bolletjeom schreef:ik ben benaderd door een journailst van het AD naar aanleiding van dit Topic.
Hij wilde mijn verhaal gebruiken over de taxiscam in Indonesie.
As zaterdag (17 jan) staat het artikel in het AD ( sectie Reizen)
Wellicht dezelfde persoon die ook mij benaderde net voor ik afreisde. Ik ben er niet op in gegaan.
En dat brengt mij tot een nieuwe oplichtpraktijk:
In Varanasi, bij Manikarnika Ghat. Daar waar die crematie's à volonté plaatsvinden.
Elke toerist wordt er wel benaderd door iemand die gratis uitleg geeft bij het gebeuren. Ook de prijs van het brandhout wordt je, als een niet onbelangrijk detail, mede gedeeld. Na die uitleg proberen ze je ook het armenhuisje te laten zien, waar je dan geld kan geven aan de mensen ter plekke. Rechtstreeks in HUN handen. Het is dus écht niet voor die 'gratis' gids.
Klinkt mooi allemaal, maar daar trap ik niet in. Ik ben niet van gisteren hé
Nu is het echter zo dat je daar geen foto's mag maken. Ik heb dat geniepig wél gedaan ... en werd betrapt
Een hele heisa, boete van 300€, slecht karma enz ...
Ik kon er onderuit komen door naar het armenhuis te gaan en die mensjes wat brandhout te kopen. 200 à 300 Rp per kilo, en een lijk heeft zo'n 300kg hout nodig. Nadruk werd vooral geleg op die 300kg waarna mij werd verteld dat ik mocht geven wat mijn hart mij in gaf. Ik probeerde het met 10 rp. HEISA WEDEROM !!!
Uiteindelijk, om van het hele circus verlost te zijn, gaf ik 200 Rp (= 3€) aan 2 oudjes daar. Toen ik buiten ging, zag ik die kerel lachen. En ik wist het ... ik ben opgelicht
Naderhand, tijdens een boottochtje, vertelde onze roeier dat die oplichters samen werken met die oudjes en later hun deel krijgen. Hij vertelde me zelfs dat dat hele 'armenhuisje' één oplichting was.
Of dat laatste waar is, weet ik niet. Maar jullie zijn wel gewaarschuwd.
Ps: de roeier heeft mij ook opgelicht. Ik moest 150 Rp betalen voor een boottocht van 1 uur. Hij vroeg me hoe laat het was toen we vertrokken en ook weer toen we aankwamen. Bleek dat we 1u 40min. onderweg waren geweest. Ik heb de aankomsttijd niet gezegd, maar heb wel uit mijn eigen 50 Rp bij betaald omdat het 'iets' langer had geduurd. Achteraf gehoord dat 70 à 80 Rp per uur de normale prijs is.
Ach ja ... zo erg was het dan ook weer niet.