Digitale compact camera of spiegelreflex?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Simon schreef:
Dexter schreef:Zelfs als je niet alle ins en ouns van fotografie kent is het mijns inziens altijd aan te raden je spiegelreflex mee te nemen. Want neemt zowieso mooiere pics, en tijdens de trip kan je beetje proberen met de instellingen om mooie pics handmatig te maken ipv de automatische opties.
Persoonlijk vind ik het een dure gok om iets mee te nemen waar je de knopjes niet van kent.
Ik heb een Canon 450D gekocht en daar heb je volgens mij iets van 6 automatische standen op. Dan rest er na deze keus nog 1 knop, en dat is de maak-de-foto-knop. Wat is de gok?

@Kohraya: ik begrijp dat een mooie foto gemaakt wordt door een fotograaf en niet door de camera. Echter, je kan niet ontkennen dat een amateur mooiere kwaliteit plaatjes schiet met een DSLR dan een simpele point and shoot.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

@Dexter:
Waarin ligt het kwaliteitsverschil van de foto volgens jou indien je met een DSLR of een 'point and shoot' (compactje dus) in automatisch fotografeert?

ps: moderator mag me op de vingers tikken als ik te zeer off-topic ga.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ja, ik ga mee off topic!

Tijdens mijn lange reis door Azie had ik alleen een compact camera mee. Iets mis met mijn foto's? Ik dacht het niet.

Veel mensen met een SLR weten niet waar al die knopjes voor dienen, en ik durf te beweren dat die mensen echt geen betere foto's maken met een dure camera. Ik denk dat ik 70% van mijn foto's bijna net zo goed kan krijgen met een compactcamera. Omdat het veelal gaat om inzcht en compositie. Alleen voor situaties met weinig licht, macro, kleine scherptediepte, grote zoom en variabele sluitertijden heeft eens SLR zijn voordelen. (Dus voor ieder die niet weet wat bovenstaande zin betekent: neem lekker een compact camera mee!)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

kohraya schreef:@Dexter:
Waarin ligt het kwaliteitsverschil van de foto volgens jou indien je met een DSLR of een 'point and shoot' (compactje dus) in automatisch fotografeert?

ps: moderator mag me op de vingers tikken als ik te zeer off-topic ga.
Volgens mij ben o.a. ik moderator. Je gaat je gang maar :-). Misschien dat bolletje daar anders over denkt, haha.
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Volledig met Jenny eens!

Dan mag je nog zo'n dure camera hebben, een slechte compositie wordt er niet beter op omdat hij door een spiegelreflex is genomen.

Enn euh, me dunkt dat mijn studies van 3 jaar niet vervangen kunnen worden jezelf gewoon een duurdere camera aan te schaffen ..
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik ook :-). Ik had een top model compact camera mee, en ben erg tevreden over mijn foto's! Idd, je mist soms wel wat zoom enzo, en de foto die ik in het donker aan het nemen was van een Trantula is ook niet goed gelukt......zwaar bewogen, omdat ik geen idee had hoe ik aan die sluitertijd moest rommelen (eh, eigen fout want dat kan gewoon wel met mijn cameraatje :oops: ).
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ga maar lekker offtopic hoor!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
robert19
Vakantieganger

Bericht door robert19 »

dit is precies waar ik op zat te wachten meer en meer info en gedachtes ;)
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik denk dat met elke camera mooie foto's gemaakt kunnen worden. Maar niemand kan ontkennen dat met een DSLR de foto's er makkelijker professioneel uitzien. Ik heb zelf een compact camera en thuis hebben we ook een Canon 40D gehad en niemand gaat mij vertellen dat ik met een compact camera even mooie foto's kan maken. Ik ben niet heel geoefend met fotografie, maar toch zijn de foto's van de canon altijd 100x mooier dan die van mijn compact camera. De kleuren zijn helderder, veel meer details, hij vangt veeel meer licht, een foto heeft veel meer diepte etc.
Ik ben het er dus mee eens dat met een compact camera ook prachtige foto's gemaakt kunnen worden. Maar in mijn ervaring is het veel makkelijker om mooie foto's te maken met een DSLR, ook voor amateurs! Daar is geen geluk voor nodig. Een goeie camera werkt gewoon een beetje mee bij het maken van een mooie foto. En dan ligt het aan de kwaliteit van de fotograaf HOE mooi de foto's precies worden. :)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

We gaan niet generaliseren he :-).
De ene compact camera is ook de andere niet. De mijne geeft bv heel mooie kleuren: 9,4 op kieskeurig.nl voor kwaliteit foto's.........
http://www.kieskeurig.nl/product/E32DD4 ... 521102.htm
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nou laat ik dan ook nog maar ff een duit in het zakje doen..

Met een DSLR maak je echt wel mooiere foto's dan met een compact camera. Mijn schoonouders waren allebei in Mexico ze hebben precies dezelfde foto gemaakt met een oude SLR en een nieuwe compact camera. Zelfde setting, zelfde tijd alles, toch een wereld van verschil. De kleuren, details en diepte zijn veel mooier met de SLR (op auto stand), die van de compact camera ziet er daarnaast een beetje verwassen uit.

Zelfs een slechte compositie is dan nog mooier. En wat is trouwens een slecht compositie... :roll: :roll: Zijn we hier niet een beetje foto snob. De gemiddelde persoon maakt gewoon een leuke foto die alleen door ander compositie nog iets specialer had gekunt.

Daarmee ontken ik niet dat het wel fijn is als je de opties van je camera kent.

Voor mij is een echt mooie foto trouwens meer een kwestie van tijd nemen. (En heel af en toe geluk hebben en instinctief aanvoelen, dit gaat mooi worden. Als je echt een mooie foto wil maken moet je er de tijd voor nemen en er ff over nadenken. Iets wat je helaas vaak in het buitenland niet hebt, want dan loopt er weer iemand door het beeld, is het beest weg, jatten ze je camera etc etc Juist daarom moet je je wel van te voren verdiepen in je camera. Eindeloos spelen en van alles uit proberen is in Nederland een optie op reis niet.
Laatst gewijzigd door Tikva op 01 sep 2008 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Daniii schreef:Ik ben het er dus mee eens dat met een compact camera ook prachtige foto's gemaakt kunnen worden. Maar in mijn ervaring is het veel makkelijker om mooie foto's te maken met een DSLR, ook voor amateurs! Daar is geen geluk voor nodig. Een goeie camera werkt gewoon een beetje mee bij het maken van een mooie foto. En dan ligt het aan de kwaliteit van de fotograaf HOE mooi de foto's precies worden. :)
Tijd voor een beetje training dus :P

Mijn onderwatercamera is een compactcamera. Gewoon omdat ik geen zin heb om voor 1000den euro's aan apperatuur mee het water in te nemen. En ik moet zeggen dat ik na wat oefening meer en meer handigheid begin te krijgen met deze camera en zijn beperkingen. En dat ik die beperkingen steeds beter kan omzeilen, waardoor mijn foto's langzaam aan beter beginnen te worden. Zelfs in water met minder goed zicht (lees: weinig licht) als Nederland en Engeland.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

En toch Jenny zou je met je DSLR minder moeite moeten doen om dezelfde kwaliteit foto te krijgen als met je compactcamera.

ff voorbeeldje, bijna dezelfde compositie enkele minuten na elkaar hup snel genomen. Dus grootste verschil is andere camera:

Afbeelding Afbeelding
Waarom is de bovenste dan toch zoveel mooier :wink:
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat komt doordat die compact camera niet die geweldige sony van mij was Tikva, haha. Daarvoor maakte je trouwens wel een terechte opmerking: dat je instinctief aan moet voelen wat mooi gaat worden... Absoluut waar: soms weet je gewoon wat niks wordt en wat mooi gaat worden. Gewoon ook een beetje reiservaring denk ik. Sommige mensen komen met duizenden foto's terug en een heel hoog bagger percentage.....

En over compositie moet je inderdaad niet te hoogdravend doen, maar toch scheelt het vaak echt wel of je net over door de knieen gaat of niet enzo....
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

..
Laatst gewijzigd door Tikva op 02 sep 2008 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie