Heb er net 6 weken Indonesië opzitten
Jenny schreef:De begindag en einddag tellen mee, dus je bent inderdaad precies 30 dagen in Indonesie. Volgens de nieuwe visumregels (juni 2015) krijg je een gratis visum on arrival van 30 dagen in DPS.
Scooters zijn op veel plekken te huur, maar houd er rekening mee dat je officieel een internationaal motorrijbewijs nodig hebt om ze te besturen. Het zijn namelijk lichte schakelmotoren. Het verhuurbedrijf zal niet zo moeilijk doen, maar de politie wel. Ook ben je niet verzekerd als je geen rijbewijs hebt.
Verhuur'bedrijf'..

? Vaak zijn het gewoon 'kleine zelfstandigen' die een paar motorbikes verhuren. Bij mijn weten ben je dan ook niet/nooit verzekerd (tenzij je er extra voor betaald). Maar wat verwacht je voor 3-5 € per dag voor een motorbike.
Ik heb er in elk geval geen problemen ondervonden (en toch redelijk wat motorbikes gehuurd), ook niet met politie.
@ Sam:
Ik zou niet teveel tijd in
Bali spenderen. Hangt er beetje vanaf wat je zelf graag doet natuurlijk. Maar voor mij persoonlijk was het 'te druk'.
Toch een paar tips:
- Ubud, Rice Terrace
- Kuta/Seminyak: Party en surfen. Surfen is ok, maar is (veel) goedkoper in Lombok
- chengdu: Niet zo druk als Kuta en Seminyak en heel goede surf
- Uluwatu/Bingin: De Peninsula in Zuid-Bali heeft mooie stranden!
- Gunung Batur: Hike de vulkaan op voor zonsopgang (wel druk!)
- Tempels: Tanah Lot, Besakih Temple
Gili Islands zijn geweldig! Ikzelf heb 2 weken op Gili Air gespendeerd (niet zo druk als party island Gili T, en meer te doen dan Gili Meno). Fantastische zonsondergangen, relaxte vibe (geen gemotoriseerd verkeer), goed en goedkoop eten,... Vanuit Bali kan je er gemakkelijk geraken met Fast Boat (tenzij je 10+ uur op een ferry wil zitten in een 'ruwe' zee). Fastboat kan je vinden voor 300.000 IDR (betaal niet 575.000 IDR of meer!).
Dan
Lombok
-Als je tijd hebt, en een beetje fysiek actief bent:
Hike up de Rinjani Vulkaan! Echt een aanrader! Ik deed de 3D(agen) 2N (geboekt vanuit Gili voor 1.200.000 IDR alles incl. (transport, eten, porters, guide,...). De uitzichten zijn gewoon adembenemend!
- Nadien ging ik richting Kuta Lombok!
Zeker en vast ook een aanrader! Geweldig mooie stranden (die in Bali zijn er niks tegen). Geweldig goeie surf (voor alle levels). Ik was (ben) beginner, en Selong Blanak was perfect om te leren surfen. Je betaalt 50.000 IDR (3€) per dag voor een surfboard (In Bali: 50.000 per 2 uur). Een motorbike in Kuta Lombok kan je krijgen voor eveneens 50.000 IDR per dag.
Flores
Veel tijd had ik helaas niet meer, dus ik skipte Sumbawa en vloog naar Labuan Bajo (de vlucht van Lombok, via Bali naar Labuan Bajo is een aanrader, je vliegt niet zo hoog, en ze uitzichten op de vulkanen (op Bali en Lombok) en op Komodo national park zijn prachtig).
Ik vind Labuan Bajo echt geweldig! Accomodatie is redelijk geprijsd (ikzelf bedaalde 50.000 IDR per nacht, en ik deelde de kamer met 1 kameraad, we hadden eigen badkamer en ontbijt was incl.). Motorbike kan je vinden voor 70.000 IDR per dag.
-Als je plant om te duiken: Ik koos voor Uber Scuba en dat was top! Zoek hun reviews op Tripadviser maar op.
- De nightmarket zeker niet skippen! Kraampjes die allemaal verse vis verkopen (goedkoop!) die ze voor je ogen klaarmaken en grillen!
- Paradise bar: beste plaats voor zonsondergang
- massage at 'Yayasan Ayo Mandiri': massage gegeven door disabled people (beste massage die ik ooit gehad heb!)
- Neem een motorbike en rijdt naar Cunca Rami waterfall: Prachtige plaats, en wanneer ik er was, was er niemand daar!
- Komodo National park: Tip: toegang tot het park kost meer op Zondag. Boek geen tour, maar ga gewoon met een paar mensen die je sowieso leert kennen naar de haven, en onderhandel over een boot (zo deden wij het). Meer dan waarschijnlijk zal je naar Rinca gaan. Wij kozen de 2-uur durende hike, en dat is niet onaardig, maar je ziet meer dan waarschijnlijk de Komodo Dragon niet. Je ziet ze wel op het einde van de wandeling nabij de ranger station (waar ze talrijk zijn, en 'officieel' niet gevoed worden).
Hit me up als je nog vragen hebt!
Thomas