt van Mancora en is volgens mij weinig te doen, Chiclayo is te ver als je maar een paar dagen hebt. Als ik het goed onthouden hebt is Rudi van plan om naar Vilcabamba in Zuid Ecuador te gaan. Dan is eer tripje naar de "Zumba" regio misschien het mooiste/meest praktisch....
Rudi, heb wat voor je gevonden. Info over alle bordercrossings Ecuador-Peru: http://www.vilcabamba.cwc.net/ecuador/s ... uador.html
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
met beruchte grens overgang bedoel je het dan qua smokkelwaar???
ben namelijk geen zuid amerika kenner.
maar leer wel meer als ik hier blijf lezen.
ben namelijk geen zuid amerika kenner.
maar leer wel meer als ik hier blijf lezen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.