Beste duikplekken ter wereld

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Beste duikplekken ter wereld

Bericht door Tikva »

Veel reizigers duiken en ik heb een paar vregen.

Wat is de beste duikplek waar je geweest bent, en waarom?

Tot nu toe zijn mijn favorieten Nusa Lembognan (bij Bali) en Similan Islands (bij Thailand). Vanwege een gave drift duik met super veel vis en vanwege geweldig zicht, veel en grote vissen en een schildpad.

Of welke duikplek ben je nog niet geweest maar moet heel gaaf zijn, en waarom?

Bleu Hole

Zijn er ook in (de buurt van) Europa goede duikplekken waar je liefst een beetje goedkoop naar toe kan?.

Ik weet zelf Egypte maar verder.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Op het SS Yongala shipwreck in Australië. Erg mooi en diverse vissen, haaien, schildpadden, mantarays etc etc en daarnaast duik je op een scheepswrak wat ook erg gaaf is. Je kunt er zover ik weet niet in duiken maar je kunt wel duidelijk alles zien. Ook vond ik het best een pittige duik door de hevige stroming welke daar aanwezig was.

Blue Hole, na de verhalen van Jeroen / Rudi :)

Zijn er ook in (de buurt van) Europa goede duikplekken waar je liefst een beetje goedkoop naar toe kan?.

Ik ben in Egypte geweest maar vond het duiken daar met wat ik eerder gezien had niet super geweldig, maar dat kan natuurlijk ook aan de lokatie liggen. Wel erg mooi om een soort abys te zien (afgrond) en inktvissen want deze was ik bij eerdere duiken nog nooit tegen gekomen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik duikniet maar ik snorkel, mijn vriend duikt en ik weet zijn favorieten ook dus ¨ons¨antwoord

Sipidan in Sabah, Borneo met superstip. ik heb snorkelend dingen gezien die alleen duikers zien. Volgens duikers een absolute top locatie.
gote scholen grote vissen, heel veel schildpadden en haaien.

ook Belize was prachtig en voor duiken de Blue hole

ik wil graag naar Egypte

Ik kom ook niet verder dan Egypte maar je kunt ook vanaf Jorndanie mooi duiken....zelfde zee.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Komodo National Park, Indonesie

Prachtig gebied met een grote verscheidenheid aan vissen, octopussen, koralen enz. Zowel het macro-grut als het grotere werk.

Bovendien is het gebied ook boven water prachtig. Vanaf de boot naar de duiksteks toe (soms een beetje lang varen) kun je genieten van talrijke eilandjes. Het landschap is zo onwerkelijk.... En droog.

O ja, Thistlegorm in Egypte is ook heel imposant. (Daar was mijn eerste deco-duik :? )

Ik wil graag een keer duiken in Mozambique, met name voor de walvishaaien.

Wrakduiken op de Noordzee lijkt me trouwens ook erg gaaf!

Zijn er ook in (de buurt van) Europa goede duikplekken waar je liefst een beetje goedkoop naar toe kan?

Ehhhhh, wat is er mis met duiken in Nederland?

Voor watertemperaturen boven de 20 graden is Egypte mijn favoriet, met name Dahab. Mooie duiksteks, kantduiken, een grote diversiteit aan organismes en bovendien mooie rotsformaties, grotjes en koralen. (Denk aan the Canyon en the Blue Hole/Bells.)

Andere dichtbij plekken zijn natuurlijk Malta en Cyprus en in mindere mate Tenerife, Kroatie en andere landen rondom de Middelandse zee.

P.S. ik zal morgen zodra ik mijn laptop draaiende heb (de oude heeft het begeven) wat foto's plaatsen....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Iets later dan gepland, maar hier toch wat foto's: :D

Afbeelding

Foto van een 'Blue spotted stingray', die zich verschuilt onder een anemoon.

(Locatie: Ras Mohammed, SSH, EG)

Afbeelding

Een Napoleon vis, met op de achtergrond de resten van een wrak.

(Locatie: Yolanda's Reef, SSH, EG)

Afbeelding

Een 'cute risbecia', een soort slak dus. Misschien saai voor de niet-duikers, maar het zijn echt leuke beestjes!

(Locatie: Glass Fish, Dahab, EG)

En nog wat foto's genomen nabij SS Thistlegorm, een wrak nabij SSH:

Afbeelding

Afbeelding
mara
Vakantieganger

Bericht door mara »

Ik heb nog niet veel van de onderwaterwereld gezien maar komodo national park in Indonesie is echt prachtig. Heel veel verscheidenheid aan vissen en ook veel grote vissen zoals haaien en manta's. En zoals Jenny ook al schrijft, de omgeving boven water is net zo adembenemend mooi als onder water.
In Labuan Bajo op Flores zijn verschillende duikscholen die trips organiseren.
Echt een aanrader!
bolletjeom
Reisexpert

Het gebied rond Komodo was altijd mijn onverslaanbare nummer 1....totdat ik in sipidan kwam
Maar nog steeds een hele goede nummer 2 notering!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Mooie foto´s vooral die met het schipswrak.

Voor mooi duiken indonesie dus!

Is er trouwens wel eens iemand in Malta geweest zit te denken om daar in het najaar een weekje naar toe te gaan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef:Mooie foto´s vooral die met het schipswrak.

Voor mooi duiken indonesie dus!
Ehhhh.... het wrak is in Egypte :oops:

Vanmiddag heb ik me wat meer verdiept in duiken in Engeland (heb besloten dat ik mijn duikspullen toch maar meeneem als ik daarheen verhuis), en dat ziet er eigenlijk ook heel leuk uit! Alleen is het net nog een tikkie kouder dan in NL.... :roll: Naja.

Wel gave wrakken daar!!!!!!!
bolletjeom
Reisexpert

ben in Malta geweest in het najaar. dan is er niet gek veel te doen. Ik was er de eerste week van november en dan het was tussen de 14 en 20 graden.
Malta was in mijn ogen niet geweldig omdat het het dichstbevolkte deel van europa is en in het naseizoen hadden we heel veel moeite om een restaurantje te vinden dat open was. En er is weinig te zien of doen op het eiland

vorig jaar zijn we een weekje in het naseizoen naar de algavre geweest. ook fout toeristisch maar er was meer open qua restaurantjes en met een huur auto voor een paar dagen is er in de omgeving veel te zien en te doen
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:ben in Malta geweest in het najaar. dan is er niet gek veel te doen. Ik was er de eerste week van november en dan het was tussen de 14 en 20 graden.
In het gemiddelde stadje of tentenkamp aan de Rode Zee is ook bar weinig te doen voor niet-duikers. Maar daar ging het in dit draadje toch niet om???? :lol:
bolletjeom
Reisexpert

hnmmmm, had ik even over het hoofd gezien
geen idee hoe het duiken daar is.
maar voor je avondeten moet je daar dus behoorlijk wat moeite doen :wink:
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:hnmmmm, had ik even over het hoofd gezien
geen idee hoe het duiken daar is.
maar voor je avondeten moet je daar dus behoorlijk wat moeite doen :wink:
Ik heb er ook nog nooit gedoken, maar een van mijn buddies hier maar liefst 341 keer (!)... Het zal dus wel mooi zijn daar 8)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Oke dat van het duiken klinkt goed... We willen in het najaar gewoon een weekje ergens heen waar het warmer is dan Nederland en waar je kan duiken en niet al te duur om heen te gaan.

Egypte zijn we al geweest. Ik wil altijd al een keer naar Malta om de oudste europese bouwwerken te zien (tempels uit 3600BC) dus als je er goed kan duiken komt dat mooi uit. Ach en dat je er niet kan eten,vallen we ook gelijk wat af. :lol:
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef:Oke dat van het duiken klinkt goed... We willen in het najaar gewoon een weekje ergens heen waar het warmer is dan Nederland en waar je kan duiken en niet al te duur om heen te gaan.

Egypte zijn we al geweest. Ik wil altijd al een keer naar Malta om de oudste europese bouwwerken te zien (tempels uit 3600BC) dus als je er goed kan duiken komt dat mooi uit. Ach en dat je er niet kan eten,vallen we ook gelijk wat af. :lol:
Duikuitrusting thuislaten en je hele tas volproppen met aardappels en blikvoer :)
Plaats reactie