Oplichtpraktijken, een dure leerschool.

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Dexter
Reisexpert

Re: Oplichtpraktijken, een dure leerschool.

Bericht door Dexter »

Gerrit (beheerder) schreef:ik ben opgelicht in Caïro door een taxichauffeur bij het vliegveld. Ik moest overstappen bij een binnenlandse vlucht en moest van Hal 1 naar hal 4, misschien 1 km. Maar ik had 's ochtends maar 45 min. de tijd en er stodn maar 1 Taxi, Hij vroeg 120 Egyptische ponden, dat is echt veel te veel. Maar ik had geen tijd om er tegenin te gaan of de politie erbij te roepen want anders had ik mijn vlucht gemist.
Dit is geen oplichting, maar afzetterij. Dat is heel iets anders ;)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Maar wij blijven die taxichauffeurs toch lieve kerels vinden hé :Y

Wie deze kent, steekt zijn hand op ;)
Ik ben nu al een paar keer in Bangkok geweest en telkens moet ik toch nog eens een blik werpen op het koninklijk paleis of de Wat Po. Of ik wandel er langs heen om iets te eten bij een goedkoop restaurantje langs de rivier met uitzicht op de Wat Arun.
Aan de achterkant van het paleis, op weg naar de Wat Po, staan tuktuk chauffeurs en zij houden je vaak tegen met de vraag waar je heen gaat. De Wat Po dus.
"Oh ... sorry sir. Wat Po is closed at this time. Will go open after two o' clock."
De eerste keer vroeg ik eens waar de Wat Po lag, en ze wezen me een poort aan van het paleis.
"You see, gate is closed."
Of ze hadden gewoon het lef te zeggen dat ik verkkeerd liep en de Wat Po daar niet lag.
De bedoeling is dat ze je tijd willen 'doden' met een ritje naar een tempel die de meeste mensen niet kennen, maar de moeite waard is. Het feit dat ze maar 10 bath vragen voor de rit, zegt al genoeg *_*
Je belandt dan in een winkel waar zij provisie hebben.
Laatste 2x maakte ik er een spelletje van om me als de domme toerist te gedragen met idiote vragen en opmerkingen als "Oh, hebben ze de Wat Po verplaatst?" of "Jamaar, ik wil de Wat Po enkel aan de buitenkant zien".
Maar ik denk dat Thailand, en vooral de steden, vol loopt/rijdt met tuktukkers die onwetende toeristen in de val proberen te lokken.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Wat een verhalen weer!!

geld geven aan zwervers doe ik ook op gevoel. En dan met name invaliden. Omdat ik weet dat die geen sociale status hebben in de maatschappij (vaak) en dus ook niet op hun familie hoeven te rekenen. In de meeste landen is het ook de gewoonte dat de jonge generatie voor de oude zorgt dus wanneer je een opa of oma op straat ziet bedelen dan betekend dat vaak niet veel goeds. Is een invalide ook nog eens bejaard...nou dan gaat mijn hand in mijn zak met kleingeld.
Wanneer kleine muntjes me beginnen te storen in mijn portemonee dan gaan ze los in de zak en hou ik me ogen extra open voor bedelaars.

Stoor me ook enorm aan kindertjes die bedelen omdat ze geleerd hebben dat domme toeristen nu eenmaal geld en snoep uit delen. En dan dus de kindertjes die het echt niet nodig hebben maar wij zouden precies hetzelfde doen hoor als hier in nederland de buitenlanders snoepjes zouden uitdelen. ik stoor me dus eigenlijk meer aan de toerist.

Wij geven aan kinderen uitsluitend en alleen verantwoord eten. Dus ook geen rollen koekjes. Op Flores (indonesie) keek een jochie vanuit de deuropening zo'n beetje de mihoen van mijn bord dus kochten we een extra portie voor hem. Moesten we nog uit leggen dat ie tussen de happen door adem moest halen! hij zat zo te schrokken!.

In Mongolie trouwens ooit geheel verontwaardigd een fooi terug gekregen. Dat hoefde ze toch niet! ze hadden gewoon eten gemaakt meer niet hoor! en we waren vrienden want zij spraken 3 woorden nederlands en wij hadden ze er nog 2 geleerd.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Laatste 2x maakte ik er een spelletje van om me als de domme toerist te gedragen met idiote vragen en opmerkingen als "Oh, hebben ze de Wat Po verplaatst?" of "Jamaar, ik wil de Wat Po enkel aan de buitenkant zien".
Maar ik denk dat Thailand, en vooral de steden, vol loopt/rijdt met tuktukkers die onwetende toeristen in de val proberen te lokken.
Haha. Stomme spelletjes spelen is leuk! Schiet me ineens te binnen dat in Lima irritant was. Ik zat dus in de Engelse pub (calles de las pizzas) in Miraflores, Lima. Een paar krukken verderop zitten 3 locale dames. Het zijn mooie dames en ik maak per ongeluk even oogcontact. Niet veel later krijg ik ineens zomaar "cien dolares" naar m'n kop geslingerd! Godver, hoeren! Had ik niet verwacht in de betere buurt van Lima, en zeker niet in de Engelse pub. Enigszinds geschokt kom ik niet veel verder dan "no!". Later gebeurde dat in een andere kroeg nog een keer. He, gatver: no!!! Maar toen het nog een keer gebeurde kreeg ik ineens een brainwave: gewoon ff in de zeik nemen, hehe. Dus na de vraagprijs van 100 dollar (elke keer hetzelfde "cien dolares" :-)) doe ik een belachelijk laag tegenbod: 6 dollar. Dan denk je: die taaien zwaar beledigd gelijk af! Lachen en gelijk van die ongein verlost! Als je maar om je eigen grappen kunt lachen he, haha. Maar dat gebeurde dus niet....als je er nu 10 van maakt en de taxi betaald dan is het ook wel goed! Fuck, opzet mislukt! Toen heb ik maar weer snel "no" gezegd en ben snel weggelopen. Uberhaupt geen discussie aangaan dus eigenlijk! Maar ja, stomme grapjes maken is gewoon leuk, en kon er later toch wel om lachen, haha. En Lima was sowieso een kutstad! Dat weer, duur (en dan bedoel ik dus niet die hoeren he :P ), en dus als klap op de vuurpijl ook nog hoeren die normale kroegen infiltreren :-)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

er een spelletje van maken of gewoon heel flauw doen werkt goed idd! :Y
als ik moe wordt van alle: hey my friend, amigo, whats your name where you go? begin ik met een belachelijk accent; my name is borat, i'm from kazachstan o.i.d.

of de zoveelste tuktukker die me aan wilt spreken en ik er zeker van ben dat ie me 'ganja' aan wilt smeren ben ik gewoon voor. ik begin; hey mr. how are you, want to buy some ganja?? got good quality, special price for you >:)
totaal verbaasd druipen ze af, of als ze iets snuggerder zijn en ze begrijpen mn opzet kunnen ze erom lachen en vallen me niet meer lastig.

op deze manier raak je wel van mensen af zonder boos te worden of te negeren, goed voor iedereen.

overdreven aardig/vrolijk doen werk ook: mannetje:hey mr how are you? ik: oh very very good, so happy yes (ondertussen ook diep in de ogen kijken). vaak stoppen ze damn al met hun verkooppraatje.
gaan ze toch door: want to take a look? ik: no, but thank you so much for the offer, i appreciate it. en dan loop ik door.

kost misschien iets meer moeite om iedreen zo te beantwoorden, mnaar je laat mensen achter met grote glimlach
en ik blijf zelf ook vrolijk!
natuurlijk heb ik genoeg momenten dat ik mensen negeer of af en toe zelfs afsnauw maar bovengenoemde werkt toch altijd het beste
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Volgens Google betekent Ganja dus wiet? Zit ik ook alweer niet op te wachten! Vooral in Cusco heel irritante lui in "gringo alley".....
bolletjeom
Reisexpert

wij gebruiken Toms technieken ook altijd. Daar wordt/blijf je zelf ook een stuk vrolijker van dan van negeren!!

Mister wanne buy my watch??? (lombok) en dan proberen je horloge aan een horloge verkoper te verkopen
SIr: where do you want to go??Well...where do you like to go?? I like to go to rusia but its to cold

etc etc :s)
bolletjeom
Reisexpert

ik ben benaderd door een journailst van het AD naar aanleiding van dit Topic.
Hij wilde mijn verhaal gebruiken over de taxiscam in Indonesie.

As zaterdag (17 jan) staat het artikel in het AD ( sectie Reizen)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Leuk, post je het hier ook even?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

bolletjeom schreef:ik ben benaderd door een journailst van het AD naar aanleiding van dit Topic.
Hij wilde mijn verhaal gebruiken over de taxiscam in Indonesie.

As zaterdag (17 jan) staat het artikel in het AD ( sectie Reizen)
Wellicht dezelfde persoon die ook mij benaderde net voor ik afreisde. Ik ben er niet op in gegaan.
En dat brengt mij tot een nieuwe oplichtpraktijk:

In Varanasi, bij Manikarnika Ghat. Daar waar die crematie's à volonté plaatsvinden.
Elke toerist wordt er wel benaderd door iemand die gratis uitleg geeft bij het gebeuren. Ook de prijs van het brandhout wordt je, als een niet onbelangrijk detail, mede gedeeld. Na die uitleg proberen ze je ook het armenhuisje te laten zien, waar je dan geld kan geven aan de mensen ter plekke. Rechtstreeks in HUN handen. Het is dus écht niet voor die 'gratis' gids.

Klinkt mooi allemaal, maar daar trap ik niet in. Ik ben niet van gisteren hé ;)
Nu is het echter zo dat je daar geen foto's mag maken. Ik heb dat geniepig wél gedaan ... en werd betrapt :@
Een hele heisa, boete van 300€, slecht karma enz ...
Ik kon er onderuit komen door naar het armenhuis te gaan en die mensjes wat brandhout te kopen. 200 à 300 Rp per kilo, en een lijk heeft zo'n 300kg hout nodig. Nadruk werd vooral geleg op die 300kg waarna mij werd verteld dat ik mocht geven wat mijn hart mij in gaf. Ik probeerde het met 10 rp. HEISA WEDEROM !!! :(
Uiteindelijk, om van het hele circus verlost te zijn, gaf ik 200 Rp (= 3€) aan 2 oudjes daar. Toen ik buiten ging, zag ik die kerel lachen. En ik wist het ... ik ben opgelicht :?

Naderhand, tijdens een boottochtje, vertelde onze roeier dat die oplichters samen werken met die oudjes en later hun deel krijgen. Hij vertelde me zelfs dat dat hele 'armenhuisje' één oplichting was.
Of dat laatste waar is, weet ik niet. Maar jullie zijn wel gewaarschuwd.

Ps: de roeier heeft mij ook opgelicht. Ik moest 150 Rp betalen voor een boottocht van 1 uur. Hij vroeg me hoe laat het was toen we vertrokken en ook weer toen we aankwamen. Bleek dat we 1u 40min. onderweg waren geweest. Ik heb de aankomsttijd niet gezegd, maar heb wel uit mijn eigen 50 Rp bij betaald omdat het 'iets' langer had geduurd. Achteraf gehoord dat 70 à 80 Rp per uur de normale prijs is.
Ach ja ... zo erg was het dan ook weer niet.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha, welkom terug Kohraya! Hoe was je reis?

@bolletje: dat verhaal fifteen/fifty? Echt? Eerlijk gezegd vind ik dat niet eens zo'n sterk verhaal. We weten toch al jaren dat die getallen que uitspraak op elkaar lijken _O- . Ik ben niet benaderd. 1. Ik ben niet genoeg afgezet 2. Hij durft mij niet af te zetten nadat hij gelezen heeft hoe ik daar mee om ga, haha *O* .
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

ErikB schreef:Haha, welkom terug Kohraya! Hoe was je reis?
Veel gezien, lange traject op korte tijd, zeer goedkope reis en mooie portretten gefotografeerd (dat was trouwens mijn doel van deze reis).
bolletjeom
Reisexpert

@Kohraya
Lekker verhaal weer! maar ik hoop toch echt dat dat armenhuisje niet ook een scam is...of ben ik dan te goed gelovig?

@erik
Tja, je kunt het niet een sterk verhaal vinden. Toch zijn er heel veel vakantiegangers en reizigers die nog niet zo ervaren zijn en voor wie dit nieuws is. Het artikel richt zich ook op die groep. Ik had overigens gehoopt er een link naar ATG uit te kunnen slepen maar dat zat er helaas niet in.
Hij heeft volgens mij meer voorbeelden vanuit dit topic gebruikt...we zullen het zien zaterdag
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ach, het zal idd wel een stukje worden dat een beetje lekker weg leest, en daarom kiezen ze voor een mild verhaal denk ik. Misschien zitten er in de AD doelgroep wel wat mensen die slecht Engels spreken en denken: he handig tip _O- . De wat grovere oplichtingspraktijken zullen ze wel niet geschikt vinden. Ben trouwens wel benieuwd naar het stukje. Komt het ook ergens online te staan op ad.nl?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

kohraya schreef:
bolletjeom schreef: Wellicht dezelfde persoon die ook mij benaderde net voor ik afreisde. Ik ben er niet op in gegaan.
Ik heb ooit in het AD gestaan als alleenreizende vrouw. Wat ze al niet verzinnen!

Ik kwam laatst op mijn iPod een interview tegen wat ik ooit aan de NMO (Nederlandse Moslim Omroep) gegeven had, dat was veel leuker! Meer diepgang, maar waarschijnlijk wel een veel kleinere doelgroep.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie