trektocht van zuid naar noord (amerika)

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie

is onderdastaande reis haalbaar of eerder een utopische gedachte?

ja
5
100%
nee
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

baltje

trektocht van zuid naar noord (amerika)

Bericht door baltje »

hoi,

mijn broer (nu: 20,5) en ik (nu: net 22) studeren allebei af eind juni 2010 en zouden dan dolgraag van het zuiden van zuid-amerika tot het noorden van noord-amerika trekken met een rugzak en een tentje

wij hebben enkel wat ruime jeugdbewegingervaring en deden al verschillende vliegvakanties (hotel, ...) individueel

dus wat onze backpackervaring betreft zitten we redelijk krap
het zou tevens om een low-budget reis gaan... (enkel vaste budgetten op gebied van materiaal, vliegtickets, visums, ... willen we beramen, maar voor de rest is het de bedoeling dat we daar met een beperkt budget voet aan grond zetten en werkelijk met de pijl naar het noorden vertrekken...)
we zien wel waar we uitkomen

met tijd willen we geen rekening houden (ongev. jaar à  jaar en een half)
ook willen we ons niet aan een dagschema houden, maar willen enkel aan een brute uitstippeling (we willen enkel vastleggen wat we willen zien en in welke volgorde)

hier komt dan mijn ruime vraag:
hoe beginnen we aan de voorbereidingen hieraan op het gebied van papierberg en wetgevingen... (visums, internationaal pas, wat mag, wat moet, wat mag niet..., liften toegestaan, wildkamperen?, enz...)

werkelijk alle tips zijn welkom... (alvast hartelijk bedankt hiervoor)
hopelijk moge dit een voorbeeld en inspiratiebron zijn voor verdere opvolgers van ons
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hoe te beginnen.
dat is altijd de grote vraag :)

Ergens...
meestal met een lijst van landen die je wilt bezoeken. Dan uitzoeken welke vaccinaties daarvoor nodig zijn. en of je visa nodig hebt.
Vervolgens kijken of de visa in buurlanden te halen zijn. niet alle buurlanden hebben een ambassade.
Voor een planning moet je ook weten hoe lang je in een land mag blijven op een toeristen visum en of die eventueel te verlengen is IN een land of dat je een grens over moet wanneer je langer wilt blijven.
Ook handig om te kijken naar grens overgangen. in het midden van Zuid amerika is een grote jungle 8)
daar kan je niet doorsteken. Van Zuid naar noord amerika kun je niet overland omdat er een diepe greppel ligt. Dit zijn dingen die mee tellen wanneer je een planning maakt. Iets wat op een kaart logisch lijkt is dat niet altijd in de praktijk

voor heel veel vragen is dit forum ideaal. vooral wanneer je 1 gerichte vraag per topic stelt. brede vragen als deze sneeuwen vaak onder en halen niet het onderste uit de kan. Denk eerder aan een vraag " mag wildkamperen in Peru"
Uiteraard kun je de antwoorden ook terugvinden in de Lonely Planets van die landen.
Word Lid van de Bibliotheek en leen ze. zodat je ze niet allemaal hoeft te kopen.

Voor veel info kun je ook eens lezen bij onze landen info onder " alles over" ( zie de homepage)
Mocht je info missen en kunnen aanvullen na je eigen research dan houden we ons ook van harte aanbevolen ( alle nieuwe info is altijd welkom)
Wat betreft wildkamperen. ik denk dat dit een aantal problemen kan geven in sommige landen. Ik weet niet of het verboden is maar men zal er niet aan gewend zijn. In sommige landen lijkt het me om veilighiedsredenen niet zo'n heel goed plan. Dit kun je het beste aanvoelen en navragen in de landen zelf maar hou er rekening mee dat je echt af en toe zult terugvallen op hostels en guesthouses .

veel succes met de voorbereidingen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik sluit me grotendeels aan bij het antwoord van bolletjeom (rudi)

Eerst kijken wat je precies wil, dit kan door jezelf in te lezen en te zoeken op internet. Dan gaan kijken wat zo iets kost en wat je nodig hebt. Je hebt dan een kostenplaatje en een plan. Dan gaan kijken of het haalbaar is.

Als het is dan goed gaan zoeken naar goedkope tickets en op de juiste momenten spullen kopen. (de uitverkoop van de outdoor winkels b.v.)

Verder natuurlijk goed en realistisch sparen en afspreken wat je van elkaar verwacht. Altijd prettig als je ongeveer met evenveel geld op zak op pad gaat.
Plaats reactie