Een tijdje Azië

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Plaats reactie
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Een tijdje Azië

Bericht door Vikken »

Hey,

Oktober trek ik voor een tijdje richting Azie. Mijn reistijd zou tussen de 6 maand en een jaar hangen (hangt een beetje af hoe mijn budget mee wil :p)
Begin kort met Thailand en dan richting Vietnam om zo via Laos terug te keren naar Thailand.

Daarna zie ik wel hoe het loopt. Maar wil me wel medisch voorbereiden op mogelijkheid dat de volgende landen dan aan bod komen.

- Maleisie
- Singapore
- Indonesie
- Myanmar
- India
- Nepal
- en enkele China highlites

Hier één en ander bijgelezen

De hepatities-cocktail had ik al 2 jaar geleden (de volledige behandeling), ook DTP is geen probleem.

Voor Malaria twijfel ik nog tussen Malarone of die doxyciline-kuur. Las ook iets over Paludrine. Ik informeer nog even mijn arts hierover maar ook jullie mogen best jullie mening geven. Ben geen Lariam-liefhebber.
Ben toch enkel van plan iets te nemen in Malaria-gevoelige gebieden.

Inenten tegen (buik-)Tyfus lijkt me ook een must.

Wat met Japanse Encefalitis ? Er word hier aangeraden hiervoor in te enten als je voor langere tijd richting Azie gaat. Tevens word aangeraden dit in Hong Kong te doen omdat het goedkoper is. (moet dit dan bekijken hoe het zit met mijn vlucht). Iemand meer info hierover ?

Wat met gele koorts en Chikungunya ?

Verder lees ik dat Cholera verwaarloosbaar is. Ook zie ik TBC, hondsdolheid en bilhazaria staan bij jullie info over China. Wat is hier van aan ?

Zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd ?

grtz

Nicolas
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Een tijdje Azië

Bericht door Tikva »

Met zoveel landen heb je toch meer info nodig zoals hoe lang, welke gebieden in verband met voor en na slikken. Ik zou voor je vragen dan ook echt naar je arts gaan. Of hopelijk reageerd de reisdokter nog op je vraag.

Wat ik van mijzelf weet ik dat voor India indonesie paludrine heb gekregen en voor de rest van de landen die je noemt niets heb geslikt.(myanmar ben ik niet geweest)

Gele koorts is alleen nodig als je uit een gele koorts gebied komt. Aangezien je niet naar Afrika of latijns Amerika gaat heb je daar niets mee te maken. Dat andere wat je noemde Chikungunya ken ik niet eens maar even google en je zult zien dat er nog geen vaccin is. Ik heb ook nog nooit gehoord van een vaccin tegen bilhazaria.

Cholara krijg je meestal wel een stempel maar geen inenting.

TBC en Rabies zijn duur moet je over nadenken of je dat echt nodig hebt. Zelf besloten deze niet te doen, maar goed aangezien ik jou plannen niet weet.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor een reis als deze zou ik een afspraak maken met de travelclinic, bijvoorbeeld in Arnhem. Die geven echt advies op maat!

Voor Myanmar heb ik wel malariamedicatie genomen.

Ik heb gekozen me niet te laten vaccineren tegen rabiës, omdat het vaccin geen bescherming biedt maar alleen maar het tijdstip uit stelt waarop je met behandeling moet beginnen. Reis je door landen zonder antiserum of in heel verlaten gebieden dan kan dat een pre zijn, maar ik heb besloten me niet te laten vaccineren en gewoon voorzichtig te zijn. Ik ging honden, apen en vleermuizen zoveel mogelijk uit de weg (dit lukt nooit 100%).

Ik heb me wel laten inenten voor TBC omdat ik veel vrijwilligerswerk heb gedaan in gebieden waar TBC heerst. Nadeel nu is dat de ziekte bij mij niet meer opgespoord kan worden met een mantoux-test, en dat ik bij evt klachten een röntgenfoto van m'n longen moet laten nemen. Een mantoux-test is gevoeliger.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor een reis als deze zou ik een afspraak maken met de travelclinic, bijvoorbeeld in Arnhem. Die geven echt advies op maat!

Voor Myanmar heb ik wel malariamedicatie genomen.

Ik heb gekozen me niet te laten vaccineren tegen rabiës, omdat het vaccin geen bescherming biedt maar alleen maar het tijdstip uit stelt waarop je met behandeling moet beginnen. Reis je door landen zonder antiserum of in heel verlaten gebieden dan kan dat een pre zijn, maar ik heb besloten me niet te laten vaccineren en gewoon voorzichtig te zijn. Ik ging honden, apen en vleermuizen zoveel mogelijk uit de weg (dit lukt nooit 100%).

Ik heb me wel laten inenten voor TBC omdat ik veel vrijwilligerswerk heb gedaan in gebieden waar TBC heerst. Nadeel nu is dat de ziekte bij mij niet meer opgespoord kan worden met een mantoux-test, en dat ik bij evt klachten een röntgenfoto van m'n longen moet laten nemen. Een mantoux-test is gevoeliger.
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Jenny schreef:Voor een reis als deze zou ik een afspraak maken met de travelclinic, bijvoorbeeld in Arnhem. Die geven echt advies op maat!
Arnhem is niet zo dicht voor een belg tegen de franse grens ;) ,
Tikva schreef:Met zoveel landen heb je toch meer info nodig zoals hoe lang, welke gebieden in verband met voor en na slikken.
Het globale idee is momenteel landen BKK, weekje daar in buurt, intussen Visum regelen Vietnam. Vliegen HCM, zo van Zuid naar Noord trekken (trein ?), Hanoi, Sapa, Ha Long, ... Daarna de busroute Hanoi - LP bus-van-vientiane-naar-hanoi-t10317.html
Vervolgens een tijdje Thailand bezoeken. Hoe lang ? Op het gevoel, natuurlijk rekening houdend met visums.
Daarna 2 opties : Myanmar - Noord-India - Nepal -Tibet(indien mogelijk) en zo naar Beijing.
Optie B : Richting Maleisie en Indonesie en vervolgens van daaruit vliegen naar India.

Ik overweeg om in Noord-Vietnam, dan de route Hanoi - Luang Prabang (en Noord-Thailand?) toch iets te nemen tegen Malaria. Idem voor Myanmar en Noord-India.
(In het verleden deed ik al eens een maand Laos & Cambodja en heb toen malarone genomen)
Stel dat ik bij mijn terugkeer in Thailand er een 2 maand verblijf, dan ik daar een "slikrustperiode" :P inlassen. Ja toch ? (ik ben liever nu hier verkeerd dan ginder o|O )

Maar veel zal uiteindelijk afhangen van ontmoetingen en bijleeswerk en eventueel vrijwilligerswerk. Na terugkeer in Thailand is Noord-India & Nepal een must voor mezelf. Graag had ik ook eens op de Chinese Muur gestaan.

Mijn grootste vraag is wat te doen met de Japanse Encefalitis ? Die schijnt ook behoorlijk duur te zijn. Als het stukken goedkoper zou zijn om dit idd in HongKong te laten doen overweeg ik daarop te vliegen ipv BKK.

En dus ben je niet volledig TBC-vrij als je de inenting neemt ?

grtz

nicolas
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat bedoel je met 100% TBC-vrij?

Een vaccin beschermt geen 100%, er is altijd een kleine kans dat je een ziekte toch krijgt. En dan werkt de meest gebruikte opsporingsmethode, de mantouxtest, niet. Door je te laten vaccineren heeft je lichaam nl antilichamen gemaakt tegen de ziekte. Die antilichamen beschermen je. Maar die antilichamen zorgen wel dat de mantouxtest positief is.

Ga naar een dokter en ga niet zelfdokteren. Je hebt een persoonlijk advies nodig.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Vikken schreef:
Jenny schreef:Voor een reis als deze zou ik een afspraak maken met de travelclinic, bijvoorbeeld in Arnhem. Die geven echt advies op maat!
Arnhem is niet zo dicht voor een belg tegen de franse grens ;)
Het tropisch instituut in Antwerpen? :-)
Plaats reactie