Nieuw fototoestel

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Nieuw fototoestel

Bericht door Vikken »

Ok, veel kennis heb ik niet van fototoestellen. Laat dit heel duidelijk zijn ;)

Ik vertrek binnenkort voor enkele maanden richting Azië en wil eigenlijk wel een nieuw toestel.

Is het goedkoper en doenbaar om in bv BKK een nieuw toestel aan te schaffen of raden jullie dit mij af ?

Momenteel beschik ik over een Sony Cyber-shot. 8.1 pixels en 10x zoom.
Dit toestelleke is niet slecht maar ik zou er toch graag iets meer mee kunnen :p
(iets meer scherpte bij het inzoomen, in sepia kunnen trekken, ...)

Al te duur kan ik niet gaan want dit gaat af van mijn reisbudget ;)

grtz

V
Erik
Site Admin

Re: Nieuw fototoestel

Bericht door Erik »

Ik kan je helaas niet aan een antwoord helpen maar wilde toch weer even het onderwerp onder aandacht brengen van de fotografie experts op het forum.

Heb zelf ook wel eens gekeken naar het kopen van een camera in het buitenland, maar ik vond het nooit goedkoop genoeg om het als een voordeel te zien, ten opzichte van de mogelijke nadelen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ben het met je eens Erik, en heb dat ook in andere topics al geadviseerd (zie zoekfunctie): vaak is het goedkoper om de aanbiedingen in Europa in de gaten te houden, de prijzen zijn daar dan scherpen dan in bv BKK. Ook zijn de modellen nieuwer en heb je meer keus.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Oké, toch bedankt. Dit wilde ik vooral weten. :)

Mochten er toch nog andere suggesties komen, laat ze gerust horen ;)

Nic
Ceska
Wereldreiziger

Bericht door Ceska »

Wat is al te duur....? Hoeveel wil je er aan uit geven en wat voor optie's vindt je belangrijk?
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Ik hoef geen al te groot toestel waarbij je teveel instellingen hebt en enorm veel geld kan uitgeven aan extra lenzen zo en waarvoor je dan nog eens een volle reistas voor nodig hebt. Mijn huidige is redelijk goed van formaat omdat die vooral makkelijk op te bergen is.
Afbeelding

Wel wil ik iets meer kunnen dan ik nu kan. Wat meer zoomen + meer scherpte en stabiliteit bij het zoomen. Ook kunnen werken met sepia en zo (kan ik nu niet), reflex natuurlijk. Ken er ook niet zoveel van, gewoon een stapje verder in mijn leerproces :)
(grr, en nu weigert mijn laptop ook nog mijn foto's af te halen van mijn camera. Vind ze zogezegd niet :6 )

De prijs gaat van mijn reisbudget af, dus ga ik nu ook geen 1000EUR eraan uitgeven. Eerder liever de helft ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je wilt een reflex-camera, maar je wilt geen grote camera. Dan beland je al snel bij de spiegelloze reflexcamera's. Er zijn steeds meer merken die die verkopen, maar mijn voorkeur (met name met het oog op onderwaterfotografie) zou uitgaan naar de Olympus PEN. Maar.... De standaard lens van de PEN heeft maar 55 of 80 mm zoom. Je wilt echter meer zoom, EN meer kwaliteit. Dat zijn dingen die niet echt samengaan, het is OF het een, OF het ander. Want meer zoom betekent (meestal) minder licht (tenzij je heel veel geld neerlegt - en dat wil je niet), en het is lastiger om de camera goed stil te houden. Dat leidt tot minder kwaliteit. De dingen die je wilt gaan dus niet echt samen. Je zult concessies moeten doen. Sepia nabewerken zou ik op de computer doen.

Als ik jou was zou ik me eens heel goed inlezen, en bedenken wat je wilt in een camera. Ik zou me goed laten informeren! En dat is meteen een antwoord op je vraag: het is vaak goedkoper in NL, maar je krijgt ook nog eens een keer betere voorlichting.
hanneke88
Reiziger

Bericht door hanneke88 »

Het blijft lastig welke te kiezen. Zelf heb ik onlangs gekozen voor een lumix g2.. Ik ben hier op zich heel tevreden over, alleen de kwaliteit van de standaard flitser vind ik minder.. Ik heb hem gekocht met 2kitlenzen, 663 euro...
Ik heb de "ongemakken" van dit soort camera op de koop toegenomen tov een spiegelreflex. Ruimte en gewicht zijn voor mij erg belangrijk, daarnaast wilde ik iets meer kunnen dan met mijn canon powershot xs200.. Wat een geweldig apparaat blijft in verhouding tot de kosten..

Veel succes en mocht je een vraag hebben over mijn g2 dan hoor ik het wel! *)
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Bij Canon heb je alleen garantie in het land waar je het toestel koopt; voor andere merken weet ik dat niet maar zou wellicht ook zo kunnen zijn. Apple, maakt dan wel geen camera's, maar heeft bv wereldwijde garantie.
looor22

Bericht door looor22 »

Hoi,
ik had hetzelfde probleem, ik vertrek volgende maand naar Australie en wilde ook een betere camera dan mijn kleine compact-camera'tje, maar ook deze kon niet te duur zijn. na wat zoeken kwam ik uit bij de "panasonic lumix fz45". Dit is een mooie camera met een heleboel kwaliteiten te vergelijken met een reflex camera, maar dan niet zo groot en duur als een echte spiegelreflex. Hij is €250,- dus niet heel duur!
zou je zeker even kunnen bekijken! Ik heb hem nu twee weken en hij bevalt heel goed!
groetjes, Lorijn!
Pluzx
Vakantieganger

Bericht door Pluzx »

Wat ik altijd doe als ik iets nieuws wil is eerst voor een merk/ model kiezen. vervolgends kijk ik op http://tweakers.net/pricewatch/ Voor de goedkoopste aanbieder. Ik heb op deze manier al veel geld bespaard.
Sombonk

Bericht door Sombonk »

Ik ben het met Jenny eens dat je niet alles kan hebben met een beperkt budget. Ga voor jezelf na wat voor foto's je leuk vind om te nemen. Ik ben er zelf achter gekomen dat ik bijna nooit zoom nodig heb (dat kan namelijk ook met je voeten), dus dan ga ik er ook niet voor betalen.

Wat ik voor mezelf wel belangrijk vind, is een lichsterke (snelle) en scherpe lens met mooie bokeh op de achtergrond (ik fotografeer graag mensen). Ik ga dus vanuit een lens denken, niet vanuit een body. Zo'n body kan je namelijk best cheap op marktplaats kopen. Heb nu een Nikon d40 voor zo'n 120,- gekocht, is echt superlicht/klein voor een spiegelreflex. Daarbij een messcherpe 35mm 1.8 met een 85mm 1.8. Body + 2 lenzen heb ik voor minder dan 400,- gekocht in uitstekende staat.

Hiervoor heb ik een paar jaar met een Canon systeem rondgelopen, ook een goedkope body (20d) maar hele goede lenzen erbij waaronder de 50mm 1.8 (nieuw 99,-) en de 85mm 1.8, die laatste is echt een toplens (nieuw 350,-).

Als je alles een beetje normaal gebruikt kan je het ook weer makkelijk doorverkopen, mocht je net zoals ik gewoon weer eens wat niews willen proberen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb een stel Canon-lenzen over. Ideaal voor starters, mogen weg voor weinig. Wie interesse heeft mag PMen.
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Mijn vorige heeft het dus definitief begeven terwijl ik in Turkije was. Wegens beperkt budget gekozen voor een pocketmodelletje. Panasonic Lumix DMC-TZ18. 16x optical zoom, Leica lens. Goed toestel achteraf gebleken.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Gisteren nieuwe body gekocht sony SLT-A55, was eigenlijk planning voor volgend jaar maar we liepen tegen een goede actie aan. Kunnen nu ook HD filmen.

In ieder geval geen gedoe met klappende spiegeltjes meer onze huidige camera (sony a200) is verschoven dus je moet nu iets hoger of meer naar rechts mikken. Kunnen ze wel maken maar kost bij net zo veel als een nieuw camera. We hebben nu wel 4 jaar garantie gedaan want tot nu toe hebben we weinig geluk de a100 ging na 13 maanden en 9000 foto's stuk. Wel laten maken maar buiten garantie en hadden we op reis niets aan dus toen een a200 gekocht en die kreeg begin dit jaar kuren na 3 jaar en ongeveer 10.000 foto's.

Dus ik denk dat er ergens een magische grens is voor camera's rond de 10.000 foto's iemand daar ervaring mee??
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie