Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
nu ik besloten heb 2 maanden naar Zuid-Amerika te gaan en daarna 3 maanden naar ZO-Azie, zit ik nog met een dilemma, en dan vooral qua ticket. Ik heb een ticket geboekt van/naar Madrid voor Z-Amerika (was het goedkoopst). Nu is het het meest logisch om ook vanaf daar naar ZO-Azie te vliegen. Voor dat deel van mn reis heb ik echter nog minder een route in gedachte. Is het te doen om in 2,5-3 maanden vanaf Hanoi richting het Zuiden van Vietnam te gaan, vervolgens Laos/Combodja te bezoeken, eventueel nog Maleisie en tot slot evt. Jakarta/Bali? En zou het handig zijn een retour Bangkok te boeken (evt. terug naar Amsterdam) en de rest daar te regelen? Of zou het juist handiger zijn heen naar Hanoi en terug bijv. Jakarta? Dus vliegexperts, ik hoor het graag
als het je niet zoveel uit maakt zou ik gaan voor het goedkoopste ticket. over het algemeen kom je dan uit in Bangkok of Kuala lumpur.
wat betreft je route en tijd. beide niet helemaal logisch. Van laos/cambodja naar maleisië of Indonesie..?!?! dan wil je dus gaan vliegen? ik ben persoonlijk van mening dat vietnam een maand verdient, Laos ook en cambodja 2 weken. Dan zou je tijd al op zijn. Indonesie is heel groot en boeiend en daar kan je makkelijk 2 maanden door brengen. Ik zou een weekje zonde vinden. Je hebt (laten we daar van uit gaan) nog een heel leven voor je dus doe nu een paar dingen goed en kom nog eens terug in een latere reis voor de delen die je nu niet kunt doen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ben het met bolletjeom eens. 2,5 a 3 maanden is te kort voor die 5 landen.
Vietnam: maand
Laos: maand
cambodja: 2 á 2,5 week
Maleisie (vaste land): 3 á 4 weken
Indonesie... LANG!
Het is jou keuze maar als ik jou was zou ik sowieso indonesie + nog een land skippen.
Wat betreft het vliegen: Ligt eraan welke landen je kiest, maar als je voor laos, cambodja en vietnam kiest kan je makkelijk een retour naar bangkok boeken. Je maakt dan gewoon een rondje en komt weer in bangkok uit! Dat is inderdaad vaak het goedkoopst.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
ah ok. thanks beiden!! ik heb volgens mij een beetje iets wat ik wel bij meer aanstaande reizigers heb gespot hier op dit forum; de drang om vooraf te zeggen: dat wil ik doen, en ook dat en dat, etc...
maar voor een tijdsbestek van een kleine 3 maanden is dus een route van Hanoi naar Zuid-Vietnam (deels met de trein is m'n plan), Laos en Cambodja aan te raen... dan hou ik die overige landen wel als 'reserve'. 3 maanden lijkt trouwens best al een hele lange tijd, benieuwd hoe dat zal zijn
ik zit toch nog even over het volgende te denken:
is het misschien qua route handiger om in bangkok te beginnen? misschien dat meer reizigers daar beginnen. ik heb zelf overigens het idee dat thailand weinig meerwaarde biedt als ik ook naar vietnam, laos en cambodja zou gaan.
of maakt dit niet veel uit?
Bangkok is voor velen een begin- of eindpunt als je door de landen gaat reizen die je noemt. Vanuit daar kun je makkelijk naar Laos of Cambodja door reizen. Thailand heeft ook veel te bieden, maar als je 3 maanden hebt moet je keuzes maken. Je zou via Chiang Mai in het noorden naar de grens met Laos kunnen reizen, vanuit Laos naar Vietnam en via Cambodja weer naar Bangkok. Of deze route andersom.
Als een ticket naar Hanoi goedkoper is kun je dat overwegen, maar meestal is Bangkok goedkoper dus vandaar dat anderen daar starten.
ok, dus om een rondje te maken..
ik heb het idee dat als ik vooral Vietnam, Laos en Cambodja zou doen, dat Thailand niet bijzonderder zal zijn (veel touristischer bijv.)
maar goed, het 'rondje' is dus redelijk standaard zeg je.. als ik in Hanoi begin en dan helemaal naar het Zuiden van Vietnam reis, welke route is dan vervolgens logisch vraag ik me af. wat dat betreft is een rondje maken wel iets duidelijker, dan kan ik al een stuk van noordwest naar noordoost Laos reizen. maar zijn dit uberhaupt dingen om nu al helemaal vast te gaan leggen?
Alle 4 de landen hebben heel toeristische plaatsen, en alle 4 hebben ze verschillende dingen te bieden. In Thailand komen denk ik meer toeristen, maar in de andere landen kun je er ook over struikelen als je de standaard leuke dingen gaat doen. Bij het plannen van je route kun je gewoon uitgaan van wat je het meest aanspreekt. Het is niet nodig om vooraf iets vast te leggen als je dat niet wilt.
Grofweg route: Hanoi - Ho Chi Min City - Phnom Penh - grens met Laos over - van zuid naar noord Laos - grens over naar Thailand of terug naar Vietnam, afhankelijk van je terug vlucht.
Er zijn op dit forum vele routes beschreven. Handig om die eens op te zoeken. Maar vooral vrijheid blijheid en maat zien waar je uitkomt is erg leuk in Zuid-Oost Azië.
ok, de standaardroute is dus om te beginnen/eindigen in Bangkok of Ho Chi Minh.. ik heb gehoord dat Hanoi toch niet zo ideaal is om te beginnen, omdat het een stad is waar je behoorlijk moet wennen.
verder vraag ik mij nog steeds af: is 2,5 maand voldoende om het hele rondje Noord-Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja (Laos), Thailand te maken? of kan ik dan dus beter een heen-ticket naar Ho Chi Minh/Hanoi boeken. ik wil namelijk wel relaxed reizen (dwz een paar dagen kunnen blijven op bepaalde plekken). heen en terug op Bangkok geeft natuurlijk wel de meeste flexibiliteit (omdat vluchten binnen Azië relatief goedkoop zijn).
een andere afweging is dat ik niet te lang in Malariagebieden wil reizen, vanwege de medicatie die nodig is (/schijnt te zijn).
loesopreis schreef:Grofweg route: Hanoi - Ho Chi Min City - Phnom Penh - grens met Laos over - van zuid naar noord Laos - grens over naar Thailand of terug naar Vietnam, afhankelijk van je terug vlucht.
Hou er rekening mee als je van Cambodja naar Laos gaat, dat je je Lao-visa moet op voorhand regelen. Omgekeerd is uw je Cambodja-visa aan de grens te verkrijgen !
het Laos-visum is dus ook vanuit Thailand te verkrijgen?
het is een beetje een ongestructureerd draadje geworden, maar mijn concrete vraag is dus eigenlijk nog steeds: is een rondje Bangkok - Noord Thailand, Laos, vliegen van Vientane naar Hanoi, van Noord naar Zuid-Thailand, Cambodja en Zuid-Thailand in 2,5 maand (relaxed) te doen??
alternatief is om in Chiang Mai of Hanoi te beginnen.. misschien ook omdat Noord-Thailand niet 'onmisbaar' is op dat rondje..
Het Laos visum krijg je als je vanuit Thailand de grens over gaat (15 dagen als ik me niet vergis).
Dit rondje is wel te doen, als je ervoor kiest om 2 à 3 weken in een land te blijven. Als je tenminste met zuid-Thailand niet bedoelt dat je naar de zuidelijke eilanden wilt, want daar heb je waarschijnlijk geen tijd meer voor (dus vanuit Cambodja direct naar eindbestemming Bangkok. En mocht je echt niet uitkomen met je tijd, dan kun je altijd nog vanuit Ho Chi Min City naar Bangkok vliegen ipv naar Cambodja gaan.
Er zijn vele mogelijkheden, en als je er eenmaal bent dan komt het wel goed.
ok... want ik heb namelijk een relatief goedkoop vliegticket gezien, rechtstreeks door naar Chiang Mai. dat stuk is op zich wel over te slaan toch, wat ik er zo over heb gelezen. dan kan ik de rest van de reis iets relaxer afleggen.
maar een goede opmerking van je, over het flexibele... wat dat betreft blijft heen en terug Bangkok het handigst.
maar, hoeveel tijd kost het ongeveer om vanaf Bangkok overland naar Chiang Mai te komen? en is vooral het noorden van Thailand de moeite waard? ik wilde dus in eerste instantie alleen naar Vietnam, Cambodja en Laos, maar misschien is het wel gewoon praktisch om het 'standaard' rondje te maken. ik vraag me alleen af hoeveel tijd ik dan ongeveer in Thailand zal besteden voordat ik naar Laos ga, ook bij het evt. direct vliegen op Chiang Mai.
ik heb trouwens ook nog een goedkoop ticket naar Hanoi gevonden.. maar die optie streep ik denk ik maar even af dan .