Wie is de reisleider (tv prog)

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Wie is de reisleider (tv prog)

Bericht door WizardOfOss »

_O-
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nu zal ik nooit dezelfde bewoordingen gebruiken als Erik, in essentie heeft hij wel gelijk!

Tijdens mijn trip door Tibet van 12 dagen, hadden chauffeur en gids maar twee sets kleren mee. En nee, die werden niet even snel tussendoor gewassen. Geen idee hoe ze dat met ondergoed deden, maar iets in me zegt dat ik dat niet WIL weten ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

twee sets kleding in 12 dagen, dat heb ik ook weleens op reis hoor :@
vooral in natuurgebieden, waar toch haast niemand je ziet en nieuwe kleding toch gelijk smerig is.
amassakoul
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Tsja, de reisleider tijdens m'n eerste China-reis had ook maar twee sets kleren bij zich, die hij steeds afwisselde. Maar het scheelt ook dat ik hem nooit ook maar een druppel heb zien zweten, ook niet bij temperaturen richting de 40 graden, terwijl ikzelf dan een paar minuten na het verlaten van het hotel al in een doorweekt shirt rondliep. Dat hielp vast ook goed om andere 'rare' luchtjes te camoufleren...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Natuurparken is anders. Maar in Tibet heb je geen jungle ;)

Wat me met name opviel was dat de gids bij temperaturen tussen de 25 graden en 5 graden hetzelfde droeg. Ik werk dan allang met laagjes!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

shoestring en Koning aap zitten onder 1 dak en Baobab en Summum zitten onder 1 dak....maar als de merken identiek zouden zijn zouden ze niet 2 namen hebben. Het zijn absoluut verschillende produkten. Zoals wizzard al aan gaf met shoestring en koning aap.
Waarom meer klachten bij Koning Aap dan bij Shoestring.... Dat is vrij eenvoudig te bedenken: het type klant, Shoestring boekers weten dat de acco wat meer basic is, ze betalen immers minder. Daarnaast zijn ze vaak wat flexibeler en ook wel jonger ( oh, daar gaat mijn theorie van net dat het de dertigers zijn die zeuren).
Ik kan een boek schrijven over klagers!! Tuurlijk zijn er wel eens klachten terecht maar vele zijn ook echt té erg voor worden.
Had ik al verteld dat we laatst een klacht hadden over een snurkende medepasagier?!?! alsof wij daar iets aan kunnen doen *_*

Wizzard had ook een goed punt in prijs vergelijking. Groepen bij Fox zijn tot soms wel 35....dan kan de gemiddelde prijs ook naar beneden. Bij shoestring zijn de groepen max 24, bij djoser max 22 en bij Koning Aap 18. Summum heeft ook veel grotere groepen ala Fox. die zijn behoorlijk vergelijkbaar. Hun aanbod is ook enorm verandert ten opzichte van een aantal jaar geleden. ze hebben nog maar een paar standaard routes. Baobab daarentegen heeft een veel gevarieerder aanbod.
Die verplichte 1 persoonskamertoeslag zit er bij Fox singlereizen volgens mij wel gewoon in. Als dat niet zo zou zijn houden zij zich niet aan de regeltjes.

Mijn tas is eigenlijk nooit zwaarder dan 15 kilo...en ik heb vrijwel iedere dag iets schoons aan (daarmee bedoel ik dan dat minimaal 1 kledingstuk fris is, meestal mijn onderbroek ;) )
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb ook wel eens geklaagd over een snurkende reisgenoot... Alleen niet bij de reisleider, maar bij de persoon zelf ;)

Ik vind trouwens wel dat wanneer een reisorganisaties alleen reizende mensen bij elkaar in een kamer propt, ze wel kunnen bemiddelen en kijken voor een oplossing wanneer het totaal niet klikt tussen twee van hen. Kun je zeggen dat dat het risico is van alleen een groepsreis boeken, maar zo zie ik dat niet. Althans, niet wanneer je niet de mogelijkheid hebt om zelf een kamer bij te boeken.
bolletjeom
Reisexpert

Ik vind trouwens wel dat wanneer een reisorganisaties alleen reizende mensen bij elkaar in een kamer propt, ze wel kunnen bemiddelen en kijken voor een oplossing wanneer het totaal niet klikt tussen twee van hen. Kun je zeggen dat dat het risico is van alleen een groepsreis boeken, maar zo zie ik dat niet. Althans, niet wanneer je niet de mogelijkheid hebt om zelf een kamer bij te boeken.
En dáárom heb je bij eigenlijk alle reizen de mogelijkheid om een privé kamer te boeken :Y
als je die kosten wilt uitbesparen dan loop je het risico met iemand te delen die je niet ligt. Dat kan. Eigen schuld.

Snurk klachten los je op door te praten met de persoon zelf, oordopjes te kopen of ter plekke 1 persoonskamers te boeken. lijkt me simpel. Wat valt er te bemiddelen aan een probleem waar iemand niet veel aan kan doen?
Eventueel rouleren als er meer mensen zijn die kamers delen maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
ik vind het té bizar dat een klant verwacht dat de reisorganisatie wel opdraait voor de kosten van de extra kamer die de klant spontaan wenst.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Snurk klachten los je op door te praten met de persoon zelf, oordopjes te kopen of ter plekke 1 persoonskamers te boeken. lijkt me simpel. Wat valt er te bemiddelen aan een probleem waar iemand niet veel aan kan doen?
Ik had een keer een kettingzager. Idd ter plekke 1-pers kamer genomen. Die snurker had er toen dus ook gelijk 1....maar bijdragen aan de kosten, ho maar. Had geen zin om mn reis daardoor te laten vergallen. Toeval of niet, maar was wel gelijk mn laatste groepsreis. Mss net de druppel dat ik er klaar mee was >:) .
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

bolletjeom schreef:Die verplichte 1 persoonskamertoeslag zit er bij Fox singlereizen volgens mij wel gewoon in. Als dat niet zo zou zijn houden zij zich niet aan de regeltjes.
Klopt, maar ik bedoelde dan ook dat zo'n singlereis bij Fox gewoon duurder is dan een gewone groepsreis. Bij andere organisaties is dat niet het geval, maar dan kan je er voor kiezen om die toeslag alsnog te betalen.

Wat betreft klagende reizigers, gelukkig heb ik daar steeds wel geluk mee gehad. Maar het is ook maar net hoe je overal tegenaan kijkt. Bij die eerste China-reis ging er heel erg veel mis, buiten de schuld van de reisleider om (o.a. bus met panne, fout met reservering treinkaartjes, vlucht vertraagd, boot met panne midden op een meer, paspoorten kwijt...), en naar mijn mening (en het grootste deel van de groep) had hij het allemaal uitstekend opgelost. Er zat echter ook iemand in de groep die zelf reisleider was (Rusland), en die had er geen goed woord voor over. Niet dat hij een hoop stennis ging schoppen (dit om het voor de rest niet te verzieken, zo reëel was ie dan wel), maar hij zou achteraf wel een kwaaie brief naar Shoestring sturen. Ik heb alleen nooit echt begrepen wat hij nou zo beroerd vond...

Bij m'n eerste Japan-reis zat wel iemand die echt buiten de groep viel. Geen klager, maar wel eentje die echt bij iedereen irritatie wist op te wekken en zich daar zelf totaal niet van bewust was. De hele tijd lopen opscheppen over al haar avonturen overal in de wereld, maar ondertussen de hele tijd half verdwaasd achter de groep aan lopen sjokken, geen idee hebbend waar we nu weer naar onderweg waren. Die had na twee nachten dan ook slaande ruzie met haar kamergenote. Er is toen wat geschoven met de kamerindeling, toen is dat verder op zich goed verlopen. Maar prettig is anders.

De makkelijkste groep zal waarschijnlijk die in Noord-Korea zijn geweest. Bijna allemaal zeer ervaren reizigers, ik was echt een van de broekies in de groep. En voor velen de eerste groepsreis ooit. Iedereen is dus al wel wat gewend, en weet ook vooraf waar ze met zo'n reis aan beginnen. Ook al is het eten vaak niet best, ook al is het hotel een bouwval, ook al ga je met een bus met kapotte remmen een steile berg op, het hoort er allemaal bij. Gewoon over je heen laten komen en niet mekkeren.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik had het over mijn reis naar Mozambique, en daar waren geen kamers bij te boeken. Ik heb m'n matje in het toiletgebouw gelegd, en ben daar gaan pitten.

Een kleine tent delen met een man die me uitscheld, snurkt, me ziet als zijn slaaf en steeds dronken op me gaat liggen: nee dat kan ik niet!

Misschien ben ik ouderwets, maar na een reis vol foute verwachtingen van deze man, ben ik niet meer bereid zomaar naast iemand van het andere geslacht te slapen. Na de zoveelste versierpoging van hem nam een mannelijke reisgenoot het voor me op en hebben we van tent gewisseld.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Dat klinkt inderdaad wel erg onhoudbaar, en ook zeker een taak voor de reisleiding om in ieder geval een poging te doen met een oplossing te komen. Niet altijd makkelijk uiteraard, maar zo iemand die zich niet normaal kan gedragen verziekt het wel voor de rest.

Eigenlijk toch wel vreemd dat reisorganisaties nauwelijks eisen stellen aan het adres van de reiziger, vakantie of niet, je moet het toch met de hele groep maar zien te doen. En of iemand zich nu niet weet te gedragen of lichamelijk niet in staat blijkt een reis te maken, het heeft toch impact op de reis van de rest van de groep.

Overigens, gezien de gemixte indeling, was dat een reis met Shoestring?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nope. Was geboekt via een duikreisorganisatie, ik weet niet meer welke. Uitgevoerd door het locale Compass Travel.

Maar inderdaad, een persoon kan het voor een hele groep verzieken.
bolletjeom
Reisexpert

Overigens, gezien de gemixte indeling, was dat een reis met Shoestring?
van de website van shoestring:
We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Bij m'n eerste Japan-reis zat wel iemand die echt buiten de groep viel. Geen klager, maar wel eentje die echt bij iedereen irritatie wist op te wekken en zich daar zelf totaal niet van bewust was. De hele tijd lopen opscheppen over al haar avonturen overal in de wereld, maar ondertussen de hele tijd half verdwaasd achter de groep aan lopen sjokken, geen idee hebbend waar we nu weer naar onderweg waren. Die had na twee nachten dan ook slaande ruzie met haar kamergenote. Er is toen wat geschoven met de kamerindeling, toen is dat verder op zich goed verlopen. Maar prettig is anders.

De makkelijkste groep zal waarschijnlijk die in Noord-Korea zijn geweest. Bijna allemaal zeer ervaren reizigers, ik was echt een van de broekies in de groep. En voor velen de eerste groepsreis ooit. Iedereen is dus al wel wat gewend, en weet ook vooraf waar ze met zo'n reis aan beginnen. Ook al is het eten vaak niet best, ook al is het hotel een bouwval, ook al ga je met een bus met kapotte remmen een steile berg op, het hoort er allemaal bij. Gewoon over je heen laten komen en niet mekkeren.
Haha. Doet me denken aan een groep (dacht Djoser, maar weet niet zeker meer) die ik in de bus tegenkwam van San Pedro de Atacama naar Salta (ik hoorde daar dus niet bij he :-)). Zat heel rare vent een enorm verhaal op te hangen dat is net 3 maanden alleen in Irak/Iran ofzo gereisd had. Jaja, en nu achter het groepje aanhollen in Zuid America zeker _O- .

Groepsreis Noord Korea kan ik inkomen hoor. Zie ik mezelf ook niet echt in mn eentje doen O-) .
Plaats reactie