Onze reis, wat vraagjes!

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
mouzetc

Onze reis, wat vraagjes!

Bericht door mouzetc »

Holla backpackers! 8 -)

zoals velen hier zijn wij ook van plan om volgend jaar(zomer) te gaan reizen. Het plan is nu alst volgt:
1a2 maanden India
4a5 maanden Austalie
2 weken Bali (bijkomen op strand hehe)

in totaal willen we 6 maanden weg. In Australie is het plan om een auto/van te kopen, daar kom ik later op terug.

Nu hebben we een aantal vraagjes. Ten eerste heb ik even snel een kostenplan vooraf gemaakt. Aangezien we niet alle tijd hebben om te werken(maar wel SUPERGRAAG weg willen), hebben wij een minimaal budget..

Tickets: €1480,- p.p. (al een offerte)
Verzekering €200,- p.p.
Wekvisum a €110,- p.p.
Overige kosten €200,-

Totale som +/- €2000,-

De vraag is of ik nog belangrijke kosten over het hoofd zie..?
Misschien het openen van een bankaccount over there?

Wat we al schreven, we zijn van plan een busje o.i.d. aan te schaffen.
Ik weet ondertussen wel hoe het zit met registratie.. maar hoe zit het met verzekeren? Kan je verzekeringen overnemen? En hoeveel betaal je ongeveer voor bv een Ford Falcon voor 4maanden? En welke andere kosten (buiten benzine en reparaties) kan ik nog verwachten?

Een andere vraag.
Aangezien we rond juli/augustug in australie aan zullen komen, zullen we moeten kijken naar de weersomstandigheden. De plannen nu zijn om langs de Oostkust te gaan touren.. De vraag is nu of het verstandig is om van noord naar zuid te reizen of juist andersom?

Daarnaast nog een vraagje over het overnachten met een busje. Op campings kun je natuurlijk altijd overnachten.. maar er is ook genoeg mogelijkheid om wild te camperen. Dit heeft toch geen kosten? En is daarvoor veel gelegenheid? (ivm kosten :roll:, maar de keuze is er vooral voor eigen vrijheid te behouden! ) Of zijn we zonder busje gewoon goedkoper uit? nee toch? :lol:

De laatste vraag!
€3200,- zullen wij wel op onze rekening moeten hebben, maar stel we hebben dit geleend, dus kunnen we niet allemaal uitgeven, is het mogelijk om met zoiets als €1200,-(auto al bijgerekend) te beginnen, dan te gaan werken maar natuurlijk niet TE veel..?

hebben al suuuuuperveel aan jullie site gehad, echt geweldig! Hoop dat jullie mij ook verder kunnen helpen, zodat we snel ons mooie reisje kunnen boeken!

Alvast bedankt!!!! Cheers,

Kristian & Marit

ps. geweldige tips zijn altijd welkom :D

damn wat veel getypt..
: : beautiful burnout : :
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

oooeeehhh, ik krijg de kriebels als ik lees dat mensen naar Australie vertrekken "zonder" geld.
Want dat is 1200 euro in mijn ogen.

Wij waren gemiddeld 50 euro per dag kwijt in Australie en dat was inclusief de 17 euro per dag aan benzine!!!!
we hebben dan ook wel heel veel gezien in 3 maanden tijd.
We gaven gemiddeld per dag 12 euro uit aan eten en drinken. voor 2 personen en alles selfcatering!

je kunt in Nederland veel meer verdienen met werken dan in Australie. waarom niet hier een paar maandjes langer werken en flink sparen?

Lees onderstaande link "alles over /wildkampeerplekken" eens:

en
"alles over/ kampeertips voor Australie"

er zijn vaak wel kosten verbonden aan het wildkamperen maar het gaat dan om 2 a 4 dollar per nacht. dit is om de faciliteiten te kunnen onderhouden. op veel plekken is het verboden om te kamperen buiten de daarvoor aangewezen plekken. in sommige delen zijn er helemaal geen opties zoals in de buurt van Cairns
koop in iedergeval de hele uitgebreide HEMA map ( niet onze hema ;-) ) met alle adressen van wildkampeerplekken.

de campings vonde we behoorlijk prijzig. zelf deden we 2 dagen wild kamperen 1 dag camping ( ongeveer) en kwamen op een gemiddelde van 6 euro per dag aan kampeerkosten!!! ik meen me te herinneren dat 1 nacht op een camping gelijk is aan 1 nacht in een dormbed ( voor 1 persoon). met z'n tweeen ben je dus wel nog steeds goedkoper uit dan in hostels

succes met de voorbereidingen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Zoals Bolletjeom al zegt, je kunt veel beter in Nederland werken, je krijgt er beter voor betaald en je hoeft er naar verhouding niet zo hard voor te werken.

Ter vergelijking: Wanneer je aan fruitpikking doet verdien je ongeveer €4 a €5 euro per uur, je staat dan vaak met flinke temperaturen te werken en het tempo ligt vrij hoog. Mocht je daar geen zin in hebben is dat voor de boer ook prima, voor jou 10 anderen.

Er zijn zeer veel backpackers en dus kan op mooie baantjes is relatief klein, zeker met zijn tweeen. Misschien dat de een wat vind maar de ander niet. Probeer ook met het zoeken naar werk niet de backpacker instanties te volgen want die krijgt iedere backpacker voor zijn neus, maar probeer lokale bladen of kranten.

Kosten aan een auto zijn lastig in te schatten. JE weet niet wat er stuk gaat en wanneer. Reparatie in de outback is bijvoorbeeld duurder dan in de buurt van Sydney.

Ik zou adviseren een goed potje aan te leggen in nederland en te gaan werken voor de belevenis en om tijdelijk kosten te besparen.

Enkele jaren geleden waren wij ongeveer €1200,- per persoon per maand kwijt waarbij eten, drinken, slapen, tours en vervoer zat. En we leefde erg low bugdet.

Hier een verhaal van een paar jaar geleden wat de outback ons gekost heeft.
mouzetc

Bericht door mouzetc »

Bedankt voor de reacties so far! :D

Ik snap dat je veeel beter in Nederland kan werken, maar zoals ik al meldde, is hier helaas de tijd niet voor(ivm school). We werken al maximaal om het zo maar te zeggen. €1200,- is dan misschien ook wel een beetje overdreven weinig dat we mee kunnen nemen!
En het probleem ligt hem er ook in dat we januari terug moeten zijn ivm audities.. dus hebben we echt maar die 6 maanden.
Werken is gfeen pretje natuurlijk, maarja je moet er wat voor overhebben.

Kosten aan de auto begrijp ik, dit valt niet in te schatten, maar de vraag was meer of ik naast de registratie nog andere kosten had.. zoals verzekering(hoeveel dit ong is voor 6 maanden en of je deze ook kan overnemen).

Iig wel superbedankt voor de reacties!

Iemand die anderen kosten heeft die ik over het hoofd zie? Of heb ik zo alles wel een beetje?
En zal het verstandig zijn om van N naar Z te reizen of andersom?

Cheeeeeeeeeeeeeers!
: : beautiful burnout : :
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Ik dacht dat de meeste mensen van Sydney naar Cairs reizen. Dat betekent dus volgens mij ook dat veel mensen hun auto kwijt moeten in Cairns. Dus als jij daar dan zou beginnen zou je in ieder geval goedkoper een auto kunnen kopen. (Geen idee of dit nu nog zo is maar het is maar een theorie) dus dat zou je dan al kunnen besparen.

Ik weet niet of je ook het artikel over een auto kopen op deze site hebt gelezen misschien staan daar ook nog wat tips is.

Wel vraag ik me af waarvoor je dan gaat werken en of je er wat mee opschiet. Het enige is dat je langer in Australie kunt blijven. Maar ik weet niet hoe andere hier over denken!?
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag Mouzetc,

Ik heb niet echt gelezen wat de anderen aan reactie hebben, maar gezien de personen zal het wel goed advies zijn. Ik wil je wel meenemen in een paar overwegingen.

Wanneer je in juli in Australie aan is het hartje winter in Australie. Dit betekend dat het in Sydney best koud kan zijn. Ik had destijds twee dekens nodig om het warm te hebben in bed. Naarmate je meer naar het noorden gaat wordt het uiteraard steeds warmer. Het noorden heeft tropisch weer. Dit houdt in dat het het gehele jaar warm is. Dus op basis van de warmte zou ik van noord (Darwin/Cairns) naar zuid (Sydney/Melbourne) reizen. Tegen de tijd dat je in het zuiden bent is het zomer en is het daar ook lekker weer.

Qua kopen van een auto/busjes kan je in juli het best in Sydney zijn. Omdat het koud is, zijn er relatief weinig backpackers in Sydney. Hierdoor zijn de auto's/busjes goedkoper. En wanneer je in de zomer vanuit Sydney vertrekt, kan je het weer voor veel meer verkopen omdat er dan veel backpackers zijn. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Ter illustratie: Ik kwam aan in december en in de 'carmarket' (waar backpackers hun auto's verkopen) kostte een Ford Falcon station $3.500 of meer en toen ik vertrok in juni was de maximale prijs $2.500. Dat is nogal een verschil! Dus als je het goed plant, kan je zonder te werken geld verdienen en bv. met dat geld nog naar Melbourne reizen oid.

En tot slot, Rudi zegt het al, €1.200,- is zeer weinig in Australie, maar niet onmogelijk. Ik ken iemand die ook met een vergelijkbaar bedrag naar Australie is gegaan, maar ze had het geluk dat ze vrijwel meteen een baan had en zo geld kon sparen. Uiteindelijk is ze toch 10 a 11 maanden weggeweest.
Ik zelf heb in 7 maanden ca. €8.500 uitgegeven plus nog eens €2.000 wat ik in Australie heb verdiend. En daarbij heb ik niet eens flink gefeest. (bij tijden wel uiteraard) Daarbij moet ik wel zeggen dat ik in de eerste maand €2.000 heb uitgegeven in Sydney, waar ik ook Kerst en Oud en nieuw heb gevierd.

Succes met de voorbereidingen!
Ben
Vakantieganger

Bericht door Ben »

Na mijn idee is Australie niet veel goedkoper als NL deze dingen zijn goedkoper:eten met name fruit en vlees,benzine (diesel is bijna gelijk) auto,s gewone dingen zoals kampeer spullen-kleding-CD,s DVD,s ,maar dingen als
sigaretten,bier en sterke drank zijn weer stukke duurder.

Het bier in de kroeg is trouwens niet echt duurder als NL ik betaalde een jaar terug in Sydney (randwick) 4,5 dollar=2,7/2,8 euro voor 0,4L en in NL 1,5 euro voor 0,2L nu in 2008.
Maar uit de bottleschop is het wel stukke duurder als in NL uit de krat.

Maar met 1200 euro doe je niet veel,tank maar eens een paar keer als je zo,n 6 cilinder stationwagen hebt (9 van de 10 oude backpacker auto,s zijn 6 cilinders) en dan gaat zo,n auto weer kapot want 9 van de 10 zijn afgeragde bakken waar geen onderhoud aan gedaan word.

Maar geloof me als je niet de heledag op noodles en water wilt leven moet je toch iets meer meenemen als 1200 daar red je het nooit 4 a 5 maanden mee zonder te werken of te bedelen.

En wat betreft die 3200 op je rekening,daar vraagt niemand na.
Plaats reactie