Oplichtpraktijken, een dure leerschool.

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Oplichtpraktijken, een dure leerschool.

Bericht door bolletjeom »

Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Leuk stukje! Ik heb het net even gelezen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Nee, helemaal niet. Dit is duidelijk een no-no die niet weer waar hij het over heeft en generaliseert. Eh, na zo'n stukje zou de gemiddelde leek nooit meer een taxi durven nemen. Ik had het zelf echt beter geschreven _O-

Onderstaande gebeurt hooguit in 1 op de 20 gevallen denk ik (als je eruit ziet als de domste oetlul ooit misschien vaker _O- ).....Sterker nog: tijdens mijn langer reis door Zuid Amerika heb ik nog nooit 1 van deze dingen meegemaakt (alleen botweg teveel vragen). Ben ik nou zo slim of.... _O-
Taxitrucs
De taxi is in veel toeristische gebieden uitgegroeid tot dé oplichtplek. Allereerst is er de louche chauffeur die meldt dat een hotel niet meer bestaat of vol zit. Vertrouw het zelfs niet als hij een lijst met hotelnummers heeft; als je ter controle een van de nummers belt, krijg je waarschijnlijk een van zijn vriendjes aan de lijn. Een chauffeur heeft er baat bij zo ver mogelijk te rijden of een bestemming te kiezen waarvoor hij commissie ontvangt.
Zelfs bij prijsafspraken proberen sommigen zo vaag mogelijk te zijn. Onduidelijk praten is slechts één truc uit het arsenaal. Aangekomen op de bestemming blijkt maar al te vaak dat de afgesproken prijs opeens slechts per persoon was of dat je – bij een retourtje – ook wordt aangeslagen voor de tussenliggende uren.
Ook bij het afrekenen is alertheid geboden. Er is een list waarbij de chauffeur zijn ontvangen briefje van 20 razendsnel omwisselt voor een briefje van 2 om koeltjes te melden dat er te weinig is betaald.
bolletjeom
Reisexpert

al deze dingen krijg je toch echt wel regelmatig mee te maken in taxi's in Azie....of je er nu uitziet als een oetlul of niet.
vooral het niet bestaande hotel en een pp prijs proberen te berekenen
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

vind het wel een erg overdreven stukje. je zou haast denken dat iedereen er daar op uit is om je te beroven...
nou kan dat soms misschien wel zo voelen (als je een hele slechte dag hebt) maar iedereen weet dat dat toch echt onzin is.

advies als:
doe je tas alleen in de kofferbak als het echt niet anders kan of
vraag alleen andere toeristen of ze een foto van je willen maken

vind ik belachelijk. een taxichauffeur die wat extra centjes aan een naïve toerist wilt ontfutselen gaat heus niet gelijk al je baggage stelen. en veruit de meeste mensen zullen het niet in hun hoofd halen er met je camera vandoor te gaan als je hen vraagt een foto te maken.

maar goed, dit komt allemaal neer op wat er hier volgens mij wel eerder is besproken.
het zijn vaak gewone mensen die proberen ook iets mee te pikken van de belachelijke bedragen die veel toeristen in het rond strooien. veel toeristen betalen zonder morren de vraagprijs omdat ze naief zijn of omdat het ze geen flikker uitmaakt (ik ben rijk genoeg :7 ).
natuurlijk vragen ze jou of mij dan ook een te hoge prijs. als je echter laat merken niet op je achterhoofd gevallen te zijn betaal je bijna altijd een redelijke prijs.

als laatste tip zeggen ze ook nog 'niets is gratis'
op sommige plekken lijkt dat idd zo te zijn (en terecht). maar juist als je je achterdochtigheid overboord gooit en wel ingaat op een uitnodiging wordt je overladen met gratis eten en drinken, ontmoet je interessante mensen en heb je die geweldige ervaring die je nooit zult vinden tijdens één van je "betrouwbare, veilige, niet-louche" tourtjes.
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Wijze woorden Tom 8-) . En wat dacht je van deze:
Aangekomen op de bestemming blijkt maar al te vaak dat de afgesproken prijs opeens slechts per persoon was of dat je – bij een retourtje – ook wordt aangeslagen voor de tussenliggende uren.
"maar al te vaak".....waarom heb ik dat dan nog nooit gehad :P ? Sterk overdreven dus....
Ik vind het een beetje jammer dat je beginnende backpackers wellicht een beetje paranoide maakt met dit soort stukjes.
bolletjeom
Reisexpert

@erikb
Ons is dit wel meerdere keren overkomen! Met name in Azie de PPprijs-truc maar de tussenliggende uren bereken-truc probeerde ze ook in Ecuador....terwijl ik de taxi deelde met in Ecuador woonende ( en dus perfect spaans sprekende) Nederlanders

Ik ben het ook eens met tom's tekst.Toch kan het geen kwaad om dit soort dingen eens te melden. daar worden mensen wijzer van en allerter.
ik denk niet dat men er paranoide van word maar dat men er van leert niet zomaar in te stappen en wel te zien wat het word en dan met een nare ervaring blijven zitten en soms zelfs een negatief beeld van de locale bevolking.
Wanneer je voor het instappen een prijs afspreekt heb je aan het einde van de rit wat je verwacht en stap je met een goed gevoel uit.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

zoals zoveel van dit soort artikelen is het weer een lekker negatief en behoorlijk overdreven stukje. Tuurlijk komt alles wat ze zeggen wel eens voor maar als je dit zo leest dan is alles en iedereen er op uit je af te zetten.

Het zit hem allemaal in de presentatie he.....

Ach het is altijd nog beter dan dit: http://www.metronieuws.nl/index.php?act ... &id=145295 achterlijke artikel.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

pff, wat een artikel idd.
kan me goed voorstellen dat je af en toe gillend gek word als westerse vrouw maar om op voorhand de hele reeks collums al een titel mee te geven alsof je je leven niet veilig bent in de handen van arabische mannen :N
Sommige stukjes vond ik trouwens wel aardig. ze legt toch ook wel uit hoe het komt dat de mannen een verkeerd beeld hebben van westerse vrouwen. maar ik kan er slecht tegen als mensen de locals "achterlijk" gaan noemen!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

ErikB schreef:Nee, helemaal niet. Dit is duidelijk een no-no die niet weer waar hij het over heeft en generaliseert. Eh, na zo'n stukje zou de gemiddelde leek nooit meer een taxi durven nemen. Ik had het zelf echt beter geschreven _O-
Ik zie een mooi moment om een daad bij een woord te voegen :Y . Wil jij voor Around the Globe dan wél een waardevol stuk schrijven over mogelijk oplichtpraktijken op reis??
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik vond het wel een 'leuk' stukje om te lezen zoals ik al poste. Dat jij dat niet vindt ErikB dat mag natuurlijk maar je typt meteen daarna 'Nee, helemaal niet'. Ja wel dus. :)

Natuurlijk bekroop mij ook het gevoel dat mensen weleens bang kunnen worden maar er lopen toch echt hele naïeve mensen rond die een goede waarschuwing misschien wel kunnen gebruiken. Natuurlijk valt het vaak wel mee maar ik mag ook aannemen dat mensen begrijpen dat het voorbeelden zijn van dingen die gebeuren maar niet allemaal even vaak etc.

Positieve ervaringen met taxichauffeurs heb ik trouwens ook en die vind ik nog steeds leuk. Een jongen (ongeveer mijn leeftijd) die me midden in de nacht in Macedonië oppikt met zijn taxi om me naar een hotel te brengen wat ze niet goed vinden maar wel goedkoop is. Hij wil er 50 Denar voor en ik ga akkoord. Ik was net in het land en had slechts een paar briefjes van 500 en toen was het voor hem ook in orde. Hij hoefde niets en het was dus gratis. In Rusland (Moskou) ook een keer met een onofficiële taxi die maar rond bleef rijden om een hostel te vinden wat ik zocht. Na 15 min. kon hij het echt niet vinden en ik was vergeten een prijs af te spreken. Hij vroeg niet veel maar ik had het niet gepast. Toen zei hij dat het lagere biljet ook prima was (de helft) en deed hij niet moeilijk. In Cambodja hadden we een tuk tuk chauffeur die de hele dag erg vriendelijk was en hij straalde ook echt uit een goede man te zijn. Hij deed niet moeilijk toen het wat langer deed en we betaalden hem wat extra's. Na een hele hoop irritante lui was hij een positieve uitzondering en dat was ^O^ Veel chauffeurs in Macedonië waren ook erg aardig en met de meter aan was het spotgoedkoop.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

haha, dat artikel uit de metro.
huilend uit de taxi stappen in the middle of nowhere?? meppen uitdelen :?
sjongejonge...
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

dat je gaat zitten janken in een taxi is voor mij ook een ondenkbaar scenario hahaha
maar meppen uitdelen...mwah. Zal het niet snel doen maar mijn vlakke hand wil best een arm hard raken als daar een hand aan zit die zojuist in mijn kont heeft geknepen!!!
Nyana

Bericht door Nyana »

Na al deze vervelende beleveningen te hebben gelezen verdwijnt de vreugde voor een toekomstige reis. ;(
Aangezien ik alleen wil gaan reizen lijkt me het toch erg prettig om in dit soort situaties een partner te hebben, aan de andere kant volgensmij doe je genoeg contacten op onderweg. Twijfel fase

Gelukkig is de aziatische bevolking vrij klein en niet al te breed :)
bolletjeom
Reisexpert

nyana
laat je niet ontmoedigen dit zijn uitzonderingen!!! echt geen dagelijkse praktijk.
Kijk je meot wel leren onderhandelen als je eenmaal onderweg bent maar de enige schade die je oploopt als je dat niet doet is in je portemonee.

Handtastelijkheden zijn zeer zeldzaam en in Azie helemaal. Daar hebben mannen respect voor vrouwen. Als jij in nederland een hitsige jongen van je af weet te houden dan lukt dat op reis ook!
Geef duidelijke signalen af en deins er niet voor terug een compleet vreemde aan te spreken als je wel een beetje hulp kunt gebruiken. Reizigers letten op elkaar hoor!
Plaats reactie