zwemmen in de mekong
zwemmen in de mekong
ik ben net bij de ggd geweest voor vaccinaties,
zeggen ze dat ik vanwege hoog risico op belharzia het moest vermijden in de mekong (of ander zoet water daar) te zwemmen en zelfs niet mn benen in het water moest doen.... :shock:
ik neem aan dat ik dit met een flinke korrel zout mag nemen??
zeggen ze dat ik vanwege hoog risico op belharzia het moest vermijden in de mekong (of ander zoet water daar) te zwemmen en zelfs niet mn benen in het water moest doen.... :shock:
ik neem aan dat ik dit met een flinke korrel zout mag nemen??
amassakoul
niet zwemmen in de mekong
De GGD had mij dat ook geadviseerd in Egypte, maar de Egyptenaren moesten er om lachen, ze zeiden het komt wel voor in stilstaand water maar niet in een rivier want die stromend, wat ik op zich wel plausibel vind.
Ik heb dus ook wel met mijn vinger in de Nijl geweest en heb zelfs thee gedronken gemaakt uit Nijlwater, en heb nog geen last gehad. Ik zou zeggen, wees voorzichtig, ga niet zwemmen, de Mekong ziet er toch niet zo aantrekkelijk uit, een vinger kan geen kwaad!
Ik heb dus ook wel met mijn vinger in de Nijl geweest en heb zelfs thee gedronken gemaakt uit Nijlwater, en heb nog geen last gehad. Ik zou zeggen, wees voorzichtig, ga niet zwemmen, de Mekong ziet er toch niet zo aantrekkelijk uit, een vinger kan geen kwaad!
Ik zou de GGD maar ff lekker laten kletsen. Sinds wanneer is de Mekong stilstaand water.
Je benen niet in het water, het is duidelijk dat ze nog nooit een bootje daar hebben genomen. Als je geluk hebt leggen ze aan land aan maar meestal mag je het laatste stukje door het water lopen.
De locale mensen zwemmen en wasen wel in de Mekong er zijn ook genoeg toeristen die dat ook doen. En je kunt zeker niet niet meedoen als je in een plaatsje blijft waar iedereen voor het eten gaat wassen in de Mekong.
Locals drinken het Mekong water normaal gesproken niet. Behalve als het vanaf hun land erg ver is naar een ander riviertje en ze echt dorst hebben.
Je benen niet in het water, het is duidelijk dat ze nog nooit een bootje daar hebben genomen. Als je geluk hebt leggen ze aan land aan maar meestal mag je het laatste stukje door het water lopen.
De locale mensen zwemmen en wasen wel in de Mekong er zijn ook genoeg toeristen die dat ook doen. En je kunt zeker niet niet meedoen als je in een plaatsje blijft waar iedereen voor het eten gaat wassen in de Mekong.
Locals drinken het Mekong water normaal gesproken niet. Behalve als het vanaf hun land erg ver is naar een ander riviertje en ze echt dorst hebben.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
Ik heb even echte info voor je bij elkaar gegoogled
ik zou het advies ook niet al te serieus nemen MAAR ik vind het wel goed dat de GGD je er atent op maakt. Je weet nu in iedergeval van deze ziekte af, laat je informeren en kan eventueel het melden wanneer je toch ziek blijkt te worden of risico hebt gelopen.
We hebben een aantal maanden in afrika gezeten in de buurt van een watertje dat volgens de machtige LP bilharzia potentieel had. Veel locals zeiden dat het onzin was maar onze locale overbuurman aldaar werd in die periode wel met ernstige blaasproblemen geconfronteerd die het gevolg waren van Bilharzia...en toen kwamen in de locale kroeg de verhalen van wie het allemaal nog meer had.
dus.........................
Lake Malawi in afrika is ook erg bekend om bilharzia en de locals zullen altijd zeggen dat het er niet in zit....terwijl het er altijd inzit. Ik zei altijd maar tegen mijn gasten in afrika: denk na maar geniet ook en laat thuis sowieso een test doen. Voorkomen is beter dan genezen maar je moet ook niet helemaal spastisch rondlopen. Wat ik wel dom vind is om je niet even te laten testen als je weet dat je risico hebt gelopen. vooral omdat het in een vroeg stadium goed te behandelen is en in een laat stadium niet. Daar komt bij dat je lichaam in eerste instantie zelf helemaal geen signaal geeft dat ie visite heeft. Dus wacht niet tot je "iets" voelt.
Dat een Local zegt dat het er niet zit betekend helemaal niets!!!
De kans is zeer groot dat ze nog nooit van Bilharzia hebben gehoord. En er komt echt niet iedere week een meneertje een watermonster nemen en dan de hele buurt inlichten.
Bilharzia is eenvoudig op te testen....nou ja, eenvoudig....je mag je poep inleveren. Je kunt de test gewoon aanvragen bij de huisarts. Wanneer de uitslag positief is dan krijg je een wormenkuurtje en ben je er van af.
ik zou het advies ook niet al te serieus nemen MAAR ik vind het wel goed dat de GGD je er atent op maakt. Je weet nu in iedergeval van deze ziekte af, laat je informeren en kan eventueel het melden wanneer je toch ziek blijkt te worden of risico hebt gelopen.
We hebben een aantal maanden in afrika gezeten in de buurt van een watertje dat volgens de machtige LP bilharzia potentieel had. Veel locals zeiden dat het onzin was maar onze locale overbuurman aldaar werd in die periode wel met ernstige blaasproblemen geconfronteerd die het gevolg waren van Bilharzia...en toen kwamen in de locale kroeg de verhalen van wie het allemaal nog meer had.
dus.........................
Lake Malawi in afrika is ook erg bekend om bilharzia en de locals zullen altijd zeggen dat het er niet in zit....terwijl het er altijd inzit. Ik zei altijd maar tegen mijn gasten in afrika: denk na maar geniet ook en laat thuis sowieso een test doen. Voorkomen is beter dan genezen maar je moet ook niet helemaal spastisch rondlopen. Wat ik wel dom vind is om je niet even te laten testen als je weet dat je risico hebt gelopen. vooral omdat het in een vroeg stadium goed te behandelen is en in een laat stadium niet. Daar komt bij dat je lichaam in eerste instantie zelf helemaal geen signaal geeft dat ie visite heeft. Dus wacht niet tot je "iets" voelt.
Dat een Local zegt dat het er niet zit betekend helemaal niets!!!
De kans is zeer groot dat ze nog nooit van Bilharzia hebben gehoord. En er komt echt niet iedere week een meneertje een watermonster nemen en dan de hele buurt inlichten.
Bilharzia is eenvoudig op te testen....nou ja, eenvoudig....je mag je poep inleveren. Je kunt de test gewoon aanvragen bij de huisarts. Wanneer de uitslag positief is dan krijg je een wormenkuurtje en ben je er van af.
De parasiet leeft langs de oever van meren, rivieren en moerassen, in stilstaand zoet water. In stromend zoet water of in zee leven ze niet.
Wanneer de ziekte onbehandeld blijft, kan de infectie o.a. de longen, lever, milt, blaas en darm aantasten. Levensgevaar bestaat niet, maar de kwaliteit van leven kan in ernstige gevallen beduidend worden aangetast.
250-300 miljoen mensen lijden er aan, het is de ergste parasitaire ziekte, na malaria. ca. 120 miljoen er ook klachten van. Naar schatting overlijden jaarlijks zo'n 20 000 personen aan de complicaties, vnl. nier- en leveraantasting.
De levenscyclus: De eieren komen via de faeces op de grond terecht. Als ze in het water terechtkomen, ontluikt spoedig de miracidiumlarve. Deze penetreert in de zoetwaterslak Australorbis. De cercariën die hieruit vrijkomen kunnen door de huid van de mens boren, die aan het zwemmen of pootjebaden is, en zo in de lymfe en het bloed geraken. Van daar migreren ze naar het hart, de longen en vervolgens de leverpoortader, waar ze volwassen worden. Na de paarvorming verhuizen de wormen naar de bloedvaten van de mesenteria en de darm. De eieren worden langs het bloed naar de dikke darm vervoerd. De eierschaal is voorzien van een stekel die de bloedvatwand kan openscheuren. De eieren kunnen dan doorheen de darmwand in het lumen geraken en met de faeces worden verwijderd.
meer lezen......ga naar Wikipedia of google verder.Wanneer men vermoedt besmet te zijn met de worm moet men bij de arts aangeven dat men in een endemisch gebied is geweest omdat een Belgische of Nederlandse arts er niet snel aan zal denken als hij niet weet dat de patiënt in de tropen is geweest.
Er zijn medicijnen die bilharzia effectief kunnen bestrijden en in een vroeg stadium is de infectie betrekkelijk gemakkelijk op te sporen door onderzoek van de urine en/of de faeces - daarin zijn de eieren aan te tonen. De late symptomen ontstaan vooral door verlittekening van de blaas- en darmwand en worden niet meer beter door eventueel nog aanwezige wormen te doden.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
ik heb gewoon in de mekong gezwommen, maar je moet wel voorzichtig zijn aangezien het water erg snel stroomt,
vooral in het regenseizoen toen ik er was. maar het was een leuke uitdaging.
tegen de stroming in was echt geen optie !!! o ja en je mond dicht houden om geen water binnen te krijgen.
vooral in het regenseizoen toen ik er was. maar het was een leuke uitdaging.
tegen de stroming in was echt geen optie !!! o ja en je mond dicht houden om geen water binnen te krijgen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
http://www.rocomo.nl