Vragen over rondreis Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Jenny
Reisexpert

Re: Paar vragen over Indonesie

Bericht door Jenny »

Mijn internet is te instabiel om te googlen, maar voor boottijden moet je even op de site van pelni kijken. Tussen een aantal eilanden gaat een frequente voorbereiding (bv. Bali-Lombok, Lombok-Sumbawa) maar tussen andere eilanden maar 1-2 keer per maand. Sommige boten in het oosten (bv. Alor-Molukken) vallen soms uit door de wind.

Qua natuur boven water vond ik Flores het meest interessant. Onderwater staat Alor op één. Qua cultuur wint Sumba.

Omdat de schema's niet betrouwbaar zijn en ik soms maar een maand de tijd had heb ik geen boten tussen de oostelijke eilanden genomen. Aan mij heb je niet veel ;)

Vorig jaar was er een programma op tv met Adriaan van Dis die per boot door Indonesië reisde (van Dis in Indonesië?) misschien kun je dat een keer terugkijken.

Groeten uit Oezbekistan :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Paar vragen over Indonesie

Bericht door LaosFan »

Wederom dank!! Nuttige info voor mij (als ik besluit die kant op te gaan) of voor anderen in de toekomst.

Groeten vanuit Laos!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Lauren

voor het eerst naar indonesië!

Bericht door Lauren »

Hallo allemaal!

Volgende zomer wil ik graag gaan backpacken in Indonesië, dit wil ik gaan combineren met vrijwilligerswerk. Ik heb de forums gelezen en heb gezien dat veel mensen van Jakarta naar Bali reizen. Zijn er ook veel mensen die dit andersom doen? Ik ga namelijk alleen maar vind het natuurlijk wel erg leuk om medereizigers te ontmoeten. En hoe zit het met reizen tijdens ramadan? Ik ben een beginnende backpacker dus heb nog 0 ervaring hiermee..

en hebben jullie nog tips voor mij? waar ik bijvoorbeeld echt heen zou moeten gaan? Ik heb me al redelijk ingelezen maar moet alles nog invullen dus alle tips over waar ik heen zou moeten gaan zijn welkom. :)

Groetjes, Lauren
Jenny
Reisexpert

Re: voor het eerst naar indonesië!

Bericht door Jenny »

Tijdens mijn eerste reis door Indonesië reisde ik van oost naar west Java, dat is geen enkel probleem. De meeste reizigers doen het andersom, dat betekent dat je niet langere tijd met dezelfde persoon kan reizen, maar tijdens dagtrips kom je voldoende mensen tegen.

Gebruik even de zoekfunctie voor tips en reizen tijdens de ramadan. De dagen voor en na het suikerfeest (28 juli 2014) wil je niet van A naar B reizen.
rindubali
Vakantieganger

Bericht door rindubali »

Als je het echte Bali wilt zien, dan moet je eens naar de site van Actief in de Tropen gaan, daar vind je veel tips voor een backpacker, die ook van avontuur houdt.
chanjordy

voor het eerst naar indonesie?!

Bericht door chanjordy »

hallo,

ik ben nieuw hier op het forum dus ik zal me eerst even voorstellen.

mijn naam is chantal ik ben 22 jaartjes jong.
Dit is voor mij/ons de eerste x zo verweg!
ik ben eerder naar de 'standaard' landen geweest zoals: italie,frankrijk,kroatie, turkijen enz.

nu willen wij naar indonesie (bali, lombok, java, gili trawangan) of sri lanka in combo met de malendiven...

bij mij staat indonesie wel op nummer 1! het is voor mij de eerste x dat ik zo ver weg ga en ik zou ook niet weten hoelang we gaan/willen.
(alle 2 zelfstandige dus niet zo zeer verplichtingen aan tijden)
zelf dacht ik aan 17-23 dagen.
ik wil ook zeker de laatste 7 dagen een zon zee en strand vakantie.
en de rest van de tijd wat zien van java bali lombok om dus te eindigen op gili trawangan.
graag zou ik jullie advies willen over waar we heen zouden moeten wat moeten we zien.
ik zou graag de dolfijnen apen en eventueel olifanten willen zien.

ik hoor veel dat de combo van 3/4 erg veel is voor zo een korte tijd.
moet ik boeken via een reis bureau of beter gewoon gaan!!
ik tast echt in het duister voor mijn idee! :?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Indonesië heeft natuurlijk meer te bieden dan Java en Bali, zonder dat tekort te willen doen. Sumatra heeft bijvoorbeeld ook veel te bieden, al is dat voor een beginnende backpacker misschien wat lastiger. Maar ik begrijp dat je keus voor Java en Bali al min of meer vast staat?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

LaosFan schreef:Indonesië heeft natuurlijk meer te bieden dan Java en Bali, zonder dat tekort te willen doen. Sumatra heeft bijvoorbeeld ook veel te bieden, al is dat voor een beginnende backpacker misschien wat lastiger. Maar ik begrijp dat je keus voor Java en Bali al min of meer vast staat?
Sander, de openingspost is bijna een jaar oud 8)7
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Oh 8)7 Het stond volgens mij bij de 'actieve posts' in een e-mail van AtG die ik kreeg.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Haha, nu is-ie weer actief.

Ik ben benieuwd of de TS naar indonesie geweest is en wat de uiteindelijke route was.
samgeusens
Reiziger

Indonesie geboekt, paar vragen

Bericht door samgeusens »

Beste lezer,

Ik heb deze week een ticket geboekt naar Denpasar, en terug met Malaysia Airlines. Ik kom 8 december aan en vlieg 6 januari terug, zie net dat dat precies 30 dagen zijn.

Als het goed is hoef ik dus geen visum te kopen?

Ik vlieg op Bali en wil aan het eind van deze reis vanuit Labuan Bajo terugvliegen naar Bali, moet ik dat ticket nu als vastleggen of kan dat beter dan.bij een lokaal bureautje?

Wat raden jullie aan voor deze 30 dagen?
Ik hou van eilanden en daar dan scooter tegen gaan rijden en alles "ontdekken". De Gili's wil ik zeker bezoeken, alle drie! Komodo ook!

Graag hoor ik wat adviezen voor deze 30 dagen.

Ik reis alleen en heb ervaringen met Azië (Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja). Ik heb daar per maand ongeveer 1200 euro uitgegeven denk ik, wat raden jullie voor Indonesië aan?

Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Indonesie geboekt, paar vragen

Bericht door Jenny »

De begindag en einddag tellen mee, dus je bent inderdaad precies 30 dagen in Indonesie. Volgens de nieuwe visumregels (juni 2015) krijg je een gratis visum on arrival van 30 dagen in DPS.

Tickets voor Flores kun je prima ter plekke boeken.

Scooters zijn op veel plekken te huur, maar houd er rekening mee dat je officieel een internationaal motorrijbewijs nodig hebt om ze te besturen. Het zijn namelijk lichte schakelmotoren. Het verhuurbedrijf zal niet zo moeilijk doen, maar de politie wel. Ook ben je niet verzekerd als je geen rijbewijs hebt.

Flores is vaak duurder dan Bali en Java omdat het duurder is om vervoer te charteren, maar als je ook voor Indonesie 40 euro per dag hebt dan zou het moeten lukken.

Als van eilanden en water houdt is de trip van Lombok naar Flores (en evt terug) met Perama een aanrader.
thvmoer

Bericht door thvmoer »

Heb er net 6 weken Indonesië opzitten :-)
Jenny schreef:De begindag en einddag tellen mee, dus je bent inderdaad precies 30 dagen in Indonesie. Volgens de nieuwe visumregels (juni 2015) krijg je een gratis visum on arrival van 30 dagen in DPS.

Scooters zijn op veel plekken te huur, maar houd er rekening mee dat je officieel een internationaal motorrijbewijs nodig hebt om ze te besturen. Het zijn namelijk lichte schakelmotoren. Het verhuurbedrijf zal niet zo moeilijk doen, maar de politie wel. Ook ben je niet verzekerd als je geen rijbewijs hebt.
Verhuur'bedrijf'.. :-)? Vaak zijn het gewoon 'kleine zelfstandigen' die een paar motorbikes verhuren. Bij mijn weten ben je dan ook niet/nooit verzekerd (tenzij je er extra voor betaald). Maar wat verwacht je voor 3-5 € per dag voor een motorbike.
Ik heb er in elk geval geen problemen ondervonden (en toch redelijk wat motorbikes gehuurd), ook niet met politie.

@ Sam:

Ik zou niet teveel tijd in Bali spenderen. Hangt er beetje vanaf wat je zelf graag doet natuurlijk. Maar voor mij persoonlijk was het 'te druk'.
Toch een paar tips:
- Ubud, Rice Terrace
- Kuta/Seminyak: Party en surfen. Surfen is ok, maar is (veel) goedkoper in Lombok
- chengdu: Niet zo druk als Kuta en Seminyak en heel goede surf
- Uluwatu/Bingin: De Peninsula in Zuid-Bali heeft mooie stranden!
- Gunung Batur: Hike de vulkaan op voor zonsopgang (wel druk!)
- Tempels: Tanah Lot, Besakih Temple

Gili Islands zijn geweldig! Ikzelf heb 2 weken op Gili Air gespendeerd (niet zo druk als party island Gili T, en meer te doen dan Gili Meno). Fantastische zonsondergangen, relaxte vibe (geen gemotoriseerd verkeer), goed en goedkoop eten,... Vanuit Bali kan je er gemakkelijk geraken met Fast Boat (tenzij je 10+ uur op een ferry wil zitten in een 'ruwe' zee). Fastboat kan je vinden voor 300.000 IDR (betaal niet 575.000 IDR of meer!).

Dan Lombok
-Als je tijd hebt, en een beetje fysiek actief bent:
Hike up de Rinjani Vulkaan! Echt een aanrader! Ik deed de 3D(agen) 2N (geboekt vanuit Gili voor 1.200.000 IDR alles incl. (transport, eten, porters, guide,...). De uitzichten zijn gewoon adembenemend!

- Nadien ging ik richting Kuta Lombok!
Zeker en vast ook een aanrader! Geweldig mooie stranden (die in Bali zijn er niks tegen). Geweldig goeie surf (voor alle levels). Ik was (ben) beginner, en Selong Blanak was perfect om te leren surfen. Je betaalt 50.000 IDR (3€) per dag voor een surfboard (In Bali: 50.000 per 2 uur). Een motorbike in Kuta Lombok kan je krijgen voor eveneens 50.000 IDR per dag.

Flores
Veel tijd had ik helaas niet meer, dus ik skipte Sumbawa en vloog naar Labuan Bajo (de vlucht van Lombok, via Bali naar Labuan Bajo is een aanrader, je vliegt niet zo hoog, en ze uitzichten op de vulkanen (op Bali en Lombok) en op Komodo national park zijn prachtig).
Ik vind Labuan Bajo echt geweldig! Accomodatie is redelijk geprijsd (ikzelf bedaalde 50.000 IDR per nacht, en ik deelde de kamer met 1 kameraad, we hadden eigen badkamer en ontbijt was incl.). Motorbike kan je vinden voor 70.000 IDR per dag.

-Als je plant om te duiken: Ik koos voor Uber Scuba en dat was top! Zoek hun reviews op Tripadviser maar op.
- De nightmarket zeker niet skippen! Kraampjes die allemaal verse vis verkopen (goedkoop!) die ze voor je ogen klaarmaken en grillen!
- Paradise bar: beste plaats voor zonsondergang
- massage at 'Yayasan Ayo Mandiri': massage gegeven door disabled people (beste massage die ik ooit gehad heb!)
- Neem een motorbike en rijdt naar Cunca Rami waterfall: Prachtige plaats, en wanneer ik er was, was er niemand daar!
- Komodo National park: Tip: toegang tot het park kost meer op Zondag. Boek geen tour, maar ga gewoon met een paar mensen die je sowieso leert kennen naar de haven, en onderhandel over een boot (zo deden wij het). Meer dan waarschijnlijk zal je naar Rinca gaan. Wij kozen de 2-uur durende hike, en dat is niet onaardig, maar je ziet meer dan waarschijnlijk de Komodo Dragon niet. Je ziet ze wel op het einde van de wandeling nabij de ranger station (waar ze talrijk zijn, en 'officieel' niet gevoed worden).

Hit me up als je nog vragen hebt!

Thomas
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Heerlijk, dit enthousiasme!
Namens alle lezers bedankt : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

thvmoer schreef:Heb er net 6 weken Indonesië opzitten :-)
Jenny schreef:De begindag en einddag tellen mee, dus je bent inderdaad precies 30 dagen in Indonesie. Volgens de nieuwe visumregels (juni 2015) krijg je een gratis visum on arrival van 30 dagen in DPS.

Verhuur'bedrijf'.. :-)? Vaak zijn het gewoon 'kleine zelfstandigen' die een paar motorbikes verhuren. Bij mijn weten ben je dan ook niet/nooit verzekerd (tenzij je er extra voor betaald). Maar wat verwacht je voor 3-5 € per dag voor een motorbike.
Ik heb er in elk geval geen problemen ondervonden (en toch redelijk wat motorbikes gehuurd), ook niet met politie.
De politie houdt op Bali vaak 'steeksproefsgewijs' controle voor rijbewijzen. Heb je die niet, dan krijg je een 'boete' van 50-100k.

Problemen ontstaan er als je een ongeluk krijgt. Met corruptie bij de politie ben je als buitenlander bijna altijd de schuldige bij een ongeval, zelfs als je slechts zijdelings betrokken bent. Jij bent degene zonder rijbewijs! En denk maar niet dat je Nederlandse verzekering zomaar met geld over de brug komt als je illegale dingen doet!

Iedereen niet voor zichzelf bepalen of hij dit (kleine) risico neemt.
Plaats reactie