Wie is de reisleider (tv prog)

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Wie is de reisleider (tv prog)

Bericht door bolletjeom »

noord korea in je eentje zou een hele prestatie zijn :Y
knappe vent als je in je uppie dat land binnenkomt 8-)
(dan bedoel ik ongeorganiseerd want ik weet nog wel een fantastisch bedrijf die individuele reizen naar Noord Korea kan organiseren...haha)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Dat ze bij de kamerindeling op geslacht letten is anders nog niet zo lang "uiteraard" bij Shoestring...

Noord-Korea is een verhaal apart, je kan inderdaad wel een individuele reis boeken, maar dan krijg je toch altijd nog een of twee gidsen mee. En net als bij een groepsreis houden ze wel rekening met je wensen, maar ook niet meer dan dat. Beslissen zij dat het programma omgegooid wordt, dan heb je dat maar te accepteren. Hoe je ook reist, je wordt gedurende je verblijf daar geleefd. Kan je daar niet tegen, ga dan niet. Gelukkig beseffen de meeste mensen die naar zulke bestemmingen gaan dat wel, en de stevige prijs houdt de foute avonturiers die gewoon een gekke bestemming willen ook wel op afstand.

Op de terugweg zaten we trouwens wel met het toonbeeld van een slechte reisleider in de trein: eentje van Young Pioneers. Die was al lang voor de grensovergang naar China al stomdronken, en liep maar met een fles wodka door de trein heen te zwalken. Nu was zijn groep (voornamelijk Engelse jongeren) ook zeker niet nuchter, maar die waren nog helder genoeg om in te zien dat dat niet de meest ideale manier was om een zwaarbewaakte grens over te steken. Direct na de grens in Dandong ging het ook bijna mis, hij wou met z'n hele groep de trein verlaten terwijl ze toch echt nog door moesten naar Beijing, en z'n groep had duidelijk ook geen idee meer hoe of wat. Een reisleidster van onze organisatie (onze eigen reisleider was eerder al samen met een stel Amerikanen per vliegtuig vertrokken) heeft toen die groep er ook maar onder haar hoede genomen. Klagen bij Young Pioneers zal waarschijnlijk ook geen zin hebben, de directeur was namelijk zelf bij een eerdere reis eveneens stomdronken uit de trein gevallen, en had daarbij z'n been op drie plaatsen gebroken...
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 08 jan 2011 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
bolletjeom
Reisexpert

ik vond die opmerking van die "trainster" ook heerlijk:"bij twee wijntjes ben je volgend de klant al een alcoholist"
en toen die koppen _O-

maar serieus, drinken en reisbegeleider zijn kan echt niet. Je moet 24 per dag kunnen reageren op noodgevallen. Wanneer je klant 's avonds of 's nachts medische hulp nodig heeft ofzo is het wel zo lekker als je nuchter bent en bijvoorbeeld nog kan rijden...hoewel je natuurlijk ook wel iemand kunt inhuren
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Tuurlijk kan dat wel. Zolang je de volgende ochtend maar weer klaarstaat...
Bij Wizzard. Gewoon uit interesse: met welke organisatie ben je eigenlijk naar Noord Korea gegaan (niet dat ik plannen heb hoor die kant op :P )?
bolletjeom
Reisexpert

Tuurlijk kan dat wel. Zolang je de volgende ochtend maar weer klaarstaat...
En wat doe je dan als je midden in de nacht een klant hebt die ziek is....en naar een ziekenhuis moet of erger?
Of als er ingebroken word in een huisje en de politie komt verhaal halen. Niet echt een lekker moment om te staan wiebelen op je benen. In sommige landen het verschil tussen wel of geen verklaring los krijgen die je klant kan gebruiken voor de verzekering.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

@El Niño, ik ben met Koryo Tours geweest, en ga in april (hoogstwaarschijnlijk) weer met hun. Zij verzorgen meer dan de helft van het totale westerse toerisme naar Noord-Korea, kennen het land beter dan wie ook. En toen Studio Sport tijdens het WK Voetbal een Noord-Korea-expert nodig had kwamen ze niet geheel toevallig dan ook bij de oprichter van Koryo uit, Nick Bonner.

Overigens hoeft een reisleider wat mij betreft niet 3 weken lang volkomen nuchter te blijven, als de situatie het toelaat mag op z'n tijd een glaasje dan best. Met twee beperkingen: aanpassen aan de groep, en uiteraard is ladderzat worden uit den boze. Maar wij sleurden de reisleidster in Zuid-Korea ook gewoon mee naar de karaoke, niets is zo vervelend als dat er dan iemand helemaal nuchter bij zit, dat werkt gewoon niet...
bolletjeom
Reisexpert

oooh, dus dat is de reden dat ik echt helemaal niets leuks kan bedenken aan karaoke :N
DennisR
Reiziger
Contacteer:

Bericht door DennisR »

Ik ben twee keer met de fox single reizen weg geweest en dat is me tot nu toe prima bevallen. Dat van die naam kaartjes is de grootste onzin. Ik heb ze nog geen enkele keer gezien tijdens de reizen. De toeslag voor een een persoons kamer maakt het idd iets duurder, maar daar had ik persoonlijk voor gekozen. Vond het toch wel fijn op dat moment om 's avonds je privcy te hebben en even op jezelf te zijn. Verder kan je ook gewoon zelf kiezen welke excursies je wil doen of op jezelf gaat. Tijdenseen excursie kan je ook gewoon je eigen weg gaan. Als je maar terug bent bij een verzamelpunt op een afsproken tijd. Wat betreft de groepen dat verschilt nog al. Tijdens mijn China reis was het vol en was met 30 personen met een mooie variatie aan leeftijden. Tijdens mijn Indonesië reis was de groep 15 personen groot met 90% van mijn eigen leeftijd.

Ik zou toch niet te zeer aan de beelden vast houden want het wordt weer lekker gemonteerd zodat het verkeerd over komt. Heb zelf tot nu toe alleen maar fijne reizen gehad. Een vriendin van me is al 5 keer met fox single reizen geweest en bevalt haar nog altijd even goed.
bolletjeom
Reisexpert

@dennis. ik had ook het idee dat die naamkaartjes een versinsel waren van eddy zelf. Handig voor hem om de namen te leren kennen. Soms zou ik ze ook wel een naamkaartje op willen spelden maar dat doe je gewoon niet. Er zijn volgens mij maar weinig mensen die het leuk vinden om een label op geplakt te krijgen.
Ik vraag mijn mensen wel altijd of ze dezelfde kleding een dag of 3 willen aanhouden totdat ik alle namen ken. Daar kunnen ze altijd wel om lachen.

je zegt dat je extra betaald voor een 1 persoonskamer. maar ik zat gister hun site door te lezen en daar stond dat iedere single een eigen 2 persoonskamer krijgt. dus dat niemand op indeling slaapt. Lees ik dat dan verkeerd?

Je hebt helemaal gelijk dat iedere groep anders is en dat je ook niet aan een paar beelden kunt aflezen of mensen leuk zijn in een groep om te hebben of niet. iemand die in jouw ogen in eerste instantie te oud of te vaag is kan wel een fijne groepsgenoot zijn. Die jonge hippe meid kan een enorme zeur blijken en altijd te laat komen etc.

over die excursies. ik had altijd het beeld dat je bij hen een excursiepakker koopt en dat je die allemaal dus mee "moet" doen. Of is dat een beeld van vroeger? en ook dat de maaltijden vrijwel altijd gezamelijk zijn.
Heb jij bij fox wel eens "vrij te besteden" dagen?
Bij andere organisaties is er regelmatig een dag in een stad waar je volledig los gelaten word en vaak de meeste avonden.
Persoonlijk ga ik iedere avond eten met de liefhebbers maar het is eigenlijk alleen verplicht om gezamelijk te eten als je zo afgelegen zit dat er geen restaurantjes in de buurt zijn. Bijvoorbeeld in de jungle ofzo.
Amburtjoz

Bericht door Amburtjoz »

Heb mij ondanks de negatieve reacties hier toch nog durven aanmelden: ik ben naar Thailand geweest met Rick als "reisleider". Echt een supervakantie gehad, alles duurde wel wat langer ivm het camerawerk, maar het heeft ook best zijn voordelen gehad denk ik zo. Ik ben overigens dat meisje die je de snelweg op ziet huppelen wanneer rick die gebraden rat voor mijn neus houdt. Ben blij dat wij Rick meehadden als ik zo die beelden van de andere groepen zie, de groep die wij hadden was keigezellig, mensen van ieder hun leeftijd en je kon nog prima je eigen ding doen buiten de 'verplichte' excursies om! Het was wel vaak vroeg opstaan, maar dan zie je wel wat. Verder was Rick erg op zichzelf en zocht buiten zijn 'werk' om niet echt contact met de groep, dat was jammer. Wel een leuke man om te zien trouwens haha, erg lui helaas ~O>
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Leuk dat je reageert! Het is toch anders om mee te zijn, dan vanaf de zijlijn toe te kijken.

Hoe vind jij de uitzending?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Amburtjoz

Bericht door Amburtjoz »

Nog niet zoveel teruggezien van de uitzending, behalve het stukje van vorige week dat wij a.s donderdag te zien zijn als we vertrekken en de reclames die nu spelen. Uitzending van donderdag vond ik tegenvallen, teveel ingespeeld op het onderwerp van de oude zieke man (werd er zelf misselijk van, niet echt boeiend om te zien) en die feestjes in de bus, tsja, volgens mij was niet iedereen daar blij mee.. Het is inderdaad anders om er middenin te staan, ik hoop dat het bij ons wel meevalt want het was echt een superreis (en ervaring!) om mee te maken. Jammer voor FOX dat wat reclame had moeten zijn volgens mij uitvalt in een negatief iets, iig na de uitzending van donderdag vond ik dat het niet echt goede reclame was, maar dat is hun zaak :) Bij ons was alles super geregeld, schone hotels, goed eten, prima planning, maar wel drukke dagen; dat heb je er voor over, zo'n reis doe je niet zo snel nog een keer :)
bolletjeom
Reisexpert

wat leuk om deze kant ook te horen.
Vroeg opstaan hoort eigenlijk bij elke groepsreis. Dan zie je lekker veel.
Ben nu wel benieuwd hoe rick het gaat doen.

Toch blijf ik me zorgen maken want het werk van reisleider word tot nu toe nog niet echt realistisch getoond...maar misschien komt dat nog
Amburtjoz

Bericht door Amburtjoz »

Ik verwacht niet dat dat nog gaat komen eigenlijk.. Rick nam zijn 'reisleiderschap' ook niet echt serieus, geen job voor hem dus hij kan maar beter de loterij blijven presenteren! Er zou een BN'er meegaan, maar ik had ook nog nooit van hem gehoord, in tegenstelling tot Bridget en Eddy, die waren mij al wel bekend :)
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

El Niño schreef:
Snurk klachten los je op door te praten met de persoon zelf, oordopjes te kopen of ter plekke 1 persoonskamers te boeken. lijkt me simpel. Wat valt er te bemiddelen aan een probleem waar iemand niet veel aan kan doen?
Ik had een keer een kettingzager. Idd ter plekke 1-pers kamer genomen. Die snurker had er toen dus ook gelijk 1....maar bijdragen aan de kosten, ho maar. Had geen zin om mn reis daardoor te laten vergallen. Toeval of niet, maar was wel gelijk mn laatste groepsreis. Mss net de druppel dat ik er klaar mee was >:) .
Vind je dat niet logisch? Jij bent uiteindelijk degene die op een éénpersoonskamer wou liggen, niet hij.
Plaats reactie