Herhaling Havrix 1440

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Plaats reactie
Anne
Wereldreiziger

Herhaling Havrix 1440

Bericht door Anne »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Op 13 juli 2007 heb ik de eerste Havrix1440 injectie gehaald. Nu ben ik volgens mij eigenlijk te laat voor de tweede injectie (het is nu 6,5 maand later en volgens mij moet het binnen 6 maanden).

Weet iemand of dit erg is? Hoeveel jaar zou ik nu beschermd zijn?
Op sites van ggd enzo kan ik het niet vinden en de apotheker wist het ook niet.

Alvast super bedankt!

Groetjes Anne
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Laat gewoon de volgende spuit zo snel mogelijk zetten!

Zodra je de vaccinatiereeks voltooid hebt kun je een titer bepaling laten doen en daaruit blijkt of je voldoende beschermt bent.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

En waar kun je zo'n titer laten doen? Bij je huisarts? Of moet je dan bij de GGD zijn?

Groetjes Anne
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

zo'n titer bepaling is geen gek idee...

Ik heb geen Havrix maar Twinrix gehad. Standaard krijg je daarvan ook drie spuiten, 2de een maand na de eerste, de derde een half jaar na de eerste. We gaan echter binnen een half jaar na de eerste weg en dus kunnen we de laatste spuit niet halen. Volgens de betreffende arts konden we na de reis gerust terug komen voor de derde spuit ook al zou dat meer dan een jaar na dato zijn. De twee spuiten zouden ons voldoende moeten dekken voor de eerste drie jaar, de complete reeks geeft tot 25 jaar dekking. Maar misschien is zo'n titel test wel goed om te zien of de twee spuiten inderdaad een goede dekking geven.
Jorinde

herhaling Havrix

Bericht door Jorinde »

Beste Anne!

Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken! Ik heb zelf net de Havrix 1440 gehaald en de herhaling moet je tussen 6 en 12 maanden halen. Daar ben je dus absoluut nog niet te laat mee!

Ik zou dan bij je vaccinatiecentrum vragen of het gebruikelijk is om een titer te laten bepalen.

Dus maak daar een afspraak en laat de herhaling zetten, en dan kun je altijd vragen of een titerbepaling nodig is.

Groetjes Jorinde
reiziger
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Is het dan niet zo dat hoe langer je na de 6 maanden een tweede vaccinatie laat zetten hoe minder lang deze werkzaam is?!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hier even een berichtje van de zichzelf-uitverkozen-hepatitis-expert. 8)

Het is niet het einde van de wereld als je "laat" bent met je tweede prik. Maar het is wel een beetje zonde. wanneer je je houdt aan de periodes die de GGD geeft heb je de meest optimale kans op volledige dekking.

Er zijn mensen bij wie de vaccinatie niet aanslaat zoals gehoopt. Daarom word vrijwel altijd een titer bepaling gedaan. Mensen die niet voldoende hebben gereaggeerd op de eerste vaccinaties kunnen dan nog een extra vaccinatie nemen om toch een zo volledig mogelijke dekking te krijgen

Wat ze ook beweren bij de GGD een vaccinatie voor Hepatitis B is NOOIT een garantie voor LEVENSLANGE bescherming!!
Bij veel mensen wel......maar en is een percentage ( ik meen 15%) bij wie het aantal antilichamen afneemt.
Het is daarom altijd aan te raden om nog eens een titer bepaling te doen zo'n 5 jaar na vaccinatie wanneer je weer een lange reis maakt.
Is de uitslag dan goed dan hoor je bij de 85% bij wie het levenslang aanslaat en zo niet dan kan jemet 1 vaccinatie extra weer een aantal jaar vooruit
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Hmm interessante discussie. Is het mogelijk dat je de 3e prik binnen de 6 maanden krijgt?

Ik heb 23 januari mijn eerste Twinrix prik gehad, 20 februari een afspraak voor de 2e. De 3e zou dan ongeveer omstreeks 23 juli gezet moeten worden1. Maar ik ben van plan om 1 juli weg te gaan, 3 week eerder dus dan de 3e prik gezet zou moeten worden. Is dit erg, of is de 6 maanden alleen maar een richttijd, en zit daar een ruime marge ingebouwd?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

tijn:
hoe lang ga je weg en waarheen?
ideaal is wel die 6 maanden. maar 1 of 2 langer maakt niet zo veel uit.
Je kunt deel 3 ook heel goed halen in een ander westers/ontwikkeld land en laten aftekenen in je vaccinatie boekje.

Ik zou het sowieso even navragen bij je GGD want misschien is een paar weken te vroeg ook helemaal geen probleem en dan is dat misschien wel het beste

groetjes uit Laos 8)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

bolletjeom schreef:tijn:
hoe lang ga je weg en waarheen?
Ik ga voor onbepaalde tijd naar het m.o./azie/aus/l.amerika.

Ik had het al gevraagd aan de dokter, en die adviseerde ook om de 3e prik in een ander land te halen (dat wordt dan waarschijnlijk Turkije, dat zou precies goed uitkomen qua datum). Maar ik doe het liever in Nederland, omdat de prik dan nog wordt vergoed..
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Ik heb het eens even nagekeken, en inderdaad ik ben nog ruim op tijd. De tweede spuit Havrix 1440 moet tussen de 6 en 12 maanden gezet worden, dus ik zit in deze 7e maand nog prima op schema!

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes Anne
Plaats reactie