Zuid-Sumatra - de moeite waard?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Aneya*

Zuid-Sumatra - de moeite waard?

Bericht door Aneya* »

Hej allemaal!

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb daar al heel veel handige tips uit kunnen halen, daarvoor bedankt!
Inmiddels komt mijn reis steeds dichterbij (nog maar 2 weken!! *O* ) en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met wat advies.

De eerste twee maanden zullen we vanuit Bangkok afreizen naar Maleisië om vervolgens door Indonesië te reizen. Zuid-Thailand willen we eigenlijk alleen doorreizen, hier rekenen we ca een week voor (incl acclimatiseren in bangkok), voor Maleisie dan ongeveer 2 weken en dan hebben we voor Indonesie bijna 5 weken over.

In eerste instantie was ons plan om vanuit Singapore de boot te pakken naar Batam en dan zo Sumatra binnen te komen, hier in een weekje naar beneden te reizen en dan Java, Bali, Lombok en de Gili-eilandjes te zien. Nu begin ik alleen te twijfelen of we hier wel genoeg tijd voor hebben én of het onderste stukje van Sumatra wel de moeite waard is of dat al het moois zich eigenlijk in het noorden bevindt... Is het misschien verstandiger dit deel van Sumatra over te slaan en gewoon het vliegtuig vanuit Singapore naar Jakarta te pakken voor 25eu?

Graag hoor ik jullie input!
Jenny
Reisexpert

Re: Zuid-Sumatra - de moeite waard?

Bericht door Jenny »

Als je 5 weken in Indonesië bent, zou ik niet kiezen om heel Sumatra, Java, Bali en de Gili's te willen zien. In theorie kan het, maar je bent gebroken.

De boot van Singapore naar Dumai doet er 8 uur over geloof ik, maar dan moet je nog naar medan. Dat is best een stukje, wegen zijn slecht. Reken op een gemiddelde van 30 km per uur. Van Medan naar Lake Toba is al 5 uur, naar Bukittinggi is dan 20 uur, en naar Jakarta is nog een 40 uur ofzo. Dit zijn bustijden zonder stops. ;)

Ik ben niet zuidelijker dan Lake Toba gekomen. Ik wil de rest van Sumatra zeker nog een keer zien. Maar ik wil er wel de tijd voor nemen.

Ik zou een week extra in Thailand en Maleisië blijven, en 4 weken in Indonesië blijven. Is qua visum ook makkelijker.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie