Hoeveel geld nodig voor Australië?

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Krissie

Kosten backpacking

Bericht door Krissie »

Ik ben nog aan het orienteren om een reis naar australie en nieuw-zeeland te gaan maken. kan iemand aangeven welke kosten je ongeveer hebt voor je levensonderhoud, hostel, ticket etc??

Vast bedankt! Krissie
vince(nt)

Bericht door vince(nt) »

Nieuw zeeland is qua levensonderhoud iets goedkoper dan nederland (maar zeker niet veel) verwacht voor je boodschappen etc. dus ongeveer dezelfde prijzen in nederland. qua hostels etc. kunnen de prijzen sterk verschillen. de prijs hangt af van hoe luxe je wilt tukken. via backpackers central kan je de actuele prijzen checken. qua reizen is het precies hetzelfde. ikzelf heb een auto gekocht met guaranteed buy back (de dealer koopt de auto dus weer terug voor een vast bedrag dat je van tevoren afspreekt) zelf heb ik een auto gekocht voor 1600 dollar en na 4 maanden weer ingeleverd voor 800. dus dan huur je eigenlijk een auto voor 4 maanden voor maar 800 dollar (400 euro) als je bedenkt dat een auto huren minimaal tussen de 23-30 dollar kost per dag is dat niet zoveel geld. het hangt er dus vanaf hoe lang je in nieuw zeeland wilt blijven. anders is liften ook altijd een optie maar heeft niet mijn voorkeur.

is auto rijden niks voor je neem dan de kiwi express. bij deze busmaatschappij kan je tickets kopen voor een bepaalde tijd en daarmee kan je dus altijd en overal op en uitstappen. dit is dus ook erg ideaal om heel nieuw zeeland mee rond te toeren.

groeten,
Vince
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Na een ruim half jaar te hebben gereist kwamen wij ongeveer uit op €1000 tot €1100 per maand. Hierbij leefde we wel erg lowbudget. Dit omvat eten slapen en de tours (minus duiken en andere dure curssusen)
Tomaatje

kosten rondreizen

Bericht door Tomaatje »

Hoi,
Ik ben van plan om in het najaar naar Australie te vertrekken om daar een jaar rond te reizen en vrijwilligerswerk te doen tegen kost en inwoning en af en toe betaald te werken.
Omdat ik geen rijbewijs heb ga ik met de bus reizen en af en toe liften.
Ik ben benieuwd wat jullie zoal kwijt waren aan het reizen in Australie. Als ik 3000 euro heb om rond te reizen in Australie en af en toe een excursie te doen zou dat genoeg zijn?
Groetjes,
Tamara
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Hoi Tamara, als je met 3000 euro op zak vertrekt (dus je ticket enzo zijn al betaald) dan zul je evengoed redelijk vaak moeten werken om een jaar lang rond te komen. Ik ben zelf zo'n 4 maanden in Australie geweest en heb hiervan bijna 6 weken geWWOOFd (vrijwilligerswerk tegen kost en inwoning) en meer dan de helft van de tijd gelift. Ik heb dus niet tegen betaling gewerkt. Ik heb redelijk wat tripjes gedaan en was ongeveer 1000 euro per maand kwijt, maar met eten en uitgaan ben ik dan ook redelijk zuinig geweest. Hoop dat je er wat aan hebt en veel plezier daar! :D
Ben

Bericht door Ben »

Hallo mijn naam is Ben en ik ben 17 januarie naar Australie gegaan met nog 2 andere die nu nog daar zijn en een working holiday visum hebben.Dus ik naar Aussie met de gedachte 2000 euries moeten volstaan voor 6 weken rondreizen wat ik in gedachte had en dan zou ik terug gaan naar nl en die andere zouden terugkeren als ze zin hadden,ik had het ticket terug al betaald en had een toeristenvisum,we hebben met 3 man een auto gekocht (de auto heb ik niet van reis budget afgehouden omdat ik deze toch weer verkoop en het geld weer terug krijg als het goed is)dus ik had nog 2000 euro te besteden,maar deze had ik al na 3 weken al op,puur omdat we 4 dagen in een hostel in sydney hadden geslapen en de rest in motels/hotels en gegeten in restaurants en we rookte ook een pakje sigaretten (marlboro a 12 dollar per 25)en elke avond gingen we wel naar een kroeg biertjes drinken a 3 of 3,5 dollar het glas of voor 4 dollar per fles ongeveer en de auto zoop 1 op 8 (in de bergen 1 op 4a5)en als je 700-800 km per dag doet is dat met 3 man ook aardig wat aan benzine,ik kan me nog herrineren dat we de eerste keer gingen tanken,wat waren we blij benzine kost maar 80 euro cent,we rijden ons rijk maar als je per dag 100 dollar in de tank kiept...enz.Maar niet getreurt voor me ik kom terug in november maar dan alleen.
Greetz Ben en maak niet die fout die ik heb gemaakt door als een prinses te leven.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

ben daar wil ik graag op reageren :)

Veel mensen uit Groot brittanie (ik speel het op safe:P) kunnen soms wel 6 maanden lang in Sydney blijven hangen en niets anders doen dan drinken en feesten. Ik vind dat als je zo ver van huis gaat je beter kunt gaan om het land te bezichtigen en wanneer je dan vraagt naar de kosten is 1000 euro per maand of 1200 per maand een mooi bedrag. Natuurlijk moet je je levenstijl aanpassen zoals je al zei.

Wij zijn ook een man op onze reis tegen gekomen welke voor 6 weken tijd 5000 euro had en ongeveer 1000 euro per week uit gaf. Het is maar net wat je zelf wil maar 1000 is voor normale omstandigheden wel een veilig minimum.

Ook raad ik iedereen aan in Nederland te werken voor het geld en NIET in Australie. Hier kun je ze stukken gemakkelijker verdienen.

Erik
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ook raad ik iedereen aan in Nederland te werken voor het geld en NIET in Australie. Hier kun je ze stukken gemakkelijker verdienen.
Dit heb ik ook gedaan, vooral omdat ik toch 'maar' 4 maanden in Oz zat, dan wil je niet de helft daarvan gaan werken. Maar het helemaal afraden zou ik toch niet doen. Juist het werken in Oz is een hele ervaring en hierdoor zie je volgens mij ook een heel ander Australie dan de typische leuke strandplaatsjes aan de oostkust,
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Marijn schreef:
Maar het helemaal afraden zou ik toch niet doen. Juist het werken in Oz is een hele ervaring en hierdoor zie je volgens mij ook een heel ander Australie dan de typische leuke strandplaatsjes aan de oostkust,
Klopt helemaal, daarom zei ik ook dat je in nederland moet werken voor het geld en in australie voor de ervaringen (om het dan maar compleet te maken) :)

Wat voor werk heb jij gedaan en hoe ben je daar aangekomen?
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik heb bij 5 verschillende adressen in NSW en QLD ge wwoofd (willing workers on organic farms), dit is een soort vrijwilligerswerk tegen kost en inwoning. Kan van alles zijn, schilderen, tuinieren, op het land werken, huishoudelijke klusjes, of iets compleet anders. Hangt er helemaal van af waar je terecht komt en wat ze op dat moment voor werk hebben.

Als je lid word van de organisatie krijg je een boek met alle WWOOF adressen in Australie (het bestaat ook in bijvoorbeeld Canada, Nieuw Zeeland en Frankrijk). Als je een adres ziet met eenbeschrijving die je aanspreekt kun je ze gewoon bellen om te vragen of je daar binnenkort kan komen werken. Je werkt zo'n 4 uur per dag en vaak leef en eet je samen met de familie.

Ik kan het heel erg aanraden! Werken is misschien niet meteen het eerste wat je wilt op je grote reis, maar het is een geweldige ervaring en een mooie afwisseling als het 'standaard' strandleventje wat te gewoontjes begint te worden. Bovendien geef je natuurlijk bijna geen geld uit tijdens het wwoofen, maar dat moet niet de reden zijn om het te gaan doen.
Tomaatje

Bericht door Tomaatje »

Thanx voor jullie antwoorden!
Pff, vind t wel veel hoor 100 euro in de maand. Had ook het idee om gebruik te maken van WWOOF en nog wat andere dingen, zodat ik tegen kost en inwoning bij mensen kan verblijven. En gelukkig rook ik niet en drink ik niet teveel. Scheelt zo te horen ook al een stuk.
Groetjes,
Tamara
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Laat je niet afschrikken door die 1000 euro hoor! Het is maar een indicatie en je kunt zeker een boel geld besparen dor te Wwoofen en op andere manieren. Het enige probleem met Wwoofen is dat er nooit geld bijkomt, dus als je al blut bent dan kom je ook wwoofend niet zo ver meer. Maar gewoon thuis zoveel mogelijk sparen en dan in Australie nog wat werken en je hebt een geweldige tijd!
Ben
Vakantieganger

Bericht door Ben »

Om nog ff terug te komen op mijn eerste bericht ik ben maar 5 dagen in totaal in Sydney geweest van de 25 in totaal en ben toen gaan rondreizen,maar als je zo telt benzine 25-30 euro per dag restaurant 20 euro (2x eten per dag) motel 20-25euro per dag voor een single bed,en dan nog wat sigaretten a 12 dollar of 8 euro voor een pakje (ik ga geen longbeach of hoe die vieze dingen heten roken,die schaden de gezondheid pas echt),en s,avonds nog wat biertjes a 3 dollar aan de tap 7x3=20dollar is ongeveer 13 euro tel alles op en je komt op 100euro per dag,en dat rondrijden elke dag word je na een week kotsmoe zit je op een 100 euro per dag...maar het ook veel anders gekunt dat weet ik en dat was ook mijn voorkeur geweest maar mijn reisgenoten deden of ze miljoinairs waren,ze zijn nu ook terug,arm hoe een kerkrat,maar in een tent slapen en die biertjes is weg laten en niet roken en zelf eten koken scheelt je al gauw 50 euro per dag...het koste me veel maar ik heb wel comfort gehad.
Greetz Ben
Ben
Vakantieganger

Bericht door Ben »

Was nog ff wat op de site aan het gluren en kwam deze topic weer tegen en ik ga over 2 weken weer terug naar kangaroe land op 3 december met British Airways.

Het ticket heeft me 1150 euro gekost en dan nog een toeristen visum,omdat ik nu max 3 maanden blijf (kan hier uit NL niet langer weg blijven).

Ik ga nu weer een auto kopen met het idee met winst te verkopen dwz op Ebay goedkoop een stationwagen kopen met Rego (moet je hebben soort van wegenbelasting en verzekering samen) en deze voor minimaal hetzelfde te verkopen.

Onze Ford Fairlane uit de eerste reis hebben we niet kunnen verkopen omdat de andere backpackers geen sedan auto wilde maar een stationwagen of busje,dat moet dus nu wel goed zitten.

Verder slaap ik de eerste week bij iemand bij ons uit dorp die naar Sydney is verhuist en in die week ga ik een auto op de kop tikken en wat bijkomen en dan ga ik wat bekende opzoeken in de buurt van Shepparton en dan een meisje (vriendin van mijn zusje ophalen in de buurt van Melbourne en dan rijden we samen naar Queensland naar dat grote rif en dan kijk ik wel wat ik doe ik moet de 28ste februarie weer terug zijn in Sydney en de wagen verkocht hebben dus tijd zat.

Ben
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Hi Ben

goed plan! ik wil meeeeee!!!
je hebt al behoorlijk wat austalie ervaring maar ik wilde je nog even 2 budget tips meegeven:
In de roadmap van HEMA ( en dan niet de nederlandse) staan honderden gratis tot hele goedkope kampeerplekken. ik geloof dat de map Camp 3 heet maar misschien is er nu een nieuwere editie.

En je zou eens kunnen kijken of het de moeite is om een National Parkpass aan te schaffen in NSW. in die parkne campeer je vrijwel altijd gratis en met die pas betaal je ook geen entree voor de parken. het hangt een beetje af van je tijd en route of dit de moeite is. Wij hebben hem er ruimschoots uitgehaald en op de aller mooiste plekjes gestaan...en meestal ook nog eens alles voor onszelf!

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie